2019-01-20, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Du lär, om du letar tillräckligt hårt och på rätt ställe, kunna hitta skolor där man anser att det mest väsentliga är att de övriga eleverna kan följa kursplanen, om du förstår vad jag menar.
Om man vill följa kursplanen så kan det vara lättare i lugn hemmiljö än liggande i ett vilrum när orken gick åt för att ta sig till skolan. Jag tror att skolans hela fokus låg i att ordna så flickorna fick ”godkänt” i så många ämnen som möjligt. Allt som en investering inför tillfrisknandet och återgången till skolan.

Att ens tänka på något annat sätt, oavsett hur orealistiskt det än kan kännas, vore ett enormt tjänstefel och ett svek mot barnen. Skolan ska alltid sträva mot att barnen ska lyckas med sin skolgång. Det är inte bara en önskan, det finns en lag som säger att det måste vara så. En rektor som skulle säga, ”-Ta ett år ledigt och åk jorden runt i stället” skulle få sparken på stående fot. Med rätta.
Citera
2019-01-20, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Det är exakt vad jag tror. H initerade det hela, O spelade med, övertygad om att det aldrig skulle sättas i verket. O och en av flickorna kommer hem och O inser att H realiserat den "omöjliga" eller hypotetiska planen.

Varför tror du att det var så? Kände du familjen personligen och hade insyn i deras göranden och låtanden, i deras tankar och känslor?

I så fall är du en mycket viktig källa till förståelse till varför det hemska hände. Förståelse för varför de gjorde som de gjorde, men inte som någon ursäkt. Hoppas jag.
Citera
2019-01-20, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Du får gärna tro att man satt och myste i skenet av en etanolkamin den 6;e januari. Jag tror att man avslutade sina och sina barns liv. Jag ser en logik i varför man har kylskåpstemperatur både i kylskåp och på bårhus. Det är en rätt så morbid sak att föreslå i sammanhanget, men du kan prova att lämna en rå köttbit på diskbänken och sätta en i kylskåpet sedan jämför du doft och konsistens under några dygn så förstår du kanske logiken.

Om du tar två råa köttstycke om 30 kg,, som är 37 grader varma och låter det ena ligga på diskbänken i 20 gr ocg lägger in det andra i ett rum i 20 gr och sedan stänger av elementet, som du sedan sätter på igen dagen efter, så kommer bägge köttstyckena att vara lite risiga efter några dagar, men troligtvis ätbara,

I en död kropp börjar nedbrytningen (såvitt jag vet, Glittret kanske kan bidra) inifrån (mag- tarminnhåll)..

Om hen/de velat kyla ner en kropp hade de väl stängt av elementet i det rum kroppen låg och gläntat på fönstret. Att stänga av all värme i huset vore helkorkat och dragit ut på tiden.
Citera
2019-01-20, 19:43
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Jag är fullkomligt förvissad om att morden var planerade sedan mycket lång tid tillbaka. Inte bara sedan hösten 2017. Då är det logiskt att man successivt isolerar barnen mer och mer innan man skrider till handling.

Nä, det är svårt att se, hur denna "nedkylning" skulle ha gått till utan att veta detaljerna, liksom den eventuellla "nyttan" av det.
Hur som helst är det vi vet (om vi nu vet det), att elförbrukningen minskade den 6/1. Värmen är bara en teori.
Jag kan kasta in att den beräknade driftskostnaden för huset, enligt hemnets annons, var 36.000 kr om året. Själv är jag uppväxt i en villa med oljepanna och har ingen aning om hur ekonomin ser ut för eluppvärmda hus. Men jag har haft elelement i en några av mina bostäder genpom åren och kan tycka att 3.000/mån låter billigt för ett stort hus.

Om morden var planerade sedan mycket lång tid tillbaka så blir det naturligtvis ännu svårare att spekulera.
Citera
2019-01-20, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Det är en helt meningslös fokusering att både utföra analyser av testamentet och brevet och att lägga oproportionerligt mycket tid av presskonferensen för att framhålla att man gjort detta.

Polisen hade ju bara behövt konstatera att de finns forensiska bevis för att båda föräldrarna deltog i själva mördandet av barnen.
Därmed är det dubbla gärningsmannaskap klarlagt utan att man heller behöver gå in på vem som gjort vad.

Men detta kunde inte polisen göra - sannolikt för att de forensiska analyserna från mordplatsen inte visar på två mördare. För att kunna misstänka två gärningsmän som planerat detta, behövdes därför analyser av brev och digitala data.

Det är flera postare som redan givit dig positiv feedback för denna tankegång och jag måste instämma. Första gången jag läste dina ord här ovan, blev det en aha-upplevelse: varför har ingen tänkt på detta förut? Så glasklart och "enkelt" egentligen.

Just genom att polisen håller på och förklarar om namnunderskrifters äkthet med mera, så blir det litet skumt. Långrandiga, omständliga och långsökta förklaringar framstår ofta som bortförklaringar (i vilket sammanhang det än gäller).
Citera
2019-01-20, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Ditt lite (förlåt uttrycket) snedseglande i slusatsen här bygger på att du inte riktigt är i insatt i hur frågorna formuleras. Det man frågar efter är om barnet orkar vissa saker, fort blir uttröttade, blir helt matt efter en skoldag osv.
Därvid kommer man fram till ME-diagnosen. Men det måste naturligtvis kombineras med att man via över hundra prover och undersökningar (sic) kan utesluta någon annan sjukdom.

Men samma frågor kan ju inte ställas när barnet legat och vilat i 2-3 år och inte längre går i skola, spelar fotboll eller är ute med kompisar. Barnet har ju inga aktiviteter att ens bli / eller inte bli trött av längre. Och enligt ME-behandligsrekommendationer bör barnet inte ens försöka anstränga sig.

Så hur skulle Agnes, O och H, skolan eller sjukvården veta när Agnes var på väg att bli friskt om man följde rekommendationerna bokstavstroget och inte lät henne testa att gå till skolan, träna eller anstränga sig?
Så går inte diagnossättningen till! Det är betydligt mer utförligt än vad du hävdar. Har du varit med om en diagnossättning?
Jo man får aktivera sig men måste vara uppmärksam på att inte överskrida sitt energiförråd.
Citera
2019-01-20, 19:45
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Jag har inte försvarat föräldrarnas handlande. Jag skrev att du och några skribenter till delar föräldrarnas fundamentalistiska syn på livet. Allt måste vara svart eller vitt. Människor måste vara onda eller goda. Det är en av symptomen på bristande förmåga att mentalisera.
Det är därför man till exempel tycker att föräldrarna skulle ha tagit sitt liv och skonat barnen. Man klarar inte av att mentalisera/föreställa sig att föräldrarna tog sitt liv för att dom såg familjen som en odelbar helhet. När man inte kan föreställa sig vad som driver andra människor så återstår bara fördömande för att dom inte tänker exakt som en själv. På det planet finns det stora likheter mellan föräldrarna och fördömarna. Den som inte lever upp till ens förväntningar är ingenting värd.
Mitt fetade.
Ditt "mentaliserande" är i själva verket bara ett navelskådande. Du kommer fram till din egen slutsats och klankar ner på andra som tycker att ditt mördarkramande blir väl osmakligt.
Citera
2019-01-20, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Om du tar två råa köttstycke om 30 kg,, som är 37 grader varma och låter det ena ligga på diskbänken i 20 gr ocg lägger in det andra i ett rum i 20 gr och sedan stänger av elementet, som du sedan sätter på igen dagen efter, så kommer bägge köttstyckena att vara lite risiga efter några dagar, men troligtvis ätbara,

I en död kropp börjar nedbrytningen (såvitt jag vet, Glittret kanske kan bidra) inifrån (mag- tarminnhåll)..

Om hen/de velat kyla ner en kropp hade de väl stängt av elementet i det rum kroppen låg och gläntat på fönstret. Att stänga av all värme i huset vore helkorkat och dragit ut på tiden.

Det var ju det där med den fetade meningen. Finns inte en chans att jag ägnar en halv natt till på det där, jag ska se Farmen. Men elementet slogs inte på igen och en vädringslucka kan mycket väl ha varit öppen. Det skulle bara förklara ytterligare varför elförbrukningen blev normal trots att temperaturen i huset sänktes så mycket som möjligt. Det var därför jag föreslog att den andra biffen skulle förvaras i kylskåpet. Du missade kanske det?
Citera
2019-01-20, 19:50
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Det är flera postare som redan givit dig positiv feedback för denna tankegång och jag måste instämma. Första gången jag läste dina ord här ovan, blev det en aha-upplevelse: varför har ingen tänkt på detta förut? Så glasklart och "enkelt" egentligen.

Just genom att polisen håller på och förklarar om namnunderskrifters äkthet med mera, så blir det litet skumt. Långrandiga, omständliga och långsökta förklaringar framstår ofta som bortförklaringar (i vilket sammanhang det än gäller).
Men snälla nån. Det är väl inte mer än en sedvanlig forensisk analys som återges och i det här fallet av vikt att granska brev utifrån det som skett såsom FuL även återger:
Att det inte är nån annan som varit delaktig, att ingen förälder är lurad att skriva på blankt, att underskrifterna är autentiska.

Skulle de inte ha delgivit analysen öht hade väl du et al gnällt på ofullständig analys istället. Ni letar ju för fan fel i vad som än skett och vänder och vrider på allt för att finna tecken på att det är så skumt.
Citera
2019-01-20, 19:50
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Om man vill följa kursplanen så kan det vara lättare i lugn hemmiljö än liggande i ett vilrum när orken gick åt för att ta sig till skolan. Jag tror att skolans hela fokus låg i att ordna så flickorna fick ”godkänt” i så många ämnen som möjligt. Allt som en investering inför tillfrisknandet och återgången till skolan.

Att ens tänka på något annat sätt, oavsett hur orealistiskt det än kan kännas, vore ett enormt tjänstefel och ett svek mot barnen. Skolan ska alltid sträva mot att barnen ska lyckas med sin skolgång. Det är inte bara en önskan, det finns en lag som säger att det måste vara så. En rektor som skulle säga, ”-Ta ett år ledigt och åk jorden runt i stället” skulle få sparken på stående fot. Med rätta.

...varför du aldrig får höra det formulerat på det sättet... 😄

Nu tror jag inte detta fall behövde leda till konflikter kring valet av en kursplan för klassen som alla kunde klara av (för flickorna ställdes nog utanför andras kursplan), men hypotetiskt kan sådana problem uppstå. Vilket förvisso kan gå att hantera på olika sätt där viljan finns.

Men man ska inte förutsätta att övriga barns föräldrar kommer att argumentera för lägre generella målsättningar, om man formulerar sig så.
Citera
2019-01-20, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Du tangerar nåt som jag ofta funderat kring gällande föräldrarna och depression. Press under lång tid, nåt mer tillstöter och de faller.

Det finns ett område som är väldigt diffust, sällan omtalat för att det kopplas till mångårig yrkeserfarenhet, ett slags 'know how', intuition, fingetoppskänsla, klinisk blick - eller om man rent av ska kalla det för: more than meets the eye.
Det är nog mer vanligt inom akutsjukvård och psykiatri, dvs områden där detta är av vikt pga allvarsgrad; för att på nåt sätt 'mota Olle i grind', vara ett steg före.
Det kommer till uttryck hos personal av en rynkad panna eller verbalt som kanske "han är lurig", det är nåt som inte stämmer, det känns inte som om hela bilden kommer fram.
Det var bakgrunden till ett område som är svårt att sätta ord på.
I ett allvarligt akut skede rör det sig om en person som trots att alla vitalparametrar börjar dra åt alla håll ser oberörd ut. Lätt att missa om man förlitar sig mer på personens utseende och ord - än vad som de facto är på gång att ske. De här personerna bedyrar att det är helt ok, ler och är väldigt pratsamma. Egentligen är de nog mer troligt livrädda och/eller är i ett förnekelsetillstånd och försöker hålla skenet uppe. Om vitalparametrar inte följs så sitter den perfekta patienten framför personalen.

Jag talade för inte så länge sen med en överläkare, narkos, kring ett sådant mer ospecat område. Inom intensivvård, där patienten varit utsatt för svårt trauma, risk för dödlig utgång så kan en patient försöka hålla ställningarna och är hurtig. Ler, är till lags. I det här kan det finnas en slags dold depression eller maskerad.
De har oftast ingen aning om sitt egentliga tillstånd då det är i en kämpig tillvaro där energin mest gått åt att andas, överleva och ta dag för dag. Det är alltså inte medvetet/med flit. Eller så poppar det upp bortom sjukvårdspersonalen och går ut över anhöriga (en mycket viktig del att vara medveten om).
Där det finns risk för suicudal kan man lika väl möta 'the smiling'. Personen grundlurar omgivningen, bedyrar och försäkrar att allt är bra.
Alltså; jag pratar om försvarsmekanismer som träder i kraft; medvetet men ibland omedvetet för att patienten sätter upp så enorma murar oavsett vilket område det än rör sig om - i ett akut skede, i ett efterförlopp men gemensamma nämnare är att det är kopplat till en krisreaktion och berör väl även ett sorts förnekande.
Det gäller att vara på tårna men... varningssignalerna syns inte. Omgivningen kan inte belastas. Jag har ofta detta i åtanke då man diskuterar att de borde ha sett nåt, de borde gjort nåt för att komma in på ett annat område som berör det här dolda.
Det är väl inte för intet att det kallas tyst kunskap; tacit knowledge.

Två föräldrar som samtidigt drabbas av smiling depression och samtidigt mitt i denna får exakt samma vansinniga idé i skallen om att mörda barnen och därefter planerar morden samtidigt som de smilar och ler mot omgivningen och inte ger ifrån sig ett endaste "tecken" på psykisk sjukdom. Inget tecken alls åt något håll? Borde inte polisen åtminstone i efterhand ha uppmärksammat något litet "tecken" på att någon av dem eller båda var så psykiskt nedkörda i botten att det kunde förklara åtminstone en del av det obegripliga. Det kunde ju kanske ha varit en "vettig" förklaring till det som hänt; att en eller båda faktiskt varit djupt deprimerade och inte alls vid sina sinnen.
Senast redigerad av Tjelovek 2019-01-20 kl. 19:54.
Citera
2019-01-20, 19:51
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Då kommer genast min fundering: Varför vill man att även M ska passiviseras, helst få samma diagnos som sin syster A, varför är det så angeläget? Jag ifrågasätter inte A:s diagnos, vet inte alls hur den uppkom och på vilka kriterier (förmodligen ME-kriterier), men undrar över att även M fick densamma. Så snabbt. Av vilken anledning ville man att båda barnen skulle ligga hemma och stirra i taket i stället för att gå i skolan? Att båda barnen fick samma ovanliga diagnos ser jag som mycket märkligare än olyckliga omständigheter.

Familjehemligheter kanske . Av ett eller annat slag.
En hypotes är att OH hade bestämt sig för att gå hädan långt tidigare än vad som framkommit i avskedsbrevet, och han ville prompt ta familjen med sig.

Familjehemligheter? Det går inte bortse från att det kan ha funnits olämpligheter som man till varje pris ville tysta. Alla historier ska inte berättas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in