Citat:
Ursprungligen postat av
SaltLakeCity
Låt blandningen 50/50 ligga några dygn och säg sedan vad du upplever.
Jag gjorde det med båda sorternas av glykol och de var som en sörja efter två dagar och båda var inköpta på Biltema.
Nu har det stått två provrör och två dricksglas med de nämnda glykolprovningarna i frysen i sex dygn och det syns inte så mycket som en enda liten kristall, ingen sörja alltså. Volymen i glasen är ju större så det blir säkrare temperaturmätning. Min fina elektroniska termometer från Testo visade där -22,6 ºC så det var något kallare än i ditt tidigare försök.
Propylenglykolblandningen visade ju som sagt misstänkt låg fryspunkt i den optiska glykolprovaren så jag tillsatte igår mer vatten tills den visade de -34 grader som en 50/50-blandning ska göra. Sedan igår har i alla fall inte hunnit bildas någon sörja. Det är djävla konstigt att mätaren visade så låg fryspunkt, jag mätte ju upp glykol och vatten i samma dl-mått så så värst långt från 50 % kan det inte ha blivit.
Eller ska man inte räkna på de tillförda volymerna glykol och vatten? Det kan ju vara att blandningen får en mindre volym än summan av delarna, kanske 1+1=1,9 eller något sådant, det förekommer ju när det gäller volymer som blandas. Ska man i så fall ta 1 dl vatten och fylla upp tills man har 2 dl vätska (kanske det går åt 1,1 dl glykol då eller något)? Fast med den metoden blir ju koncentrationen ännu högre än som jag mätte. Mig veterligt förekommer det inte att summavolymen av blandade delmängder blir större än delarna, bara mindre. I så fall kan det inte vara förklaringen. Den där optiska provaren kanske inte är så exakt då?
Hur som helst så tror jag du måste haft antingen svagare blandning än vad du trodde eller en djävligt kall frys. Vid -18 får man ingen sörja med 50-procentig blandning av varken etylen- eller propylenglykol. Har det inte hänt något på nästan en vecka så lär det inte hända något.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kennethkvarting
Ok, nu har jag kollat igenom all litteratur jag har på ämnet hemma och jag har inte lyckats hitta nåt som styrker mitt påstående att propylenglykol och vatten skiktar sig, så jag får helt enkelt ta tillbaka det påståendet.
Nu när jag ändå hade ett provrör av vardera glykolblandningen så tejpade jag fast dem på en väggkonsol i källaren så får vi se om det sker någon skiktning. Hur lång tid ska vi ge det?