2019-01-17, 01:36
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Jag vet inte.
Det är väl hans vanliga "humor".
Han vill väl antyda att det var så.
För att visa hur oemotståndlig han är.

Ett slags produktplacering..
Citera
2019-01-17, 02:00
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Ett slags produktplacering..

Ja, han vill visa omvärlden att hans vänner och bekanta tror på hans oskuld.
Citera
2019-01-17, 02:41
Medlem
gloriouslifes avatar
Är det coco_c som hänger med SD här?
22 Sep 18
Dala Höstevent 2018

https://s3.amazonaws.com/gs-geo-images/00d2b240-4c99-4050-8af9-2f067519b082_l.jpeg
Citera
2019-01-17, 02:52
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Ja, han vill visa omvärlden att hans vänner och bekanta tror på hans oskuld.

Det var iofs inte hans ”oskuld” jag tänkte på... 😂
Citera
2019-01-17, 03:33
Medlem
gloriouslifes avatar
Narcissism

"Det dominerande draget är en uppblåst självbild, där personen uppfattar sig själv som storartad, upphöjd och framgångsrik. Eftersom grunden för den upphöjda självbilden är väldigt bräcklig kommer personen också att vara mycket känslig för kritik. Till detta kommer också en påtagligt bristande inlevelseförmåga.

De mest påtagliga dragen är den orealistiska självbilden, där man ser sig som unik, höjd över mängden, och med rätt till särskilda förmåner. Vanliga regler gäller inte, de är för andra som ses som medelmåttor.

Narcissisten strävar att framhålla sig själv i alla sammanhang, vilket gör personen odräglig i andras ögon.

Kritikkänsligheten kan ställa till stora bekymmer i vardagssituationer, eftersom personen i alla lägen styrs av sin strävan efter makt, status och berömmelse. Det behöver inte nödvändigtvis vara materiella framgångar, utan det är den personliga makten som är viktigast."

https://www.psykologiguiden.se/rad-och-fakta/symtom-och-besvar/personlighetsstorningar/narcissism

Låter det bekant?
Citera
2019-01-17, 04:22
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Narcissism

"Det dominerande draget är en uppblåst självbild, där personen uppfattar sig själv som storartad, upphöjd och framgångsrik. Eftersom grunden för den upphöjda självbilden är väldigt bräcklig kommer personen också att vara mycket känslig för kritik. Till detta kommer också en påtagligt bristande inlevelseförmåga.

De mest påtagliga dragen är den orealistiska självbilden, där man ser sig som unik, höjd över mängden, och med rätt till särskilda förmåner. Vanliga regler gäller inte, de är för andra som ses som medelmåttor.

Narcissisten strävar att framhålla sig själv i alla sammanhang, vilket gör personen odräglig i andras ögon.

Kritikkänsligheten kan ställa till stora bekymmer i vardagssituationer, eftersom personen i alla lägen styrs av sin strävan efter makt, status och berömmelse. Det behöver inte nödvändigtvis vara materiella framgångar, utan det är den personliga makten som är viktigast."

https://www.psykologiguiden.se/rad-och-fakta/symtom-och-besvar/personlighetsstorningar/narcissism

Låter det bekant?

Jag tror faktiskt inte SD är narcissist. Som du ser i ovanstående beskrivning upplevs de som odrägliga av omgivningen. Deras personlighet kommer fram efter ett tag och retar gallfeber på folk. Det är inte som hos en psykopat som kan dölja sin sanna natur och vara charmig konstant.

SD verkar snarare ha vänner och vara omtyckt, "en magisk vänskap" var Lenas egna ord.

Jag tror han är bortskämd därav hans självbelåtenhet och självförtroende, och vilja att ha allt. Inlevelseförmåga verkar han heller inte sakna med tanke på humorn.

Sedan sätter en del människor upp en fasad utåt på sociala media eller loggar. Där ser det annorlunda ut än ens verkliga liv. Det är få som delar med sig av sina sorger utan bara av de bästa stunderna i ens liv. Viktigt att tänka på detta, innan man dömer människor utifrån denna fasad.
Citera
2019-01-17, 05:21
Medlem
Citat:
Jag tror faktiskt inte SD är narcissist. Som du ser i ovanstående beskrivning upplevs de som odrägliga av omgivningen. Deras personlighet kommer fram efter ett tag och retar gallfeber på folk. Det är inte som hos en psykopat som kan dölja sin sanna natur och vara charmig konstant.

SD verkar snarare ha vänner och vara omtyckt, "en magisk vänskap" var Lenas egna ord.

Jag tror han är bortskämd därav hans självbelåtenhet och självförtroende, och vilja att ha allt. Inlevelseförmåga verkar han heller inte sakna med tanke på humorn.

Sedan sätter en del människor upp en fasad utåt på sociala media eller loggar. Där ser det annorlunda ut än ens verkliga liv. Det är få som delar med sig av sina sorger utan bara av de bästa stunderna i ens liv. Viktigt att tänka på detta, innan man dömer människor utifrån denna fasad.

Tror det kan bero på hur nära man är personen som är narcissist. Är man inte i den absolut närmsta kretsen och inte visar något annat än beundran kan det väl gå bra. Jämför med EIPS, borderline där närmsta kretsen ser och råkar ut för de svängande känslorna som kanske inte märks för andra.
Tror absolut han spelar en roll av charmknutte och den som inte går på spelet står nog inte högt i kurs, men så länge man spelar med och låtsas tycka han är charmig är allt bra.
Senast redigerad av Meze 2019-01-17 kl. 05:44.
Citera
2019-01-17, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
"Din oförmåga att begripa vad som är fakta illustreras bra av att du kallar sex (6) månader för "skarp gir"

Citerar dig:
"Själv har jag ändrat mig vad gäller MGM från något som har med LW:s jobb att göra till att luta mot SD efter vad som framkommit i tråden om hans inte alltför trevliga inlägg/uppförande"
----------
Nej jag har inte försvunnit för att jag inte håller med dig och dina skvaller-väninnor om att tex, tårtspadars mystiska skär i tårtor stärkt misstankarna mot SD? För femtioelfte gången så har jag inte avskrivit SD från misstanke men det får inte vara grundat på hur omtyckt hans person är av er tanter i tråden vilket är fullständigt ovidkommande.

För att återgå till i stora stycken vilseledande uppgifter som till som i mycket marinerat tråden.

Det var framförallt "illojal-läckan" Moralensväktare och "klant-fian" Åså H vars obetänksamma uttalanden och villfarelser stärkte misstänksamheten tidigt i tråden. Det är bra konstigt du inte förstått att det "bidde bara en tumme" av uppgifter dessa 2 gökar delgav i tråden/media? Ungefär lika faktaresistent som att kalla 6 mån för skarp gir.

För att förtydliga mina invändningar om dom uppgifter MV presenterat, så refererar jag till KSP (här i polemik med ovan nämda MV) så precist uttrycker vad jag vill ha sagt, varsågod:
-----------------
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Dessa rader är viktiga att ha i åtanke när man läser i tråden. Jag har tidigare uppmärksammat tråden om att "källor med insyn" ofta handlar om enskilda individer som på något sätt fått till sig fragmentariska uppgifter från utredningen som de sedan fört vidare till andra. Problemet med detta är att personer tenderar till att göra egna slutsatser och tolkningar av den informationen som sedermera nästan alltid resulterar i felaktigheter. Det är som viskleken.

Det är just av denna anledning trådsanningar uppstår.

Du kommer med motstridiga uppgifter så jag har svårt att ta det du skriver som fakta.
-----------------
Du frågade mig tidigare vad jag menade med olika intentioner om deltagandet i tråden. Spektrum som sträcker sig från drev-äskande skvallerkärringar till dödstraff-yrkande galenpannor vilka i brottslingar hittar gemensamma legitima offer.

Det som bär tråden är väl att som motvikt också kriminaltekniskt och juridiskt/humanvetenskapligt intresserade sporadiskt deltar, där flera säkert räknar sig.

Det är moraliskt tveksamt att deltaga i en tråd om ett allvarligt brott under rubrik "aktuella brott och kriminalfall" för att få utlopp sina behov av att sladdra om andras vardagliga göromål.

Är det inte intressantare att diskutera vad som initialt fått dom tveksamma misstankarna så snabbt riktats mot att en ostraffad familjefar som under sträng avlyssning och övervakning med horder av utredande poliser som i sju (7) månaders tid inte ens lyckats skrapa ihop det löjligt lilla som behövs för att få honom häktad på sannolika skäl ?

"Polisiärt är det förmodade mordet uppklarat. Vad som nu är, är att få honom lagförd. Hans förslagna personlighet, intressen, polisens dröjsmål, ger en känsla av att filuren (geocaching) trixat med spår för att vilseleda utredarna"

Vad visste Du vid den tiden som inte var "byskvaller"? Sluta kasta sten i glashus...

Någon gång under tiden har Du tydligt ändrat åsikt (skarp gir) och jag frågade Dig vad som var orsaken.

Vilka motstridiga uppgifter har jag skrivit?

Svårt att ta som fakta... vad menar Du? Vilka uppgifter har jag skrivit som "fakta"?

Du skriver "nej jag har inte försvunnit..." har jag någonsin skrivit det?
Citera
2019-01-17, 08:30
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meze
Tror det kan bero på hur nära man är personen som är narcissist. Är man inte i den absolut närmsta kretsen och inte visar något annat än beundran kan det väl gå bra. Jämför med EIPS, borderline där närmsta kretsen ser och råkar ut för de svängande känslorna som kanske inte märks för andra.
Tror absolut han spelar en roll av charmknutte och den som inte går på spelet står nog inte högt i kurs, men så länge man spelar med och låtsas tycka han är charmig är allt bra.

Så är det och därför har jag svårt att se en narcissist klara av ett äktenskap under hela 20 år.
De har svårt med nära relationer, som du helt riktigt påpekar. Förr eller senare får andra parten nog. Narcissister är väldigt svåra att leva med. Hur Lena skulle klarat av att träffa en sådan i 6 år vet jag inte. Hon hade för stark karaktär och var nog knappast "följsamma och beundrande" typen.
Citera
2019-01-17, 09:20
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Så är det och därför har jag svårt att se en narcissist klara av ett äktenskap under hela 20 år.
De har svårt med nära relationer, som du helt riktigt påpekar. Förr eller senare får andra parten nog. Narcissister är väldigt svåra att leva med. Hur Lena skulle klarat av att träffa en sådan i 6 år vet jag inte. Hon hade för stark karaktär och var nog knappast "följsamma och beundrande" typen.

Lika barn leka bäst, kanske är ett passande ordspråk för SD och LW? Båda uppvisar starkt bekräftelsebehov och kanske de imponerades av sina speglingar i varandra tills det blev för mycket?

Vad det gäller äktenskap i 20 år så tycktes SD:s bekräftelsebehov styra till otrohet.
Han uppvisar den charmiga clownen som ständigt flyr sin sorg. Killen har grava problem. Det behöver man inte vara psykolog för att uppfatta.
Citera
2019-01-17, 09:29
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Hur man ens kan förvänta sig att det skulle bli "ett jämt sorl av oändliga historier om cachingäventyr" som alla andra år när Lena är död övergår mitt förstånd.

På sätt och vis skulle detta faktum kunna lägga sig som ett "lågtryck" över eventet, men samtidigt är det ändå fyra månader efter mordet.

Jag kan tänka mig att det var en blandning av detta faktum och en slags lätt obehaglig känsla av att allt inte står rätt till. Det som några i tråden har beskrivit som två läger. Det ena tror på mgm och det andra antingen tvivlar eller tror att han är skyldig.

Detta gör att man dels inte kan prata öppet om sina tankar, dels inte vet vilken "sida" andra deltagare står på. Smolk i bägaren. Det blir en lite konstig stämning. Och så var de kanske lite trötta också...

Om man jämför med att gå på begravningsmiddag eller begravningskaffe, så kan ofta det bli väldigt pratigt även om sorgen ligger ett tungt moln över hela tillställningen.
Citera
2019-01-17, 10:29
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Det var väl därför det slutade som det gjorde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in