2019-01-09, 00:08
Medlem
Jag blir triggad av ordet dem på fel ställe. Skriv de istället, det är större chans att det blir rätt.

Eller saefa med dom.
Citera
2019-01-09, 00:26
Medlem
Tråden handlar enligt dess rubrik om ett ord, trådläsning ger dock vid handen att här beröres flera vars gemensamma nämnare (möjligen med något undantag) är att de inte tillför något utan enbart svårliggör att ta till sig innehållet i en text, i jämförelse med om det istället nyttjats konventionella svenska ord. Att språket löpande är i behov av ordtillskott betvivlas ej, men för allt för många har det inneburit en vilja att i så mån det är möjligt krydda sina textanrättningar med dessa nytillkomna ord. Plägar för egen del konsekvent nyttja sådana ord som är etablerade i svenska språket sedan en längre tid och därför städse förstås av de vilka läser texterna ifråga.

Kan dessutom konstatera att endast ett fåtal av de ord och uttryck som behandlas i tråden har jag kommit i kontakt med, än mindre använt i eget skrivande. Mycket tyder på att en majoritet av dessa ord används av en minoritet av skribenter i Sverige.
Senast redigerad av Nordiad 2019-01-09 kl. 00:33.
Citera
2019-01-09, 05:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fitta
Mår alltid lika illa när ett töntigt ord får flyt och plötsligt ska alla slänga sig med det... just nu peakar nog ordet incel, och det är incel hit och dit och allt är fucking incel.

Ett annat ord jag hatar är DD (due diligence) som också är så jävla töntigt... "har du gjort din DD eller" man bah ooook är du advokat nu plötsligt lilla gubben?

Tips på andra ord som ballat ur?
Incel förfan
Citera
2019-01-09, 08:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 3767
INCEl = Involuntary Celibate. En incel är en person som inte har sex trots att han/hon vill ha det. Det följer inte av definitionen att man är oskuld, ful, tjock, tunnhårig, nördig, bitter eller annat som folk har sagt i tråden. Jämför med Volcel(voluntary celibate) och ironycel(ironically celibate).
Fast oftast så stämmer de där sakerna in.

Inte på mig dock, jag är nämligen betacuck incel fast ironiskt.

Citat:
Ursprungligen postat av Dung.Beetle.Knight
Jag blir triggad av ordet dem på fel ställe. Skriv de istället, det är större chans att det blir rätt.

Eller saefa med dom.
På tal om triggande ord ja... Vad fan är saefa egentligen?
Ska du böja ett engelskt ord med svenska grammatikregler så får du väl åtminstone försöka att få bokstäverna i rätt ordning?
Senast redigerad av Blalotus 2019-01-09 kl. 08:04.
Citera
2019-01-09, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RingInteSnuten
Tjock snubbe med ett tunt skägg, som med största sanolikhet är oskuld, och skyller alla hans fel på andra.

Incel själv är en förkortning av Involotary Celibat.

Absolut inget folk vi ska spendera ens en sekund att bry oss om.
Ofrivillig celibat - var kom tjock, tunnhårig glasögonorm in i bilden? Verkar som folk inte vet vad det betyder utan hittar på lite bäst de vill....
Oskuld sa man förr.
Citera
2019-01-09, 13:24
Medlem
Czarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitta
Mår alltid lika illa när ett töntigt ord får flyt och plötsligt ska alla slänga sig med det... just nu peakar nog ordet incel, och det är incel hit och dit och allt är fucking incel.

Nu används ju ordet Incel även av folk som lever i Ofrivillig celibat(även fast de flesta av dom verkar föredra termen loveshy).

Det är väl inte så farligt att nyansera språket för att skilja på de som lever i frivillig celibat(exempelvis religiösa) och ofrivillig celibat?
Citera
2019-01-09, 15:44
Medlem
roflcores avatar
Bah.
Wallah.
Abou.
Cringe.
Cuck.
CIS-man.
Hen i alla dess former.
Influencer.
Gamer-girl. (Menar inte att det är fel med tjejer som spelar tv-spel, tvärtom. Men tycker inte om att lägga in ett kön efter "gamer", man är väl en Gamer oavsett kön?)

Listan kan göras lång!
Citera
2019-01-09, 16:42
Avstängd
XX-Ambars avatar
Hatar när folk påbörjar en mening med "Asså" detta är väl en fråga om mognad dock. Får en känsla av att blattar smittat av det på stackars Svenska tonåringar.
Citera
2019-01-10, 12:24
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noidea2k8
OVCEL och hanrej, man måste ju hålla med om att svenska språket är inte alltid så jävla hippt. Så jag tycker att låneord är helt okej, även om det ibland används överjävligt mycket.

Ordet "hanrej" upptäckte jag när min webläsare av någon anledning automatöversatte en porrsida åt mig! Blev samtidigt superförvirrad när porrgrenren "fettisdag" dök upp, tills jag insåg att det var smygtagna bilder från mardi gras-paraden som åsyftades. Hade hoppats på semmel-porr.

Jag vill rycka ut till försvar för uttrycket "cringe". Det beskriver väldigt väl en fysisk reaktion man får av något som händer, vilket inte alltid sammanfaller med något som är "pinsamt". "Cringe" fyller ett tomrum i språket.
Citera
2019-01-11, 18:26
Medlem
Beethovanias avatar
Finns en del ord som är väldigt löjliga att använda.

Cuck har blivit väldigt ovanligt och verkar användas flitigt av osäkra pojkar, såklart undantaget de som använder det ironiskt.

Folk som på allvar pratar om alfa och beta är också ganska tramsiga.
Citera
2019-01-11, 23:52
Medlem
Jofs avatar
Inom ekonomi och handel vill dom gärna svänga sig med ord som täcker över det faktum att dom inte riktigt vet vad dom talar om eller att dom bara vill framstå som märkvärdiga. Som vissa tonåringar!

Dagens vidrighet hämtar jag från SvD näringslivsdelen (d.d.)

PRISAR IN

är uttrycket!

Hela citatet:
Man ska komma ihåg att marknaden prisar in lågkonjunkturer fler gånger än de inträffar.

Språkgrisen är:Thomas Elofsson, förvaltare för Catellas Hedgefond
Vill gärna också ATT MAN SKA KOMMA IHÅG saker och ting. Vilket gör att rätt förmätet intryck.
Citera
2019-01-17, 12:10
Bannlyst
Ogillar massmedia som kallar "terrorister" för "terrorister". "Terrorgrupp" börjar jag också irritera mig på. "Terrorister" ser sig själva inte som sadister som slår blint helt i onödan så ett bättre ord vore "våldsbejakande" enbart. Det är ju inte fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in