Citat:
Ursprungligen postat av
Prinzezzan
Jag har fattat det som att "Hanna" hörde en kvinna/tjej skrika och att det i anslutning till skriken slogs igen bildörrar. Om vi ponerar att Helena attackerades mitt i skogsdungen (som du markerat i din nya bild), så borde det väl ha tagit några sekunder innan gm hann ta sig ut till Ekuddenvägen och slå igen dörrarna? (Eller hur lång tid det nu skulle ta för gm att ta sig från mitten av skogsdungen tillbaka till bilen.) "Hanna" har väl sagt att hon stod ca 5 minuter och lyssnade på "bråket", så i så fall var det ganska långdraget. Så: Hur lång tid tog det mellan skriken tills att bildörrarna slogs igen? Var det i direkt anslutning eller tog det ett litet tag emellan?
Om vi säger att de efter attacken åkte runt till cykelvägen/gångvägen och fram till lekplatsen för att hämta Helenas kropp inne i skogsdungen, hade de hunnit det på ca 10 min (den tid det var mellan killarna i bilen såg bilen åka till höger samt komma tillbaka samma väg)? Detta med tanke att Helena då borde varit kvar i mitten av skogsdungen (där "Hanna" menar att ljuget kommit ifrån).
Mig veterligen har det aldrig framgått av "Hannas" berättelse hur lång tid det skulle ha tagit mellan det att hon hörde Helenas röst för sista gången och fram tills dess att bildörrarna slogs igen. "Hanna" har väl bara sagt att hon hörde ett utdraget "Åååhhhhhneejjjj" och sedan blev det tyst, följt av ljudet från bildörrarna. Men om det gick 15 sekunder eller 50 sekunder mellan de två observationerna har aldrig framgått. Om Helena attackerades där jag har satt pilen - och om hon togs med ut till bilen därifrån - är sträckan inte längre än kanske 100 meter. Det tar ingen jättelång tid att bära en kropp den sträckan. Det som talar emot att Helena togs med ut till bilen är: Varför återvänder i så fall bilen? (Se nedan!)
"Hanna" har ju sagt att hon hörde hur bilen körde ner mot infarten till "Bäcken" och vände upp mot Marieforsleden igen (som löper några hundra meter sydöst utanför bilden). Infarten till "Bäcken" ligger på vänster sida om Ekudden-vägen där du kan se ett fartgupp (längst upp i bilden).
"Hanna" säger alltså att bilen aldrig körde in på cykelvägen i det första skeendet, för mitt på denna stod ju hon! Bilen som "killarna" ser måste i så fall ha återvänt, alternativt att det var en annan bil som kom - inblandad eller inte. Möjlig variant är att förövarna återvände efter kanske tio minuter (när "Hanna" hade gått in), körde in på cykelvägen, förbi "killarna", bort mot lekplatsen, upp på densamma, rusade in på skogsstigen och hämtade Helena. Det är då som "killarna" gör sin observation. Så ja, det är fullt rimligt att på tio minuter hinna passera "killarna" första gången, köra upp på lekplatsen, hämta Helena och sedan passera "killarna" igen. Och där i stressen och röran tappades ringar och annat. Möjligt också att det var då som någon tog en sko i vardera handen och kastade dem åt var sitt håll om skogsstigen.
Jag kan naturligtvis inte slå fast att det var så här, men utifrån "Hannas" berättelse går händelseförloppet att få ihop. Den exakta koden återstår att knäcka, men jag tror att vi är ganska nära. Dock ska vi komma ihåg att upplägget bygger på att bilen som "killarna" ser, har med försvinnandet att göra. Personligen anser jag att det är högst sannolikt.