Citat:
Jo då visst finns det, som jag nämnde. Annars hade inte X antal personer nämnt om det. Därför sannolika att han gav det order muntligt, eftersom det inte finns någon skriftlig order från honom, vad man vet. Jo i finns en del där han uttrycker typ kan de inte jobba, så skall skjutas. DE alla specificera speciellt till att de fått uppdrag av Hitler bland annat Heydrich, Himmler. Varför då? Nej oftast specificerat på fokus på judarna. Det är du som missar poängen - det finns ingen specifik order om fysisk utplåning av alla judar som kan härledas till Hitler. Det behövdes inte- judeutrotningarna var en integrerad del av den nazistiska (folkmords)politiken. Ja, Hitler och andra potentater orerade om utrotning (Ausrottung) av judar, liksom av ryssar och andra slaviska folk. Men det betydde inte att det fanns en stående avrättningsorder från Fuhrern. Var det ordervägran att evakuera (levande) judar från Auschwitz?
Citat:
Varför skulle de göra det? Tro du att Eichmann skulle bli mildare dom om han sköt ansvaret på Hitler. Tycker du ska läsa boken A Report on the Banality of Evil av Hannah Arendt (judinna) som blide förvånad att han ej var något monster som hon hade föreställt sig. Han erkände en del för henne, varför det? Han visste han skulle bli avrättad, redan innan blide transporterad till Israel. Alltså finns ingen fördel för han att skylla ifrån sig. Som han nämnde, han kunde istället "klargöra" saker om ärendet i stället.
Visst ljuger Eichmann och andra vid rättegångarna - det ligger i sakens natur att skjuta ansvaret på högre befäl och därmed undgå ansvar.
Citat:
Nej, för han inte visste alls, han var inte ens kommendant när det gick på högvarv 1944. Han nämnde att den enda som kunde veta något om hur många föll offer, var Eichmann. Om han hade blivit torterad, så hade de fixat ryssarnas siffror på 4 miljoner. Sedan hans siffror som i den nämna boken du tipsade, stämmer inte ens heller.
Ja, Höss blev sannolikt torterad. Du kan f ö notera att hans uppgifter inte alls stämmer överens med Pressacs när det gäller antalet gasningsoffer.
Citat:
Inget!? i det inlägget du nämnda, så i vilket är det en bevis för han ej gav muntliga order?
De transkriptioner du länkade till har jag i min burk. Hur skiljer de sig i sak från de jag refererade till?
Citat:
vad menar du ????
Vilken bok syftar du på?
Tro du menar detta? https://www.amazon.com/Hitler-1936-1945-Nemesis-Ian-Kershaw/dp/0393322521
Senast redigerad av Herkulesbig 2019-01-10 kl. 19:50. Anledning: tillägg..
Senast redigerad av Herkulesbig 2019-01-10 kl. 19:50. Anledning: tillägg..