Citat:
Presist sammenfattet.
Denne kidnappingen har blitt omtalt som "unik i verden".
VG i dag; Forsvinningssaken: Vurderte ny alarm kvelden før hun forsvant
Det er helt utrolig. Rett og slett. Å bli kidnappet mindre enn 24 timer etter at alarmselgeren tilfeldigvis var ute på salgskampanje i området.
Edit:
Alarmselgeren fra Verisure er muligens den person som så og snakket med AEH nærmest opp mot forsvinningen. Om vi ser bort fra TH.
Denne kidnappingen har blitt omtalt som "unik i verden".
VG i dag; Forsvinningssaken: Vurderte ny alarm kvelden før hun forsvant
Det er helt utrolig. Rett og slett. Å bli kidnappet mindre enn 24 timer etter at alarmselgeren tilfeldigvis var ute på salgskampanje i området.
Edit:
Alarmselgeren fra Verisure er muligens den person som så og snakket med AEH nærmest opp mot forsvinningen. Om vi ser bort fra TH.
Detta är också viktigt:
I politiavhøret fremkommer det opplysninger om at alarmselgeren og den 68 år gamle kvinnen skal ha avtalt videre kontakt, får VG opplyst.
"Hata slumpen!" säger alltid vår polisprofessor GW Persson. Jag tror att kidnapparna fick veta detta - att ett modernt alarmsysten var på gång - och fick bråttom. Hur fick de veta det? Kanske för att en planterad tjänare åhörde samtalet mellan Fru Hagen och försäljaren. (En hantverkare skulle inte ha varit där så sent på kvällen.) Eller att huset var buggat?
Larmförsäljaren kan förstås också vara köpt av ligan, eller rentav tillhöra den. Han kan ha haft i uppgift att kontrollera vilka larm som redan fanns, och statusen på dem, i detalj. För Fru Hagen berättade antagligen detta för försäljaren - och det var lätt för honom i den situationen att få henne att berätta.
Citat:
Det vi vet är att det finns Östeuropéer som ägnar sig åt stölder och att stölderna inte är särskilt planerade, eftersom de saker som stjäls finns överallt, i alla hem och på alla byggen. Spaningen från brottslingarna går ut på att kolla i fall folk är bortresta, eller om platsen är obevakad. Det finns också fall när de återkommer till sina arbetsplatser för att stjäla saker, men det tror jag är ovanligt. En person som arbetar som hantverkare är trots allt en yrkesman och inte en tjuv.
Det är befängt att tro att en kidnappare som planerar denna lösensumma i Monero planterar husor och hantverkare i rika människors hem.
Monero och den stora summan är för hypotetisk för vanliga kriminella och kidnappare från Östeuropa. Summan är absurd, och det indikerar att den som kom fram till beloppet är fartblind när det kommer till saker som pengar. Överdrifter är en sak som ska göra saker mer trovärdiga. Men det blir tvärtom, det sänker trovärdigheten i ett scenario.
Jag tror att det som skett i detta fall är personligt.
Det är befängt att tro att en kidnappare som planerar denna lösensumma i Monero planterar husor och hantverkare i rika människors hem.
Monero och den stora summan är för hypotetisk för vanliga kriminella och kidnappare från Östeuropa. Summan är absurd, och det indikerar att den som kom fram till beloppet är fartblind när det kommer till saker som pengar. Överdrifter är en sak som ska göra saker mer trovärdiga. Men det blir tvärtom, det sänker trovärdigheten i ett scenario.
Jag tror att det som skett i detta fall är personligt.
Fast vi talar om olika former av östpack, tror jag. Du tänker på zigenarligor, jag tänker på typ Ryssmaffia. De senare har definitivt resurserna till att planera, rekognosera och investera i en rekordkupp flera år i förväg.
Senast redigerad av Merwinna 2019-01-18 kl. 13:02.
Senast redigerad av Merwinna 2019-01-18 kl. 13:02.