2019-01-18, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Även om du får äta aningen mer i massa så blir det i alla fall mindre än vad kon måste sätta i sig för att producera kött. Har du sen hört talas om evolution? Kost är bland det vi snabbast anpassar oss till och vi har levt i jordbrukssamhällen med i huvudsak vegetarisk kost i tusentals år. Vi mår inte bra av för mycket kött.

Nej, vi har märkt det när köttkonsumtionen ökat...

Uppenbarligen en väldigt känslig fråga för dig i alla fall. En del har sina bilar, du ditt kött.

Finns inget problem med kött. Det är för mycket kolhydrater vi mår dåligt av.

En köttproducent med frigående djur, vilket är hur djurhållning ska bedrivas, låter sina nötdjur beta mark som är svår/omöjlig att bruka, så långt det går.

Jag är uppväxt med köttproduktion, du verkar inte ha varit i närheten av det. Du har inte en aning om vad du pratar om. Utan djur, ingen gödsel, inga ekologiska grödor.

Sanslöst okunnigt.
Citera
2019-01-18, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hbphys
En köttproducent med frigående djur, vilket är hur djurhållning ska bedrivas, låter sina nötdjur beta mark som är svår/omöjlig att bruka, så långt det går.
Det är nu bara så att vi inte har tillräckligt med mark på jorden för att producera så mycket kött per person med sådana metoder. Kollat i affären vad naturbeteskött kostar?
Citera
2019-01-18, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Varför vill Christy (UAH) och Spencer sprida felaktiga temperaturdata?
Att den globala medeltemperaturen ökat med ca 0,18°C per årtionde de senaste ca 40 åren är allmänt känt.

Det är helt klart att det finns viktiga fel i den "klimatmodell" som Christy (vid UAH) använder för att försöka räkna om stråldata från satelliter till temperatur.

https://www.carbonbrief.org/major-correction-to-satellite-data-shows-140-faster-warming-since-1998

Varför använder klimatförnekare felaktiga data som referens?
Att Heartland, GWPF och förnekarbloggar i deras svans vill "bevisa" att det inte finns några nackdelar med fossila bränslen vet vi. Att dessa gör allt för att förtala all användning av förnybar energi vet vi också. Att Heartland och GWPF får betalt av fossilindustrin för att sprida sina lögner vet vi.
Varför finns det "glada amatörer" som också vill sprida lögner?

Hur suspekta är egentligen Christy och Spencer?
Dr. Spencer suggests that global warming is mostly due to natural internal variability, and that the climate system is quite insensitive to humanity’s greenhouse gas emissions.

Other professional affiliations: Dr. Spencer is on the board of directors of the George C. Marshall Institute, a right-wing conservative think tank on scientific issues and public policy. He listed as an expert for the Heartland Institute, a libertarian American public policy think tank. Dr. Spencer is also listed as an expert by the International Climate and Environmental Change Assessment Project (ICECAP), a global warming "skeptic" organization [DeSmogBlog].
https://www.skepticalscience.com/skeptic_Roy_Spencer.htm

Spencer jobbar åt Heartland!
Varför är jag inte överraskad! Kreationisten som jobbar åt Heartland! Heartland som får betalt av fossilindustrin för att sprida lögner som går ut på att fossila bränslen är ofarliga. Att förnybar energi är skadlig och farlig. Exakt på samma sätt som Heartland jobbade åt tobaksindustrin för att misstänkliggöra forskningsresultat som visar att tobaksrökning är farligt.

Är alla klimatförnekare lika vedervärdiga som Heartland?
Jag är skeptisk till lobbying. Kapitalstarka företag och organisationer betalar lobbyister, t.ex. i Washington eller Bryssel, för att dom ska påverka politiken i sina uppdravsgivares riktning. Kan någon förklara för mig vad det har med demokrati att göra? Tiotusentals lobbyister har mycket större påverkan på beslut om miljö, hälsa, energi och mycket annat, än vad väljare någonsin kommer att få.
Heartland är många gånger värre än "vanliga" lobbyister. Deras "släktingar" GWPF och deras svans, som Spencer i USA och Klimatupplysningen i Sverige agerar på samma sätt.

Jag rekommenderar varmt! Läs om hur Heartland agerar för att sprida sina lögner:

https://www.sourcewatch.org/index.php/Heartland_Institute

Kommer den här typen av agerande en dag att jämställas med folkmord?
Ingen har, såvitt jag vet, ifrågasatt tobaksindustrins rätt att betala för att misskreditera forskning och vetenskap som visat att tobaksrökning är farligt. Det spelar ingen roll att många miljoner människor dött av tobaksrökning i onödan. Det är ändå OK att, för vinst, orsaka en sådan massdöd.
På samma sätt är det med klimatet. Det är OK för Heartland och dess svans att ljuga om klimatförändringar och dessas konsekvenser enbart därför att det är bra för fossilindustrins vinst. Oberoende av vilka konsekvenserna kommer att bli.

Du är som ett barn. Nedkylning sista fyra åren. -0.74°C 2018.

Sidan drivs av meteorologer och klimatforskare, jag har varit i kontakt med dem. De är anonyma pga hur klimatmaffian trakasserar skeptiker. De använder rådata från NOAA och gör ett rent medelvärde. De säger själva när jag frågar varför deras resulatat skiljer sig från "warmest year evvah", att det beror på att klimatsekten manipulerar fram något som inte finns med "justeringar". Och att det har varit så länge.

http://www.temperature.global
Citera
2019-01-18, 13:55
Medlem
Citat:
Det är nu bara så att vi inte har tillräckligt med mark på jorden för att producera så mycket kött per person med sådana metoder. Kollat i affären vad naturbeteskött kostar?

Jag skiter väl i att andra länder inte har mark, i Sverige har vi det. När man inte har kött, så kan man inte äta kött. Det är självreglerande.

Kött är inte, och har aldrig varit, ett problem. Betesdjur skapar matjord. Utan dem så utarmar vi ytlagret.
Citera
2019-01-18, 14:02
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Det kostar EXTREMT LITE jämfört med vad klimathysterin kostar.
Citera
2019-01-18, 15:16
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Även om du får äta aningen mer i massa så blir det i alla fall mindre än vad kon måste sätta i sig för att producera kött. Har du sen hört talas om evolution? Kost är bland det vi snabbast anpassar oss till och vi har levt i jordbrukssamhällen med i huvudsak vegetarisk kost i tusentals år. Vi mår inte bra av för mycket kött.
Det handlar inte om lite mindre mängder mat, utan massor mindre, så du får nog gissa lite bättre.
Jordbrukssamhällen har oftast haft även boskap.

Livsmedelsproducenterna vill att vi skall köpa mer mat, som producerats så billigt som möjligt. Jag tror att det är bakgrunden till det här. Men vi äter ju för hälsans skull, eller hur? Äter vi fel, så mår vi inte bra, så småningom kommer sjukdomarna smygande.

Vi är inte anpassade till vegetarisk kost, det visar den massiva ökningen av kolhydratrelaterade sjukdomar som vi har nu. Massor av människor lider av fetma och/eller någon form av diabetes osv pga vår massiva konsumtion av kolhydrater. Evolutionen går inte så fort som du tror. Människan har levt på i huvudsak kött och fisk och en mindre andel växter i miljoner år. Det är det vi är anpassade för, oavsett om vegetarianer vill tro något annat. Vi kan inte förneka vår evolution, det är precis vad DU gör.
Citat:
Nej, vi har märkt det när köttkonsumtionen ökat...

Uppenbarligen en väldigt känslig fråga för dig i alla fall. En del har sina bilar, du ditt kött.

Det finns inga studier som visar att vi blir sjuka av att äta kött, det är myter och villfarelser. Det finns däremot många studier som visar att vi mår bättre av att äta mycket lite kolhydrater och istället kött, fisk, ägg och grönsaker. Fetma försvinner, diabetes, kroniska inflammationer, cancerrisk osv.

Vi behöver essentiella fett- och aminosyror, det får vi från kött och fisk.

Ja, det är klart att maten är en känslig fråga, det handlar ju om vår hälsa och livskvalité.

Tidigare har jag levt efter de kostråd som myndigheter har gett men efter en svår sjukdomstid insåg jag att jag måste prova något annat, hittade den ketogena kosten och den har förbättrat min allmänna hälsa på många sätt. Kött, fisk och grönsaker i huvudsak. Jag har t ex kunnat dra ned på mediciner, "som jag skulle ta livet ut".

Vi har redan skadat folkhälsan alldeles oerhört genom tokiga, ovetenskapliga kostråd i flera decennier. Att vi nu skall fortsätta äta hälsofarligt för att rädda klimatet, är ju total galenskap. Sjukvården tar redan oerhörda resurser från välfärden, därför att folk är sjuka i onödan.

Och som du själv ser så handlar det om små utsläpp. Så egentligen är frågan om köttätande en tämligen underordnad fråga när vi vill rädda klimatet.
Citera
2019-01-18, 16:23
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hbphys
Du är som ett barn. Nedkylning sista fyra åren. -0.74°C 2018.

Sidan drivs av meteorologer och klimatforskare, jag har varit i kontakt med dem. De är anonyma pga hur klimatmaffian trakasserar skeptiker. De använder rådata från NOAA och gör ett rent medelvärde. De säger själva när jag frågar varför deras resulatat skiljer sig från "warmest year evvah", att det beror på att klimatsekten manipulerar fram något som inte finns med "justeringar". Och att det har varit så länge.

http://www.temperature.global

Lögner och fejk news! I klass med Göbbels och hans lärjunge Trump!
Sidan du länkar till är fejk! Anomym! Inga referenser till hur data har plockats fram!
Till och med värre än vad Christy/Spencer gör. Dom kan möjligen ursäkta sig med okunnighet.
Kanske är deras religiösa fanatism en ursäkt? Kanske är kopplingen till Heartland deras förklaring?
Vilken är din ursäkt?

Vill du ha fakta om vad som händer med den globala medeltemperaturen?

Det kan du få här:

Den globala medeltemperaturen ökar med ca 0,18°C/årtionde
Med pålitliga data, från var och en av Copernicus, RSS, Met Office och NOAA så är resultatet samstämmigt. Den globala medeltemperaturen ökar med ca 0,18°C/årtionde.
– Copernicus, europeiska vädersatelliter (0,18°C/årtionde):
https://www.copernicus.eu/en/news/news
https://climate.copernicus.eu/surface-air-temperature-maps

– RSS, baserat på SSMIS, AMSR2, WindSat och ASCAT (0,195°C/årtionde):
http://images.remss.com/msu/msu_time_series.html

– HadCRUT4 (Met Office, ca 0,175°C/årtionde 1970-2010):
https://www.metoffice.gov.uk/hadobs/monitoring/index.html

– GHCN v3, (NOAA, ca 0,18°C/årtionde 1972-2012, baserat på 10-års medelvärden):
https://www.ncdc.noaa.gov/ghcnm/v3.php
Citera
2019-01-18, 17:10
Medlem
Wishies avatar
Citat:
Lögner och fejk news! I klass med Göbbels och hans lärjunge Trump!
Fantastiskt. När jag började tro att du inte kunde sjunka lägre så hittar du ständigt nya, lägre nivåer med dina inlägg.
Och sen begär du att nån ska ta det du copy/paste:ar på allvar?
Inte underligt att klimatrörelsen tappar i förtroende för var år som går
Citera
2019-01-18, 19:06
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wishie
Fantastiskt. När jag började tro att du inte kunde sjunka lägre så hittar du ständigt nya, lägre nivåer med dina inlägg.
Och sen begär du att nån ska ta det du copy/paste:ar på allvar?
Inte underligt att klimatrörelsen tappar i förtroende för var år som går

I tråden framkommer då och då kopplingar mellan nynazister och klimatförnekare.

Du kanske missade det här inlägget?

(FB) Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten

som kommenterade just det faktum att hbphys valde att länka till en nynazistisk nätplats som källa.

Tycker du också att nynazistiska källor om klimat och klimatförändring inte kan "viftas bort hur lätt som helst", som hbphys uttryckte det?

Citera
2019-01-18, 21:24
Medlem
Wishies avatar
Citat:

som kommenterade just det faktum att hbphys valde att länka till en nynazistisk nätplats som källa.

Tycker du också att nynazistiska källor om klimat och klimatförändring inte kan "viftas bort hur lätt som helst", som hbphys uttryckte det?

Göbbels kan väl knappast räknas som "nynazist" utan mer som en "OG", eller hur. I övrigt så kan jag bara konstatera att Godwins law fortfarande är aktuell på nätet, tragiskt nog.

Du är ju bara sorglig
Senast redigerad av Wishie 2019-01-18 kl. 22:14.
Citera
2019-01-19, 06:06
Medlem
arbetets avatar
Citat:

Håller du på med dina Walls of Svammel igen? Det finns inga kopplingar mellan högerradikala/nazister och oss realister. Du hittar oss ofta bland de konservativa libertarianer vilket för tydlighetens skull inte har något att göra med dagens ny-/vänsterliberalism. Däremot finns klara kopplingar mellan diverse nazistiska strömningar och miljörörelsen då den sistnämnda har sitt ursprung i bl.a. det nationalromantiska:

De gröna rötterna III – nazismen
/…/Om vi tittar närmare på just de idéer som kan ses som gröna, så fanns det en rad organisationer som vurmade för en enkel livsstil i närheten av naturen. Det var ofta i ungdomsrörelser som man odlade idéerna om tyskhet, enkelhet, självförsörjning och ett hälsosamt leverne. En hel generation fostrades av dessa ideal.

En sådan rörelse var Artamanerna. De hyllade bondelivet som man ansåg vara överlägset statslivet och man skickade ut ungdomen för att odla ekologiskt och leva sunt. Ett slags tidiga gröna-vågare helt enkelt. Flera kända nazister, såsom Heinrich Himmler, Walther Darré och Rudolf Höss, var medlemmar. I slutet av 20-talet så hade 80% av dess medlemmar gått in i nazistpartier och själva organisationen inlemmats i Hitler Jugend.

En större rörelse som gick under namnet Völkische Bewegung hade också sina rötter i den tyska romantiken. Deras dröm var det självförsörjande livet i en slags mystisk förening med naturen och marken. Rörelsen var en reaktion mot den ”kulturella alienation” som de menade skett på grund av den industriella revolutionen, liberalismen och den urbana materialismen.
http://www.klimatupplysningen.se/2013/07/07/de-grona-rotterna-iii-nazismen/

De ideologiska rötterna till ”klimatförnekelse” och klimathot – en jämförelse
/…/Som vetenskapshistoriker med ett stort intresse för klimathotets ursprung vill jag också balansera upp bilden och undersöka den andra sidan. Vilka var upphovsmännen till teorin om människans skuld till den globala uppvärmningen? Vilken ideologi och syn på människan formade dem? Går det att säga något om deras psykologiska profiler? Det är förstås svårt att helt få en rättvisande bild utan att några egna djupintervjuer av individerna, men det finns ändå några fakta som är svåra att slå hål på och som bör diskuteras.

I stort sett alla är vita män. Under den grundläggande fasen är det 100 %. Först under senare decennier har kvinnor börjat höras men oftare inom NGOs och FN-organ som driver opinion än som regelrätta klimatforskare. Några få länder med en germansk etnicitet dominerade de första decennierna. Dessa var främst USA, Sverige, Tyskland och Storbritannien. Här finner vi inga av de ”drabbade” utvecklingsländerna.

Koldioxidteorins förgrundsfigur Svante Arrhenius var även styrelsemedlem för Svenska Rasbiologiska institutet och hade 1909 grundat Svenska sällskapet för rashygien med Herman E Lundborg. Nätverket kring dessa propagerade för att politiken skulle vägledas av rasbiologi och en genetiskt överlägsen elit. Det var myllan varifrån människans skuld till klimatapokalypsen växte fram.

Sverige låg i framkant för en ideologi som senare med känt resultat omfamnades av Nazityskland. Denna syn om en förädling av folkstammen delades också av den konservativa överklass som tidigt intresserade sig för människans destruktiva påverkan på planeten inklusive mänskliga koldioxidutsläpp. Dessa arbetade med miljövård, oroade sig för överbefolkning och ville förhindra utvecklingsländerna från att nå västerländsk nivå. Människor som inte var rasbiologiskt högtstående sågs i många fall som en ohyra för planeten. Tankarna påverkades av Thomas Robert Malthus lära om befolkningstillväxt och dess relation till matproduktionen samt Francis Galton Darwins idéer om att styra evolutionen med en selektiv urvalsprocess.
http://www.klimatupplysningen.se/2016/10/06/de-ideologiska-rotterna-till-klimatfornekelse-och-klimathot-en-jamforelse/

Det sista markerade är ju högaktuellt i dessa tider då man pratar om just befolkningstillväxt och matproduktion. Det kan då vara intressant att förstå vad sådana idéer har sitt ursprung:

Thomas Robert Malthus

Environmentalism: Ideology and Power Hardcover – 25 Mar 2002
by Donald Gibson (Author) :

https://books.google.se/books?id=D3ZE7zYVynUC&printsec=frontcover&hl=sv&so urce=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false
https://www.amazon.co.uk/Environmentalism-Ideology-Power-Donald-Gibson/dp/1590331494/ref=sr_1_1/262-2349851-8512758?s=books&ie=UTF8&qid=1547874993&sr=1-1&keywords=9781590331491

Idag ska jag inviga min nya trådlösa stektermometer med 1 1/2 kg entrecote i ugn!
Senast redigerad av arbetet 2019-01-19 kl. 06:20.
Citera
2019-01-19, 07:46
Medlem
lasternassummas avatar
[quote=arbetet|66480140]
De gröna rötterna III – nazismen
http://www.klimatupplysningen.se/2013/07/07/de-grona-rotterna-iii-nazismen/
/QUOTE]

Korkat eller mer korkat?
Du sprider många korkade idéer på Flashback, så jag kan inte säga att din hopkoppling mellan "gröna" och nazister slår rekord, men den överträffar dom flesta av dina stolligheter.

Var kan något sådant komma från? Jaså, klimatupplysningen.
Varför är jag inte överraskad?

Summerat om klimatförnekare
Den enkla slutsatsen, som ju förefaller uppenbar för det mesta, är ju att klimatförnekare har fel på huvudet. Hur allvarligt fel?
Jag har träffat väldigt få IRL, så jag måste basera mina slutsatser på observationer här.
Då är det här drag som står ut och märks tydligt:
– Psykopater. Mordhotar och hotar med våld mot dom som vågar sprida fakta om AGW.
– Psykiskt sjuka. Åker in och ut och kommer hit när dom är (tillfälligt) ute.
– Nazister. Länkar ofta till nazistiska och andra högerextrema nätplatser.
– Narcissistisk personlighetsstörning. Verkar vara mer regel än undantag.
– Alexitymi
– ADHD och/eller Asperger, ofta med tydlig empatistörning.
– Missbrukare som ofta missbrukar hallucinogener regelbundet.

Det är ju bara mina observationer från klimatförnekare på FlashBack. Vi kan ju jämföra med mer vetenskapliga observationer.

The psychology behind climate change denial
https://www.uu.se/en/news-media/press-releases/press-release/?id=3454&typ=pm

Centre for Studies of Climate Change Denialism
https://www.chalmers.se/en/departments/tme/centres/ceforced/Pages/default.aspx

Även om observationerna inte är identiska, så är det ju ändå tydligt åt vilket håll det lutar.
Ett tips, arbetet, om du har svårt att hänga med:
– Klimatförnekare är i allmänhet inte "gröna nazister"...

Vård
Symtombilden är ju lite spridd, så det ser ju inte ut att vara helt uppenbart att utforma ett vårdprogram. Kanske någon har ett förslag? Vågar man hoppas på en medicin?

När det gäller dig arbetet så har jag bl.a. gjort dessa två observationer:
– Du förtalar gärna barn om dom utövar sin rätt till yttrandefrihet när du inte tycker om vad dom säger.
– Du vill gärna ha censur om det tillåter dig att förhindra att fakta om klimat och klimatförändring sprids.

Senast redigerad av lasternassumma 2019-01-19 kl. 08:06. Anledning: Missbrukare...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in