2019-01-18, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av charkoal
Jo det har du ju rätt i med tanke på att det var kallt ute. Upp till 20* går den ju inte om den är sänkt till 10* men om jag förstår dig rätt så kostar det många kw att från iskallt sen värma upp till 10* igen?
Precis som vissa som tycker man ska sänka tempen på natten ex men då menar andra att den drar så mycket mer för att åter värma upp. Jag kör på samma och eldar jag ved stänger jag av luftvärmepumpen så blir det lite tystare också.
Det finns nog ingen som kör med nattsänkning längre. Möjligen för att man sover bättre men man sparar inga pengar.
Citera
2019-01-18, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det finns nog ingen som kör med nattsänkning längre. Möjligen för att man sover bättre men man sparar inga pengar.
Nej, det är nog något gammalt det. Var det så du menade med fin förklaring som vi inte begriper Alltså även om den inte kommer upp i det normala 20* så får värmen jobba hårdare.
Citera
2019-01-18, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Tack Adjin. Jag missade Emmas inlägg.Det var ju synd Emma. Du som höjde mig till ” Ers Höghet”. Jag vet vad som ligger bakom mobbningen. Lite olika saker. Emma för bara din skull kort vill jag beskriva det.
Det som stör dig är - kan jag tänka mig - :
Jag har träffat familjen. Den enda tydligen på fb som har träffat familjen. Berättar här hur jag uppfattade föräldrarna. Jag uppfattade - som alla har förstått här - att Oskar var väldigt dålig
psykiskt. Det gillas inte av några
här.
Nästa som stör dig är väl : att jag inte ett dugg tror att Moa hade me. Det stör inte bara dig även många andra väldigt väldigt.
För här finns några som vill likställa me med obotlig cancer. Varför vill man det ? Har mina teorier . Får jag ha dom ?
Det tredje som stör är lite politisk. Jag som inte är född och uppvuxen i Sverige borde veta hut och veta min plats och inte uttala mig om saker och ting. Tyvärr finns några här som tycker det. Helt okej. Alla får tycka som dom vill.
Sen finns det ytterligare en sak som stör några här. Att vara pianist kanske uppfattas av några här som lite förnäm sak. Det uppfattas lite överklass. Jag lovar ” nej ”. Inte för mig. Det är mitt jobb precis som alla andra har andra jobb.
En sak till ; mitt sätt att skriva , hur jag uttrycker mig stör några. Också okej😊

Du berättade att O kritiserade Moas pianospel. Vad var det han klagade på?
Citera
2019-01-18, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
En bioetanolkamin kan aldrig hålla värmen vintertid i ett hus, de värmer endast väldigt lite.
Braskamin fanns inte i huset.

Beror väl på storleken, 7,2 kW är inte rätt mycket.
https://decoflame.se/da/produkter/standardmodeller/free-standing-models/world-series.aspx
Citera
2019-01-18, 20:20
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Men nu var ingen av föräldrarna sjuk. Personlighetsstörningar förekommer även hos chefer, så ditt snack om att det mest är folk som misslyckas stämmer inte. Vad begreppet "misslyckas" innebär för dig vågar jag inte gissa, men om det handlar om prestationsbaserad bedömning så är det just sådant tänkande som bidrog till familjens sammanbrott, bland annat. Att inte få duga, att inte få ha motgångar i livet utan att bli sedd som en loser. Kan det vara så att O och H blev hånade? Orkade de inte med det? Jag har inte tänkt i den banan tidigare, men varför inte? Dock så mördar man ju inte sina barn, om man inte får höra konstant att ingen i familjen är duglig. En misslyckad mamma och pappa. Misslyckade barn. Misslyckade liv. Står du för dessa värderingar?

Har inte heller sett någon koppling till personlighetsstörningar och psykisk sjukdom tidigare, det får du gärna verifiera i en annan tråd. O och H var inte sjuka. De klarade inte av sin sits och saknade empati, för barnen, men också för sig själva...

De flesta tål att livet går upp och ned, men så kommer sådana som du, som säger till folk att jo du, om du inte är lyckad, då är du (sannolikt, eller mer sannolikt) störd. Du förstår att det är olämpligt, hoppas jag. Det är betydligt fler som är "misslyckade" i samhället än som är personlighetsstörda. Tack och lov, eller hur man nu ska betrakta detta faktum att alla inte kan få allt de önskar. Så ser inte världen ut. Alla kan inte vara "lyckade" hela livet. Det är förmågan att hantera detta, på kort och längre sikt, som gör om man kan bedöma vad en person lider av, under ytan. Själva sitsen, läget, är inte tecken på personlighetsstörning. Om du nu inte snackar om de som sitter inburade för mord, där de försökt smita från ansvaret. Föräldrarna erkände sina brott.

Så vad kan vara misslyckat i föräldrarnas liv egentligen? Inget alls, utom att tjejerna var oförklarligt trötta och inte klarade av skolgången i skolans lokaler.

Det finns en del forskning kring vindkraftverk och andra ljudkällor som kan störa ut människors sömn och till och med orsaka ohälsa. Jag håller hela fältet öppet för vad som kan ha stört ut dessa stackars barn.

Att föräldrarna var lyckade på ytan är ett faktum. Om man då menar status. Jag vill gärna slippa jämförandet, för övrigt är just det en stark indikation på narcissism.

Kära rappytt vad jag tycker mycket om dig trots att jag inte har någon aning om vem du är.

Visst är det så. Människor som föds in i pengar till exempel kan rulla fram rätt bra i livet och samtidigt vara personlighetsstörda eller bara väldigt dåliga människor eller fina människor med ångest och depression. Någon som inte är framgångsrik jurist utan kanske sliter på något lågavlönat jobb kan ha ett hjärta av guld även om pengarna inte alltid räcker till gummistövlar till barnen när de behöver.

Det är hur man hanterar den given man fått som är avgörande och i det här fallet vet vi att det inte hanterades ens inom det någotsånär normalas ramar. Då hjälper det inte att man var jätteduktig på moms när allt rullade på. För man var helt hopplös när livet blev det minsta besvärligt.
Citera
2019-01-18, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av charkoal
Nej, det är nog något gammalt det. Var det så du menade med fin förklaring som vi inte begriper Alltså även om den inte kommer upp i det normala 20* så får värmen jobba hårdare.
Precis så.
Citera
2019-01-18, 21:29
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Hon såg ut vara som vilken tonåring som helst. Hon var en intelligent tjej det märktes på henne.
Du kommer ändå inte tro på mina ord. Kommer förvränga mina ord. Men jag kommer ” tyvärr” inte sluta att skriva barnen var inte sjuka.
Däremot förstår jag nu facit i hand att hemmet måste ha haft sina problem. Rektorns uttryck : trevliga tjejer men problem i familjen. Vem var problemet i familjen ? Jag har träffat dom vuxna i familjen. Så svårt var det inte att uppfatta vem som var sjuk i familjen.

Varför skulle jag förvränga dina ord? Jag gillar inte sådant beteende. Jag tycker att det är bra att du skriver i tråden; alla förstahandsuppgifter/upplevelser är bra. Utifrån dem kan man bilda sig egna åsikter.

På min fråga hur du kan avgöra att Agnes inte var sjuk efter att endast ha träffat henne en enda gång (ca en timme?), svarar du att hon såg ut som vilken tonåring som helst samt att det märktes på henne att hon var intelligent. Jag tolkar det som svaret på min fråga. Har jag uppfattat dig rätt?
Citera
2019-01-18, 21:40
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Är inne på samma tankebanor. Ett inlägg av mig 2018-04-02:

Man skall även komma ihåg att Oskars chef bland annat valde de något ovanliga orden högfungerande och stringent för att beskriva honom och lade sedan till samtidigt trevlig och social, nästan som om det stod i motsatsförhållande till det övriga.

"Högfungerande" har jag nog bara hört användas om människor som av olika anledningar kan förväntas ha svårigheter - människor med AST till exempel.

Stringent vet jag inte om jag någonsin hört om en person förut. Snarare om ett resonemang av något slag.

Det är förstås en besvärlig situation att tvingas uttala sig om en kollega under de omständigheterna som förelåg men ordvalen är ändå udda. Särskilt kanske just högfungerande.

Jag undrar om Oskar framstod som lite säregen, lite udda.
Citera
2019-01-18, 21:48
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
(…)
Under hur många (vilka) juldagar var förbrukningen låg?
När Raketpotatis skrev att elförbrukningen var låg under julhelgen men sedan gick tillbaka till det normala igen, var det givet att anta det gällde alla de tre juldagarna. Något annat har hen heller inte preciserat.

Citat:
Ursprungligen postat av Clarabesched
...
Och vi vet ju inte heller vilken form av störning som OH eller HB eventuellt kan ha haft. Någon skruv som var lös eller fattades var det ju helt klart.
Tyvärr verkar ditt inlägg med länken till artikeln om psykiatern Fallon vara borttaget. Men utifrån hans uppdelning skulle jag säga "karismatisk psykopati".
Oerhört charmig och manipulativ, som lyckas få folk att tro hen är t.ex. "ängeln från Lund. Eller lurar och övertalar folk att överlämna allt de har i psykopatens våld, även sina liv.
Jag är övertygad om att någon eller båda mördarföräldrarna var psykopater. Dessa sägs i princip aldrig ta livet av sig förvisso. Men det händer faktiskt att de gör det. Säkert lättare om de har en stor dos lugnande läkemedel i sig och en tillräckligt stark motivation.
Senast redigerad av A1HORNYLAD 2019-01-18 kl. 22:03.
Citera
2019-01-18, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Man skall även komma ihåg att Oskars chef bland annat valde de något ovanliga orden högfungerande och stringent för att beskriva honom och lade sedan till samtidigt trevlig och social, nästan som om det stod i motsatsförhållande till det övriga.

"Högfungerande" har jag nog bara hört användas om människor som av olika anledningar kan förväntas ha svårigheter - människor med AST till exempel.

Stringent vet jag inte om jag någonsin hört om en person förut. Snarare om ett resonemang av något slag.

Det är förstås en besvärlig situation att tvingas uttala sig om en kollega under de omständigheterna som förelåg men ordvalen är ändå udda. Särskilt kanske just högfungerande.

Sa han inte högpresterande? Så vill jag minnas det.
Citera
2019-01-18, 22:02
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee

[min fetning] Delar helt din reflektion betr. det udda ordvalet. - Redan videokonferensen från 2010 vittnar om att kollegorna vid bordet (inte minst kollegan från L*nd) var högst medveten om detta "högfungerande". - Till denna del torde även kunna räknas de översvallande - något "udda" - lovord som vissa efter hans död satte på pränt.
Citera
2019-01-18, 22:05
Medlem
5/1 är Hs namnsdag. Inte att jag tror att det har någon betydelse. Men så är det. Ett tillfället. Så som de namn de fick.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in