2019-01-16, 02:41
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
En begravning av två mördade barn där de vita kistorna kremeras och stoftet strös för vinden är väl inget som inte kan ske. Och varför måste det ske en efterföljande middag och varför inte sedvanlig begravningsmusik? Vad har kändisar med detta att göra?
Detta är ju två offer, två barn, som tragiskt bragts om livet.

Nu höll man tydligen två begravnings ceremonier, den ena som minneshögtid.
Att ha två begravningsceremonier och separera mordoffer från mördare hade antagligen inte förändrat så mycket.

Jag har inte gått i dessa stackars anhörigas skor. Var och en måste bli tillfreds med det den känner är bäst och mest passande. Man kan inte lasta anhöriga för att de sannolikt i sin ofattbara sorg och chock valde att följa det efterlämnade instruktionsbrevet. Vi kanske alla hade gjort likadant i samma sits.
Men det är en hypotetisk diskussion som kan ha flera olika svar beroende på hur man ser det. Något facit finns inte.

Vitsen torde vara att för de anhöriga så är alla lika anhöriga. Blod är tjockt. Det är väl bara regering och riksdag som kan göra anspråk på att få hedersbegrava flickorna för sig. Ingen sådan propå är känd, men det kan ju bero på val o. regeringsbildningen.

Att barn räknas som medmänniskor med rättigheter, vilket är prima, betyder inte att staten kan garantera dem föräldrakärlek eller friska anhöriga, syskon, släkt eller kusiner till ens begravning. Det måste man fixa själv.

Vid den punkten (begravningen) finns det inte heller någon riktigt solid garanti eller försäkring för att nån jävel alls bryr sig riktigt. Särskilt om man inte har tjugo års ATP-grundande inkomst och medlemskap i facket.

Vi föds lika som snö men bekanta kistbärare får man skaka fram ur egen ficka.

Flickorna hade kanske velat ha Hasse Andersson, men vem kan egentligen säga att de hade märkt av det?

De anhöriga märker dock desto mer. Ty begravningen är för dem. Och då får väl de bestämma?

Man kunde pålat ner föräldrarna knota för knota också... Och läst upp kungörelsen av detta i Opinion Live.
Citera
2019-01-16, 03:10
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Sedan vet jag inte hur polisen har visat någon särskild respekt för barnen. De är även under pressträffen reducerade till "två flickor med varsin diagnos". Så tröttsamma att ta hand om att föräldrarna fullständigt tappat greppet. Är det en rättvis bild verkligen av Moa och Agnes? Är det respektfullt att låta deras mördare få sista ordet?
Vad anser du polis skulle ha sagt i samband med en pressträff som i sig inte är annat än en större och muntlig form av ett pressmeddelande?
När åtal väcks och det sker en viss resumé via stämningsansökan är det väl inte ett ett ord om offer heller?
Låta mördarna få sista ordet?

Det som presenterades är föräldrarnas motiv via avskedsbrevet och det må vara knastertorr anledning men vad har du tänkt dig?
Det är gärningen som ska presenteras, mer lär du inte förvänta dig i ett sådant forum.
Citera
2019-01-16, 05:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drunknar
Väldigt bra inlägg som klart och tydligt belyser mycket av det som är fel med polisens och även anhörigas hantering av flickorna efter morden. Dessa heliga kor, de anhöriga som inte får kritiseras på minsta sätt. De som bestämde att flickorna skulle begravas tillsammans med sina mördare äcklar mig något enormt och jag tänker inte hyckla någon som helst respekt för dessa, vilka det nu var. Hoppas verkligen det fanns i alla fall någon som protesterade mot detta sista övergrepp.
Var ligger den gemensamma graven där familjen är tillsammans?
Citera
2019-01-16, 05:49
Medlem
Citat:
Ja, just så!
Den största studie som gjorts av ME sjuka 12-16 åringar visade på ett mycket stort samband mellan hemmiljö, ängslighet och psykiska besvär hos fr a modern och isolerad familj under barnens lågstadieålder. Återigen hamnar man i diskussionen kring vad som var hönan och ägget. Var barnen sjuka pga av en dysfunktionell hemmiljö eller blev hemmet sådant för att barnen var sjuka?

I vart fall kan man nog konstatera att föräldrarna inte tog tillvara varje sekund för att få barnen att bli fria självständiga sociala individer som rullades ut i rullstol till skolan eller på utflykter om inget annat var möjligt. Eller själva tog ledigt från jobbet om barnen nu var väldigt sjuka.

Natti!
Föräldrarna kanske hade upplevt en betydligt större livskvalitet och sett större möjligheter till ett liv i egentlig mening om en rullstol hade varit det som behövdes? Det är precis där man hamnar om man försöker använda sin mentaliseringsförmåga och kopplar bort sina egna känslor om hur saker och ting borde vara.

Barnen blev isolerade och deras utveckling blev påverkad av sjukdomen, dom blev naturligtvis inte sjuka av sjukdomens symptom. På samma sätt som musklerna förtvinar i en förlamad kropp så skulle man kunna vrida allt ett varv och försöka inbilla sig och alla andra att förlamningen beror på att musklerna förtvinat. Man kan inte se sjukdomen som ett resultat av symptomen, det är som att påstå att det är ägget som har värpt hönan. Detta borde inte vara helt omöjligt att begripa för en kirurg/obducent.

Men det är det uppenbarligen.
Citera
2019-01-16, 06:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Påminde mig om narcissistisk personlighetsstörning - vad du nu än skriver om.
Jag fattade det som om de är spridda för vinden vid havet och antar det är sånt som stod i det mer praktiska brevet.

Nu har jag en helt annan fråga.
Kom man fram till nåt i tråden om hur elförbrukningen kunde gå upp till normal nivå på söndag igen?
Den som skrev om sänkningen lät trovärdig.
Det är enkelt. Om man har 20° i ett hus och vrider ner termostaten till 10° för att sänka värmen så förbrukas ingen elektrisitet förrän temperaturen sjunkit till den inställda. Förutsatt att det då är kallare än 10° utomhus så ökar elförbrukningen igen för att behålla den inställda temperaturen. Sen varierar det som är ”normal” förbrukning väldigt mycket beroende på utomhustemperaturen. Men jag kan se ett scenario där man av olika anledningar sänker värmen i huset dramatiskt. Särskilt eftersom olika dödsdagar nämns av flera oberoende av varandra. Det är inga vittnesmål från ”alter ego”.
Citera
2019-01-16, 06:17
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det är enkelt. Om man har 20° i ett hus och vrider ner termostaten till 10° för att sänka värmen så förbrukas ingen elektrisitet förrän temperaturen sjunkit till den inställda. Förutsatt att det då är kallare än 10° utomhus så ökar elförbrukningen igen för att behålla den inställda temperaturen. Sen varierar det som är ”normal” förbrukning väldigt mycket beroende på utomhustemperaturen. Men jag kan se ett scenario där man av olika anledningar sänker värmen i huset dramatiskt. Särskilt eftersom olika dödsdagar nämns av flera oberoende av varandra. Det är inga vittnesmål från ”alter ego”.
Ja, sänkningen känns som det tillhör det som skett, jag begrep bara inte hur det sen blev normalt igen om de var döda. Men då hänger jag med. Skånetempen är är en rent tropisk zon, här rörs det rakt inte på nån termostat som ska jämkas med utsidans i januari. Jag kan nog steka fläsk på elementen.
Senast redigerad av develi 2019-01-16 kl. 06:19.
Citera
2019-01-16, 06:34
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Nej, jag har funnit något viktigt.

Kvarstår fakta, polisen var säkra efter 10 dagar på att förklaringsbrevets beskrivning stämde, utan att veta om någon av föräldrarna skrev det. /Polisens talesman Lina Isaksson Kvällspressen

Varför svamlar du om pressmeddelandet 10 dagar efter händelsen? Diskussionen handlar om PT i december och min fråga till dig var
Du har vid ett flertal tillfällen sagt att polisen inte tycker undertecknandets äkthet var viktiga, dvs underskrifternas äkthet inte var viktiga. Tycker du skall lyssna på PT igen och tala om var polisen säger detta.
Citera
2019-01-16, 06:38
Medlem
develis avatar
Citat:
Nationellt forensiskt center NFC är gamla SKL som bytt namn. Huvudavdelningen ligger i Linköping. Dit skickas fingeravtryck, provfynd från brottplats, blodprover, Dna-prover, vävnadsprover, klädesplagg, hårstrån, saliv, sperma, partikelfynd, fotavtryck mm mm samt allt som rör vapen. Även fynd och prov från obduktion av offer eller levande misstänkt gärningsman skickas dit.
Men ärligt. Du får en sketen fråga om de skilda dödsdatumen och sist sedda och börjar rabbla om NFC:s historik och vart det ligger? Har du kört wiki nu igen?
Citera
2019-01-16, 06:59
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Varför svamlar du om pressmeddelandet 10 dagar efter händelsen? Diskussionen handlar om PT i december och min fråga till dig var
Du har vid ett flertal tillfällen sagt att polisen inte tycker undertecknandets äkthet var viktiga, dvs underskrifternas äkthet inte var viktiga. Tycker du skall lyssna på PT igen och tala om var polisen säger detta.
Hahahaha, jag tror hela tråden har ätit flugsvamp.

Pressmeddelande januari: Ja, det existerar ett avskedsbrev.
Uttalande i Expressen: Men vi ska undersöka brevet.
Pressträffen december: Ja, underskrifterna var autentiska. Det är inte nån som blivit lurad. Ingen annan har pillat på det. Det visar analyserna.
Citat:
Det var vid 12.30 på fredagen som polisen gick ut med informationen om avskedsbrevet på sin hemsida. Polisen anser att de har kommit tillräckligt långt i utredningsarbetet och har därför möjlighet att offentliggöra brevets existens. Däremot vill de inte bekräfta att det är fastslaget att brevet verkligen är skrivet av någon av föräldrarna.

– Jag går inte in på det eftersom det pågår en förundersökning men jag kan ju säga som så här att vi har valt att gå ut med den här informationen i dag för att vi anser oss ha tillräckligt, säger Lina Isaksson, presschef vid polisen i Region Syd.
https://www.expressen.se/kvallsposten/foraldrarna-i-bjarred-lamnade-avskedsbrev/
Citera
2019-01-16, 06:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Nja. Om man sänker termostaterna till 10 kommer förbrukningen sjunka från normal till 0 tills huset nått 10 grader. Det kanske kan ta bortåt ett dygn, och stämmer bra med förbrukning 20% 6/1. När termostaterna då "slår på" igen kommer förbrukningen att stiga till 50% för att hålla 10 grader. Förbrukningen är proportionell mot skillnaden i temp inne och ute, och åtminstone 6/1 var det runt nollan i Bjärred.
Jag kan inte få ihop dippen till 20% under 6/1 på annat än något av dessa sätt:
1) Någon slog aktivt av tidigt 6/1, och sedan på ca ett dygn senare. "Av" kan betyda antingen nerskruvande av termostater eller att slå av all el
2) Det var ett generellt strömavbrott i området just 6/1. Googlade en del på det för många månader sedan men hittade inget om det.
Citera
2019-01-16, 07:10
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Hahahaha, jag tror hela tråden har ätit flugsvamp.

Pressmeddelande januari: Ja, det existerar ett avskedsbrev.
Uttalande i Expressen: Men vi ska undersöka brevet.
Pressträffen december: Ja, underskrifterna var autentiska. Det är intIe nån som blivit lurad. Ingen annan har pillat på det. Det visar analyserna.

Ja, man kan verkligen undra.
Tack för sammanställning

En annan sak som slagit mig är vad Ers Höghet Missan sysslat med under de betalda lektionerna med M.
Jag trodde att man som lärarinna självklart hälsar på de som följer med barnet till lektionerna men sedan borde resten av tiden 100% riktas mot barnet och pianospelandet. Men här har det tydligen hunnits med att djupgående studera medföljande person/er både vad det gäller personlighet, psyke, hälsa och klädsel.
Citera
2019-01-16, 07:16
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Ja, man kan verkligen undra.
Tack för sammanställning

En annan sak som slagit mig är vad Ers Höghet Missan sysslat med under de betalda lektionerna med M.
Jag trodde att man som lärarinna självklart hälsar på de som följer med barnet till lektionerna men sedan borde resten av tiden 100% riktas mot barnet och pianospelandet. Men här har det tydligen hunnits med att djupgående studera medföljande person/er både vad det gäller personlighet, psyke, hälsa och klädsel.
Ja, det är väldiga analyser. Det är väl tur att A bland annat slipper höra det som skrivs - för det är dubbla budskap. Förstörd och likt sin pappa och hur denna framställts har vi väl hört till leda.
Välanalyserat på blott nån timme, mer hade hon inte sett henne.
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Agnes; lika fin tjej . Intelligent. Förstörd av sin pappa. Kanske också på nåt sätt mest lik honom.
Senast redigerad av develi 2019-01-16 kl. 07:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in