2019-01-13, 17:04
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MickeyAnonymouse
Yes, frites är franskans förkortning och jag håller med om att pommes är en superrimlig förkortning! Lindström försökte vara lite lustig i tv-underhållningen en fredagkväll (hur vågar han!!) genom att säga lite skämtsamt att om man säger pommes så borde man äta något annat vilket inte är ett felaktigt påstående i sig. Inget att vare sig tappa hakan för eller att bli upprörd över hemma i tv-soffan men vi har kanske olika prioriteringar här i livet. Jag dömmer ingen

Roligast blir ändå när en svensk beställer Pain Riche i Paris istället för baguette
Citera
2019-01-13, 20:58
Medlem
nabplayers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MickeyAnonymouse
Yes, frites är franskans förkortning och jag håller med om att pommes är en superrimlig förkortning! Lindström försökte vara lite lustig i tv-underhållningen en fredagkväll (hur vågar han!!) genom att säga lite skämtsamt att om man säger pommes så borde man äta något annat vilket inte är ett felaktigt påstående i sig. Inget att vare sig tappa hakan för eller att bli upprörd över hemma i tv-soffan men vi har kanske olika prioriteringar här i livet. Jag dömmer ingen

Jag blev initialt upprörd men ilskan har släppt lite nu
Citera
2019-01-13, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Roligast blir ändå när en svensk beställer Pain Riche i Paris istället för baguette

Absolut noll skillnad att begagna sig av 'pommes' och 'baguette'. Enda korrekta benämningen är naturligtvis Baguette de pain. Försök igen
Citera
2019-01-13, 23:07
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boilaggagg
Absolut noll skillnad att begagna sig av 'pommes' och 'baguette'. Enda korrekta benämningen är naturligtvis Baguette de pain. Försök igen

Nä jag försöker inte igen, däremot finns det svenskar som tror att baguette heter pain riche. Är du trög?
Citera
2019-01-13, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Nä jag försöker inte igen, däremot finns det svenskar som tror att baguette heter pain riche. Är du trög?

Och precis som belgofiler kallar dem pain français är pain riche korrekt i sverige om man vill.
Citera
2019-01-13, 23:30
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boilaggagg
Och precis som belgofiler kallar dem pain français är pain riche korrekt i sverige om man vill.

Men din trötta tomte, pain riche är ett ord uppfunnet av antingen Wretman eller nån annan svensk krögare. Hur som helst, utanför Sverige heter det Baguette och inget annat.
Citera
2019-01-18, 17:30
Medlem
Ikväll

Marianne Ahrne och Anders Johansson möter nykomlingarna Parisa Amiri och Gunnar Wetterberg. Augustifamiljen står för musiken tillsammans med Lena Willemark.

Mycket svårtippat. Gunnar Wetterberg kan nog en hel men frågan är hur stora luckor han har. När det gäller På spårets frågor tror jag att han saknar mycket. Parisa har jag än mindre koll på.
Citera
2019-01-18, 17:38
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Junketer
Mycket svårtippat. Gunnar Wetterberg kan nog en hel men frågan är hur stora luckor han har. När det gäller På spårets frågor tror jag att han saknar mycket. Parisa har jag än mindre koll på.

Tror det blir Paris som ett resmål i kväll.
Citera
2019-01-18, 19:46
Medlem
Frederss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Junketer
Ikväll

Marianne Ahrne och Anders Johansson möter nykomlingarna Parisa Amiri och Gunnar Wetterberg. Augustifamiljen står för musiken tillsammans med Lena Willemark.

Gunnar måste ha väldigt breda kunskaper. Intressant omgång.
Citera
2019-01-18, 20:11
Moderator
Dr Kings avatar
Klockrent att Gunnar Wetterberg går in och rättar Fredrik när han yrar om historia som han inte har koll på.
I dagens avsnitt får han nog passa sig med sina anekdoter som ofta är dåligt underbyggda och kan rättas av besserwissern Wetterberg.
Citera
2019-01-18, 20:17
Medlem
Vanstertrollets avatar
Fan så lätt. Ingen av dom kan ha koll på Sjöström för då hade dom vetat att hon inte är någon sprinter. Således uteslutet med 50 meter.
Citera
2019-01-18, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vanstertrollet
Fan så lätt. Ingen av dom kan ha koll på Sjöström för då hade dom vetat att hon inte är någon sprinter. Således uteslutet med 50 meter.
Fast hon är nästan ännu mer överlägsen på 50 fjäril än 100.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in