2019-01-18, 12:59
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Presist sammenfattet.

Denne kidnappingen har blitt omtalt som "unik i verden".

VG i dag; Forsvinningssaken: Vurderte ny alarm kvelden før hun forsvant

Det er helt utrolig. Rett og slett. Å bli kidnappet mindre enn 24 timer etter at alarmselgeren tilfeldigvis var ute på salgskampanje i området.

Edit:
Alarmselgeren fra Verisure er muligens den person som så og snakket med AEH nærmest opp mot forsvinningen. Om vi ser bort fra TH.

Detta är också viktigt:

I politiavhøret fremkommer det opplysninger om at alarmselgeren og den 68 år gamle kvinnen skal ha avtalt videre kontakt, får VG opplyst.

"Hata slumpen!" säger alltid vår polisprofessor GW Persson. Jag tror att kidnapparna fick veta detta - att ett modernt alarmsysten var på gång - och fick bråttom. Hur fick de veta det? Kanske för att en planterad tjänare åhörde samtalet mellan Fru Hagen och försäljaren. (En hantverkare skulle inte ha varit där så sent på kvällen.) Eller att huset var buggat?

Larmförsäljaren kan förstås också vara köpt av ligan, eller rentav tillhöra den. Han kan ha haft i uppgift att kontrollera vilka larm som redan fanns, och statusen på dem, i detalj. För Fru Hagen berättade antagligen detta för försäljaren - och det var lätt för honom i den situationen att få henne att berätta.

Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det vi vet är att det finns Östeuropéer som ägnar sig åt stölder och att stölderna inte är särskilt planerade, eftersom de saker som stjäls finns överallt, i alla hem och på alla byggen. Spaningen från brottslingarna går ut på att kolla i fall folk är bortresta, eller om platsen är obevakad. Det finns också fall när de återkommer till sina arbetsplatser för att stjäla saker, men det tror jag är ovanligt. En person som arbetar som hantverkare är trots allt en yrkesman och inte en tjuv.

Det är befängt att tro att en kidnappare som planerar denna lösensumma i Monero planterar husor och hantverkare i rika människors hem.

Monero och den stora summan är för hypotetisk för vanliga kriminella och kidnappare från Östeuropa. Summan är absurd, och det indikerar att den som kom fram till beloppet är fartblind när det kommer till saker som pengar. Överdrifter är en sak som ska göra saker mer trovärdiga. Men det blir tvärtom, det sänker trovärdigheten i ett scenario.

Jag tror att det som skett i detta fall är personligt.

Fast vi talar om olika former av östpack, tror jag. Du tänker på zigenarligor, jag tänker på typ Ryssmaffia. De senare har definitivt resurserna till att planera, rekognosera och investera i en rekordkupp flera år i förväg.
Senast redigerad av Merwinna 2019-01-18 kl. 13:02.
Citera
2019-01-18, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast vi talar om olika former av östpack, tror jag. Du tänker på zigenarligor, jag tänker på typ Ryssmaffia. De senare har definitivt resurserna till att planera, rekognocera och investera i en rekordkupp flera år i förväg.

Ordet östpack, sänker din trovärdighet i debatten.

Jag har haft folk från Östeuropa i mitt hem som utfört många bra arbeten. Det är alltid väldigt enkla människor som utnyttjas som billig arbetskraft av svenska firmor som jag anlitat.

Jag tror inte kompetent ryssmaffia ger sig på en 68 årig kvinna i hemmet, och litar på att mannen vill ha henne tillbaka. Särskilt inte för den summan!
Citera
2019-01-18, 13:05
Medlem
Citat:
Det är en intressant reflektion, om att de inte hunnit få ett nytt larm. Fanns det en känd hotbild, mer än den vanliga folk har som bor i hus?

Jag vet inget om deras hund och hur den förhåller sig till besökare. Min hund blir galen när det kommer folk. Den skäller, blir exalterad och alla märker att någon kommer. Jag brukar ropa in hunden och hindra den från att hoppa på folk, och repetera att den ska hälsa fint. I detta fall hade kvinnan en valp. Var det en vaktig ras? Det skulle det lämna ett kaos om jag mot min vilja blev bortförd.
Hunden var en valp av rasen Whippet, den var stengt inne på et rom.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/A2aGyE/nrk-familiens-valp-funnet-sperret-inne
https://no.wikipedia.org/wiki/Whippet
Citera
2019-01-18, 13:36
Medlem
Citat:
Det är en intressant reflektion, om att de inte hunnit få ett nytt larm. Fanns det en känd hotbild, mer än den vanliga folk har som bor i hus?

Jag vet inget om deras hund och hur den förhåller sig till besökare. Min hund blir galen när det kommer folk. Den skäller, blir exalterad och alla märker att någon kommer. Jag brukar ropa in hunden och hindra den från att hoppa på folk, och repetera att den ska hälsa fint. I detta fall hade kvinnan en valp. Var det en vaktig ras? Det skulle det lämna ett kaos om jag mot min vilja blev bortförd.

Det skal ikke ha vært noen trussler i forkant av forsvinningen. Hele familien skal ha endevendt livene sine, i jakt på mulige hendelser som kan ha skapt fiender.

Jeg oppfattet det slik at selgeren fra Verisure også oppsøkte både eksisterende og potensielt nye kunder, og at det gamle og utdaterte alarmsystemet også var levert av Verisure.

Men, det står ikke direkte at det er slik. Kan være en annen leverandør på det gamle alarmsystemet.

Det er uansett oppsiktsvekkende at forsvinning skjedde så fort etter besøket av alarmselgeren.
Citera
2019-01-18, 13:45
Medlem
Jeg har ikke tro på at ektemannen står bak dette. Det er ikke fremkommet noen indikasjoner på hva slags motiv han i så fall skulle ha.

Man kan ikke slutte ut fra at en person er rik at vedkommende vil gå til drap dersom ektefellen ber om skilsmisse (som også er en spekulasjon). Er bildet med "merkene" på armene fremskaffet fra hennes FB eller av ektemannen direkte? Ville han ha gitt avisen et bilde av ektefellen med det noen her mener er synlige tegn på mishandling?

Hvis han skulle være gjerningsmann, må følgende være tilfelle:

* han har motiv for å kvitte seg med ektefellen

* han velger å løse dette ved drap, og ved å iscenesette tidenes mest inkonsekvente bortføringsplot, som innebærer at FBI kobles inn, og som dersom vellykket gjennomført betyr at hans barn og barnebarn aldri får vite hvor det ble av mor og bestemor

Dette fremstår som fullstendig irrasjonelt. Det finnes mange andre metoder for å drepe noen uten så stor oppdagelsesrisiko, hvis dette først er intensjonen (dvs. at skilsmisse fremstår som uaktuelt). Dersom man mener han har gjort det, er det vanskelig å samtidig hevde at det dreier seg om et drap i affekt og at bortføringen var ledd i en tildekking, fordi Monero-kontoen ble opprettet lenge før bortføringen.

Samtidig fremstår det svært underlig at de som står bak forsvinningen - hvis hun er bortført - har gjort seg vanskelig tilgjengelige for kommunikasjon, og ikke har purret på betaling. Det kan se ut til at de nesten ikke er interessert i penger. Hva kan forklare det? Er ikke penger hele hensikten med en bortføring? Hvorfor vil gjerningspersonene løpe risikoen med å holde AEH fanget i så lang tid uten å forsøke å avslutte situasjonen? Er dette de "glade amatører" som ikke har forstått at det ikke er så enkelt å få omsatt 9 millioner euro til monero?

Det som for meg fremstår som det minst irrasjonelle motivet (basert på det vi vet så langt) er det noen i tråden har vært inne på tidligere; penger er ikke gjerningsmennenes hensikt. Hva om dette i realiteten er en hevn for transaksjonen Hagen var involvert i sammen med sin forretningspartner, som påførte et russisk firma et tap? Det vil forklare at det fremmes et halvhjertet forsøk på innkreving av et uhorvelig stort beløp i en vanskelig tilgjengelig valuta, at det ikke gjøres flere forsøk på å innkreve pengene via tradisjonelle metoder som bilder, lydopptak, avskårne fingre etc., og at kidnapperne er vanskelige å kontakte. Dette vil også innebære et subtilt budskap til Hagen i det forhold at han kan være så rik han vil, dette kan han ikke betale seg ut av.

Jeg følger spent med på fortsettelsen. EDIT: Det hørtes ufølsomt ut. Jeg håper selvsagt hun kommer tilbake i god behold.
Senast redigerad av sindarine 2019-01-18 kl. 13:56.
Citera
2019-01-18, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av norrrrrmannn1
Hunden var en valp av rasen Whippet, den var stengt inne på et rom.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/A2aGyE/nrk-familiens-valp-funnet-sperret-inne
https://no.wikipedia.org/wiki/Whippet

Valet av rasen Whippet indikerar att offret är en sportig kvinna. Det stämmer också överens med fotografiet på henne som cirkulerat i media. Hennes klädsel och utseende leder till slutsatsen att hon inte var dyr i drift.

När man väljer en hund efter de egenskaper denne valp har (jag läste nyss om rasen Whippet på nätet), gör man det för att det inte finns en hotbild med på kartan. Det verkar vara en väldigt tillgiven och snäll hundras, utan vaktinstinkter.

Det var ju bra att kidnapparen inte skadade hunden oh hade vett att slänga in den i en garderob. Mitt hjärta ömmar särskilt för hundar.
Citera
2019-01-18, 13:48
Medlem
Citat:

Att ha en bra vakthund (tränad)slår alla alarm..
Citera
2019-01-18, 13:51
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Jag tror inte kompetent ryssmaffia ger sig på en 68 årig kvinna i hemmet, och litar på att mannen vill ha henne tillbaka. Särskilt inte för den summan!

Vilken egendomlig åsikt. Älskar inte ryssar sina hustrur, eller upphör kärleken normalt efter ett visst antal år? Och summan är förstås enorm för oss, men inte oöverkomlig för Herr Hagen.

Du tror inte att din man skulle offra precis allting för att få dig tillbaka..?
Citera
2019-01-18, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Att ha en bra vakthund (tränad)slår alla alarm..

En hund som skäller är lika effektivt som larm. Inkräktare undviker hus med hundar.

Visste kidnapparna om att denna hund är helt ofarlig till den grad att de kunde stänga in den i en garderob?

Min hund, en Dobbe kan inte hanteras av främlingar. Hon blir galen när det kommer folk hem till oss. Hon skäller, hoppar och viftar med sin svans. Jag måste alltid tala om för folk att hon inte är farlig, för det är hon inte, om jag har henne kopplad.
Citera
2019-01-18, 14:01
Medlem
mercys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sindarine
Jeg har ikke tro på at ektemannen står bak dette. Det er ikke fremkommet noen indikasjoner på hva slags motiv han i så fall skulle ha.

Det behöver inte finnas ett motiv i egentlig mening. Herr och fru kan ju ha hamnat i ett gräl som ledde till att frun dog, exempelvis strypt. Är man så känd och framgångsrik som maken kanske man inte önskar att sanningen ska komma fram utan föredrar att någon annan verkar ha tagit makan.Är man så rik kan en dimridå med kidnappare involverade verka trolig. Detta är givetvis bara min spekulation
Citera
2019-01-18, 14:07
Medlem
kugutts avatar
Det kan jo også være sånn at da Hagen tok kontakt med politiet, så fikk kidnapperne etter hvert nyss om dette. Da dumper de BO og gir fan i pengene.Risikoen er blitt for stor for dem?
Citera
2019-01-18, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sindarine
Det som for meg fremstår som det minst irrasjonelle motivet (basert på det vi vet så langt) er det noen i tråden har vært inne på tidligere; penger er ikke gjerningsmennenes hensikt. Hva om dette i realiteten er en hevn for transaksjonen Hagen var involvert i sammen med sin forretningspartner, som påførte et russisk firma et tap? Det vil forklare at det fremmes et halvhjertet forsøk på innkreving av et uhorvelig stort beløp i en vanskelig tilgjengelig valuta, at det ikke gjøres flere forsøk på å innkreve pengene via tradisjonelle metoder som bilder, lydopptak, avskårne fingre etc., og at kidnapperne er vanskelige å kontakte. Dette vil også innebære et subtilt budskap til Hagen i det forhold at han kan være så rik han vil, dette kan han ikke betale seg ut av.

Jeg oppfatter det slik at det russiske firmaet ikke er påført noe økonomisk tap så langt. Russerne sparte ca 188 mill NOK i 2010, ved at meglerne hos Pareto ikke har gjort noe for å kreve inn garantibeløpet fra russerne.

Om uroen rundt garantiprisen kan ha ført til andre økonomiske skader for det russiske firmaet, vet jeg ikke. Men jeg tror ikke det er sannsynlig. Jeg tror de fikk tak i den gullgruven de ønsket å eie. Noen av aksjene fikk de kjøpt til billig røverpris via Pareto.

Det er Pareto ved to av deres ansatte, som har fått et erstatningskrav på ca 340 mill NOK (188 mill pluss renter fra 2010). 31. oktober i fjor ble det lagt ned påstand om fengselsstraff for de to Pareto-ansatte. Dom er ventet å falle i slutten av januar.

EDIT:
Det er de to tiltalte meglerne som blir holdt personlig og solidarisk ansvarlig for investorenes tap, totalt ca 340 mill NOK, og som risikerer å bli idømt 2,5 års fengsel om Økokrims påstand om bedrageri blir lagt til grunn ved en fellende dom.

Eventuelt vil Pareto bli nødt til å dekke hele eller deler av investorenes krav, dersom meglerne blir dømt.

Men, dommen vil altså komme i slutten av måneden. Meglerne er ennå ikke dømt. Om retten skulle komme frem til at meglerne ikke kunne vite at det var russerne sto bak store oppkjøp i mars 2010, vil meglerne bli frikjente og Økokrim blir stående i skammekroken.
Senast redigerad av kornblomst 2019-01-18 kl. 14:30. Anledning: EDIT
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in