2019-01-17, 23:00
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rotvagen
Uppenbarligen har GW något vittne på att Helena har varit på dåligt humör 🤔
Hon kanske inte ville oroa syrran på telefonen eller var de det som gjorde att Ulrika sa till Helena att ta en taxi ?
Tycker flera uttalande från familjen har varit konstiga .. något slags hyschande .

Ulrika säger till Helena ... ta en taxi hem .
Varför det vet hon inte , de brukar inte göra det .
Mammans ord när Helena inte varit hemma på natten ? .. hon var ju faktiskt vuxen .
Hon kommer aldrig mer hem igen förstår ni väl .
Helena verkade vara en pålitlig , duktig , snäll , ordningsam tjej på alla sätt och vis ? Men ändå så uppenbarligen så var de oroliga över något eller någon ?
Hade Helena varit tonåring hade jag mer förstått oron så snabbt men hon var vuxen och verkade vara en självständig tjej som reste jorden runt . Min första tanke hade inte varit att något fruktansvärt hade hänt och jag aldrig mer skulle få träffa personen igen . Här uttalar mamman de orden och sedan raka vägen på polisstationen . Jag tycker fortfarande att detta är lite skumt 🤔
Bara lite tankar men visst alla är vi olika .

Helena kan mycket väl ha varit glad, när hon ringde syster U ca kl. 01.30. Hon sa till U att hon dansade och hade roligt. Det kanske, som jag nämnt förut, hände något den sista halvtimmen. Kanske visade sig killen som dansade med Helena under sista delen av kvällen inte vara intresserad av henne, inte på samma sätt som Helena var intresserad av honom?

Jag har indikationer på att någon som Helena dansade med, och hade skoj med, inte var intresserad av henne på det viset. Kanske han uttryckte det under slutet av kvällen? GW kan ha fått samma uppgift, och har, utifrån detta, antagit att Helena var på dåligt humör när hon gick hemifrån Stadt. Det behöver inte ha något med utgången av fallet att göra.

Sedan tycker jag inte att det behöver vara något "skumt" med moderns uttalande, när hon får reda på att Helena inte kommit hem efter natten. Jag har sett en hel del dokumentärer/läst reportage där modern (speciellt) i familjen reagerat på samma sett, som Helenas mor ska ha gjort. Det är så långt borta, out of character, att mamman direkt har förstått att något fatalt har skett. De har "känt" det, bara "vetat". Alla reagerar på olika sätt. (Dessutom vet vi inte hur och när modern yttrade detta.)
Citera
2019-01-17, 23:07
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Att Helena kände gärningsmännen kan man nog utgå från. Brott av den typen utförs ofta av folk i deras närhet, alltså personer som hon känner.

När det gäller Helenas usla eller glada humör kan det kanske bero på när dessa uttalanden skedde. Nu har jag inga klockslag i huvudet, men Helena var kanske på glatt humör när hon kom ut från Stadt men sedan kanske någon sa något mindre smickrande till henne som gjorde att hon blev på dåligt humör.

Ja, att Helena kände/kände till gm, så är det med stor sannolikhet. Annars hade han/de inte behövt göra sig "omaket" att föra bort/gömma henne/kroppen.

Helena gick ut från Stadt strax efter kl. 02. Den sista som vi vet pratade med henne, var BW. Han vittnar om att hon var på bra humör. Om något efter detta gjort henne på dåligt humör, vem ska ha berättat det för GW? Då ska han ha träffat på ett vittne som pratat med henne efter att hon pratat med BW.
Senast redigerad av Prinzezzan 2019-01-17 kl. 23:11.
Citera
2019-01-17, 23:28
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Ja, att Helena kände/kände till gm, så är det med stor sannolikhet. Annars hade han/de inte behövt göra sig "omaket" att föra bort/gömma henne/kroppen.

Helena gick ut från Stadt strax efter kl. 02. Den sista som vi vet pratade med henne, var BW. Han vittnar om att hon var på bra humör. Om något efter detta gjort henne på dåligt humör, vem ska ha berättat det för GW? Då ska han ha träffat på ett vittne som pratat med henne efter att hon pratat med BW.

Jag utgår ifrån att GW och Skövdepolisen vid tiden åtminstone några gånger har pratat med varandra, GW var ju på plats året efter försvinnandet. Det var knappast inte så spänt mellan dessa vid den tiden. Eftersom det var mycket folk i rörelse så kan någon givetvis som sett Helena på dåligt humör kommit ihåg detta, antingen i närtid eller efter något år lämnat den uppgiften till Polisen eller möjligtvis till GW.

Om det är en viktig ledtråd så kan Polisen givetvis ha den i sin utredning om det är en avgörande pusselbit. Uppgiften kan finnas där, men man väntar på att någon annan också bekräftar det.

Nu tror jag inte att Helenas humör är så avgörande... Och BW kan minnas fel...
Senast redigerad av Pajosv 2019-01-17 kl. 23:37.
Citera
2019-01-18, 01:42
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Jag utgår ifrån att GW och Skövdepolisen vid tiden åtminstone några gånger har pratat med varandra, GW var ju på plats året efter försvinnandet. Det var knappast inte så spänt mellan dessa vid den tiden. Eftersom det var mycket folk i rörelse så kan någon givetvis som sett Helena på dåligt humör kommit ihåg detta, antingen i närtid eller efter något år lämnat den uppgiften till Polisen eller möjligtvis till GW.

Om det är en viktig ledtråd så kan Polisen givetvis ha den i sin utredning om det är en avgörande pusselbit. Uppgiften kan finnas där, men man väntar på att någon annan också bekräftar det.

Nu tror jag inte att Helenas humör är så avgörande... Och BW kan minnas fel...

Man tycker ju att GW borde ha pratat med polisen ganska tidigt. Men var det inte Mariestadspolisen inledningsvis, med Kvist (?) et al.? Vad jag minns så har GW varit kritisk mot polisens utredning väldigt länge, likaså mot Rikskrim. När uttalade hans sin kritik första gången? GW bör ha haft tillgång till utredningen inledningsvis i alla fall, och det är ju inte omöjligt att han "snappat upp" något tips. Han kan ju även ha "råkat på" vittnen i sin egen utredning, som berättat för honom, men inte för polisutredarna. Oavsett så har väl inte uppgiften omtalats offentligt tidigare i media?

Tror inte heller att Helenas sinnesstämning behöver ha betydelse för hennes öde. Men det skulle vara intressant att veta varför han tog upp uppgiften i sin bok. Har informationen någon speciell avsikt? Han borde väl ha varit medveten om att den inte var allmänt känd och att folk skulle kunna reagera på den?
Citera
2019-01-18, 02:11
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Man tycker ju att GW borde ha pratat med polisen ganska tidigt. Men var det inte Mariestadspolisen inledningsvis, med Kvist (?) et al.? Vad jag minns så har GW varit kritisk mot polisens utredning väldigt länge, likaså mot Rikskrim. När uttalade hans sin kritik första gången? GW bör ha haft tillgång till utredningen inledningsvis i alla fall, och det är ju inte omöjligt att han "snappat upp" något tips. Han kan ju även ha "råkat på" vittnen i sin egen utredning, som berättat för honom, men inte för polisutredarna. Oavsett så har väl inte uppgiften omtalats offentligt tidigare i media?

Tror inte heller att Helenas sinnesstämning behöver ha betydelse för hennes öde. Men det skulle vara intressant att veta varför han tog upp uppgiften i sin bok. Har informationen någon speciell avsikt? Han borde väl ha varit medveten om att den inte var allmänt känd och att folk skulle kunna reagera på den?

Jag förmodar att GW pratade med de lokala Poliserna tidigt, åtminstone då när GW var där med Rikskrim och GMP-gruppen (gärningsmannaprofilgruppen). Och varför GW nämner Helenas sinnesstämning tror jag beror på att det det ligger så nära i tid med försvinnandet, antagligen bland de sista observationerna som gjordes, och det är ju mins sagt viktigt.
Citera
2019-01-18, 02:20
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Propparn
Hur vet du det? Den fingerade bilden på SR är tagen utmed andra huset på höger sida sett från cykelbanan. Avstånd till den vita bilen är c:a 50 m.

Jag reagerade på bilden från SR P4. Som jag kommer ihåg från tidigare, så stod bilen som killarna satt i vid nr 6, d v s längre ifrån cykelbanan. Om vi nu säger att bilen stod vid nr 6 (där jag har för mig att FJ(H) bodde), hur långt är det därifrån till cykelvägen? 100 m?

Faktorer som kan ha haft inverkan på killarnas upplevelse.

* Kl. var ca 02.30; det var alltså inte dagsljus, utan antagligen aningen "skumt"/halvljust.

* De satt inte och aktivt väntade på att en bil skulle åka förbi, som senare skulle kopplas till ett försvinnande. Därför var de oförberedda.

* Hur många sekunder såg killarna bilen första gången den passerade Hällristningsvägen? Ett par, tre?

* Såg båda killarna bilen passera samtidigt?

* Hade de exakt koll på tiden, eller kan den ha diffat på 15 minuter hit eller dit?

* Blev de så förvånade att de mindes tiden de såg bilen, trots att det inte var ovanligt att bilar ibland tog cykelvägen som genväg?

Det har även framkommit uppgifter i media att killarna sett en "ljus" bil. En vit bil är ljus, men även andra färger är ljusa. Var verkligen bilen som killarna såg under någon sekund, på kanske 100 meters håll, oförberedda och i halvljus/sommarnattsljus, vit? OM de sagt att bilen var vit eller ljus, så behöver inte bilen ha varit just vit. Den kanske kan ha varit ljust beige, bronsfärgad eller liknande.

Finns det någon möjlighet att den bronsfärgade bilen (som Carina först ska ha beskrivit den) skulle ha kunnat varit samma bil som killarna såg? Bilen passerade från vänster till höger ur killarnas håll, vid ca 02.30. Den åkte tillbaka ca kl. 02.45. De kom då att passera platsen där "Carinas bil" sågs ca 45 minuter senare. Kan ev. gm stannat bilen för att tillfälligt gömma Helenas kropp inne i skogen, och därför stannat på cykelvägen på väg därifrån? Riskfullt, men även riskfullt att köra med en död/medvetslös kropp i bilen.

Bara några tankar så här i vinternatten.
Citera
2019-01-18, 02:25
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Jag förmodar att GW pratade med de lokala Poliserna tidigt, åtminstone då när GW var där med Rikskrim och GMP-gruppen (gärningsmannaprofilgruppen). Och varför GW nämner Helenas sinnesstämning tror jag beror på att det det ligger så nära i tid med försvinnandet, antagligen bland de sista observationerna som gjordes, och det är ju mins sagt viktigt.

Om det var så som du skriver, så har polisen medvetet eller omedvetet undanhållit den informationen för allmänheten. Och så kan det ju vara, om de menade att det kunde ha betydelse för fallet, alternativt att de ansåg att det inte var viktigt, och därför struntade i att berätta om detta.
Citera
2019-01-18, 06:59
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Jag reagerade på bilden från SR P4. Som jag kommer ihåg från tidigare, så stod bilen som killarna satt i vid nr 6, d v s längre ifrån cykelbanan. Om vi nu säger att bilen stod vid nr 6 (där jag har för mig att FJ(H) bodde), hur långt är det därifrån till cykelvägen? 100 m?

Faktorer som kan ha haft inverkan på killarnas upplevelse.
---

* Hur många sekunder såg killarna bilen första gången den passerade Hällristningsvägen? Ett par, tre?
---
* Blev de så förvånade att de mindes tiden de såg bilen, trots att det inte var ovanligt att bilar ibland tog cykelvägen som genväg?

Det har även framkommit uppgifter i media att killarna sett en "ljus" bil. En vit bil är ljus, men även andra färger är ljusa.---

Bra frågor! Till att börja med bodde FJ i nummer 6 och det är ganska precis 100 m till cykelbanan.

Blanda inte in detta med "ljus bil". Protokollet är glasklart att bilen upplevdes som vit. Att de sett en "ljus bil" ser jag som en tolkning eller trådsanning.

Hur länge de såg bilen framgår inte av förhöret som ligger ute och det beror även på hastigheten, vilket inte heller framgår direkt av protokollet. Det som står är "körde bilen inte speciellt långsamt men inte heller anmärkningsvärt fort". 45 km/h är anmärkningsvärt fort. 15 km/h skulle jag säga är långsamt. 25 km/h skulle jag själv tycka är inte långsamt men inte anmärkningsvärt fort. Det är 7 m/s så du har helt rätt i att det rör sig om ett par sekunder innan bilen i sin helhet passerat.

Samtidigt är 25 km/h en mycket hög hastighet om man skall svänga in på lekplatsen som kommer mycket kort sträcka efter korsningen med Hällristningsvägen. Lekplatsen är lång, men där står en ek och före eken finns en klätterställning eller liknande.

Killarnas beskrivning passar inte in på en bil som kör in på lekplatsen. Den håller för hög hastighet, de rapporterar ingen inbromsning, de ser inte ljuskäglan svänga när den kör ut... inget som rapporteras stödjer tanken att den svängt in på lekplatsen. Tvärtom framkommer det i tråden att det är vanligt att köra på vägen, då kan många även ha kört in på lekplatsen och sommaren var varm, påstås det, så hur vet man att spåren var från den natten.

Min slutsats är att om killarna sett en bil där under natten så är det en passerande bil som inte har med saken att göra.
Citera
2019-01-18, 07:11
Medlem
ThordOlavssons avatar
Bilen som stod på cykelvägen 03:30 är högintressant.

1) Den står på den optimala platsen för den som vill gömma bilen så väl som möjligt
2) Den står 200 m från förmodad brottsplats, så den fungerar som bäravstånd för två personer
3) Den står med fronten mot Ekuddenvägen, vilket är optimalt om man vill kunna köra iväg fort eller förhindra att någon passerande på vägen ser att man lastar in något i bagaget.
4) Tanken att Helena körs iväg 03:30 innebär att Helena bör ha legat död i området i någon timme. Mördaren kan i så fall ha gömt henne initialt. Detta gömmande kan ha skett genom att Helena först fördes in i snåret från lekplatsen. I samband med detta kan skorna ha fallit av. Att skorna faller av efter mordet och inte medan någon jagar henne, dvs att skorna faller av efter det att någon fått tag i henne stämmer bättre med tanken att blodfläcken kommer från Helena.

Bilen kan knappast vara en Volvo, Mercedes, Saab eller vanligare modell. Jag har kikat lite på bildelsdatabasen och kommit fram till några modeller:

https://imgur.com/a/M2ZmiBn

Jag har frågat i bil-tråden på flashback vad det kan vara för bil. En postare menar att Audi 100 är vanlig, det tycker jag talar mot Audi 100. Carina har körts runt så det bör vara en ovanligare modell eller en för tiden ny modell. Att rutorna sägs vara tonade tycker jag låter som om en lite dyrare bil. Jag tippar att Opel Omega Caravan är det rimliga eller kanske en VW passat.
Senast redigerad av ThordOlavsson 2019-01-18 kl. 07:15.
Citera
2019-01-18, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson

1) Den står på den optimala platsen för den som vill gömma bilen så väl som möjligt
2) Den står 200 m från förmodad brottsplats, så den fungerar som bäravstånd för två personer
3) Den står med fronten mot Ekuddenvägen, vilket är optimalt om man vill kunna köra iväg fort eller förhindra att någon passerande på vägen ser att man lastar in något i bagaget.
4) Tanken att Helena körs iväg 03:30 innebär att Helena bör ha legat död i området i någon timme. Mördaren kan i så fall ha gömt henne initialt. Detta gömmande kan ha skett genom att Helena först fördes in i snåret från lekplatsen. I samband med detta kan skorna ha fallit av. Att skorna faller av efter mordet och inte medan någon jagar henne, dvs att skorna faller av efter det att någon fått tag i henne stämmer bättre med tanken att blodfläcken kommer från Helena.

Bilen kan knappast vara en Volvo, Mercedes, Saab eller vanligare modell. Jag har kikat lite på bildelsdatabasen och kommit fram till några modeller:

Jag har frågat i bil-tråden på flashback vad det kan vara för bil. En postare menar att Audi 100 är vanlig, det tycker jag talar mot Audi 100. Carina har körts runt så det bör vara en ovanligare modell eller en för tiden ny modell. Att rutorna sägs vara tonade tycker jag låter som om en lite dyrare bil. Jag tippar att Opel Omega Caravan är det rimliga eller kanske en VW passat.

Tonade rutor "knullfilm" hade var och varannan på den tiden, främst yngre personer och behöver inte alls betyda att det var en dyrare bil, snarare tvärtom. Kostade inte många hundra att fixa... ungefär lika vanligt som många hade wunderbaum.
Citera
2019-01-18, 10:33
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson

Kanske en Ford, fanns flera modeller med både rails och svart vinyltak?
Citera
2019-01-18, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvasta-Sara
Kanske kan bidraga med lite här: Finns ett vittnesmål jag har tagit del av som jag skickar ut här i tråden!

Det här rör ett tips gällande försvunna Helena Andersson, Mariestad.

Uppgifterna har jag fått från en god vän.

Detta hände i juni 2016 på en restaurang i Mariestad.. Där hade han kommit i samtal med en person vid namn Anna . Dom hade kommit in på ämnet Helenafallet med anledning av att det närmar sig årsdagen. Anna hade även sin man med sig.

Hon berättade att hon hade varit på Stadt den här kvällen. Hon var kvar tills det stängde. Hon hade sett Helena där inne. Efter det dröjde hon sig kvar på torget en stund för att vid ca 02.15 promenera vidare mot Lockerudshållet tillsammans med en kille. Dom passerar polishuset och väljer att slå sig ner i gröngräset mitt emot korsningen där vägen går ner mot Ekudden. Alltså på andra sidan Marieforsleden. När klockan är runt 02.30-03.00(osäkerhet pga viss berusningngsgrad) så kommer det en ljus , och enligt Anna ganska hög bil körandes från Ekudden-hållet och stannar vid korsningen. Då kliver det ur en kvinna från passagerarsidan som Anna är SÄKER på är Helena Andersson.(Anna var ytligt bekant med någon av Helenas systrar och visste mycket väl vem Helena var) Strax efter kliver även föraren ur. Dom båda är mycket osams och skriker på varandra, varpå föraren med våld sliter in Helena i bilen igen och försvinner med en rivstart i riktning mot Lockerudshållet. Efter det ser Anna inte bilen igen.

Anna kan inte säga vad det var för bilmärke, eller typ av bil. Bara att den var ljus och upplevde den som hög.

Tyvärr har inte Anna lämnat det här tipset till polisen. Detta är givetvis otroligt beklagligt! Varför vet jag ej, men hon uppger att hon har mått mycket dåligt periodvis, och kanske inte har vågat/förmått. Nu känner hon skam över att hon inte har gått till polisen.Inte ens Annas:s man har känt till detta, då han också var frågande och undrade varför hon inte har sagt något. Den kille som satt tillsammans med Anna i gräset den här juninatten 1992 mindes hon inte vem han var.

Min bekant frågade om det är okej att han för detta vidare. Detta gav hon med viss tvekan godkännande till. Han fick ett mycket seriöst intryck både av Anna och det som hon berättade. Detta tips är i juni 2016 överlämnat till Pelle Jenvén på Länskrim grova brott Skövde.
Jag är inte främmande för att Lars Johanssons uttalande i den här artikeln har med detta vittnesmål att göra:"Kriminalkommissarie Lars Johansson är chef över polisens rotel för grova brott i Skaraborg. Han avfärdar däremot GW:s teori.

– Jag har inte samma uppfattning om det händelseförloppet och skulle kunna presentera andra alternativ som är mer trovärdiga än GW:s. Han går in i en fälla. Jag vill inte kommentera varför, men jag har inte samma brottsplatsanalys som han, säger Lars Johansson, som ansvarar för mordutredningen."
http://www.expressen.se/gt/gw-om-mordutredarna-en-samling-idioter/
Anna heter som ni säkert fattar egentligen något annat!
Mvh/Kvasta-Sara

Intressant inlägg ang bilar den natten..
Om det gick att jämföra vittnesmålen ang bilen..
Beskrivning av bilen BW körde den natten efterlyses. Finns med säkerhet personer i tråden som vet..
Tillgången till bil, tidpunkten, Helenas sinnesstämning stämmer in. Om man utgår från GWs uppgift ang Helenas dåvarande humör.
Senast redigerad av exsist 2019-01-18 kl. 11:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in