Citat:
Ursprungligen postat av
Bilja
Jeg tenker det er naturlig at det spekuleres når det åpenbart er så mye vi ikke vet og det er gitt ut informasjon som både er motstridende og halvveis. Det er heller ikke unaturlig at man tenker at ektemann/partner kan stå bak, når det er en langt mer vanlig løsning enn bortføring av fremmede.
Jeg følger også Kvinneguiden sin diskusjon og finner den totalt useless nettopp fordi man kun mellom linjene leser at folk tenker det samme som her inne. Et hvert forsøk på å diskutere muligheten modereres bort. Er glad det finnes forum som Flashback der det er ytringsfrihet og lov å si høyt hva man tenker.
När man spekulerar är det utifrån de kunskaper man har rent generellt, men inte i det specifika fallet. Denna kidnappning är för komplicerad, för att personer med gebrokken norska ska ro det i land.
Jag bli ytterst misstänksam i fall, där det är saker som denna kidnappning som jag inte förstår. Just med tanke på att jag brukar förstå när jag hör talas om saker, eller när saker blir förklarade för mig, eller om jag börjar söka information, läsa på och fortfarande inte förstår.
Monero är för avancerat för oss vanliga och en rik person. Det finns många rika personer som kanske vill ha diskretion, hemliga konton, och allt det Monero handlar om. Men det som kännetecknar folk med pengar är viljan att ha kontroll. Att lösenpengarna är i Monero är en signal om att någon tänkt lite för mycket, och att personen har för många kunskaper om olika finansiella system. Jag tror inte en normal miljardär har sina pengar på samma ställe som kriminella och knarkhandlare. Hela upplägget visar att det är folk som tänkt till mer än nödvändigt för en kidnappning, om det var pengar de ville ha.
Jag undrar hur kidnapparna tänkte. Skulle offrets familj genomföra transaktionen i Monero, efter att ha skaffat fram pengarna, om inte pengarna också är i Monero? Skulle familjen verkligen sälja av värdepapper och sen överföra denna enorma summa till Monero, utan att pengarna saknas? Hur tar man ut en summa som detta i Norge, och sedan betalar en lösensumma i Monero rent praktiskt, undrar jag.
Inget är säkert när det gäller pengar. Jag undrar till vilken domstol vänder man sig när man blir lurad i transaktioner med Monero. Eftersom där det finns pengar finns det bedragare. I övrigt är vinster beskattningsbara i Norge och USA oavsett var pengarna intjänats eller jobbat.
Polisen har väl också tänkt i dessa banor och bett FBI om hjälp. Jag tror att de kommer lösa vem det var som öppnade kontot eftersom det är i allas intresse att kunna jaga kriminella pengar, från brottslighet, knark och terror, när banker inte längre tillhandahåller hemliga konton. FBI har helt andra möjligheter och intresse än norska polisen att gå till botten med detta.