2019-01-13, 15:03
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
Jo då visst finns det, som jag nämnde. Annars hade inte X antal personer nämnt om det. Därför sannolika att han gav det order muntligt, eftersom det inte finns någon skriftlig order från honom, vad man vet. Jo i finns en del där han uttrycker typ kan de inte jobba, så skall skjutas. DE alla specificera speciellt till att de fått uppdrag av Hitler bland annat Heydrich, Himmler. Varför då? Nej oftast specificerat på fokus på judarna.

Varför skulle de göra det? Tro du att Eichmann skulle bli mildare dom om han sköt ansvaret på Hitler. Tycker du ska läsa boken A Report on the Banality of Evil av Hannah Arendt (judinna) som blide förvånad att han ej var något monster som hon hade föreställt sig. Han erkände en del för henne, varför det? Han visste han skulle bli avrättad, redan innan blide transporterad till Israel. Alltså finns ingen fördel för han att skylla ifrån sig. Som han nämnde, han kunde istället "klargöra" saker om ärendet i stället.

Nej, för han inte visste alls, han var inte ens kommendant när det gick på högvarv 1944. Han nämnde att den enda som kunde veta något om hur många föll offer, var Eichmann. Om han hade blivit torterad, så hade de fixat ryssarnas siffror på 4 miljoner. Sedan hans siffror som i den nämna boken du tipsade, stämmer inte ens heller.

Inget!? i det inlägget du nämnda, så i vilket är det en bevis för han ej gav muntliga order?

vad menar du ????

Tro du menar detta? https://www.amazon.com/Hitler-1936-1945-Nemesis-Ian-Kershaw/dp/0393322521
Alltså, innebörden i Kershaws text är ju också den att det inte existerade någon dokumenterad explicit order annat än hänvisningar till Hitlers vilja att få judarna eliminerade. Och eliminering innebär etnisk rensning.

Varken Arendt eller Sereny är några historiker av rang. Arendt är filosof och hon lägger till rätta Eichmanns uttalanden för att styrka sin tes.
Citera
2019-01-13, 15:05
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vänlige Viktor
Vilken är egentligen din poäng?
Menar du att frånvaron av en skriftlig order är ett bevis på det ena eller det andra?

/VV
Frånvaron av en dokumenterad order gör att ansvaret faller tyngre på de som utförde folkmordet. Och det visar också att judeutrotningarna inte skiljer sig så mycket från andra folkmord i historien. Det fanns ingen särskild order, särskild plan eller särskild budget, utan var en integrerad del av den nazistiska politiken.
Citera
2019-01-13, 15:30
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
Alltså, innebörden i Kershaws text är ju också den att det inte existerade någon dokumenterad explicit order annat än hänvisningar till Hitlers vilja att få judarna eliminerade. Och eliminering innebär etnisk rensning.

Varken Arendt eller Sereny är några historiker av rang. Arendt är filosof och hon lägger till rätta Eichmanns uttalanden för att styrka sin tes.
JA? Men det skrev han också det finns ingen skriftlig order. Utan den största sannolika är att han gav den muntligt. Han kanske nämnde typ - Befria tyskland från judarna!. Därför det utlästes på 3 olika sätt av Arthur Greiser, Albert Forster och Hans Frank. Ja och det innebär "eliminering" ? Betyder det inte totalt döda alla? Önskan/vilja är samma som man vill det ska uppfyllas, eller hur? Som man önskar någon speciellt till sin födelsedag eller julklapp.

Arendt har jag inte nämnt att hon är historiker. Hon fick uppdrag att intervjua Eichmann och blide förvånad att han ej var ett monster. Poängen att han ej hade någon orsak att ljuga(skylla ifrån sig) eftersom han visste han skulle avrättas. Därför ville ge sin version som vad som hände och varför...

Vilken tes skulle hon styrka?

Du är väl medveten hon fick starka reaktioner från den judiska rörelsen, för sin "bok" ?? Att hon beskrev Eichmann en man som gjorde sitt jobb och ej kunde göra en fluga illa. Hon är judinna som inte beskrev Eichmann som en ond djävul!? Det hade inte tidningen förväntat sig..
Så i princip skrev du att hon skulle styrka sin tes att de gjorde sitt jobb med döda judar som möjligt, order från högsta ledning (Heydrich)
Citera
2019-01-14, 00:45
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyBertie
Seven months later Hilberg summarized his new thesis before an audience of nearly 2,700 at Avery Fischer Hall in New York City: the entire German policy for the physical destruction of the Jews was to be explained by mind reading! No document attesting to this criminal policy could be found, because no such document existed. For several years, the entire German bureaucratic machinery operated through a kind of telepathy. As Hilberg put it: Note 4

But what began in 1941 was a process of destruction not planned in advance, not organized centrally by any agency. There was no blueprint and there was no budget for destructive measures. They [these measures] were taken step by step, one step at a time. Thus came about not so much a plan being carried out, but an incredible meeting of minds, a consensus -- mind reading by a far-flung bureaucracy.

https://www.ihr.org/jhr/v18/v18n1p15_Faurisson.html

Telepati är väl Faurissons ord?

/VV
Citera
2019-01-14, 02:25
Medlem
DirtyBerties avatar
Citat:
Telepati är väl Faurissons ord?

/VV
Nej det är Hillbergs:

Christie read out a portion of the article in which it quoted Hilberg:

"If one looks at origins, one may go back through the centuries into antiquity to discover the building blocks of the destruction of the European Jews," Hilberg said. "But what began in 1941 was a process of destruction not planned in advance, not organized centrally by any agency. There was no blueprint and there was no budget for destructive measures. They were taken step by step, one step at a time. Thus came about not so much a plan being carried out, but an incredible meeting of minds, a consensus - mind reading by a far-flung bureaucracy."

"I said that," admitted Hilberg.
Citera
2019-01-14, 19:22
Medlem
Massajens avatar
Citat:
JA? Men det skrev han också det finns ingen skriftlig order. Utan den största sannolika är att han gav den muntligt. Han kanske nämnde typ - Befria tyskland från judarna!. Därför det utlästes på 3 olika sätt av Arthur Greiser, Albert Forster och Hans Frank. Ja och det innebär "eliminering" ? Betyder det inte totalt döda alla? Önskan/vilja är samma som man vill det ska uppfyllas, eller hur? Som man önskar någon speciellt till sin födelsedag eller julklapp.

Arendt har jag inte nämnt att hon är historiker. Hon fick uppdrag att intervjua Eichmann och blide förvånad att han ej var ett monster. Poängen att han ej hade någon orsak att ljuga(skylla ifrån sig) eftersom han visste han skulle avrättas. Därför ville ge sin version som vad som hände och varför...

Vilken tes skulle hon styrka?

Du är väl medveten hon fick starka reaktioner från den judiska rörelsen, för sin "bok" ?? Att hon beskrev Eichmann en man som gjorde sitt jobb och ej kunde göra en fluga illa. Hon är judinna som inte beskrev Eichmann som en ond djävul!? Det hade inte tidningen förväntat sig..
Så i princip skrev du att hon skulle styrka sin tes att de gjorde sitt jobb med döda judar som möjligt, order från högsta ledning (Heydrich)
Du missförstod mig beträffande Arendt och det var mitt eget fel. Jag menar att hon drev sin tes om Eichmann som människa- det har inte så mycket med historieskrivningen att göra.

Men beträffande avsaknaden av en Hitlerorder så står det tämligen klart att någon sådan hittills inte kunnat dokumenteras. En order från en befälhavare är distinkt och utfärdas vid en specifik tidpunkt. Sådan dokumentation när det gäller ordalydelse, datum etc finns för andra hitlerska förbrytelser som t ex euthanasiordern och kommissarieordern. Att påstå att Hitler alltid gav muntliga order håller således inte alls. Att han och andra nazikoryfeer talade generellt om att man måste göra sig av med judarna är något annat än en stående avrättningsorder. Judar och andra blev man av med genom att placeras i KZ-läger eller deporteras. Många judar överlevde som bekant Auschwitz och förflyttades till läger på tysk mark. Fanns det en kontraorder om att avrättningarna skulle upphöra? Inte, så vitt jag vet.

Det betyder nu inte alls att folkmordet på judar aldrig ägt rum eller att Hitler inte skulle varit ansvarig, men det innebär att det har stora likheter med andra etniska rensningar/folkmord i historien.
Citera
2019-01-15, 16:02
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyBertie
Nej det är Hillbergs:

Christie read out a portion of the article in which it quoted Hilberg:

"If one looks at origins, one may go back through the centuries into antiquity to discover the building blocks of the destruction of the European Jews," Hilberg said. "But what began in 1941 was a process of destruction not planned in advance, not organized centrally by any agency. There was no blueprint and there was no budget for destructive measures. They were taken step by step, one step at a time. Thus came about not so much a plan being carried out, but an incredible meeting of minds, a consensus - mind reading by a far-flung bureaucracy."

"I said that," admitted Hilberg.

Jag läste och läste ditt inlägg igen. Sedan en tredje gång.
Jag ser inte ordet 'telepati' en enda gång.
Var i texten ser du Hillberg använda det ordet?

/VV
Citera
2019-01-15, 16:06
Medlem
DirtyBerties avatar
Citat:
Jag läste och läste ditt inlägg igen. Sedan en tredje gång.
Jag ser inte ordet 'telepati' en enda gång.
Var i texten ser du Hillberg använda det ordet?

/VV
Hillberg säger mind reading. Mind reading betyder tankeläsning. Tankeläsning är telepati:

Telepati eller tankeläsning är direkt mental kontakt med en annan person utan att man meddelar sig med hjälp av språk, koder, tecken eller andra kända signalformer.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Telepati

Fler idiotfrågor?
Citera
2019-01-15, 18:21
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Du missförstod mig beträffande Arendt och det var mitt eget fel. Jag menar att hon drev sin tes om Eichmann som människa- det har inte så mycket med historieskrivningen att göra.
Jo faktiskt en del, men min poäng var att Eichmann inte behövde skyla i från sig. Han visste han skulle ändå avrättas. Det visste han redan när planet lyftes emot Israel. Eichmain nämnde att Himmler hade nämnt att han hade fått order av Hilter göra av sig med judarna. Eichmann är inte den enda som nämnde det. Finns ingen poäng för att han skulle ljuga.

Citat:
Men beträffande avsaknaden av en Hitlerorder så står det tämligen klart att någon sådan hittills inte kunnat dokumenteras. En order från en befälhavare är distinkt och utfärdas vid en specifik tidpunkt. Sådan dokumentation när det gäller ordalydelse, datum etc finns för andra hitlerska förbrytelser som t ex euthanasiordern och kommissarieordern. Att påstå att Hitler alltid gav muntliga order håller således inte alls. Att han och andra nazikoryfeer talade generellt om att man måste göra sig av med judarna är något annat än en stående avrättningsorder. Judar och andra blev man av med genom att placeras i KZ-läger eller deporteras. Många judar överlevde som bekant Auschwitz och förflyttades till läger på tysk mark. Fanns det en kontraorder om att avrättningarna skulle upphöra? Inte, så vitt jag vet.
Jo som nämnda nu x antal gånger, via 3:e person har personer fått order av Hitler. Det nämns av x antal personer. Det hade inte vara möjligt om inte Hitler hade gett order om det. Ja det finns några enstaka order, men långt i från alla order som skedde muntligen till största antal. Du kan tex hitta ordern att avrätta 20 juli attentatsmännen ? Kan tex du hitta ordern om ändra jetplanen till jetdrivna bombplan? Kan du hitta ordern om bygga den super mausoleum i berlin"volkshalle"?
Förstår du min poäng. Jag har aldrig påstått att han gav endast muntliga order, utan jag nämnde till 90 % var muntliga. Ian Kershaw som är framstående forskare om Hitler, nämnde ju att han huvudsakligen gav muntliga order, han är inte ensam om det tro Hitler gav muntlig order om "förintelsen". Ja de talade generellt göra sig av med judarna, för de fick instruktioner av Hitler! De kan ej göra det utan fått direktiv att göra det. Men frågan är hur den ställdes denna ordern!? Har du läst om Arthur Greiser, Albert Forster och Hans Frank? De uppfattade den "ordern" på 3 olika viss. Albert Forster hade direkt kontakt med Hitler angående om Himmlers direktiv. Hitler hade svarat Forster i princip - jag skiter i hur ni gör det, bara det genomförs!. Alltså jag uppfattar Hitler är ointresserad själva judeproblemet, bara det genomförs.

Men många fler dog där, lite väl många för kunna vara endast KZ.
Citat:
Det betyder nu inte alls att folkmordet på judar aldrig ägt rum eller att Hitler inte skulle varit ansvarig, men det innebär att det har stora likheter med andra etniska rensningar/folkmord i historien.

Absolut är det så, men ingen förnekar dessa rensningar/folkmord, eller hur? Typ ta det med indianerna i amerika, pol pots rensningar i kambodja m.m
Citera
2019-01-15, 18:39
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Fanns det en kontraorder om att avrättningarna skulle upphöra? Inte, så vitt jag vet.

Jag glömde svara på detta! Ja det finns det. Himmler gav order om upphäva gasningen av judarna 5 nov 1944. Ett par veckor efter judarna hade sprängt KREM IV i luften.

Det pågår fortfarande diskussioner varför Himmler gav den ordern.
Var det för samla pluspoäng inför slutet?
Citera
2019-01-17, 22:37
Medlem
Citat:
Jag glömde svara på detta! Ja det finns det. Himmler gav order om upphäva gasningen av judarna 5 nov 1944. Ett par veckor efter judarna hade sprängt KREM IV i luften.

Det pågår fortfarande diskussioner varför Himmler gav den ordern.
Var det för samla pluspoäng inför slutet?

Du glömde länka "ordern"??
Citera
2019-01-18, 17:47
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K1ngen
Du glömde länka "ordern"??

Bero på vad du menar! Här kan du hitta information om det, men jag tycks ha blandat ihop datumen, det skulle vara den 25:e novemeber.

http://www.aish.com/ho/i/When-Himmler-Resisted-Hitler.html

On November 3, 1944, Adolf Hitler’s deputy, Reichsfuhrer SS and General Plenipotentiary of Nazi Germany Heinrich Himmler, was traveling on a German military train from Breslau to Vienna. Sitting with him was his longtime friend, Dr. Jean-Marie Musy, the former president of the Swiss Confederation.

Their conversation that day set in process a remarkable saga that led to thousands – and possibly even tens of thousands – of European Jews being saved from Nazi extermination. It ranks as one of the more extraordinary stories of the war, and yet it is an all but unpublicized one.

Himmler’s late November 1944 countermand ordered a halt to the murder of Jews throughout the Reich and called for the destruction of the gas chambers at Auschwitz-Birkenau. This order, it need hardly be stated, came far too late to save the millions upon millions of Jews and others whom the Nazis had murdered. Himmler, it also need hardly be stressed, was a central cog in that genocidal Nazi machine. His intervention to counter Hitler toward the very end of the war was entirely cynical and self-motivated. It was also not universally implemented. Hitler himself worked to ensure that his will not be subverted. And lower-level commanders took independent actions in the chaos at war’s end. Despite Himmler’s orders to the contrary, there were death marches which continued until the last day of the war.

But scholarly data indicates that at least some of the Jews who were still alive in the camps when the war ended were there because of Himmler’s intervention – a countermand that led Hitler to condemn his former faithful deputy for betrayal.

Evidence of Himmler’s intervention and its consequences derives from a number of reliable sources – some of which were cited at the 1974 Yad Vashem conference – including testimony from the Nuremberg War Trials, the Rudolf Kastner War Trial, the Archives of the Holocaust, the Hecht Archive (which includes an enlightening interview of Hecht by Monty Noam Penkover, professor emeritus of Jewish History at the Machon Lander Graduate Center of Jewish Studies in Jerusalem), and US Foreign Service documents.

These documents indicate that Musy was able to persuade his old friend Himmler that, while the war was lost, there was still a narrow window of opportunity available to him: that if he worked against Hitler to keep camp inmates alive, stopping the death marches, gassings and executions, he could expect somewhat more favorable international treatment and a greater chance of post-war survival.

It was these issues that were discussed by Himmler and Musy on that November 3 journey to Vienna. Two weeks later, on November 18, Musy informed Himmler in writing that the United States government was prepared to participate in negotiations with him, through Musy, via its consul general in Zurich, Woods, over the possible transfer of hundreds of thousands of Jews from concentration camps in the Reich to freedom via Switzerland. On November 24, 1944, Himmler ordered gassings to stop and crematoria to be destroyed at Auschwitz and its 51 sub-camps.

Subsequently, a first trainload of 1,200 Jews from Theresienstadt concentration camp were indeed released, as agreed upon, but no other Jews were liberated in this manner under the Musy-Himmler agreement. Hitler intervened and halted the plan to move these Jews out of Nazi territory by train. Instead, a secondary plan evolved, by which many thousands of Jews were ultimately saved through Himmler’s intervention in Hitler’s evacuation plan and by stopping the complete destruction of the concentration camps late in the war.

OSV... Hitler regerade kraftig på de påhitt Himmler hade!

Frågor på det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in