2019-01-19, 09:13
Medlem
Sentinelesens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Men nu var ingen av föräldrarna sjuk. Personlighetsstörningar förekommer även hos chefer, så ditt snack om att det mest är folk som misslyckas stämmer inte. Vad begreppet "misslyckas" innebär för dig vågar jag inte gissa, men om det handlar om prestationsbaserad bedömning så är det just sådant tänkande som bidrog till familjens sammanbrott, bland annat. Att inte få duga, att inte få ha motgångar i livet utan att bli sedd som en loser. Kan det vara så att O och H blev hånade? Orkade de inte med det? Jag har inte tänkt i den banan tidigare, men varför inte? Dock så mördar man ju inte sina barn, om man inte får höra konstant att ingen i familjen är duglig. En misslyckad mamma och pappa. Misslyckade barn. Misslyckade liv. Står du för dessa värderingar?

Har inte heller sett någon koppling till personlighetsstörningar och psykisk sjukdom tidigare, det får du gärna verifiera i en annan tråd. O och H var inte sjuka. De klarade inte av sin sits och saknade empati, för barnen, men också för sig själva...

De flesta tål att livet går upp och ned, men så kommer sådana som du, som säger till folk att jo du, om du inte är lyckad, då är du (sannolikt, eller mer sannolikt) störd. Du förstår att det är olämpligt, hoppas jag. Det är betydligt fler som är "misslyckade" i samhället än som är personlighetsstörda. Tack och lov, eller hur man nu ska betrakta detta faktum att alla inte kan få allt de önskar. Så ser inte världen ut. Alla kan inte vara "lyckade" hela livet. Det är förmågan att hantera detta, på kort och längre sikt, som gör om man kan bedöma vad en person lider av, under ytan. Själva sitsen, läget, är inte tecken på personlighetsstörning. Om du nu inte snackar om de som sitter inburade för mord, där de försökt smita från ansvaret. Föräldrarna erkände sina brott.

Så vad kan vara misslyckat i föräldrarnas liv egentligen? Inget alls, utom att tjejerna var oförklarligt trötta och inte klarade av skolgången i skolans lokaler.

Det finns en del forskning kring vindkraftverk och andra ljudkällor som kan störa ut människors sömn och till och med orsaka ohälsa. Jag håller hela fältet öppet för vad som kan ha stört ut dessa stackars barn.

Att föräldrarna var lyckade på ytan är ett faktum. Om man då menar status. Jag vill gärna slippa jämförandet, för övrigt är just det en stark indikation på narcissism.

Oj, det var en misstolkning av mitt inlägg som heter duga! Jag har inte lagt någon värdering i begreppet personlighetsstörning utan redogjort för dess klimatologi. Resten av dina grundlösa beskyllningar får du också stå för själv.
Citera
2019-01-19, 09:20
Medlem
Det ryktades ju länge i tråden (tror via uppgifter från Avd9) att Oskar pratade med sin syster den 6 eller om det t.o.m. var 7 jan men det bör ju polisen känt till i så fall.

Kom även uppgift att Hanna varit inloggad på datorn den 6 jan.
Citera
2019-01-19, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Nja, det var jag som fick ett PM den 15 januari som löd:

Hej, jag jobbar inom myndighet och kan se via Skype att Hanna vart offline sedan 9 dagar. Posta om du vill (FB) Stor polisinsats i Bjärred utanför Lund - 2018-01-09 (fyra döda)
Ja detta stämmer i så fall med senast inloggad 6jan
Citera
2019-01-19, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Sista inloggningen. Nästa dag har värmen gått ner till 1/5 av normalförbrukning. Någon/några kan nog ha avlidit redan den 5:e.

Ja, troligtvis natten mellan 5-6 jan 😭
Citera
2019-01-19, 09:25
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Det ser onekligen ut så.

Ett tidigare inlägg av Harperlee:

Ett inlägg av fiftyfortify 18-01-10:

Så här säger f*cebook om permanent borttagning:

- Fördröjer vi borttagningen ett par dagar efter att den begärts. En begäran om borttagning raderas om du loggar in på ditt Facebook-konto igen under den här tiden.

Slutsats: Om profilen fanns kvar den 9:e, så bör OH ha raderat sin profil den 7:e; em alt kväll. Inom 2 dagar (48 h?) påbörjas radering.

Det var Oskars Linkedin också som fanns kvar i Googles cache (typ) men egentligen var borttagen.
Citera
2019-01-19, 09:35
Medlem
Alltså jag vet inte. Om polisen säger sista livstecken 5/1 21.30 (sms), så kan man väl inte säga det när det samtidig finns tecken på massa dataloggar dagen/dagarna efter i någons dator? Eller hur?

Det där med värmen är en gåta - alltså varför den gick på igen. Tycker det indikerar också att familjen var bortrest under julen. Var familjen hos släktingar och allt verkade som vanligt, måste det vara ännu mer obegriplig - det som hände i januari.
Citera
2019-01-19, 09:42
Medlem
Sentinelesens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Kära rappytt vad jag tycker mycket om dig trots att jag inte har någon aning om vem du är.

Visst är det så. Människor som föds in i pengar till exempel kan rulla fram rätt bra i livet och samtidigt vara personlighetsstörda eller bara väldigt dåliga människor eller fina människor med ångest och depression. Någon som inte är framgångsrik jurist utan kanske sliter på något lågavlönat jobb kan ha ett hjärta av guld även om pengarna inte alltid räcker till gummistövlar till barnen när de behöver.

Det är hur man hanterar den given man fått som är avgörande och i det här fallet vet vi att det inte hanterades ens inom det någotsånär normalas ramar. Då hjälper det inte att man var jätteduktig på moms när allt rullade på. För man var helt hopplös när livet blev det minsta besvärligt.

Det var det jag skrev. Hur bra man fungerar inom sin givna kontext utifrån de yrken jag tidigare gav exempel på. Du kan även lägga in tex relationsförmåga och föräldrakompetens i samma resonemang. Ju dugligare inom dessa områden, ju mindre sannolikhet för personlighetsstörning och vice versa.
Citera
2019-01-19, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Alltså jag vet inte. Om polisen säger sista livstecken 5/1 21.30 (sms), så kan man väl inte säga det när det samtidig finns tecken på massa dataloggar dagen/dagarna efter i någons dator? Eller hur?

Det där med värmen är en gåta - alltså varför den gick på igen. Tycker det indikerar också att familjen var bortrest under julen. Var familjen hos släktingar och allt verkade som vanligt, måste det vara ännu mer obegriplig - det som hände i januari.

Att termostaten gick på igen är inte konstigt om elementen bara hade dragits ned till en ny lägre temperatur. T.ex från 20 grader till 15 grader, dessutom kanske fönstren på övervåningen öppnades . Mellan 20 och 15 grader behövs ingen tillförd energi men när den lägre temperaturen uppnås behövs det och är fönstren öppna så behövs det lite extra.

Det andra scenariot är att någon slog av huvudströmbrytaren för att huset skulle bli mörkt och routrar etc slockna. Har man då låst huset, tagit allas mobiler så har huset ingen kontakt med yttervärlden och en förövare får ett säkert övertag.

Under julhelgen så får man hoppas att de var på något trevligt ställe. Annars finns det en tredje teori men familicider brukar utföras inom en mycket kort tid.
Citera
2019-01-19, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Är detta offentliga handlingar?
Skulle en grävande journalist kunna få fram om dessa anmälningar gällde Agnes och hade lämnats in av föräldrarna?

På Skolinspektionens hemsida kan man läsa mycket om anmälningar. Man kan klicka sig fram och hitta rubriker som "detta kan anmälas."

Apropå de anmälningar till Skolinspektionen som nämns i tråden: om det nu är så att dessa anmälningar (eller någon/några av dem) handlar om A, så är det väl inte otänkbart att de skrivits och skickats in av andra personer än O och H?

Antingen av andra barns föräldrar som varit missnöjda med att deras barn inte fick liknande möjligheter till undervisning i hemmet. Eller föräldrar som ifrågasatte användningen av skolans ekonomiska resurser - man kanske ansåg att kostnaderna för hemundervisning för vissa barn hade negativa effekter gällande extra stöd till elever som undervisades i skolan.

Eller kanske någon bara ifrågasatte hemundervisningen rent allmänt, utifrån de hemundervisade barnens situation?
Citera
2019-01-19, 10:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Hur länge skulle ett sådan brev från O eller H ha tidsmässig giltighet, anser du?
För alltid utan möjlighet att någon gång komma på bättre tankar och ångra sig?

Om du som arg 20-åring skriver att du vill döda en person som den du varit kär i valde i stället för dig och vederbörande därefter mördas 10 år senare, tycker du att du då kan anses vara medgärningsman?
Tänk om det dessutom skedde med en kniv i hjärtat - precis som du skrev att du ville göra den där gången för 10 år sedan?

Nu tror jag du plockat saker och ting ur sin debatt. Jag talade i generella termer om ett fall jag länkade till, ett amerikanskt fall. Min poäng med det fallet var bl a att markera att egen dokumentation från föräldrar att dom båda skriver ner att dom ligger bakom morden och självmorden räcker i många fall för att polisen skall gå ut med att man agerat och planerat tillsammans. Jag ville också visa att mord och självmord oavsett tillvägagångssätt är brutala och våldsamma då det amerikanska fallet bjuder på ocensurerade rättsmedicinska protokoll som definitivt inte faller under kategorin ”fridfullt”.

Om du planerar att utplåna din familj ihop med din partner och ångrar dig fem i tolv så är du medskyldig och får stå ditt kast. Du är då i allra högsta grad en förövare och ska inte rentvås. I det här fallet kommer vi aldrig få reda på om någon ångrat sig fem i tolv eller inte.

Exemplet du ger är inte aktuellt, det är en helt annan sak att diskutera. Hade jag som 20-åring fått mitt hjärta krossat av min kärlek för tio år sedan och i affekt skrivit ner sorgen och hoppats att få hugga en kniv i personens hjärta så räcker det definitivt inte för att låsa in mig. Jag måste varit på platsen, setts, bli konfronterad med teknisk bevisning osv. Brevet jag skrev tio år tidigare är inte bevis nog men i familjetragedier kan just sådana brev räcka hela vägen visar fall efter fall, Bjärred är långt ifrån det enda fall som finns om man ser sig runt lite. En massa uppslag finns att hämta från länder där sekretess inte är aktuellt.
Citera
2019-01-19, 10:48
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
En sänkning juldagarna kan ju vara en ”övning”/test, eller en grund för att inför flickorna motivera första förberedelser eller inköp, ”ifall det skulle hända igen”.

Jag vet inte om det under ”kvävning” kan dölja sig koloxidförgiftning el dyl via någon förespeglad uppvärmningsapparat.

Det kanske bara gick att åstadkomma för en tjej...

Annars kan man väl tänka sig mer diskreta manövrer rörande värmen, att man använder det som förevändning för att ”ta medicin” eller sova i samma säng (för att notera insomnande..) eller byta rum.

Rent teoretiskt kan man väl leka med tanken att han lett in en slang i ett rum från garaget och hade i gång bilen. Men det kräver väl en del...

Citat:
Ursprungligen postat av Helge40
Den här tråden har blivit ett tvång även för mig.
Du är nog inne på rätt spår. Googla på "självmord med engångsgrillar". Koloxidförgiftning kan mycket väl innebära kvävning. Att intala flickorna att värmen inte fungerade, kan motivera dem att rummet måste värmas upp av engångsgrillar.

När man dör av oventilerat användande eldning brukar inte dödsorsaken betecknas som ”kvävning” utan som ”förgiftning” - kolmonoxidförgiftning.
Att det i kroppen de fakto är en form av kvävning när de röda blodkropparna inte längre kan transportera syremolekyler, eftersom de istället transporterar kolmonoxidmolekyler, är inte det man brukar syfta till. En kolmonoxidförgiftad person är inte heller blåcyanotisk på läppar eller ansikte, utan rosigt röd/ljusröd. Det är i allmänhet väldigt lätt att både se och vid prover konstatera att personen är förgiftad och inte kvävd.

Om man ex förgiftas av bottulinomtoxin eller curare slutar andningsmuskulaturen fungera och man kvävs, men dödsorsaken skulle inte kallas kvävning utan förgiftning.

Historien borde också ha ytterst få fall av strypning med engångsgrill....
Nej det att de mördade barnen har inte dött av engångsgrill.

Den ena har strypts med kraftig sammanpressning runt halsen, ev med inslag av att man täppt till även över ansiktet. Den andra har dött av tilltäppning över ansiktet.
Senast redigerad av Solglittret 2019-01-19 kl. 11:11.
Citera
2019-01-19, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sentinelesen
Det var det jag skrev. Hur bra man fungerar inom sin givna kontext utifrån de yrken jag tidigare gav exempel på. Du kan även lägga in tex relationsförmåga och föräldrakompetens i samma resonemang. Ju dugligare inom dessa områden, ju mindre sannolikhet för personlighetsstörning och vice versa.

Men om du nu kopplar detta till OH/HB och deras föräldrakompetens så bör väl långvarig planering av mord på barnen och genomförande av denna plan, på ett dessutom våldsamt sätt, kraftigt tynga ner vågskålen emot någon form av personlighetsstörning. Och i ett inlägg där jag länkade till en artikel om professor Fallon (togs bort av någon anledning) som gjort karriär inom psykiatriforskningen trots att han var psykopat (enligt sin egen definition) framgår att personer med allvarliga personlighetsstörningar absolut kan ta sig fram mycket bra inom många olika slags yrken och dessutom göra karriär. Så OHs och HBs respektive yrkeskarriärer utgör inte något hinder för att de varit personlighetsstörda. Deras dåd visar ju faktiskt tydligt att det måste ha varit fråga om det eftersom tecken på psykisk sjukdom (psykos eller sådana symtom) enligt polisen inte fanns.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in