2019-01-10, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teamflashh
Jaha, har nog missförstått vad man är ute efter med kreditkort som mest! Mitt innehåller vad jag förstått "bara" reseförsäkring, försäkring på större summor och pengarna tillbaka vid kortköp som ej gjorts av kortinnehavaren. Jag kom nyligen på att DanskeBank hade en sån form av bonuscashback på guldkortet men ersatte det med WRAPP som suger hästk*k.

Cashback/bonus-korten, fungerar dessa så att man för över en viss summa eller utnyttjar en viss kreditsumma varje månad som sedan betalas tillbaka via vanlig BG? Eller drar man kortet före inköp och sedan använder sitt vanliga bankkort?

Om kortutgivarna kan ge mellan 0.5-1.5% i bonus helt gratis varför använder inte fler det???

Beror på vilket kort.
Man får helt enkelt en bonus för att man använder krediten.

Jag tror ganska många använder det.
Citera
2019-01-16, 22:24
Medlem
nexss avatar
Ingen som nämnt detta ännu:

https://www.komplettbank.se/kreditkort/priser/

För att handla på nätet i svenska kronor verkar det ju vara överlägset allt annat jag hittat? Visst finns det vissa kort med specifika rabatter, men de kan man få genom andra medel (student, arbetsgivare, kampanjkoder osv).

Detta är 2% bonus i rena pengar vilket ingen annan erbjuder. Dock max 2000kr per år men det är ändå en spend på 100,000 online.

EDIT: Såg i det finstilta att du måste spendera poängen på kompletts sida.. Men köper man något där så kan det ändå vara värt o kolla på.
Senast redigerad av nexs 2019-01-16 kl. 22:28.
Citera
2019-01-17, 02:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teamflashh
Jaha, har nog missförstått vad man är ute efter med kreditkort som mest! Mitt innehåller vad jag förstått "bara" reseförsäkring, försäkring på större summor och pengarna tillbaka vid kortköp som ej gjorts av kortinnehavaren. Jag kom nyligen på att DanskeBank hade en sån form av bonuscashback på guldkortet men ersatte det med WRAPP som suger hästk*k.

Cashback/bonus-korten, fungerar dessa så att man för över en viss summa eller utnyttjar en viss kreditsumma varje månad som sedan betalas tillbaka via vanlig BG? Eller drar man kortet före inköp och sedan använder sitt vanliga bankkort?

Om kortutgivarna kan ge mellan 0.5-1.5% i bonus helt gratis varför använder inte fler det???

Haha nej du har inte "missförstått" vad man är ute efter, det är det som är lite smålustigt med denna tråden Alla vill ha olika grejer och varje gång någon länkar till ett befintligt/nytt kort så kommer någon annan med "ja det är bra men om du har detta och detta så kan du göra såhär istället", allt är egentligen bara petitesser.

Huvudgrejen som alla här inne också förstått liksom du verkar ha förstått är att man BETALAR FÖR SIG. Du kan ju kolla tillbaka i tråden och kolla senast någon frågade om lägsta räntan, det händer inte därför räntan är ointressant.

De grejerna som ditt kort ger dig är vanliga på i princip alla kreditkort, du kanske inte gjort något aktivt val efter dina förutsättningar men det är inget fel med det.

Cashback (kontanter) kan du få genom Preem, OKQ8 och Shell vad jag förstått, dessa betalas ut kvartalsvis i form av en check du växlar in på en mack eller postar till respektive bank, Preem exempelvis använder Ikano. Du kan också få kontanter hos Amex men dessa sätts in på kortet, dock är detta på årsbasis vilket är tråkigt.

Valutaväxlingsavgift är också en vanligt förekommande faktor, här verkar Norwegian och Coop ligga bäst till vad jag förstått. Reser man mycket utomlands så kan detta vara bra om man inte har kontanter på sitt vanliga debit kort. Debit korten direkt från transaktionskontot på din vanliga bank brukar inte ha någon valutaväxlingsavgift men å andra sidan vore det ju snopet om det blir kapat och man går ju miste om sina andra fördelar såsom poäng och liknande. Jag själv använder bara Debit utomlands så för mig spelar det ingen roll. Revolut och Ferratum är också vanliga idenna kategorin, vad jag förstått är de pre-paid men man väljer valuta på kortet så du kan alltid handla i lokala valutan dit du reser. De flesta har USD, EUR, SEK och RMB på sina kort plus då valutan dit de ska resa.

Uttagsavgift, liknande som ovan men alltså uttag från automat, här skiljer det också på om du är hemma eller i utlandet men jag har ingen erfarenhet av detta. Dock brukar det vara dyrt som sören.

Poäng ungefär som Cashback, kan vara flygresor, onlinebutiker ja gudarna vet allt. Själv använder jag Finnairs kort för daglighandel (mat) därför jag reser ofta till Kina och Finnair har fräschaste planen (A350-800 & A330-900) och bästa rutten enligt mig, sparade en tusenlapp på resan nu sist efter att ha använt kortet typ ett år. Vi är två i hushållet så inte supermycket mat äter vi men det blir nån tusing i månaden. Efter tillräckligt många resor kan man också uppgradera sin nivå hos flygbolaget, dock får man tänka på om man kommer fortsätta resa lika frekvent därför de högre nivåerna brukar komma med avgifter. Basnivån är allt som oftast gratis eller åtminstone billig. Med högre nivåer får man å andra sidan lounger och annat gött.

Fundera på vad du behöver och kommer använda dig av. Spontant skulle jag nog undvika "poäng"-korten om du inte vet att du kommer använda dessa. Då skulle jag hellre hitta något som ger Cashback därför kontanter är alltid kontanter liksom.

Själv har jag Preem Mastercard, Finnair Mastercard och SAS Eurobonus Amex.

Om du tycker Cashback är viktigt så tror jag Amex har ett kort som ger 1.25% dock med en årsavgift på 420 kr så du får räkna på hur mycket du spenderar och återigen, Amex sätter in pengarna på kortet först efter ett år.
Citera
2019-01-17, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nexs
Ingen som nämnt detta ännu:

https://www.komplettbank.se/kreditkort/priser/

För att handla på nätet i svenska kronor verkar det ju vara överlägset allt annat jag hittat? Visst finns det vissa kort med specifika rabatter, men de kan man få genom andra medel (student, arbetsgivare, kampanjkoder osv).

Detta är 2% bonus i rena pengar vilket ingen annan erbjuder. Dock max 2000kr per år men det är ändå en spend på 100,000 online.

EDIT: Såg i det finstilta att du måste spendera poängen på kompletts sida.. Men köper man något där så kan det ändå vara värt o kolla på.

Väldigt bra tips ändå, tackar. En till asterisk är att poängen går ut efter 24 månader, så man kan inte spara ihop flera år och köpa en ny dator eller top-end mobil för bara poäng.

Tror jag kan tänka mig skaffa detta kort för min vanliga vardagsutgifter. Har sedan Revolut för utlandet, och Norwegian för kontantuttag.
Citera
2019-01-17, 12:32
Medlem
visa helt klart
Citera
2019-01-17, 14:38
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honzaschmonza
Valutaväxlingsavgift är också en vanligt förekommande faktor, här verkar Norwegian och Coop ligga bäst till vad jag förstått. Reser man mycket utomlands så kan detta vara bra om man inte har kontanter på sitt vanliga debit kort. Debit korten direkt från transaktionskontot på din vanliga bank brukar inte ha någon valutaväxlingsavgift men å andra sidan vore det ju snopet om det blir kapat och man går ju miste om sina andra fördelar såsom poäng och liknande. Jag själv använder bara Debit utomlands så för mig spelar det ingen roll. Revolut och Ferratum är också vanliga idenna kategorin, vad jag förstått är de pre-paid men man väljer valuta på kortet så du kan alltid handla i lokala valutan dit du reser. De flesta har USD, EUR, SEK och RMB på sina kort plus då valutan dit de ska resa.
Jag tror inte det finns ett enda debitkort i Sverige som inte har valutapåslag. Norwegian har också valutapåslag numera och coop kommer ha det inom kort. Santander och Collector är de enda jag vet i Sverige som fortfarande erbjuder kort utan valutapåslag.
Citera
2019-01-17, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2_Thumbs_Up
Jag tror inte det finns ett enda debitkort i Sverige som inte har valutapåslag. Norwegian har också valutapåslag numera och coop kommer ha det inom kort. Santander och Collector är de enda jag vet i Sverige som fortfarande erbjuder kort utan valutapåslag.

PFC och revolut (debitkort) har inte valutapåslag.
Citera
2019-01-17, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kasstillvaro
Och Klarna om man väljer att "betala direkt"
Men jag skulle inte rekommendera det, PFC är bättre.
Citera
2019-01-17, 21:04
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Citat:

Ok, dessa visste jag inte om. De verkar ju ändock vara något av en speciallösning jämfört med "debitkorten direkt från transaktionskontot på din vanliga bank" som personen jag besvarade talade om.
Citera
2019-01-17, 21:11
Medlem
Citat:
Ok, dessa visste jag inte om. De verkar ju ändock vara något av en speciallösning jämfört med "debitkorten direkt från transaktionskontot på din vanliga bank" som personen jag besvarade talade om.

Så kan man nog säga. Ville bara tipsa dig.
Citera
2019-01-17, 21:13
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Citat:
Så kan man nog säga. Ville bara tipsa dig.
Tack för det. Jag ska kolla lite närmre på dem.
Citera
2019-01-18, 04:17
Medlem
Citat:

Jag har Länsförsäkringar, jag kollade kursen RMB to SEK eftersom jag gjorde ett uttag här i Kina igår kväll och kursen stämmer med den jag hittar online, kursen har gått ner något sedan igår (kinesisk tid, börserna är öppna här nu på förmiddagen)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in