2019-01-18, 11:39
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilja
Jeg tenker det er naturlig at det spekuleres når det åpenbart er så mye vi ikke vet og det er gitt ut informasjon som både er motstridende og halvveis. Det er heller ikke unaturlig at man tenker at ektemann/partner kan stå bak, når det er en langt mer vanlig løsning enn bortføring av fremmede.

Jeg følger også Kvinneguiden sin diskusjon og finner den totalt useless nettopp fordi man kun mellom linjene leser at folk tenker det samme som her inne. Et hvert forsøk på å diskutere muligheten modereres bort. Er glad det finnes forum som Flashback der det er ytringsfrihet og lov å si høyt hva man tenker.

Ja, det är det som är så fint med Flashback. Jag har hängt lite på ett tyskt forum vid namn Allmystery, och där är moderatorerna också som feministiska frikyrkopastorer (ursäkta mina blandade metaforer) i kriminal- och försvinnandetrådarna. Jag kollade där nu, de har också en tråd om Hagen-fallet, men inte ett ord om att det skulle kunna vara maken själv. Man får heller inte ens andas om att ett brottsoffer har tagit onödiga risker, att de anhöriga försöker tjäna pengar på fallet, eller något sådant. (Menar inte att något av det är relevant i just det här fallet, det är det naturligtvis inte.) Inget blir ju bättre av att man lägger locket på.
Citera
2019-01-18, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bilja
Jeg tenker det er naturlig at det spekuleres når det åpenbart er så mye vi ikke vet og det er gitt ut informasjon som både er motstridende og halvveis. Det er heller ikke unaturlig at man tenker at ektemann/partner kan stå bak, når det er en langt mer vanlig løsning enn bortføring av fremmede.

Jeg følger også Kvinneguiden sin diskusjon og finner den totalt useless nettopp fordi man kun mellom linjene leser at folk tenker det samme som her inne. Et hvert forsøk på å diskutere muligheten modereres bort. Er glad det finnes forum som Flashback der det er ytringsfrihet og lov å si høyt hva man tenker.

När man spekulerar är det utifrån de kunskaper man har rent generellt, men inte i det specifika fallet. Denna kidnappning är för komplicerad, för att personer med gebrokken norska ska ro det i land.

Jag bli ytterst misstänksam i fall, där det är saker som denna kidnappning som jag inte förstår. Just med tanke på att jag brukar förstå när jag hör talas om saker, eller när saker blir förklarade för mig, eller om jag börjar söka information, läsa på och fortfarande inte förstår.

Monero är för avancerat för oss vanliga och en rik person. Det finns många rika personer som kanske vill ha diskretion, hemliga konton, och allt det Monero handlar om. Men det som kännetecknar folk med pengar är viljan att ha kontroll. Att lösenpengarna är i Monero är en signal om att någon tänkt lite för mycket, och att personen har för många kunskaper om olika finansiella system. Jag tror inte en normal miljardär har sina pengar på samma ställe som kriminella och knarkhandlare. Hela upplägget visar att det är folk som tänkt till mer än nödvändigt för en kidnappning, om det var pengar de ville ha.

Jag undrar hur kidnapparna tänkte. Skulle offrets familj genomföra transaktionen i Monero, efter att ha skaffat fram pengarna, om inte pengarna också är i Monero? Skulle familjen verkligen sälja av värdepapper och sen överföra denna enorma summa till Monero, utan att pengarna saknas? Hur tar man ut en summa som detta i Norge, och sedan betalar en lösensumma i Monero rent praktiskt, undrar jag.

Inget är säkert när det gäller pengar. Jag undrar till vilken domstol vänder man sig när man blir lurad i transaktioner med Monero. Eftersom där det finns pengar finns det bedragare. I övrigt är vinster beskattningsbara i Norge och USA oavsett var pengarna intjänats eller jobbat.

Polisen har väl också tänkt i dessa banor och bett FBI om hjälp. Jag tror att de kommer lösa vem det var som öppnade kontot eftersom det är i allas intresse att kunna jaga kriminella pengar, från brottslighet, knark och terror, när banker inte längre tillhandahåller hemliga konton. FBI har helt andra möjligheter och intresse än norska polisen att gå till botten med detta.
Citera
2019-01-18, 11:50
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
När man spekulerar är det utifrån de kunskaper man har rent generellt, men inte i det specifika fallet. Denna kidnappning är för komplicerad, för att personer med gebrokken norska ska ro det i land.

Ja, det är väl ingen som tror att det är somalier eller zigenare som har gjort det. Men bruten norska kan ju även innebära, att det var t.ex. östeuropéer, ryssar, ukrainare etc., som kört sitt hotelsebrev genom Google Translate. De kan även ha haft hjälp av någon insider-person, typ någon med en hantverksfirma i Norge, eller en tjänare hos familjen Hagen, som bott i Norge ett antal år och talar tillräckligt med norska för att författa ett brev som är förståeligt, men inte perfekt.
Citera
2019-01-18, 12:02
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, det är väl ingen som tror att det är somalier eller zigenare som har gjort det. Men bruten norska kan ju även innebära, att det var t.ex. östeuropéer, ryssar, ukrainare etc., som kört sitt hotelsebrev genom Google Translate. De kan även ha haft hjälp av någon insider-person, typ någon med en hantverksfirma i Norge, eller en tjänare hos familjen Hagen, som bott i Norge ett antal år och talar tillräckligt med norska för att författa ett brev som är förståeligt, men inte perfekt.

Ja, om det finns kidnappare måste dom ju ha spanat på "the Hagens". Tror det är så man kan hitta dom. Dom kan ju inte spana på en familj, typ ett halvår, utan att lämna spår.
Citera
2019-01-18, 12:17
Medlem
Citat:

Tror du verkligen att det rör sig om östeuropéer, ryssar, ukrainare etc., som kört hotelsebrev genom Google translate?

De hantverkare jag har haft att göra med från dessa länder lever från hand till mun, där det är cigaretter som är deras största utgift i livet. Kompetensen finns inte i dessa kretsar att ro i land en kidnappning med betalning av dessa summor i Monero.

Den brottslighet hantverkare från Östeuropa ägnar sig åt är stölder av prylar de sett hos folk, typ verktyg och värdesaker som är lätta att flytta på.

Det brukar alltid vara någon kidnappare som känner till familjen, enligt Leif G W.

Om det är sant, det som framgår om att det inte finns spår efter kidnappningen, indikerar det att det finns inga spår. Vilket leder tankarna till frågan om varför det inte finns spår. Avsaknad av bevis styrker att det inte finns bevis, och det är lika intressant som när det finns kvarlämnade bevis.

Det leder till slutsatsen att de bevis som saknas, inte funnits där. Eller att det rör sig om kidnappare med kunskaper och intelligens utöver det vanliga. En sak som också borde leda till ytterliga frågor om varför dessa ubersmarta kidnappare inte fått sina pengar och frigett offret.
Citera
2019-01-18, 12:21
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Tror du verkligen att det rör sig om östeuropéer, ryssar, ukrainare etc., som kört hotelsebrev genom Google translate?

De hantverkare jag har haft att göra med från dessa länder lever från hand till mun, där det är cigaretter som är deras största utgift i livet. Kompetensen finns inte i dessa kretsar att ro i land en kidnappning med betalning av dessa summor i Monero.

Den brottslighet hantverkare från Östeuropa ägnar sig åt är stölder av prylar de sett hos folk, typ verktyg och värdesaker som är lätta att flytta på.

Det brukar alltid vara någon kidnappare som känner till familjen, enligt Leif G W.

Om det är sant, det som framgår om att det inte finns spår efter kidnappningen, indikerar det att det finns inga spår. Vilket leder tankarna till frågan om varför det inte finns spår. Avsaknad av bevis styrker att det inte finns bevis, och det är lika intressant som när det finns kvarlämnade bevis.

Det leder till slutsatsen att de bevis som saknas, inte funnits där. Eller att det rör sig om kidnappare med kunskaper och intelligens utöver det vanliga. En sak som också borde leda till ytterliga frågor om varför dessa ubersmarta kidnappare inte fått sina pengar och frigett offret.

Nej, det är inte logiskt det här, konstigt är det.
Citera
2019-01-18, 12:22
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:

Någon som är planterad där i rollen som hantverkare eller husa, naturligtvis. Förmodligen åratal i förväg. Det är en liten investering, i jämförelse med den enorma rikedom som de hoppades att vinna...

Det är en känd sak att östeuropeiska inbrottsligor har folk boende i Sverige. Dessa hyr en lägenhet, och kan sedan i lugn och ro leta efter rika människor, kartlägga deras vanor, kontrollera deras larm- och övervakningssystem o.s.v.. När sedan resten av ligans medlemmar kommer hit på inbrottsraid, så går det fort med all den informationen de redan har.
Citera
2019-01-18, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goingsomewhere
Det er kun 2 fakta som 100% er sikkert:
1. at dama er borte.
2. politiet stor forløpig på bar bakke

I tillegg virker det at politiet ikke har spor på mobilen hennes, men vi vet ikke helt presis når mobilen ble slått av og hvilken mobilsender den var koblet til sist. Med all sansynlighet rett i nærheten fordi ellers hadde det sikkert kommet fram ifhd til f.e. vitneundersøkelser.

Så ikke rart at man spekulerer, spesielt når saken virker å ha så mange merkelige sider.

Oddsen for at dette er en reelt og pågående bortføringsak med et økonomisk motiv minsker for hver dag som går. Etter min mening var den null uansett og det har politiet også fått med seg. Alternativet kan være mange. Det har kommet inn nær 1000 tips, og vi får se om noe kommer ut av det. Det er nesten merkelig stille i saken for tiden men det er sikkert mye som skjer i kulissene.

Det er masse fakta man kan legge til i saken, f.eks. at de mest kriminelle aktørene i Norge er oppvokst og/eller bor i nabolaget. Om de grupperingen har noe med saken å gjøre vet man ikke men det er jo slikt man da prøver å finne ut, kunne ønske tråden forsøkte finne mer info om disse feks. Hvilke håndtverkerfirmma var innom huset ? Kriminelle bander hvitvasker penger i bla byggbransjen. Dessuten er ingen interessert i å finne ut om barna, som nå er voksne, trenger en el flere av de penger ? Hvordan var familieforhold ? Gir FB kontoene inntrykk av at de var samlet som familie ? Masse relevante spørsmål men tråden er mest opptatt av et hundebånd på et gammelt bilde. .
Citera
2019-01-18, 12:37
Medlem
Citat:

Presist sammenfattet.

Denne kidnappingen har blitt omtalt som "unik i verden".

VG i dag; Forsvinningssaken: Vurderte ny alarm kvelden før hun forsvant

Citat:
Anne-Elisabeth Hagen (68) skal ha fått tilbud om et toppmoderne alarmsystem i hjemmet sitt i Lørenskog. Det skjedde kvelden før hun forsvant.

Citat:
Alarmselgeren fra selskapet Verisure var en av de siste som så den 68 år gamle kvinnen, får VG opplyst. Det fremkommer i avhør gitt til politiet.

Citat:
Ved 20-tiden kvelden i forveien ringte alarmselgeren på døren i Sloraveien 4. Det skal ha vært Anne-Elisabeth Hagen som åpnet. Alarmselgeren oppsøkte flere kunder i det aktuelle nabolaget i Lørenskog denne kvelden.

Citat:
VG er kjent med at det allerede var installert et alarmsystem i hjemmet til ekteparet Anne-Elisabeth og Tom Hagen (68), men dette beskrives som «utdatert» og flere år gammelt.

Alarmsystemet beskrives som en helt ordinær innbruddsalarm, med infrarøde sensorer som plukker opp eventuelle bevegelser inne i huset.

Det er helt utrolig. Rett og slett. Å bli kidnappet mindre enn 24 timer etter at alarmselgeren tilfeldigvis var ute på salgskampanje i området.

Edit:
Alarmselgeren fra Verisure er muligens den person som så og snakket med AEH nærmest opp mot forsvinningen. Om vi ser bort fra TH.
Senast redigerad av kornblomst 2019-01-18 kl. 12:49. Anledning: Edit
Citera
2019-01-18, 12:43
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av norrrrrmannn1
De nærliggende blokkene i Fjellsvingen har utsikt mot huset.
Ville kanskje vært en god ide for kidnapperne å ha en observatør bosatt der, kanskje med et kamera vendt mot åstedet.

Inneholder for det meste nordmenn, men også albanske og muslimske navn.
https://kart.gulesider.no/?c=59.932925,10.967467&z=16&l=aerial&q=%22Fjellsvi ngen%205%201472%20Fjellhamar%22;wp

Tycker det här är värdt att ta fram igen.
Citera
2019-01-18, 12:45
Medlem
Citat:
Någon som är planterad där i rollen som hantverkare eller husa, naturligtvis. Förmodligen åratal i förväg. Det är en liten investering, i jämförelse med den enorma rikedom som de hoppades att vinna...

Det är en känd sak att östeuropeiska inbrottsligor har folk boende i Sverige. Dessa hyr en lägenhet, och kan sedan i lugn och ro leta efter rika människor, kartlägga deras vanor, kontrollera deras larm- och övervakningssystem o.s.v.. När sedan resten av ligans medlemmar kommer hit på inbrottsraid, så går det fort med all den informationen de redan har.

Det vi vet är att det finns Östeuropéer som ägnar sig åt stölder och att stölderna inte är särskilt planerade, eftersom de saker som stjäls finns överallt, i alla hem och på alla byggen. Spaningen från brottslingarna går ut på att kolla i fall folk är bortresta, eller om platsen är obevakad. Det finns också fall när de återkommer till sina arbetsplatser för att stjäla saker, men det tror jag är ovanligt. En person som arbetar som hantverkare är trots allt en yrkesman och inte en tjuv.

Det är befängt att tro att en kidnappare som planerar denna lösensumma i Monero planterar husor och hantverkare i rika människors hem.

Monero och den stora summan är för hypotetisk för vanliga kriminella och kidnappare från Östeuropa. Summan är absurd, och det indikerar att den som kom fram till beloppet är fartblind när det kommer till saker som pengar. Överdrifter är en sak som ska göra saker mer trovärdiga. Men det blir tvärtom, det sänker trovärdigheten i ett scenario.

Jag tror att det som skett i detta fall är personligt.
Citera
2019-01-18, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Presist sammenfattet.

Denne kidnappingen har blitt omtalt som "unik i verden".

VG i dag; Forsvinningssaken: Vurderte ny alarm kvelden før hun forsvant

Det er helt utrolig. Rett og slett. Å bli kidnappet mindre enn 24 timer etter at alarmselgeren tilfeldigvis var ute på salgskampanje i området.

Det är en intressant reflektion, om att de inte hunnit få ett nytt larm. Fanns det en känd hotbild, mer än den vanliga folk har som bor i hus?

Jag vet inget om deras hund och hur den förhåller sig till besökare. Min hund blir galen när det kommer folk. Den skäller, blir exalterad och alla märker att någon kommer. Jag brukar ropa in hunden och hindra den från att hoppa på folk, och repetera att den ska hälsa fint. I detta fall hade kvinnan en valp. Var det en vaktig ras? Det skulle det lämna ett kaos om jag mot min vilja blev bortförd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in