2019-01-08, 01:23
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S-hund temporär
Tillfället att använda motorvärmaren på min tgb40 uppenbarade sig aldrig för mig i lumpen, så jag känner inte till handhavandet, men hör inte det där blå handtaget till en handpump för kylarvätskan?

Fiffig grej, som portabel vattenvärmare för allehanda ändamål. Fast nästan två papp för murket överskott är ju ocker.
Jo det är det säkert men jag tror det räcker att pumpa i början tills man fått ur luften från alla slangar, sedan klarar det sig nog med självcirkulation. Gissar jag.
Citera
2019-01-08, 09:56
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SaltLakeCity
Men du behöver inte oroa dig, ingen sörja frostspränger några block.

Exakt. Det behöv rätt liten procent frostskydd (glykol/sprit) för att eliminera sprängverkan i kylvätskan om det blir kallt, tror det behövs Sibiriska temperaturer innan det är fara å färde.
Tömma ett kylsystem helt är också rätt svårt som många påpekat - för att inte tala om att få bort all luft när man ska ha igång bilen igen.
Citera
2019-01-09, 22:22
Medlem
Citat:
Tillfället att använda motorvärmaren på min tgb40 uppenbarade sig aldrig för mig i lumpen, så jag känner inte till handhavandet, men hör inte det där blå handtaget till en handpump för kylarvätskan?

Fiffig grej, som portabel vattenvärmare för allehanda ändamål. Fast nästan två papp för murket överskott är ju ocker.

Hade ni inte en alu-knopp vid instrumentpanelen där man kunde göra en dusch av ether rakt in i motorn?
Citera
2019-01-09, 22:35
Medlem
S-hund temporärs avatar
Citat:
Hade ni inte en alu-knopp vid instrumentpanelen där man kunde göra en dusch av ether rakt in i motorn?

Jodå. Minnesbilder börjar ta form. Något sorts kärl med skruvlock, tror jag det var, vari man skulle placera en trycksatt kapsel med eter som man skulle punktera med ett handtag i skruvlocket. Behövde aldrig använda den anordningen heller, tror inte ens att vi fick några eterkapslar att leka med. Tack för nostalgitrippen!
Citera
2019-01-09, 22:51
Medlem
Citat:
Jodå. Minnesbilder börjar ta form. Något sorts kärl med skruvlock, tror jag det var, vari man skulle placera en trycksatt kapsel med eter som man skulle punktera med ett handtag i skruvlocket. Behövde aldrig använda den anordningen heller, tror inte ens att vi fick några eterkapslar att leka med. Tack för nostalgitrippen!

Ja det finns tider, en slutövning i -25 och vi kom fram före utan tält och sitta i en snödriva och äta måltiden och knacka igenom skaren på kåsan för att dricka.

Sedan byggde vi upp en radaranläggning som kallas för PS860 med gömd radar och i LFUC smet jag och en polare in och sket stop i deras toalett, vi var utsidans skydd men skita i minusgrader gjorde jag ej.
Det tog hus i helvetet för att vi hade varit därinne i det heligaste där man läste radar osv i en stridsledningscentral.

Summan av det hela var att alla fick skita i minusgrader för toaletten fungerade inte, inget jag är stolt över.
Senast redigerad av SaltLakeCity 2019-01-09 kl. 23:06.
Citera
2019-01-13, 22:06
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Låt blandningen 50/50 ligga några dygn och säg sedan vad du upplever.
Jag gjorde det med båda sorternas av glykol och de var som en sörja efter två dagar och båda var inköpta på Biltema.
Nu har det stått två provrör och två dricksglas med de nämnda glykolprovningarna i frysen i sex dygn och det syns inte så mycket som en enda liten kristall, ingen sörja alltså. Volymen i glasen är ju större så det blir säkrare temperaturmätning. Min fina elektroniska termometer från Testo visade där -22,6 ºC så det var något kallare än i ditt tidigare försök.

Propylenglykolblandningen visade ju som sagt misstänkt låg fryspunkt i den optiska glykolprovaren så jag tillsatte igår mer vatten tills den visade de -34 grader som en 50/50-blandning ska göra. Sedan igår har i alla fall inte hunnit bildas någon sörja. Det är djävla konstigt att mätaren visade så låg fryspunkt, jag mätte ju upp glykol och vatten i samma dl-mått så så värst långt från 50 % kan det inte ha blivit.

Eller ska man inte räkna på de tillförda volymerna glykol och vatten? Det kan ju vara att blandningen får en mindre volym än summan av delarna, kanske 1+1=1,9 eller något sådant, det förekommer ju när det gäller volymer som blandas. Ska man i så fall ta 1 dl vatten och fylla upp tills man har 2 dl vätska (kanske det går åt 1,1 dl glykol då eller något)? Fast med den metoden blir ju koncentrationen ännu högre än som jag mätte. Mig veterligt förekommer det inte att summavolymen av blandade delmängder blir större än delarna, bara mindre. I så fall kan det inte vara förklaringen. Den där optiska provaren kanske inte är så exakt då?

Hur som helst så tror jag du måste haft antingen svagare blandning än vad du trodde eller en djävligt kall frys. Vid -18 får man ingen sörja med 50-procentig blandning av varken etylen- eller propylenglykol. Har det inte hänt något på nästan en vecka så lär det inte hända något.

Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Ok, nu har jag kollat igenom all litteratur jag har på ämnet hemma och jag har inte lyckats hitta nåt som styrker mitt påstående att propylenglykol och vatten skiktar sig, så jag får helt enkelt ta tillbaka det påståendet.
Nu när jag ändå hade ett provrör av vardera glykolblandningen så tejpade jag fast dem på en väggkonsol i källaren så får vi se om det sker någon skiktning. Hur lång tid ska vi ge det?
Citera
2019-01-13, 23:01
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Nu när jag ändå hade ett provrör av vardera glykolblandningen så tejpade jag fast dem på en väggkonsol i källaren så får vi se om det sker någon skiktning. Hur lång tid ska vi ge det?

Mitt teknikermässiga mantagande gör gällande att har det inte hänt nånting inom ett dygn lär det inte hända alls...

...men ge det en vecka för att vara på den säkra sidan.
Citera
2019-01-14, 23:39
Medlem
Citat:
Nu har det stått två provrör och två dricksglas med de nämnda glykolprovningarna i frysen i sex dygn och det syns inte så mycket som en enda liten kristall, ingen sörja alltså. Volymen i glasen är ju större så det blir säkrare temperaturmätning. Min fina elektroniska termometer från Testo visade där -22,6 ºC så det var något kallare än i ditt tidigare försök.

Propylenglykolblandningen visade ju som sagt misstänkt låg fryspunkt i den optiska glykolprovaren så jag tillsatte igår mer vatten tills den visade de -34 grader som en 50/50-blandning ska göra. Sedan igår har i alla fall inte hunnit bildas någon sörja. Det är djävla konstigt att mätaren visade så låg fryspunkt, jag mätte ju upp glykol och vatten i samma dl-mått så så värst långt från 50 % kan det inte ha blivit.

Eller ska man inte räkna på de tillförda volymerna glykol och vatten? Det kan ju vara att blandningen får en mindre volym än summan av delarna, kanske 1+1=1,9 eller något sådant, det förekommer ju när det gäller volymer som blandas. Ska man i så fall ta 1 dl vatten och fylla upp tills man har 2 dl vätska (kanske det går åt 1,1 dl glykol då eller något)? Fast med den metoden blir ju koncentrationen ännu högre än som jag mätte. Mig veterligt förekommer det inte att summavolymen av blandade delmängder blir större än delarna, bara mindre. I så fall kan det inte vara förklaringen. Den där optiska provaren kanske inte är så exakt då?

Hur som helst så tror jag du måste haft antingen svagare blandning än vad du trodde eller en djävligt kall frys. Vid -18 får man ingen sörja med 50-procentig blandning av varken etylen- eller propylenglykol. Har det inte hänt något på nästan en vecka så lär det inte hända något.

Tack för en genomgående test men jag kan bara säga mina resultat, om du vill så kan jag filma när jag gör en 50/50 blandning men det vore löjligt för resultatet är vad det är.

Men för din skull ska jag filma resultaten eller tror du på mig, för jag har redan gjort testen, ska vi gå så långt?
Citera
2019-01-15, 01:45
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Tack för en genomgående test men jag kan bara säga mina resultat, om du vill så kan jag filma när jag gör en 50/50 blandning men det vore löjligt för resultatet är vad det är.

Men för din skull ska jag filma resultaten eller tror du på mig, för jag har redan gjort testen, ska vi gå så långt?
Jag har gjort massvis med olika tester pga. diskussioner på Flashback så det vore väl kul om någon mer än jag gör det. Tar du både propylen- och etylenglykol i så fall? Har du någon optisk glykolprovare så du kan se vad den visar om du blandar lika delar propylenglykol och vatten? Min gav ju lite konstigt värde där.
Senast redigerad av skunkjobb 2019-01-15 kl. 01:49.
Citera
2019-01-17, 23:55
Medlem
Citat:
Jag har gjort massvis med olika tester pga. diskussioner på Flashback så det vore väl kul om någon mer än jag gör det. Tar du både propylen- och etylenglykol i så fall? Har du någon optisk glykolprovare så du kan se vad den visar om du blandar lika delar propylenglykol och vatten? Min gav ju lite konstigt värde där.

Snälla du, osäkerhet är inte en bra egenskap när det gäller internet men jag ger dig mitt ord på att det jag har sagt stämmer.

Om det finns skillnader på fryspunkterna så är dom försummbara, inget block spräcks då min vän.
Citera
2019-01-18, 05:54
Medlem
Citat:

Jag har ingen som helst aning men det kan inte ha med vattnet du använder att göra?

Du skrev att dina 50% vatten består av "kranvatten" kanske blir annorlunda med destilerat vatten som är rek att användas när det väl ska blandas för att hällas i kylsystemet.

För övrigt har jag gjort exakt samma test som dig nyligen, när jag saknade glykolprovare och bytte vattenpump åt en kompis som är så snål att han gråter när han bajsar, den glykogen var riktigt gammal men ändå helt flytande utan sörja/rimfrost.

Tydligen är det bara korrisionsskyddet som avtar med åren, frostskyddet ska vara det samma påstås det. Det var nytt för mig.
Citera
2019-01-18, 06:25
Moderator
Citat:
Snälla du, osäkerhet är inte en bra egenskap när det gäller internet men jag ger dig mitt ord på att det jag har sagt stämmer.

Om det finns skillnader på fryspunkterna så är dom försummbara, inget block spräcks då min vän.
Men det är intressant, om det är så att Biltemas glykoler är så dåliga att de vid rätt inblandning är det bra att få reda på, och kanske något att upplysa Biltema om, för även om de är billiga är jag rätt övertygad om att de inte vill sälja uppenbart felaktiga produkter. En bra glykol ska givetvis hålla sig flytande till specificerad fryspunkt, gör den inte det är den felaktig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in