2019-01-05, 02:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hoaxzr-B-Fake
Extremt OT, men nästan alla personbilsmotorer jag skruvar med (dieslar, tyska och italienska, från ca 1995) har oljekylare originalmonterat. Men dom lever ett anonymt liv och gör sitt jobb år efter år, samt går nästan aldrig sönder. Är oftast monterat på oljefilterhuset och man ser dom knappt när motorn sitter på plats. Se exempel nedan.
https://www.mister-auto.se/oljekylar...6326_g469.html

Det stämmer bra, oljekylare från början var för att kyla oljan från automatlådan och var ofta sista raderna på den vanliga kylaren på amerikanska bilar.
Om man behöver en extra oljekylare så kopplar man en adapter som leder bort den varma oljan till en extra oljekylare som sitter oftast bakom den vanliga kylaren men det finns olika lösningar.
Citera
2019-01-05, 12:46
Medlem
Kylarvätska är även rostskydd så lämna inte tomt, om du inte bor i sibirien
Citera
2019-01-05, 15:20
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Jänkarns första version av Shermanstridsvagnen hade luftkyld motor men det var nog inte för att de hade brist på glykol. Senare versioner hade vattenkylning.

Men vad fan säger du, skiktar det sig? Det kan det väl inte göra? Jag har ju fullt propylenglykolblandat vatten på sjövattensidan i motorerna på min båt för att det ska stå så över vinterförvaringen. Kändes enklare än att dränera och så tänkte jag det kan ge bättre korrosionsskydd också. Det kanske var för dåligt blandat från början om du råkade ut för skiktning? Är det ordentligt blandat så hoppas jag verkligen att det inte skiktar sig men jag ska tappa upp lite i ett par provrör och låta stå nu bara för det. Om jag har något kvar, får leta lite.

Citat:
Ursprungligen postat av SaltLakeCity
Jag sköljde igenom min sjövattenkylda inombordare med 50/50 Propylenglykol och fyllde sedan en halvliters Pet-flaska från utblåset och la i frysen -18 för att testa och den vart sörjig men frös inte.

Skumt tänkte jag och tog en blandning med 50/50 Etylenglykol och la i frysen men det vart ungefär samma sörja, så du behöver inte oroa dig.

Det blir lite sörja av båda men det fryser inte och att Propylenglykol skiktar sig stämmer inte, tänk efter nu, det är ett antifrys-skydd.

Ok, nu har jag kollat igenom all litteratur jag har på ämnet hemma och jag har inte lyckats hitta nåt som styrker mitt påstående att propylenglykol och vatten skiktar sig, så jag får helt enkelt ta tillbaka det påståendet.
Citera
2019-01-07, 23:35
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Tro mig, jag köpte glykol för säkert 500,- första gången och körde motorn varm och tog det första provet med Pet-flaskan, men jag var inte nöjd efter jag såg sörjan vid -18 så jag körde en ny sköljning av motorn med även denna gång 50/50 och tog prov före som jag frös in.
Jag kände mig inte säker efter första testen men efter den andra så var jag säker, en 50/50 blandning sörjar sig vid -18 men fryser inte.

Vi ska vara rädda om våra motorblock men gör en egen test.
Du skriver fortfarande inte tydligt hur du hade hanterat glykollösningarna innan provtagning, särskilt inte första testet.

Nu åkte jag i alla fall till Biltema idag och köpte en flaska av vardera etylen- och propylenglykol i koncentrerad form. Jag mätte upp 1 dl av vardera med vanligt dl-mått och blandade var för sig med lika stor mängd kranvatten.

Etylenglykolen visade då i optisk glykolprovare en fryspunkt på -35 ºC (ska vara -37 för 50 %) och propylenglykolen -42 (ska vara -34 för 50 % konc.). Hm, det var märkligt, glykolprovaren har ju varsin skala för etylen- respektive propylenglykol och jag vet att jag glodde på rätt, tyckte det var konstigt mätvärde. -42 tyder på att jag snarare skulle fått till 55 % konc. på propylenen. Även om dl-måttet inte är superexakt så borde jag fått ungefär samma fel med glykolen som med vattnet. Jag kunde fått det noggrannare om jag hade vägt grejerna men man brukar ju snacka volym-%, skulle jag i o f s kunna räkna om från.

Nåja, nu har ett par provrör stått i frysen några timmar och det syns inte tillstymmelse till sörja. Frysens inbyggda termometer visar -22 grader. Förutom provrören hade jag ett dricksglas av varje i frysen också där jag doppade ner en termometer. Det tog väl någon minut från att jag tog ut glaset till jag hade stabil temp som då visade -19,6, på bilden står det -17,9 men det är ytterligare någon minut senare: http://forumbilder.se/I4553/glykolprover

Rör och glas är frostiga, drog av rören med handen precis innan jag tog bilden men man ser i alla fall ingen sörja. Jag skakade dem också för att se om vätskan var underkyld där kristallisationen kan utlösas av häftiga rörelser men inte det heller.

Det varnas för att det kan bildas sörja nära fryspunkten men -18 som du hade var ju inte nära. Du måste ha mätt fel eller fått fel blandning på något sätt tror jag.

(Varför får jag alltid bilderna att vrida sig 90º på forumbilder.se??? Djävla skit, den var ju på rätt håll när jag glodde i datorn!)

Citat:
Ursprungligen postat av Hoaxzr-B-Fake
Extremt OT, men nästan alla personbilsmotorer jag skruvar med (dieslar, tyska och italienska, från ca 1995) har oljekylare originalmonterat. Men dom lever ett anonymt liv och gör sitt jobb år efter år, samt går nästan aldrig sönder. Är oftast monterat på oljefilterhuset och man ser dom knappt när motorn sitter på plats. Se exempel nedan.
https://www.mister-auto.se/oljekylar...6326_g469.html
Det var det djävligaste, sådana har jag aldrig sett och trodde det bara hörde racingvärlden till. Jag är så gått som 100 på att jag inte haft någon motoroljekylare på någon av mina bilar i alla fall (Saab, Volvo och Jaguar, ingen nyare än 2010).

Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Ok, nu har jag kollat igenom all litteratur jag har på ämnet hemma och jag har inte lyckats hitta nåt som styrker mitt påstående att propylenglykol och vatten skiktar sig, så jag får helt enkelt ta tillbaka det påståendet.
Nu när jag ändå blandat ihop ett par provrör (som jag köpte cigarrer i till nyår) och gjort ett så tjusigt provrörsställ av trolldeg så får de väl stå på någon hylla i källaren så ser vi vad som händer. Ska vi ge det till vårdagjämningen? Påminn mig!
Citera
2019-01-07, 23:44
Medlem
Citat:
Du skriver fortfarande inte tydligt hur du hade hanterat glykollösningarna innan provtagning, särskilt inte första testet.

Nu åkte jag i alla fall till Biltema idag och köpte en flaska av vardera etylen- och propylenglykol i koncentrerad form. Jag mätte upp 1 dl av vardera med vanligt dl-mått och blandade var för sig med lika stor mängd kranvatten.

Etylenglykolen visade då i optisk glykolprovare en fryspunkt på -35 ºC (ska vara -37 för 50 %) och propylenglykolen -42 (ska vara -34 för 50 % konc.). Hm, det var märkligt, glykolprovaren har ju varsin skala för etylen- respektive propylenglykol och jag vet att jag glodde på rätt, tyckte det var konstigt mätvärde. -42 tyder på att jag snarare skulle fått till 55 % konc. på propylenen. Även om dl-måttet inte är superexakt så borde jag fått ungefär samma fel med glykolen som med vattnet. Jag kunde fått det noggrannare om jag hade vägt grejerna men man brukar ju snacka volym-%, skulle jag i o f s kunna räkna om från.

Nåja, nu har ett par provrör stått i frysen några timmar och det syns inte tillstymmelse till sörja. Frysens inbyggda termometer visar -22 grader. Förutom provrören hade jag ett dricksglas av varje i frysen också där jag doppade ner en termometer. Det tog väl någon minut från att jag tog ut glaset till jag hade stabil temp som då visade -19,6, på bilden står det -17,9 men det är ytterligare någon minut senare: http://forumbilder.se/I4553/glykolprover

Rör och glas är frostiga, drog av rören med handen precis innan jag tog bilden men man ser i alla fall ingen sörja. Jag skakade dem också för att se om vätskan var underkyld där kristallisationen kan utlösas av häftiga rörelser men inte det heller.

Det varnas för att det kan bildas sörja nära fryspunkten men -18 som du hade var ju inte nära. Du måste ha mätt fel eller fått fel blandning på något sätt tror jag.

(Varför får jag alltid bilderna att vrida sig 90º på forumbilder.se??? Djävla skit, den var ju på rätt håll när jag glodde i datorn!)

Det var det djävligaste, sådana har jag aldrig sett och trodde det bara hörde racingvärlden till. Jag är så gått som 100 på att jag inte haft någon motoroljekylare på någon av mina bilar i alla fall (Saab, Volvo och Jaguar, ingen nyare än 2010).

Nu när jag ändå blandat ihop ett par provrör (som jag köpte cigarrer i till nyår) och gjort ett så tjusigt provrörsställ av trolldeg så får de väl stå på någon hylla i källaren så ser vi vad som händer. Ska vi ge det till vårdagjämningen? Påminn mig!

Låt blandningen 50/50 ligga några dygn och säg sedan vad du upplever.
Jag gjorde det med båda sorternas av glykol och de var som en sörja efter två dagar och båda var inköpta på Biltema.
Senast redigerad av SaltLakeCity 2019-01-07 kl. 23:47.
Citera
2019-01-07, 23:47
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Låt blandningen 50/50 ligga några dygn och säg sedan vad du upplever.
Det ska jag göra.
Citera
2019-01-07, 23:51
Medlem
Citat:
Det ska jag göra.

Men du behöver inte oroa dig, ingen sörja frostspränger några block.
Citera
2019-01-08, 00:04
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Men du behöver inte oroa dig, ingen sörja frostspränger några block.
Det är tydligen så fint anordnat av moder natur att en glykolvattenblandning (över någon viss koncentration antar jag, det räcker väl inte med en droppe glykol i en hel motor) bara minskar i volym med sjunkande temperatur, den expanderar aldrig som is av rent vatten gör. Även om man slipper frostsprängning så kan det kanske vara dåligt för pumpen att behöva vispa i sörjan och det skulle kunna hända att någon del av motorn blir överhettad pga. utebliven cirkulation om det tar lång tid för sörjan i kylaren att tina upp. Det skulle inte kännas helt ok att starta en motor med sörja i kylsystemet.
Citera
2019-01-08, 00:07
Medlem
Citat:
Det är tydligen så fint anordnat av moder natur att en glykolvattenblandning (över någon viss koncentration antar jag, det räcker väl inte med en droppe glykol i en hel motor) bara minskar i volym med sjunkande temperatur, den expanderar aldrig som is av rent vatten gör. Även om man slipper frostsprängning så kan det kanske vara dåligt för pumpen att behöva vispa i sörjan och det skulle kunna hända att någon del av motorn blir överhettad pga. utebliven cirkulation om det tar lång tid för sörjan i kylaren att tina upp. Det skulle inte kännas helt ok att starta en motor med sörja i kylsystemet.

Lugn å fin, du startar inte din motor när det är -20, utan det är en dag på vårens bästa dagar när solen skiner och då finns det ingen sörja.
Citera
2019-01-08, 00:16
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Lugn å fin, du startar inte din motor när det är -20, utan det är en dag på vårens bästa dagar när solen skiner och då finns det ingen sörja.
Om det stämmer att din testade blandning verkligen hade 50 % glykolhalt så är det ju vad man har i bilmotorer också och sådana startar man ju i -20 och ännu kallare.
Citera
2019-01-08, 00:30
Medlem
Citat:
Om det stämmer att din testade blandning verkligen hade 50 % glykolhalt så är det ju vad man har i bilmotorer också och sådana startar man ju i -20 och ännu kallare.

En kort historia för 36år sedan, en Volvo 142 och -32 grader men jag hade koll på kylvätskan, startmotorn orkade dra runt två varv och motorn startade, växelspaken var hård som en pinne de första 5 minuterna men sedan började hela bilen tina upp.

Den vintern startade jag Melvin många gånger iskall och han levererade alltid, det var nästan magiskt så bilen fick ett namn.
Senast redigerad av SaltLakeCity 2019-01-08 kl. 00:36.
Citera
2019-01-08, 01:09
Medlem
S-hund temporärs avatar
Citat:
1750 spänn så kan du känna välbehaget så ofta du vill: http://store.flobyoverskottslager.se...lampa-begagnad

Blåslampan ska vara på nära 4 kW så det är ju rejält mycket mer än en vanlig motorvärmare. Jag skulle tro att termosifoneffekten räcker rätt långt för att driva runt vattnet i systemet så man klarar sig utan pump.

Tillfället att använda motorvärmaren på min tgb40 uppenbarade sig aldrig för mig i lumpen, så jag känner inte till handhavandet, men hör inte det där blå handtaget till en handpump för kylarvätskan?

Fiffig grej, som portabel vattenvärmare för allehanda ändamål. Fast nästan två papp för murket överskott är ju ocker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in