2019-01-17, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Bra information! Det är 1,47 km från Helena till korsningen Ekuddenvägen/Marieforsleden via den lagliga vägen och cirka 600 meter kortare om man genar på cykelvägen. Det låter rimligt att genvägen användes av ungdomar.

Samtidigt drar det ned värdet av såväl bilspår på lekplatsen som observation av den vita bilen. I motsvarande grad gör det observationen av den parkerade bilen i kröken av cykelvägen 03:30 mer intressant eftersom personer boende i området bör känna till att en sådan parkering blir problematisk om någon kommer genandes.

Instämmer helt. För mej är den parkerade bilen högintressant dels pga dessa placering i kombination till tidsangivelsen.
Citera
2019-01-17, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Judaland
"Ljus brun" har jag för mig termen som användes var. Borde finnas att hitta i förhör eller mediarapportering, men minns inte var.
Just ljus brun känns dock inte helt rätt på en Ford Sierra, var inte de vanligare med någon slags brons-metallic?

Noterat - en vit bil kan mycket väl vara bronsfärgad i skenet av "gul" gatubelysning.
Citera
2019-01-17, 16:08
Medlem
Ang bilar som var i omlopp den natten....

Det som är konstaterat är att BW körde bil till stadt.
Färgen på den bilen är nog allmänt känt för de berörda. Ni som har anknytning till Mariestad osv, kan ni inte delge info ang bilen.
Eftersom han öppet talat med Helena innan hon började gå hemåt och utredare hörde honom om det så måste det finnas uppgift om bilen. Använde han bilen hem efter han mött Helena eller fortsatte han vidare till fots?
Detta behöver inte betyda någon inblandning men det är det konkreta som finns.

Vilka fler hade bilen den natten som Helena kände väl?
Citera
2019-01-17, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hardbeck
Noterat - en vit bil kan mycket väl vara bronsfärgad i skenet av "gul" gatubelysning.

Jag var tvungen att ställa våran vita bil under gatu lyset flyttade även den så den står i månens sken ! Men nej jag anser inte att en vit bil kan tas för en ” bronsfärgad bil 😕
Något som är högst intressant är väl om vittnets man sa lika ? Det var en ” bronsfärgad bil ?
Det var en vit bil ? Måste väl vara ganska osannolikt att det passerat bilen så nära så att de tom tittade in i den ? Och de inte kan samsas om vilken färg den hade ? Sedan fattar jag det som att det var endast kvinnan som polisen skjutsat runt staden för att ev kunna peka ut en likvärdig modell . Hennes man då ? Borde denne inte kunna bilmärken kan man ju tycka 😕 fast bara för att man är just man så är det väl inte självklart förstås .
Vilken färg på bilen sa mannen att den hade ? Tror mig aldrig hört detta faktiskt .
Citera
2019-01-17, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hardbeck
Och tvärtom antar jag, när hjärnan (minnet) per automatik försöker kompensera ljusförhållanden.
Citera
2019-01-17, 16:22
Medlem
Tänkte även på det GW sa ang ett annat mord ( kvinnan som hittades vid väg planket )
En för offret okänd GM lämnar nästan alltid sitt offer på stället de blivit mördad på .för GM är denna person en som är helt obetydlig , en död kropp .. inget mer .Lämnad som en hög med sopor .

En GM där offret var bekant , så Fraktar , gömmer oftast GM bort liket för att det ska dröja eller inte hittas över huvud tagit . Oftast har det att göra med samhörigheten som de haft . Liket behandlas mer med respekt ev pga känslor som kan ha funnits . Sedan medans tiden går så blir det ..... det man inte ser har inte hänt .
Citera
2019-01-17, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rotvagen
Tänkte även på det GW sa ang ett annat mord ( kvinnan som hittades vid väg planket )
En för offret okänd GM lämnar nästan alltid sitt offer på stället de blivit mördad på .för GM är denna person en som är helt obetydlig , en död kropp .. inget mer .Lämnad som en hög med sopor .

En GM där offret var bekant , så Fraktar , gömmer oftast GM bort liket för att det ska dröja eller inte hittas över huvud tagit . Oftast har det att göra med samhörigheten som de haft . Liket behandlas mer med respekt ev pga känslor som kan ha funnits . Sedan medans tiden går så blir det ..... det man inte ser har inte hänt .

Dessutom var genvägen frekvent använd. Det var högsommar värme och mycket folk i omlopp den natten. Det var nära villaområdet, Helenas hem var synligt från del av stigen. Många som låg sömnlösa med öppna fönster i den varma helgnatten. Mer sannolikt att man mötte på mer en en person om man var ute och strövade vid aktuell tid med dess omständigheter. Svensk varm försommar har magiska ljusa vindstilla nätter. Den helgen och sommaren var ovanligt varm.
Gjorde de Helena illa där på stigen, gällde det för dem att handla snabbt utan betänkligheter. Om hon försvarade sej blev det mer stök och bråk på plats.. Men jag kan inte hålla med GW i att gm sprang tillbaka för att kasta skorna bort från stigen. Efter ett bråk och högljutt tumult måste rädslan varit hög och prio att försvinna snabbt......utan upptäckt.

GW påpekade i samband med sin senaste bok att Helena var på uruselt humör när hon lämnade stadt!
Vid halv två när hon talade med UA var hon jätteglad.
Likaså när hon sa hejdå till BW utanför stadt.
Vad handlar detta om?
Citera
2019-01-17, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exsist
Dessutom var genvägen frekvent använd. Det var högsommar värme och mycket folk i omlopp den natten. Det var nära villaområdet, Helenas hem var synligt från del av stigen. Många som låg sömnlösa med öppna fönster i den varma helgnatten. Mer sannolikt att man mötte på mer en en person om man var ute och strövade vid aktuell tid med dess omständigheter. Svensk varm försommar har magiska ljusa vindstilla nätter. Den helgen och sommaren var ovanligt varm.
Gjorde de Helena illa där på stigen, gällde det för dem att handla snabbt utan betänkligheter. Om hon försvarade sej blev det mer stök och bråk på plats.. Men jag kan inte hålla med GW i att gm sprang tillbaka för att kasta skorna bort från stigen. Efter ett bråk och högljutt tumult måste rädslan varit hög och prio att försvinna snabbt......utan upptäckt.

GW påpekade i samband med sin senaste bok att Helena var på uruselt humör när hon lämnade stadt!
Vad handlar detta om?

Uppenbarligen har GW något vittne på att Helena har varit på dåligt humör 🤔
Hon kanske inte ville oroa syrran på telefonen eller var de det som gjorde att Ulrika sa till Helena att ta en taxi ?
Tycker flera uttalande från familjen har varit konstiga .. något slags hyschande .

Ulrika säger till Helena ... ta en taxi hem .
Varför det vet hon inte , de brukar inte göra det .
Mammans ord när Helena inte varit hemma på natten ? .. hon var ju faktiskt vuxen .
Hon kommer aldrig mer hem igen förstår ni väl .
Helena verkade vara en pålitlig , duktig , snäll , ordningsam tjej på alla sätt och vis ? Men ändå så uppenbarligen så var de oroliga över något eller någon ?
Hade Helena varit tonåring hade jag mer förstått oron så snabbt men hon var vuxen och verkade vara en självständig tjej som reste jorden runt . Min första tanke hade inte varit att något fruktansvärt hade hänt och jag aldrig mer skulle få träffa personen igen . Här uttalar mamman de orden och sedan raka vägen på polisstationen . Jag tycker fortfarande att detta är lite skumt 🤔
Bara lite tankar men visst alla är vi olika .
Citera
2019-01-17, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exsist

[...]
Vad handlar detta om?
Det där är verkligen något som gnager.

Själv tänker jag som så om saken att antingen är LGWP slarvig eller så är det så att han försöker ge en vink om vad som kan vara värt att fokusera på. Jag tror att han visserligen kan skarva och slarva lite grand någon gång ibland men inte just i det här fallet. Han pekar på något viktigt.
Citera
2019-01-17, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cleolin
Det där är verkligen något som gnager.

Själv tänker jag som så om saken att antingen är LGWP slarvig eller så är det så att han försöker ge en vink om vad som kan vara värt att fokusera på. Jag tror att han visserligen kan skarva och slarva lite grand någon gång ibland men inte just i det här fallet. Han pekar på något viktigt.

GW’s teori verkar inte passa in i polisens . Sedan så undrar man vad det ör som gör att familjen ... främst Ulrika som har synts mest i tv och press ) vad är det som gör att hon verkar märkbart irriterad på GW? Om jag förstått rätt ? Så verkar inte Ulrika ens känna till vilka GW MG är ? Hon känner de alltså inte 🤔 enligt GW så ska dessa vara några som känner till Helena ... rört sig i kretsarna . Vilka som han har som misstänkt vet ju familjen ? Men Ullrika verkar inte tro på dem och tycker GW isåfall kunnat gjort något av det och väckt åtal ?
Alltså enligt GW kände dessa H
Enligt Ullrika så påstår sig inte veta vilka det är
GW säger H var på ett uselt humör vid hemgång
Ullrika säger att hon var glad och förstår inte vart GW fått ifrån det motsatta .
Något verkar ju ha skurit dig mellan GW och familjen ? Har han pekat ut några som de vägrar tro något sånt om att de skulle ha skadat H ?
Som sagt bara funderingar men hakar upp mig ibland på vissa saker 😕 kan ha helt fel nu ochså .
Citera
2019-01-17, 22:34
Medlem
Ejsidisis avatar
Citat:
GW’s teori verkar inte passa in i polisens . Sedan så undrar man vad det ör som gör att familjen ... främst Ulrika som har synts mest i tv och press ) vad är det som gör att hon verkar märkbart irriterad på GW? Om jag förstått rätt ? Så verkar inte Ulrika ens känna till vilka GW MG är ? Hon känner de alltså inte 🤔 enligt GW så ska dessa vara några som känner till Helena ... rört sig i kretsarna . Vilka som han har som misstänkt vet ju familjen ? Men Ullrika verkar inte tro på dem och tycker GW isåfall kunnat gjort något av det och väckt åtal ?
Ullrika säger att hon var glad och förstår inte vart GW fått ifrån det motsatta .
Något verkar ju ha skurit dig mellan GW och familjen ? Har han pekat ut några som de vägrar tro något sånt om att de skulle ha skadat H ?
Som sagt bara funderingar men hakar upp mig ibland på vissa saker 😕 kan ha helt fel nu ochså .

Jag tror du är på något här, som även andra här är inne på ......varför dessa motsägande bilder om H:s sinnesstämning och sedan mammans skarpa uttalande. LGW måste ha ngn form av vittnesbörd från källa han anser trovärdig för att säga att hon var på dåligt humör.

Jag tänker också på den sista som såg henne innan hon lämnade Stadt. Det är intressant vilken sinnesstämning han beskrev henne vara i. Och om han hade fordon. Varför skulle inte H åka med honom istället, om han var nykter eller hade nykter polare som körde och de skulle hennes håll, istället för att några minuter senare hoppa in i någon annan bekants bil?
Senast redigerad av Ejsidisi 2019-01-17 kl. 22:38.
Citera
2019-01-17, 22:59
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:

Att Helena kände gärningsmännen kan man nog utgå från. Brott av den typen utförs ofta av folk i deras närhet, alltså personer som hon känner.

När det gäller Helenas usla eller glada humör kan det kanske bero på när dessa uttalanden skedde. Nu har jag inga klockslag i huvudet, men Helena var kanske på glatt humör när hon kom ut från Stadt men sedan kanske någon sa något mindre smickrande till henne som gjorde att hon blev på dåligt humör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in