Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-06-09, 22:15
  #1
Medlem
Hegamons avatar
Vilka är dom tre troligaste förklaringarna till att förintelsen ägt rum?

Likaså vilka är dom tre mest diskuterade förklaringar till att förintelsen aldrig ägt rum?

Jag tror på att någon slags "förintelse" ägt rum. Med deportationer. Jag tror alltså på att judar deporterats till läger. Där diverse otrevligheter hänt. Som straffarbete, medicinska tester. Och krematorier.

Däremot har jag aldrig kunna förlika mig vid tanken på miljoner döda judiska straffångar i tyska koncentrationsläger under 1940-talet.
__________________
Senast redigerad av Hegamon 2016-06-09 kl. 22:38.
Citera
2016-06-09, 22:16
  #2
Medlem
Dr3s avatar
Formulera dig bättre så kan jag nog svara på dina frågor.
Citera
2016-06-09, 22:25
  #3
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Vilka är dom tre troligaste förklaringarna till att förintelsen ägt rum?

Likaså vilka är dom tre mest diskuterade förklaringar till att förintelsen aldrig ägt rum?

Jag tror på att någon slags "förintelse" ägt rum. Med deportationer. Jag tror alltså på att judar deporterats till läger. Där diverse otrevligheter hänt. Som straffarbete, medicinska tester. Och krematorier.

Däremot har jag aldrig kunna förlika mig vid tanken på miljoner döda judiska straffångar i tyska koncentrationsläger under 1940-talet.
Hur många hade du som max kunnat förlika dig med då?

Jag är inte heller jätteinsatt i ämnet men jag deltar gärna. Du är säkert mer insatt än mig (annars hade du nog inte startat ämnet) Jag tror att avsiktliga massavrättningar skedde (jag förmodar att det är just detta du motsätter dig?).

Det finns väl bland annat ett par tusentals vittnesuppgifter? Dokument. Massgravar. Och jag förmodar en och annan försvunnen människa...
__________________
Senast redigerad av Mia-Rovy 2016-06-09 kl. 22:29.
Citera
2016-06-09, 22:26
  #4
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr3
Formulera dig bättre så kan jag nog svara på dina frågor.

Vilka är dom tre mest tongivande argumenten förintelseförnekarna kommer dragandes med.

Vilka är dom tre mest tongivande argumenten förintelse-förespråkarna har i hatten.

Enligt mig kan ett argument för att förintelsen aldrig ägt rum vara:
Jag vet inte vilket ben jag ska stå på. Var förintelsen en process som i efterhand kallats för förintelse. Eftersom deportation, fängelser, straffarbete, sjukdomar och krematorier låg i tiden, särskilt under ett brinnande världskrig.

Det blir skevt att kalla en process som sker under ett världskrig för "förintelse". Det kan rört sig om ett projekt som gått fel med många döda. Avsikten kanske ej var att döda judarna. Det kan då inte funnits någon avsikt med att skapa en förintelse. Då blir förintelsen en efterhandskonstruktion.

Ett argument för att den ägt rum kan vara: Graverande bevis finns för att "förintelsen" var planerad och utförd i samförstånd av den tidens politiska elit dvs nazisterna. Likaså att processer för att förinta judar var väl utarbetade och fungerade enligt en enda stor planering, så här:

Några beslutade om att judiska personer skulle omhändertas och deporteras, sedan skulle dom arbeta i ett läger och med avsikt tas ihjäl och sedan kremeras. Inget ska alltså skett av en slump, utan en "elak" väl utarbetad plan ska/har funnits från början.
Citera
2016-06-09, 22:32
  #5
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Vilka är dom tre mest tongivande argumenten förintelseförnekarna kommer dragandes med.

Vilka är dom tre mest tongivande argumenten förintelse-förespråkarna har i hatten.

Enligt mig kan ett argument för att förintelsen aldrig ägt rum vara:
Jag vet inte vilket ben jag ska stå på. Var förintelsen en process som i efterhand kallats för förintelse. Eftersom deportation, fängelser, straffarbete, sjukdomar och krematorier låg i tiden, särskilt under ett brinnande världskrig.

Det blir skevt att kalla en process som sker under ett världskrig för "förintelse". Det kan rört sig om ett projekt som gått fel med många döda. Avsikten kanske ej var att döda judarna. Det kan då inte funnits någon avsikt med att skapa en förintelse. Då blir förintelsen en efterhandskonstruktion.

Ett argument för att den ägt rum kan vara: Graverande bevis finns för att "förintelsen" var planerad och utförd i samförstånd av den tidens politiska elit dvs nazisterna. Likaså att processer för att förinta judar var väl utarbetade och fungerade enligt en enda stor planering, så här:

Några beslutade om att judiska personer skulle omhändertas och deporteras, sedan skulle dom arbeta i ett läger och med avsikt tas ihjäl och sedan kremeras. Inget ska alltså skett av en slump, utan en "elak" väl utarbetad plan ska/har funnits från början.
Ah, du är ute efter motiv snarare än bevis? Då ber jag om ursäkt att jag missuppfattade.

Jag ser ett troligt motiv som att nazisterna inte gillade judar särskilt mycket. De var beredda att dra ifrån dem deras rättigheter. Låsa in dem. Deportera dem under vidriga förhållanden. Och ja. Vad gör man med de sjuka? Inte fan tror jag att de var villiga att förse dem med sjukvård precis. Tror du? Då finns det väl bara en väg till av vad jag kan se. Annat vore ju ganska ineffektivt.

Först så radade man väl upp folk och sköt. Men det finns ju vittnesmål om att det tärde allt för psykiskt på de som avrättade. Då tror jag att man resonerade så att det var skönast att slippa se på det. Låter inte helt otroligt. Så varför inte stänga in dem och gasa?

Varför fylla massa platser och ge mat till svaga eller sjuka? Det är väl effektivare att ersätta dem med de som för tillfället är friskare och göra sig av med resten. Det var ju knappast så att man ville "spara" på dem. Ungefär så tror jag att man tänkte.

Skillnaden mellan dessa läger och "vanliga arbetsläger" är väl primärt syftet. Jag känner inte till något annat läger där syftet är att förvara människor som inte är önskade på grund av att de lever.

Andra läger fungerar väl mer som straff för någon gärning. Nazisternas fungerade som en förvaring där de inte hade några som helst avsikter att någonsin släppa ut fångar såvitt jag vet. De var hatade för deras blotta existens, inte för sina gärningar i livet.
__________________
Senast redigerad av Mia-Rovy 2016-06-09 kl. 22:50.
Citera
2016-06-09, 22:39
  #6
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Ah, du är ute efter motiv snarare än bevis? Då ber jag om ursäkt att jag missuppfattade.

Jag är otydlig, ändrade rubriken. Vill bara ha en diskussion om ämnet eftersom jag inget särskilt kan om saken... Jag undrar alltså vilket är troligast - att förintelse-förnekarna har rätt eller att förintelse-förespråkarna har mest rätt?
Citera
2016-06-09, 22:46
  #7
Medlem
TarzansFarsas avatar
Förintelsen ägde rum under Tysklands regim. Jag har besökt Auschwitz och det finns oräkneliga bevis på att förintelsen ägde rum under Nazism Tysklands regim. Ifall du inte tror att förintelsen ägde rund under Nazisttysklands ockupation så kan jag rekommendera dig att besöka ett förintelseläger för att kunna bilda dig en uppfattning.
Citera
2016-06-09, 23:41
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Varför fylla massa platser och ge mat till svaga eller sjuka? Det är väl effektivare att ersätta dem med de som för tillfället är friskare och göra sig av med resten. Det var ju knappast så att man ville "spara" på dem. Ungefär så tror jag att man tänkte.
Precis, men man tog vara på tandguldet - och gjorde tvål av kropparna. Så effektiva var nazisterna. Givetvis har judeutrotningen ägt rum, motivet var Hitlers hat mot judar - vilket han lyckades få gehör för i ett fattigt Tyskland med enorm arbetslöshet. Det var judens fel. Det är alltid judens fel när något går snett. Om det regnar ute eller det blir missväxt - garanterat judens fel. Judarna har varit hatade i alla tider. Muhammed krävde i sin koran att judar ska dödas, att de är som grisar och hundar. Detta var redan för 1400 år sedan.

Judeutrotningen har alltså ägt rum, bevisen för detta är överväldigande. Motivet var judehat.
Citera
2016-06-09, 23:49
  #9
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weseeyou
Precis, men man tog vara på tandguldet - och gjorde tvål av kropparna. Så effektiva var nazisterna. Givetvis har judeutrotningen ägt rum, motivet var Hitlers hat mot judar - vilket han lyckades få gehör för i ett fattigt Tyskland med enorm arbetslöshet. Det var judens fel. Det är alltid judens fel när något går snett. Om det regnar ute eller det blir missväxt - garanterat judens fel. Judarna har varit hatade i alla tider. Muhammed krävde i sin koran att judar ska dödas, att de är som grisar och hundar. Detta var redan för 1400 år sedan.

Judeutrotningen har alltså ägt rum, bevisen för detta är överväldigande. Motivet var judehat.
Du förenklar till den grad att det låter så löjligt att det låter som att du förlöjligar själva ämnet?

Men av vad jag känner till så stämmer allt du nämner, förutom det med tvålen. Jag vill mig minnas att jag läst någonstans det inte finns någon trovärdighet i det.

Ja, det var absolut judehatet som resulterade i detta. Men det fanns förmodligen tankegångar bakom hatet också, som för dem kan ha verkat rationella. T.ex. att under hatet ställa sig frågan "Vari ligger poängen med att förvara sjuka och svaga?"
__________________
Senast redigerad av Mia-Rovy 2016-06-09 kl. 23:51.
Citera
2016-06-09, 23:50
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Du förenklar till den grad att det låter så löjligt att det låter som att du förlöjligar själva ämnet?

Men av vad jag känner till så stämmer allt du nämner, förutom det med tvålen. Jag vill mig minnas att jag läst någonstans det inte finns någon trovärdighet i det.
Det med tvålen fick jag lära mig i skolan. Om det stämmer eller ej har jag aldrig kollat upp, men så sa fröken. Och att förlöjliga judar skulle jag aldrig drömma om. Din ironiradar behöver visst putsas.
Citera
2016-06-09, 23:56
  #11
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weseeyou
Det med tvålen fick jag lära mig i skolan. Om det stämmer eller ej har jag aldrig kollat upp, men så sa fröken:
Samma här. Men jag vill mig minnas att jag i Illustrerad Vetenskap för en väldans massa år sedan läste en liten text om det. Å andra sidan var det länge sen

Citat:
Ursprungligen postat av weseeyou
Din ironiradar behöver visst putsas.
Haha, jag hänvisar till https://en.wikipedia.org/wiki/Poe%27s_law istället Ironi över nätet är svårt och jag gissar att det kan gå åt båda hållen

Edit:
Körde en Googling på tvålen:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Reines...BCdisches_Fett
https://en.wikipedia.org/wiki/Soap_m...s#World_War_II

Tydligen så gick det runt ord i Naziriket om att nazisterna gjorde så. Det gick till och med så långt att större delen av Polen bojkottade tvål. Himmler fick något brev om att ordet spreds.

Himmler tog orden på allvar och sa under en konferens med Gestapo, där någon Gestaposnubbe fick svära en ed för SS:
Citat:
You have guaranteed me that at every site the corpses of these deceased Jews are either burned or buried, and that at no site anything else can happen with the corpses

Men om det var på riktigt, hot eller dylikt verkar vara svårt att säga. Alla tog det på allvar, även nazisterna själva tydligen i alla fall.
__________________
Senast redigerad av Mia-Rovy 2016-06-10 kl. 00:11.
Citera
2016-06-09, 23:59
  #12
Medlem
Ett av de viktigaste bevisen för att förintelsen har ägt rum är att det fanns väldigt många vittnen som berättade vad som hände.

Ett andra bevis är att antalet judar i europa var mycket färre efter kriget än före kriget.

Ett tredje bevis är att det finns läger dit man bevisligen (finns dokumentation) transporterade många människor, men sen när lägren befrias finns inte det så många människor kvar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback