2019-01-16, 22:05
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Fotboja mot pass?

”I stället för att betala 100 000 dollar i borgen vädjar nu advokaten att hans nya klient ska förses med en fotboja med gps-funktion inför den väntande rättegången.
Enligt brevet ska advokat Grinberg ha varit i kontakt med åklagaren i ärendet, Sarah Gresham. Hon ska, enligt advokaten, ha samtyckt till att släppa ut svensken mot att han lämnar in sitt pass och förses med fotboja.”

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/1kadrK/tv-profilen-vadjar-att-fa-lamna-fangelset-villkorligt

Fejknews. Finns det ingen gräns för hur dåligt svensk massmedia rapporterar?

Ändringen är att han får 12 timmar på sig att lämna in passet efter frisläppandet. Men han måste fortfarande betala borgen på $100 000 först, bära fotboja osv. Det är bara inlämning av pass som ändras. Kanske bara har att göra med själva logistiken?

Källa: https://imgur.com/a/4aAIDBY, från https://www.browardclerk.org/Web2/CaseSearch/ (ofta nere)
Citera
2019-01-16, 22:30
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miocic
Kan någon summera vad han faktiskt är anklagad för? Det måste väl ha kommit ut?

Allt jag kan hitta i Am. Media är att han tafsat på en 13 åring.

Torsdag 3 januari, vittnesmål från 13-årig pojke:
Han hängde i en klätterställning när farbror Bosse kom fram och skulle "hjälpa till". Bosse grep tag i benen, och förde sina händer längre och längre upp längs ben och lår. När Bosses händer närmade sig skrevet blev det obehagligt, och pojken hoppade ner och gick bort en bit för att komma undan.

Bosse följde efter och skulle "hjälpa till" med situps. Samma visa här, Bosse grep tag i fötterna och började röra pojken allt längre upp, tills han nådde skrevet där han smekte honom fram och tillbaka över penisen. Pojken hoppade upp och sprang bort från Bosse. Pojken och hans familj anmälde detta hos polisen två dagar senare. Han berättade då att han aldrig pratat med Bosse tidigare, men sett honom många gånger i parken.

Fredag 4 januari, vittnesmål från två lite äldre tonåringar:
Farbror Bosse kom fram till dem och frågade om deras träning. Han försökte grabba tag i T-shirten på en av dem för att "se musklerna". De lyckades värja sig, men tyckte det var så anmärkningsvärt att de ringde polisen, som kom till parken och förhörde Bosse.

Efter att även den 13-årige pojken och hans familj har polisanmält Bosse blir han förhörd och häktad.

Bosses version: Nekar bara till själva tafsandet.

Källa: https://www.browardclerk.org/Web2/CaseSearch/ (ofta nere)
Citera
2019-01-16, 22:36
Medlem
Tyckte G.W sa att Bosse antagligen bara fått dagsböter i Sverige. Att det kan skilja så markant för samma brott. Bara att borgen är satt till 100.000 dollar är ju helt bisarrt.
Citera
2019-01-16, 22:37
Medlem
Farbror Bosse har onekligen ställt till det för sig... Mer kommer att visa sig.
Citera
2019-01-16, 22:41
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KIBy
Får han bo kvar på hotellet tro? Eller är han "portad", har han kvar alla sina saker där?
Gud vad hemskt att känna sig så utlämnad till främlingar som kan deala med ens liv hur dom vill ungefär.
Ja, jag tycker faktiskt lite synd om honom i detta läget.

Tror han är portad. Det sas i en av de första amerikanska TV-intervjuerna, typ att "hotel management will not let him back in" eller liknande.

Tror man måste ha både kreditkort och foto-ID för att checka in på de flesta hotell i Florida. Utan pass kan det bli halvknepigt att lyckas med ett svenskt körkort. Men nåt går väl att hitta.

Har han med vilje tafsat på tonåringar tycker jag inte synd om honom.
Citera
2019-01-16, 22:41
Medlem
happyjoys avatar
Det verkar ju nästan som farbrorn börjar bli dement?
Citera
2019-01-16, 22:45
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Fotboja i främmande land låter ju inte som någon överenskommelse att jubla över.
Det är väl ändå klart att föredra framför en cell? Fast han lär inte vilja gå i shorts under tiden.
Citera
2019-01-16, 22:50
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Tror han är portad. Det sas i en av de första amerikanska TV-intervjuerna, typ att "hotel management will not let him back in" eller liknande.

Tror man måste ha både kreditkort och foto-ID för att checka in på de flesta hotell i Florida. Utan pass kan det bli halvknepigt att lyckas med ett svenskt körkort. Men nåt går väl att hitta.

Har han med vilje tafsat på tonåringar tycker jag inte synd om honom.
De 12 timmarnas frist kanske är för att han ska ha en möjlighet att hitta boende?
Citera
2019-01-16, 22:51
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dc3102
Tyckte G.W sa att Bosse antagligen bara fått dagsböter i Sverige. Att det kan skilja så markant för samma brott. Bara att borgen är satt till 100.000 dollar är ju helt bisarrt.

Borgen sätts utgående från hur allvarligt brottet är, och risken att han inte kommer till rättegången.

Sexuellt övergrepp på minderårig är allvarligt. Flyktrisken är extremt hög.

Kan det bevisas att han tvingat sig på en pojke och smekt honom i skrevet, då räcker det kanske för lite fängelse även i Sverige?

Det var en svensk nittonåring som häktades i USA efter han hade haft åkt dit och haft sex med en tolvåring. Där var det först väldigt upprörda toner i amerikansk massmedia, men det lade sig ganska snabbt. Tror de svängde till att nästan tycka synd om honom, han verkade väldigt naiv och bortkommen. Så han blev hemsläppt till Sverige ganska snabbt och lätt.

Jag får inte alls samma vibbar med Farbror Bosse. Massmedia och polis reagerade väldigt starkt, och jag har inte sett att de backat från detta. De verkar tycka att de har att göra med ett sexuellt rovdjur som ska straffas.

Själv blir jag inte förvånad om han får ett fängelsestraff på nåt år, eller till och med flera år.
Citera
2019-01-16, 22:55
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
De 12 timmarnas frist kanske är för att han ska ha en möjlighet att hitta boende?

Ja, det har du rätt i.

Som det var skrivit läste jag det först mest som att det var krångligt att lämna in passet i förväg eftersom det var inlåst på ett annat ställe.

Sen undrar jag lite varför de låter han vandra runt på egen hand i ens en minut med passet i handen, hur mycket borgen han än betalt in?
Citera
2019-01-16, 23:00
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Ja, det har du rätt i.

Som det var skrivit läste jag det först mest som att det var krångligt att lämna in passet i förväg eftersom det var inlåst på ett annat ställe.

Sen undrar jag lite varför de låter han vandra runt på egen hand i ens en minut med passet i handen, hur mycket borgen han än betalt in?
Passet ligger i påsen med hans tillhörigheter på häktet så logistiskt vore det mycket enkelt att bara beslagta det.
Citera
2019-01-16, 23:07
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av happyjoy
Det verkar ju nästan som farbrorn börjar bli dement?

Hur hans sexuella preferenser ser ut är nog inte mycket att tvivla på. Att däremot inte kunna hantera sina böjelser tyder på bristande omdöme. I det här fallet tror jag det handlar om begynnande demens. Tragiskt ..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in