2019-01-19, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Alltså den här beskrivningen av 02.30 bilen som en med avhugget bakparti! Finns det verkligen inte någonstans en något köttigare dokumentation, förutom då mindre till mellanstor o ljus/vit. Kan polisen verkligen nöjt sig med den beskrivningen lr kunde grabbarna alltså inte prestera bättre. Man får absolut ha avstånd o tidsaspekten i åtanke, alltså ca 100m bort i ett några sekunder.

Håller med dem som trots att det torde ha varit en lite ovanligare modell vilket gjorde den svårare att identifiera. Om det varit en kombi skulle väl de flesta säga att det var just en kombi, möjligen i kombination med någon ytterligare form. Likadant borde gälla om det var en sedan.

Avhugget bakparti borde alltså vara en något svårbestämd akter, gissningsvis en som ev. kan gå både som kombi o halvkombi o ge ett lite kantigt intryck. Modeller som passar ganska väl in då kan vara Golf I, SAAB/Lancia 600, Opel kadett från -85, Ford Eskort kombi, Honda Civic ca -85, Fiat Uno, Peugeot 205, Mitsubishi Colt, Simca Talbot Horizon, Toyota Tercel.

Om 03.30 bilen skulle vara densamma som grabbarna såg blir det lite besvärligare, ingen omöjlighet, men beskrivningen är då alltså de facto en kombi med rails. Då ryker alla nämnda modeller utom Eskort kombin och Tercel.

Toyota Corolla...typ 87 - fanns att köpa till rails
Citera
2019-01-19, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rotvagen
Jätte märkligt detta som du skriver om bilens färg ? Det måste ju ändå vara den viktigaste detaljen gällande vem som troligtvis är Helenas GM . Polisen hävdar att kvinnan sagt ” bronsfärgad bil ? Hon har gått förbi bilen och varit så pass nära så att hon såg att denne var tom . Sedan säger hon att bilen med bestämdhet var vit ?
Killarna vittnade om en vit bil som kört på gångvägen ? En bronsfärgad ” bil hör ju inte precis till den ” vanligaste färgen på en bil ? Och isåfall borde polisen ha hittat den om dess ägare bodde i Mariestad .
Hur ens är det möjligt att polisen säger en sak ?Vittnet säger något helt annat ?
Brons” färg är ju ändå en färg som man omöjligt kan förväxla med vit 🤔
Kan det vara så att polisen än en gång gjort bort sig ang detta? För lång tid gick och bilen blev ” bortstädat ? Eller är det kvinnan som blivit påverkad av något / någon och ändrat sin berättelse om bilens utseende ?
Men som du skrev ...... märkligt är det 🤔

Nu är det lätt att tro att jag skulle ha något emot BW eller försöker elda på rykten mot honom. Men som jag minns det när jag var i förhör, frågade polisen om vilken färg det var på BWs bil och jag svarade att den var brunorange, dvs bronsfärgad. Oavsett så borde det väl vara relativt lätt att kolla vilka bilar som stått registrerade på honom och när? Tror att även färg nämns i bilregistret.
Citera
2019-01-19, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motown
Nu är det lätt att tro att jag skulle ha något emot BW eller försöker elda på rykten mot honom. Men som jag minns det när jag var i förhör, frågade polisen om vilken färg det var på BWs bil och jag svarade att den var brunorange, dvs bronsfärgad. Oavsett så borde det väl vara relativt lätt att kolla vilka bilar som stått registrerade på honom och när? Tror att även färg nämns i bilregistret.
Vet du även vad det var för märke på bilen?
Citera
2019-01-20, 00:00
Medlem
Citat:
Men som jag minns det när jag var i förhör, frågade polisen om vilken färg det var på BWs bil och jag svarade att den var brunorange, dvs bronsfärgad.

Betyder det att du var på Stadt eftersom du varit på förhör?
Citera
2019-01-20, 00:09
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:

Bilens färg brukar stå med i papprerna, men det är långt ifrån att färgen verkligen överensstämmer med verkligen. Jag hade en Volvo 780 Bertone. (Italienskbyggd) Den var grön enligt papprerna, men i verkligheten såg färgen ut som sand. Sandfärgad metallic kallade jag det.
Citera
2019-01-20, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cleolin
Vet du även vad det var för märke på bilen?

Nej jag vet inte men min MYCKET vaga sinnesbild säger mig en Saab 900.
Citera
2019-01-20, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Propparn
Betyder det att du var på Stadt eftersom du varit på förhör?

Nej jag var inte på Stadt, däremot på festen i Radbyn där BW var med.
Citera
2019-01-20, 00:42
Medlem
Pajosvs avatar
I och med att att det finns uppgifter om en bronze-färgad bil i tråden, samt att bilens bakände ev. kan anses avhuggen så lägger jag upp bilden. Bilen är en Ford Granada 2-dörrars Coupé.

Bakänden är väl inte direkt avhuggen, men bakluckan är kortare än den vanliga 4-dörrarssedanen.

http://www.bilddump.se/bilder/20190120002729-85.194.8.71.jpeg
Senast redigerad av Pajosv 2019-01-20 kl. 01:15.
Citera
2019-01-20, 01:42
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hardbeck
Toyota Corolla...typ 87 - fanns att köpa till rails
Ja, när det gäller Corolla så känner jag mer för tre-dörrars versionen från typ -88, där har man lite mer av "avhugget bakparti" tycker jag, samtidigt som någon mindre "bilbegåvad" kanske skulle få för sig att kalla den för en kombi. SAAB 900 tycker jag nog att grabbarna borde känt igen.

Förövrigt så ska PU haft en Camry sedan, enl. egen utsago, någon skrev tidigare Corolla. BW's bil den aktuella kvällen ska ju ha varit en Opel Kadett, så en ev. SAAB 900 borde inte varit aktuell, iaf inte då. Både PU o BW ska ha haft bil in till stan så det blir lite bökigt att få in dom i samma bil från Stad, PU kan ju förvisso ha ansett sig för bladig för att köra så i sådant fall, dock förekommer ju uppgifter om att PU ska ha setts gå mot Trädgårdskolans parkering sfter Stadts stängning .
Citera
2019-01-20, 08:18
Medlem
Citat:
Nej jag var inte på Stadt, däremot på festen i Radbyn där BW var med.

Ok, minns du hur han var klädd?
Citera
2019-01-20, 11:53
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Jag har fattat det som att "Hanna" hörde en kvinna/tjej skrika och att det i anslutning till skriken slogs igen bildörrar. Om vi ponerar att Helena attackerades mitt i skogsdungen (som du markerat i din nya bild), så borde det väl ha tagit några sekunder innan gm hann ta sig ut till Ekuddenvägen och slå igen dörrarna? (Eller hur lång tid det nu skulle ta för gm att ta sig från mitten av skogsdungen tillbaka till bilen.) "Hanna" har väl sagt att hon stod ca 5 minuter och lyssnade på "bråket", så i så fall var det ganska långdraget. Så: Hur lång tid tog det mellan skriken tills att bildörrarna slogs igen? Var det i direkt anslutning eller tog det ett litet tag emellan?

Om vi säger att de efter attacken åkte runt till cykelvägen/gångvägen och fram till lekplatsen för att hämta Helenas kropp inne i skogsdungen, hade de hunnit det på ca 10 min (den tid det var mellan killarna i bilen såg bilen åka till höger samt komma tillbaka samma väg)? Detta med tanke att Helena då borde varit kvar i mitten av skogsdungen (där "Hanna" menar att ljuget kommit ifrån).

Mig veterligen har det aldrig framgått av "Hannas" berättelse hur lång tid det skulle ha tagit mellan det att hon hörde Helenas röst för sista gången och fram tills dess att bildörrarna slogs igen. "Hanna" har väl bara sagt att hon hörde ett utdraget "Åååhhhhhneejjjj" och sedan blev det tyst, följt av ljudet från bildörrarna. Men om det gick 15 sekunder eller 50 sekunder mellan de två observationerna har aldrig framgått. Om Helena attackerades där jag har satt pilen - och om hon togs med ut till bilen därifrån - är sträckan inte längre än kanske 100 meter. Det tar ingen jättelång tid att bära en kropp den sträckan. Det som talar emot att Helena togs med ut till bilen är: Varför återvänder i så fall bilen? (Se nedan!)

"Hanna" har ju sagt att hon hörde hur bilen körde ner mot infarten till "Bäcken" och vände upp mot Marieforsleden igen (som löper några hundra meter sydöst utanför bilden). Infarten till "Bäcken" ligger på vänster sida om Ekudden-vägen där du kan se ett fartgupp (längst upp i bilden). "Hanna" säger alltså att bilen aldrig körde in på cykelvägen i det första skeendet, för mitt på denna stod ju hon! Bilen som "killarna" ser måste i så fall ha återvänt, alternativt att det var en annan bil som kom - inblandad eller inte. Möjlig variant är att förövarna återvände efter kanske tio minuter (när "Hanna" hade gått in), körde in på cykelvägen, förbi "killarna", bort mot lekplatsen, upp på densamma, rusade in på skogsstigen och hämtade Helena. Det är då som "killarna" gör sin observation. Så ja, det är fullt rimligt att på tio minuter hinna passera "killarna" första gången, köra upp på lekplatsen, hämta Helena och sedan passera "killarna" igen. Och där i stressen och röran tappades ringar och annat. Möjligt också att det var då som någon tog en sko i vardera handen och kastade dem åt var sitt håll om skogsstigen.

Jag kan naturligtvis inte slå fast att det var så här, men utifrån "Hannas" berättelse går händelseförloppet att få ihop. Den exakta koden återstår att knäcka, men jag tror att vi är ganska nära. Dock ska vi komma ihåg att upplägget bygger på att bilen som "killarna" ser, har med försvinnandet att göra. Personligen anser jag att det är högst sannolikt.
Citera
2019-01-20, 12:00
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Nej jag vet inte men min MYCKET vaga sinnesbild säger mig en Saab 900.

Kika görna på dessa bilder:

https://imgur.com/a/U7O7DIT
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in