Citat:
Ursprungligen postat av
Rosamund
Så är det och därför har jag svårt att se en narcissist klara av ett äktenskap under hela 20 år.
De har svårt med nära relationer, som du helt riktigt påpekar. Förr eller senare får andra parten nog. Narcissister är väldigt svåra att leva med. Hur Lena skulle klarat av att träffa en sådan i 6 år vet jag inte. Hon hade för stark karaktär och var nog knappast "följsamma och beundrande" typen.
Det är fullkomligt omöjligt att ställa några diagnoser med hjälp av några få loggningar och bilder på ett forum. Vad som händer däremellan, hemma, med vänner och på jobbet vet vi väldigt lite om. I princip inget.
Och det finns alla möjliga sätt att hantera svåra saker i livet. En del går och lägger sig på en säng, för att inte komma upp, medan andra gräver ner sig i arbete för att fly sina känslor. Av detta kan man inte dra så stora slutsatser.
Jag vet att t ex psykopati anses vara mycket svårt att ställa diagnos på, även för en psykiatriker. Man måste också träffa personen i verkligheten många gånger och man går igenom även barndomen för att underlätta bedömningen.
Sedan finns det ju grader av allt. Man behöver inte vara fullblodsnarcissist eller psykopat, utan man kan ha drag av olika personlighetsstörningar. Vi kan alla ha drag av olika saker i olika situationer. Det är först när man uppfyller ett visst antal kriterier som diagnos kan ställas.
Jag tänker att det man reagerar på i bloggar och bilder, behöver ju inte vara hela sanningen. Viktigt att tänka på.
Men spekulera och fundera kan man ju ändå göra (och ha det ovan i bakhuvudet).
Är han skyldig till mordet, känns ändå beteendet med det till synes glatt, bekymmerslösa, nästintill offentliga livet konstigt.
Det är som att inget hade hänt.
Varken mord eller vara skäligen misstänkt.