2019-01-18, 23:06
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honzaschmonza
Jag har Länsförsäkringar, jag kollade kursen RMB to SEK eftersom jag gjorde ett uttag här i Kina igår kväll och kursen stämmer med den jag hittar online, kursen har gått ner något sedan igår (kinesisk tid, börserna är öppna här nu på förmiddagen)
Länsförsäkringar Bankkort Privat

Citat:
Valutaväxlingspåslag: 1,5%

Var hittar du kursen online? Du kan inte kolla på Länsförsäkringars hemsida, för där kommer de ge dig ett pris som inkluderar deras valutapåslag. VISA har en egen växelkurs, och sen tillkommer valutapåslaget på det, så du måste jämföra med den växelkurs du hittar hos VISA.
Citera
2019-01-19, 00:40
Medlem
Celticos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mnogodumal
Och Klarna om man väljer att "betala direkt"
Men jag skulle inte rekommendera det, PFC är bättre.

Var står det hos Klarna att har påslag om man väljer faktura? Prata med deras support och de sa att de inte har valutapåslag.

Klarna är inget dåligt kort, har sina fördelar också över Revolut o PFC.

Klarna är väldigt bra att hjälpa och återbetala om ditt köp inte gick 100% som det skulle skall.
Senast redigerad av Celtico 2019-01-19 kl. 00:42.
Citera
2019-01-19, 03:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2_Thumbs_Up
Länsförsäkringar Bankkort Privat

Var hittar du kursen online? Du kan inte kolla på Länsförsäkringars hemsida, för där kommer de ge dig ett pris som inkluderar deras valutapåslag. VISA har en egen växelkurs, och sen tillkommer valutapåslaget på det, så du måste jämföra med den växelkurs du hittar hos VISA.

Då är jag tillrättavisad!

Är i Kina för tillfället och eftersom många hemsidor man normalt använder för att hitta info inte fungerar här så fick jag använda Baidu och den sökmotorn är en magnet för bedragare som försöker lura utlänningar som söker på Baidu på engelska. Även valuta verkar det som, jag har väl hamnat på någon opålitlig hemsida och råkat kolla deras säljkurs eller nått i den stilen. Nu tog jag bara ut 500RMB och utdraget från mitt konto stämde i princip på öret med växelkursen jag hittade på den obskyra hemsidan.

My bad! Skulle hittat en bättre källa så hade det blivit uppenbart för mig också.
Citera
2019-01-19, 13:26
Medlem
Imnshos avatar
Svenskan länkar idag till Kortio om det bästa kortet för utlandsresan: Collector Easyliving.

https://www.svd.se/har-ar-basta-kreditkorten-for-utlandsresan#sida-9

https://kortio.se/

Har själv öppnat Collector-konto och kanske ska reka detta kort. Andras erfarenheter?
Citera
2019-01-19, 14:50
Medlem
Floridasidans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Svenskan länkar idag till Kortio om det bästa kortet för utlandsresan: Collector Easyliving.

Har själv öppnat Collector-konto och kanske ska reka detta kort. Andras erfarenheter?

Det är ju absolut inte det bästa kortet, årsavgift och uttagsavgifter
Jämför t.ex. med Santander Mitt Kort+, samma årsavgift, lägre uttagsavgift (och hyrbilsförsäkring ingår, om det spelar roll).
Artickeln är väl främst rekalm för just Kortio och Compriser
Citera
2019-01-19, 17:01
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Floridasidan
Det är ju absolut inte det bästa kortet, årsavgift och uttagsavgifter
Jämför t.ex. med Santander Mitt Kort+, samma årsavgift, lägre uttagsavgift (och hyrbilsförsäkring ingår, om det spelar roll).
Artickeln är väl främst rekalm för just Kortio och Compriser
Ganska irrelevanta saker du tar upp. Man ska generellt sett inte använda kreditkort för kontantuttag alls. Båda korten är ju så pass dyra (3% med olika minimumavgifter) att ett debitkort med valutapåslag blir billigare.

Så båda korten är ganska likvärdiga. 195 kr i årsavgift och inget valutapåslag. Jämför man med ett kort med 1,5% valutapåslag så går brytpunkten där man tjänar in årsavgiften vid utomlandsköp på 13000 kr per år. Spenderar man mer än 13000 utomlands per år så sparar man pengar på att ha ett av dessa kort. Spenderar man mindre än så blir årsavgiften högre än besparingen.
Citera
2019-01-19, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho

I somras såg jag en reklam att man får 500 kr bonus on man beställer easyliving och använder det 5 ggr innan sommarslut. Det gjorde jag, fick kortet och 500 kr bonus som lovade.

Med "Wrapp" appen fick jag ocksp 500+ kr till i cashback, men på lång sikt beöver jag inte det, för att det finns everydaycard, Revolut och PFC, och Wrapp är inte längre så förmånglig som det verkade i början. Kommer att avsluta det innan den första gratis året utgår.

Appen är användbart, har en bra funktion för att välja summan och betala faktura med autogiro i appen. Nackdel: det fins inga säkerhetsinställningar, och man kan inte stänga av t ex internetköp eller utlandsköp.
Senast redigerad av Mnogodumal 2019-01-19 kl. 20:13.
Citera
2019-01-20, 19:22
Medlem
Floridasidans avatar
Citat:
Ganska irrelevanta saker du tar upp. Man ska generellt sett inte använda kreditkort för kontantuttag alls. Båda korten är ju så pass dyra (3% med olika minimumavgifter) att ett debitkort med valutapåslag blir billigare.

Så båda korten är ganska likvärdiga. 195 kr i årsavgift och inget valutapåslag. Jämför man med ett kort med 1,5% valutapåslag så går brytpunkten där man tjänar in årsavgiften vid utomlandsköp på 13000 kr per år. Spenderar man mer än 13000 utomlands per år så sparar man pengar på att ha ett av dessa kort. Spenderar man mindre än så blir årsavgiften högre än besparingen.

Självklart är det inte irrelevant eftersom det är just det de påstår. Santanderkortet är t.o.m. bättre så Collectorkortet är inte bäst. Klart man ska/kan ta ut kontanter med kreditkort, beror helt på villkoren hos olika kort.

Bäst för de flesta är nog inte ett specifikt kort utan en kombo av minst 2 kort beroende på vad man är ute efter.
För att minimera kostnaderna på resor kan t.ex Norwegian ihop med Klarna vara bra. Norwegian för uttag och Klarna för betalningar.
Citera
2019-01-21, 01:33
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Citat:
Självklart är det inte irrelevant eftersom det är just det de påstår. Santanderkortet är t.o.m. bättre så Collectorkortet är inte bäst. Klart man ska/kan ta ut kontanter med kreditkort, beror helt på villkoren hos olika kort.
Fast nu hade båda korten en uttagsavgift på minst 3% + kreditränta från första dagen, så de suger båda två för uttag. Det är ungefär som att jämföra årsräntan på korten. Om man inte betalar sina kreditkort varje månad så är man en ekonomisk idiot. Att jämföra villkor som bara påverkar idioter är faktiskt ganska irrelevant.

Kort och gott, både Santanders och Collectors kort är i princip enbart bra för utlandsbetalningar och där är de likvärdiga. Efter detta så skulle jag prioritera saker som kundservice och jämföra deras appar och hemsidor för att avgöra en vinnare av korten. Det är betydligt mer relevant än vilket kort som råkar suga marginellt mindre för kontantuttag.
Citera
2019-01-21, 07:30
Medlem
Floridasidans avatar
Citat:
Fast nu hade båda korten en uttagsavgift på minst 3% + kreditränta från första dagen, så de suger båda två för uttag. Det är ungefär som att jämföra årsräntan på korten. Om man inte betalar sina kreditkort varje månad så är man en ekonomisk idiot. Att jämföra villkor som bara påverkar idioter är faktiskt ganska irrelevant.

Kort och gott, både Santanders och Collectors kort är i princip enbart bra för utlandsbetalningar och där är de likvärdiga. Efter detta så skulle jag prioritera saker som kundservice och jämföra deras appar och hemsidor för att avgöra en vinnare av korten. Det är betydligt mer relevant än vilket kort som råkar suga marginellt mindre för kontantuttag.
Det var ju inte alls det det handlade om utan att SvD påstår att Collector är bästa resekreditkortet. Hitta inte på saker att argumentera mot!
Citera
2019-01-21, 13:20
Medlem
Citat:
För att minimera kostnaderna på resor kan t.ex Norwegian ihop med Klarna vara bra. Norwegian för uttag och Klarna för betalningar.
Då är PFC ett bättre alternativ - både 0% växlingspåslag och uttag upp till 3000 kr/månad (1.5% efteråt som ändå är mindre än Norwegians 1.75%)
Angående Klarna: jag har beställt deras kort två gånger, och det har aldrig kommit. Först svarar support att jag skulle vänta några veckor till, sedan föreslår de att jag skulle spärra det och beställa igen. Efter 2 försök har jag gett upp, beställt PFC och fick det om 6 dagar. Jag ser inget värde i kortet som får inte alls användas för att ta ut kontanter och tar så lång att leverera. Dessutom är PFC Mastercard vilket innebär något bättre växlingskurs än Visa.
Senast redigerad av Mnogodumal 2019-01-21 kl. 13:26.
Citera
2019-01-21, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mnogodumal
Då är PFC ett bättre alternativ - både 0% växlingspåslag och uttag upp till 3000 kr/månad (1.5% efteråt som ändå är mindre än Norwegians 1.75%)
Angående Klarna: jag har beställt deras kort två gånger, och det har aldrig kommit. Först svarar support att jag skulle vänta några veckor till, sedan föreslår de att jag skulle spärra det och beställa igen. Efter 2 försök har jag gett upp, beställt PFC och fick det om 6 dagar. Jag ser inget värde i kortet som får inte alls användas för att ta ut kontanter och tar så lång att leverera. Dessutom är PFC Mastercard vilket innebär något bättre växlingskurs än Visa.

Jag har fortfarande inte ens möjligheten att beställa Klarna kortet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in