Citat:
Ursprungligen postat av
drunknar
Väldigt bra inlägg som klart och tydligt belyser mycket av det som är fel med polisens och även anhörigas hantering av flickorna efter morden. Dessa heliga kor, de anhöriga som inte får kritiseras på minsta sätt. De som bestämde att flickorna skulle begravas tillsammans med sina mördare äcklar mig något enormt och jag tänker inte hyckla någon som helst respekt för dessa, vilka det nu var. Hoppas verkligen det fanns i alla fall någon som protesterade mot detta sista övergrepp.
På dagen ett år innan tragedin i Bjärred skedde mördade en dansk far hela sin familj, hustru och fyra barn inne i deras hus i en mindre stad i Danmark. Därefter hängde han sig. Han var jämngammal med O och barnen var i Agnes och Moas ålder.
När familjen skulle begravas gick hela byn på begravning, utmed bygatan vajade danska flaggor på halv stång på varje lyckstolpe och affärer hölls stängda. Men mannen, mördaren, fick inte begravas med de andra. Hans begravning skedde på en annan kyrkogård långt bort med endast hans anhöriga närvarande. Det var ett väldigt tydligt krav från alla närstående och vänner till de mördade. Det ansågs helt fel att begrava barnaoffren med sin mördarfader.
När jag tidigare funderat kring detta i tråden har folk kritiserat mina tankar och tyckt att anhöriga måste få göra som de vill och upplever bäst. Vilket naturligvis är rimligt. Men skulle verkligen ett enda mordoffer någon enda gång vilja begravas med sin mördare? Skulle en hedersmördad kvinna vilja bli begravd tillsammans med maken som dödade henne för att hans familj tycker att de ”ägde” henne?
Barnen A och M ville med största säkerhet inte dö, de ville leva och någon begick maximalt möjliga övergrepp mot dem. Ska de då vila tillsammans? Nu är de ju alla fyra strödda över havet på västkusten, men själva begravningscermonin med fyra vita kistor var gemensam, enligt uppgift.