2019-01-19, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Judaland
Ja, men mitt minne vill ha den till mer sandig än den ser ut på bilden. Fanns en linbana där också, där ringarna hittades. Bilden som postats är ifrån platsen
Ang. "grusplanen" norr om asfalterade gångvägen.
Citera
2019-01-19, 16:34
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Judaland
Ang. "grusplanen" norr om asfalterade gångvägen.

Du menar "mittenbilden"? Och ringarna fanns till vänster "ur bild", men vid denna sandiga plats? Fanns ringarna i anslutning till linbanan? I vilken riktning gick linbanan? Och ungefär hur lång var den? Fanns det andra "leksaker" där också?

Många frågor, men tänker i bilder.
Citera
2019-01-19, 16:46
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Du menar "mittenbilden"? Och ringarna fanns till vänster "ur bild", men vid denna sandiga plats? Fanns ringarna i anslutning till linbanan? I vilken riktning gick linbanan? Och ungefär hur lång var den? Fanns det andra "leksaker" där också?

Många frågor, men tänker i bilder.

Jag har aldrig förstått mig på de där bilderna. För min egen del gäller kartan som jag har länkat till för att i första hand hjälpa alla att få ett slutgiltigt grepp om hur området såg ut med med vägar, vittnen och så vidare.
Citera
2019-01-19, 17:01
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Det jag tänkte på var att det kan inte ha funnits en bil inne i skogsdungen. Om hon hörde bildörrar slås igen, så borde bilen ha stått ute på Ekuddenvägen eller vid lekplatsen (döckspåren) och inte inne i skogsdungen. Förstår du hur jag tänker?

Nej, det gick inte att köra bil inne i Kohagen/skogsdungen (dock gick det att köra runt den stora granen vid lekplatsen - den asfalterade gångvägen gick upp ända till granen i gränsen mellan Kohagen och lekplatsområdet om runtom densamma). "Hanna" har sagt att hon hörde bilen utifrån Ekudden-vägen men bråket mitt i Kohagen.
Senast redigerad av Ugglan. 2019-01-19 kl. 17:09.
Citera
2019-01-19, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Tre bilar? Eller menar du någon av dessa tre bilar?

Nej - inte bästa meningen jag skrivit...naturligtvis en av dessa personers bil.
Citera
2019-01-19, 17:17
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hardbeck
Nej - inte bästa meningen jag skrivit...naturligtvis en av dessa personers bil.

Okej!
Citera
2019-01-19, 17:20
Medlem
Ugglan.s avatar
Ny och lite bättre bild. Skogsstigen är bättre inritad och två ytterligare platser har lagts till:

http://www.bilddump.se/bilder/20190119171014-81.224.158.124.jpg

* Grön linje = Cykelvägen.
* Ljusblå linje = Gångstigen genom Kohagen.
* Två mörkblå linjer = Visar "killarnas" synfält ner mot cykelvägen. Synfältet begränsas nere till vänster och höger av vegetation.
* Kort, vit linje = ungefärlig bredd på "öppningen" som "killarna" kunde se bilen när den passerade. Kanske att linjen skulle ha varit något lite längre ritad, att "öppningen" skulle ha illustrerats som lite bredare.
* Röd rektangel = Lekplatsområdet.
* Gul linje = Den asfalterade gångvägen från cykelvägen upp mot den stora granen som står ungefär i gränsen mellan lekplatsen och Kohagen.

Som alla nu kan se, kunde "killarna" i bilen på Hällristningsvägen se bara en ytterst liten del av lekplatsområdet. I praktiken är hela lekplatsområdet utom synhåll från "killarnas" position. De hade inte en chans att se vad som skedde när bilen försvann nedanför den undre blå linjen.

Om bilen som "killarna" såg hade med försvinnandet att göra, kunde bilen ha svängt upp vänster på lekplatsområdet på ett flertal möjliga ställen utan att "killarna" hade kunnat se detta.
Citera
2019-01-19, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Ny och lite bättre bild. Skogsstigen är bättre inritad och två ytterligare platser har lagts till:

http://www.bilddump.se/bilder/20190119171014-81.224.158.124.jpg

* Grön linje = Cykelvägen.
* Ljusblå linje = Gångstigen genom Kohagen.
* Två mörkblå linjer = Visar "killarnas" synfält ner mot cykelvägen. Synfältet begränsas nere till vänster och höger av vegetation.
* Kort, vit linje = ungefärlig bredd på "öppningen" som "killarna" kunde se bilen när den passerade. Kanske att linjen skulle ha varit något lite längre ritad, att "öppningen" skulle ha illustrerats som lite bredare.
* Röd rektangel = Lekplatsområdet.
* Gul linje = Den asfalterade gångvägen från cykelvägen upp mot den stora granen som står ungefär i gränsen mellan lekplatsen och Kohagen.

Som alla nu kan se, kunde "killarna" i bilen på Hällristningsvägen se bara en ytterst liten del av lekplatsområdet. I praktiken är hela lekplatsområdet utom synhåll från "killarnas" position. De hade inte en chans att se vad som skedde när bilen försvann nedanför den undre blå linjen.

Om bilen som "killarna" såg hade med försvinnandet att göra, kunde bilen ha svängt upp vänster på lekplatsområdet på ett flertal möjliga ställen utan att "killarna" hade kunnat se detta.

Ok! Jag ber om ursäkt för allt dumt jag sagt om dig. Du har klargjort en hel del idag för oss som inte är från Mariestad idag. Bra jobbat ugglan 👍💪
Citera
2019-01-19, 20:54
Medlem
Xeitums avatar
Alltså den här beskrivningen av 02.30 bilen som en med avhugget bakparti! Finns det verkligen inte någonstans en något köttigare dokumentation, förutom då mindre till mellanstor o ljus/vit. Kan polisen verkligen nöjt sig med den beskrivningen lr kunde grabbarna alltså inte prestera bättre. Man får absolut ha avstånd o tidsaspekten i åtanke, alltså ca 100m bort i ett några sekunder.

Håller med dem som trots att det torde ha varit en lite ovanligare modell vilket gjorde den svårare att identifiera. Om det varit en kombi skulle väl de flesta säga att det var just en kombi, möjligen i kombination med någon ytterligare form. Likadant borde gälla om det var en sedan.

Avhugget bakparti borde alltså vara en något svårbestämd akter, gissningsvis en som ev. kan gå både som kombi o halvkombi o ge ett lite kantigt intryck. Modeller som passar ganska väl in då kan vara Golf I, SAAB/Lancia 600, Opel kadett från -85, Ford Eskort kombi, Honda Civic ca -85, Fiat Uno, Peugeot 205, Mitsubishi Colt, Simca Talbot Horizon, Toyota Tercel.

Om 03.30 bilen skulle vara densamma som grabbarna såg blir det lite besvärligare, ingen omöjlighet, men beskrivningen är då alltså de facto en kombi med rails. Då ryker alla nämnda modeller utom Eskort kombin och Tercel.
Citera
2019-01-19, 21:16
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Nej, det gick inte att köra bil inne i Kohagen/skogsdungen (dock gick det att köra runt den stora granen vid lekplatsen - den asfalterade gångvägen gick upp ända till granen i gränsen mellan Kohagen och lekplatsområdet om runtom densamma). "Hanna" har sagt att hon hörde bilen utifrån Ekudden-vägen men bråket mitt i Kohagen.

Jag har fattat det som att "Hanna" hörde en kvinna/tjej skrika och att det i anslutning till skriken slogs igen bildörrar. Om vi ponerar att Helena attackerades mitt i skogsdungen (som du markerat i din nya bild), så borde det väl ha tagit några sekunder innan gm hann ta sig ut till Ekuddenvägen och slå igen dörrarna? (Eller hur lång tid det nu skulle ta för gm att ta sig från mitten av skogsdungen tillbaka till bilen.) "Hanna" har väl sagt att hon stod ca 5 minuter och lyssnade på "bråket", så i så fall var det ganska långdraget. Så: Hur lång tid tog det mellan skriken tills att bildörrarna slogs igen? Var det i direkt anslutning eller tog det ett litet tag emellan?

Om vi säger att de efter attacken åkte runt till cykelvägen/gångvägen och fram till lekplatsen för att hämta Helenas kropp inne i skogsdungen, hade de hunnit det på ca 10 min (den tid det var mellan killarna i bilen såg bilen åka till höger samt komma tillbaka samma väg)? Detta med tanke att Helena då borde varit kvar i mitten av skogsdungen (där "Hanna" menar att ljuget kommit ifrån).
Citera
2019-01-19, 23:30
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Jag har fattat det som att "Hanna" hörde en kvinna/tjej skrika och att det i anslutning till skriken slogs igen bildörrar. Om vi ponerar att Helena attackerades mitt i skogsdungen (som du markerat i din nya bild), så borde det väl ha tagit några sekunder innan gm hann ta sig ut till Ekuddenvägen och slå igen dörrarna? (Eller hur lång tid det nu skulle ta för gm att ta sig från mitten av skogsdungen tillbaka till bilen.) "Hanna" har väl sagt att hon stod ca 5 minuter och lyssnade på "bråket", så i så fall var det ganska långdraget. Så: Hur lång tid tog det mellan skriken tills att bildörrarna slogs igen? Var det i direkt anslutning eller tog det ett litet tag emellan?

Om vi säger att de efter attacken åkte runt till cykelvägen/gångvägen och fram till lekplatsen för att hämta Helenas kropp inne i skogsdungen, hade de hunnit det på ca 10 min (den tid det var mellan killarna i bilen såg bilen åka till höger samt komma tillbaka samma väg)? Detta med tanke att Helena då borde varit kvar i mitten av skogsdungen (där "Hanna" menar att ljuget kommit ifrån).

Jag började söka efter någon som nyligen ljugit i tråden, men fick inte ihop det med skogsdungen. Men jag förmodar att du menade ljudet, men det tog ett tag för mig.
Citera
2019-01-19, 23:35
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Jag började söka efter någon som nyligen ljugit i tråden, men fick inte ihop det med skogsdungen. Men jag förmodar att du menade ljudet, men det tog ett tag för mig.

Ja, det blev en bokstav fel där. Missade det vid genomgång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in