2019-01-04, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InnesI
Vissa klassiker anser jag inte håller och är överhypade (eller kanske bara inte lika intressanta i vår tid). Utvandrarserien är inte en av dem. De är alla helt fantastiska!

Aquinos förord är intressant (om det är detsamma som jag läst). Han hade en unik inblick i CoS fram till 1975 och sedan också en unik ställning i att han ledde den mest inflytelserika utbrytarorganisationen. Ibland anser jag att han försöker projicera sin post-1975 Setianism på CoS anno 1966-1975 men hans perspektiv är ändock mycket intressant.

Edit: Jag tittade igenom innehållet snabbt och det verkar vara något helt annat än bara Aquinos förord till LaVeys bok. Mycket intressant...

Aquino hävdar redan i början av boken att LaVeys bok var förlegad när den släpptes. Jag har en lista av böcker att läsa innan jag går på djupet i Aquinos bok, men jag har höga förväntningar.
Citera
2019-01-04, 17:49
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The123
Aquino hävdar redan i början av boken att LaVeys bok var förlegad när den släpptes. Jag har en lista av böcker att läsa innan jag går på djupet i Aquinos bok, men jag har höga förväntningar.

Med tanke på att originalet var ett hastigt ihopplock för att möte en deadline som var alldeles för snäv är det inte så underligt. Att sedan Aquino spär på det lite kan jag mycket väl tänka mig eftersom han har ett eget narrativ han vill föra fram. Jag tror han är helt ärlig i vad han säger, det är intrycket jag fått de få gånger jag har korresponderat med honom (samt sett andra korrespondera med honom), men jag tror att han tror på sin egen historia lite för mycket ibland.

Jag har lyssnat på ett par intervjuer med Aquino där han diskuterar boken och det låter som det brukar när han diskuterar Satanism att han försöker dra paralleller och kopplingar till det han kom att stå för i Temple of Set. Inget fel i det. Han har beskrivit det förr och det har blivit mycket intressant (och även Stephen Flowers utläggning i Lords of the Left Hand Path är mycket bra men skrivet ur ett väldigt setianskt perspektiv).

Aquinos stora bok om Church of Satan är tex riktigt bra, speciellt då massor av brev är reproducerade och då kan vi tolka själva.
Citera
2019-01-07, 10:12
Medlem
Jag var tydligen varit lite snäll förra året för tomten lämnade två böcker under granen åt mig.

The Great Book of Amber: The Complete Amber Chronicles - Roger Zelazny
Fick tipset att läsa dessa av en användare här på forumet. Hoppas jag inte ångrar mig efter 1200 sidor.

Ready Player One - Ernest Cline
Som 80-talist som växte upp med blåsor på tummarna så känns denna given.
Har inte sett filmen och vad jag vet finns inte boken översatt på svenska så det fick bli på engelska.
Citera
2019-01-15, 16:53
Avslutad
gjorde en stor beställning på dessa böcker

And Then There Were None

The Talmud

The Art of War

Beroendepersonligheten : att förstå beroendeprocessen och tvångsmässigt beteende

Slutstation Brooklyn

Lycka! : en handbok i konsten att leva

Hogg

Nekrofilen

Självbetraktelser

Mordet på Orientexpressen

En del intressanta böcker , några kontroversiella ,deckare och filosofiska också.
Citera
2019-01-15, 17:55
Medlem
Ördögs avatar
Jörn Donner: Lilla mammuten - halvautentiska dagböcker från juli 2013 till februari 2015 (2015)

JD är alltid underhållande, också i sådana här fragmentariska verk.
Citera
2019-01-15, 19:21
Medlem
Carobnjaks avatar
Adonis - Våld och Islam
Citera
2019-01-16, 13:35
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av americandadfan
Hogg

Nekrofilen

Hogg kunde jag inte läsa färdigt men det gjorde nog inte så mycket då den knappt besatt några större kvalitéer men Nekrofilen är väldigt bra, om du gillar den bör du läsa Wittkops andra roman Barnhandlerskan sen med.
Citera
2019-01-16, 18:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Hogg kunde jag inte läsa färdigt men det gjorde nog inte så mycket då den knappt besatt några större kvalitéer men Nekrofilen är väldigt bra, om du gillar den bör du läsa Wittkops andra roman Barnhandlerskan sen med.

Okej får se hur långt jag kommer då. Mycket möjligt att den också köps in. Vill ju fylla ut min kontroversiella sektion .
Citera
2019-01-16, 18:58
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av americandadfan
Okej får se hur långt jag kommer då. Mycket möjligt att den också köps in. Vill ju fylla ut min kontroversiella sektion .

Om det är ändamålet med bokköpet så då är den ju given! Skulle säga att den är mera kontroversiell då det är barn i centrum för "vidrigheterna" jämfört med ett lik.
Citera
2019-01-16, 20:00
Medlem
NoTruces avatar
Richard Fords Vinterfiske, som reades ut för fem spänn på biblioteket. En samling noveller jag tror Rakii talat sig varm om (eller är det andra av Fords böcker?) så jag blev nyfiken. Har börjat läsa den första berättelsen och den verkar mer än lovande.
Citera
2019-01-16, 20:55
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Richard Fords Vinterfiske, som reades ut för fem spänn på biblioteket. En samling noveller jag tror Rakii talat sig varm om (eller är det andra av Fords böcker?) så jag blev nyfiken. Har börjat läsa den första berättelsen och den verkar mer än lovande.

Just den novellsamlingen har jag inte läst men jag har tidigare talat gott om Fords romantrilogi som inleddes med Sportjournalisten. Kommer jag över Vinterfiske så köper/lånar jag den, har för mig att den bioaktuella filmen Wildlife bygger på en av novellerna i den.
Citera
2019-01-19, 21:32
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Kanske den bästa novellsamling jag någonsin läst. Underbara små berättelser om livet i nordvästra USA. Återkom gärna och skriv vad du tycker om boken.

Själv beställde jag precis Peter Mays senaste: The man with no face. Får hoppas att den når upp till samma standard som Lewis-trilogin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in