2019-01-18, 18:45
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raketpotatis
Det är mycket möjligt, vi får ju bara in mätarställningarna men kan inte se vad det är som drar eller ej.

Och förbrukningen på lördagen var ej noll, men ca en femtedel av det som förbrukades innan i snitt. Var nästan lika lågt under juldagarna.

Efter förbrukningen gick upp på söndagen så har det hållit samma nivå, vilket jag tycker är mest skumt då det betyder ändå att något aktivt har gjorts under lördagen för att få ner förbrukningen. Eftersom förbrukningen är högre nu när ingen är där.
Mycket intressant info. - Kan du (el. någon i tråden) komma närmare värmefrågan med ledning av följande:
Hypotes: Huvudströmbrytaren slogs av i nära anslutning till det sista sms:et, avsänt fre 5 jan, strax efter kl. 21.30 - för att sedan slås på igen någon gång natten mot söndagen 7 jan; således efter c:a 24 h.

Under hur många (vilka) juldagar var förbrukningen låg?
Citera
2019-01-18, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Den högsta frekvensen noteras bland folk som vårdas inom kriminalvården. Skulle vara intressant att veta hur stor frekvensen är bland högutbildade jurister, momsexperter osv.

Det är nog ingen större skillnad, men de med mycket pengar/högre utbildning/välbetalda jobb kan ha förmågan att söka andra hjälpkanaler än de med lite. Gå på dyra privata behandlingar som inte syns i statistiken eller hos socialen. Eller kanske ska jag skriva "de med mer kunskap/förmågan att söka kunskap"?

Då blir heller inte de uppgifterna åtkomliga för skolan.
Citera
2019-01-18, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sentinelesen
Ju mer anpassningsbar och framgångsrik inom sin kontext (inte bara karriär), ju mindre sannolikhet för personlighetsstörning, är en bra tumregel.
.

Personlighetsstörning grundar sig då barnet är runt 4 år och behöver inte alls bero på vilken social status föräldrarna har.
Citera
2019-01-18, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Jag har lite svårt att bedöma lämpligheten med engångsgrillar. Flickorna var inte helt unga och det går kanske inte lura dem (medan de är vakna). Dessutom förefaller det osäkert, utan att veta ngt närmare om saken.
Då tror jag mer på gasolgrill.
Citera
2019-01-18, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Såg Moa för sista gången antingen sista veckan i april el första veckan i maj. Kommer inte ihåg längre. En av dom.
Sen har jag ju Hannas mejl från sista maj där hon skriver ungefär ; vi ses sen när terminen startar igen. Hon menar då hösten

Då slutade hon innan terminsslut?
Citera
2019-01-18, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
I tillägg till tidigare svar:

Jo, sen kan man väl föreställa sig att man inte återställer temperaturen (helt) i precis hela huset, utan i valda delar/vissa rum.

Man vill säkert inte att huset förstörs av en plötslig köldknäpp.

Men man vill å andra sidan kanske inte att kropparna ska utsättas för för myvket värme heller.

Men elementen i rum man valt att hålla varma får väl (?) arbeta desto hårdare, så elförbrukningen blir ändå likvärdig?
Värme i valda tomma rum och luftpumpen på AC i de rum barn och föräldrar fanns för att de skulle hållas kalla. Kanske.
Citera
2019-01-18, 19:09
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av charkoal
Värme i valda tomma rum och luftpumpen på AC i de rum barn och föräldrar fanns för att de skulle hållas kalla. Kanske.

Nåt sånt.

De kanske hann slås av att deras noggrannhet i döden säkert hade räckt en bit till i livet. Men det var väl inte det som var det verkliga kruxet då kanske. Utan hoppet.

Sen är det väl logiskt att välja en stil som man behärskar och kan identifiera sig med.
Citera
2019-01-18, 19:13
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Då tror jag mer på gasolgrill.

Låter bättre men dess vapenfunktionalitet känner jag inte heller.

Det kanske räcker att öppna kranen i ett begränsat utrymme...
Citera
2019-01-18, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Då slutade hon innan terminsslut?
Egentligen slutade inte Moa. Jag fick inget tydligt besked av föräldrarna om det. Terminen brukar sluta i mitten av maj. Eller i slutet av maj. Lite olika. Jag märkte det var nåt krångel. Inte hos Moa. Hos föräldrarna. Dom hade hoppat över nån ordinarie lektion men tagit Moa till extra lektion på Skärtorsdagen. Det var då Moa sa att dom inte trodde på Jesus, att dom trodde på annat. Sista veckan i april el första veckan i maj- tyvärr kommer jag inte helt ihåg - skrev jag till föräldrarna att, om dom ville, kunde vi avsluta terminen redan då. Det gjorde vi. Det var självklart att Moa skulle spela vidare sedan på hösten. När jag fick Oskars mejl i Augusti om att Moa hade blivit långvarigt sjuk blev jag fundersam. Moa hade inte uppvisat några symtom el berättat nåt om nån sjukdom. Hon var glad och social, en väldigt trevlig flicka.
Citera
2019-01-18, 19:39
Medlem
Citat:
I den här skriften finns tabeller för nerkylning av en enfamiljsbostad. Med den utomhustemperatur som rådde i Bjärred den aktuella tiden så behövdes knappast någon AC. Att vrida ner elementen till min och öppna vädringsluckorna skulle fungera minst lika bra.

https://www.storuman.se/contentassets/978dc7d8203e479687a8f2a0e128e6f0/hur_snabbt_blir_huset_kallt.pdf

I ett bårhus har man +7-8˚C. Jag ser ingen annan logisk förklaring än en temperatursänkning om elförbrukningen sjönk drastiskt. Jag vet inte hur jag ska lyckas förklara att förbrukningen går upp igen när den önskade temperaturen är uppnådd. Det går åt energi även för att hålla ett hus på 8˚ om det är minusgrader ute. Särskilt om man fortfarande har vädringsluckor öppna.
Citera
2019-01-18, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
I den här skriften finns tabeller för nerkylning av en enfamiljsbostad. Med den utomhustemperatur som rådde i Bjärred den aktuella tiden så behövdes knappast någon AC. Att vrida ner elementen till min och öppna vädringsluckorna skulle fungera minst lika bra.

https://www.storuman.se/contentassets/978dc7d8203e479687a8f2a0e128e6f0/hur_snabbt_blir_huset_kallt.pdf

I ett bårhus har man +7-8˚C. Jag ser ingen annan logisk förklaring än en temperatursänkning om elförbrukningen sjönk drastiskt. Jag vet inte hur jag ska lyckas förklara att förbrukningen går upp igen när den önskade temperaturen är uppnådd. Det går åt energi även för att hålla ett hus på 8˚ om det är minusgrader ute. Särskilt om man fortfarande har vädringsluckor öppna.
Jo det har du ju rätt i med tanke på att det var kallt ute. Upp till 20* går den ju inte om den är sänkt till 10* men om jag förstår dig rätt så kostar det många kw att från iskallt sen värma upp till 10* igen?
Precis som vissa som tycker man ska sänka tempen på natten ex men då menar andra att den drar så mycket mer för att åter värma upp. Jag kör på samma och eldar jag ved stänger jag av luftvärmepumpen så blir det lite tystare också.
Citera
2019-01-18, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sentinelesen
Jag tror du missförstår. Personlighetsstörda får under sitt liv psykiska sjukdomar i mycket högre grad än människor utan personlighetsstörningar.

Jag tror som du att en eller båda föräldrarna kom högt upp på skalan till nån personlighetsstörning. Den av föräldrarna som syntes minst bland andra människor lär vara mest i riskzonen.

Men nu var ingen av föräldrarna sjuk. Personlighetsstörningar förekommer även hos chefer, så ditt snack om att det mest är folk som misslyckas stämmer inte. Vad begreppet "misslyckas" innebär för dig vågar jag inte gissa, men om det handlar om prestationsbaserad bedömning så är det just sådant tänkande som bidrog till familjens sammanbrott, bland annat. Att inte få duga, att inte få ha motgångar i livet utan att bli sedd som en loser. Kan det vara så att O och H blev hånade? Orkade de inte med det? Jag har inte tänkt i den banan tidigare, men varför inte? Dock så mördar man ju inte sina barn, om man inte får höra konstant att ingen i familjen är duglig. En misslyckad mamma och pappa. Misslyckade barn. Misslyckade liv. Står du för dessa värderingar?

Har inte heller sett någon koppling till personlighetsstörningar och psykisk sjukdom tidigare, det får du gärna verifiera i en annan tråd. O och H var inte sjuka. De klarade inte av sin sits och saknade empati, för barnen, men också för sig själva...

De flesta tål att livet går upp och ned, men så kommer sådana som du, som säger till folk att jo du, om du inte är lyckad, då är du (sannolikt, eller mer sannolikt) störd. Du förstår att det är olämpligt, hoppas jag. Det är betydligt fler som är "misslyckade" i samhället än som är personlighetsstörda. Tack och lov, eller hur man nu ska betrakta detta faktum att alla inte kan få allt de önskar. Så ser inte världen ut. Alla kan inte vara "lyckade" hela livet. Det är förmågan att hantera detta, på kort och längre sikt, som gör om man kan bedöma vad en person lider av, under ytan. Själva sitsen, läget, är inte tecken på personlighetsstörning. Om du nu inte snackar om de som sitter inburade för mord, där de försökt smita från ansvaret. Föräldrarna erkände sina brott.

Så vad kan vara misslyckat i föräldrarnas liv egentligen? Inget alls, utom att tjejerna var oförklarligt trötta och inte klarade av skolgången i skolans lokaler.

Det finns en del forskning kring vindkraftverk och andra ljudkällor som kan störa ut människors sömn och till och med orsaka ohälsa. Jag håller hela fältet öppet för vad som kan ha stört ut dessa stackars barn.

Att föräldrarna var lyckade på ytan är ett faktum. Om man då menar status. Jag vill gärna slippa jämförandet, för övrigt är just det en stark indikation på narcissism.
Senast redigerad av rappytt 2019-01-18 kl. 20:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in