2019-01-16, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anel11
Det kan man nog tänka sig. Känsligt att flytta i den åldern. Dock konstigt skrivet i tidigare inlägg före ditt att Oscar skulle kunnat doktorera i ekonomi i Göteborg, Oskar var ju jurist och inte ekonom. Moms är juridik inte ekonomi.
Nog mitt inlägg du syftar på. Jag är alls inte kunnig på var moms finns på skalan ekonomi/juridik. Men Handelshögskolan i Göteborg har bägge delarna. Fast den här frågan är förmodligen inte viktig, bara en liten fundering.
Citera
2019-01-16, 00:07
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
En postare som visste en hel del. Nr 2 är intressant. Kan 2 har varit bortresta och kommit hem till 2.
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag kan aldrig tro annat än att en förälder befinner sig utanför huset om det skickas ett vanligt sms som inte har med händelsen att göra.
Det har jag som sagt funderat kring.

Jag har läst ut det FuL säger som om det är en dialog dem emellan
men;
kan han likaväl mena sista livstecken på en person - dvs den som skickar sms till den andra föräldern?
Han säger ett (1) sms likaväl.

(..) sista livstecknet är på fredag kväll och sen har folk försökt nå vissa familjemedlemmar under lördagen utan att få kontakt."

"Sista livstecknet är ett sms som skickas mellan föräldrarna emellan.(..) ett vanligt sms skickas strax efter halv tio på fredag kväll."

" Det är inget speciellt innebörden utan det är, jag kommer inte ihåg innebörden ordagrant, men det inget som visar någonting som har med händelsen att göra."
Glömde förut angående det du hänvisade till som nr 2.
Snodde reviews uppgifter nyss lagda i tråden:
Citat:
Oskar senast sedd i livet 2018-01-05
Dödsdatum / Dödsbevis 2108-01-09 Ej faställt
Anträffades avliden 2018-01-09

Agnes senast sedd i livet 2018-01-05
Dödsdatum / Dödsbevis 2018-01-09 Ej faställt

Hanna Dödsdatum / Dödsbevis 2018-01-00 Ej faställt

Moa Dödsdatum / Dödsbevis 2018-01-00 Ej faställt
Citera
2019-01-16, 00:19
Medlem
Hur gammal är "pianofröken"?
Citera
2019-01-16, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HumbleOpinion
Eftersom jag bor inte så långt från familjens tidigare bostad (Blågatan/Näset/Göteborg) och har unge i liknande ålder som A (tyvärr ett bekantskapsled för långt ifrån A för att jag ska veta något om familjen) kan jag plita ner lite funderingar jag haft runt deras flytt till Bjärred:

- Trevlig villa i område som anses "bra" i Göteborg
- Ca 3 min promenad till skolan där A gick i åk 1
- Ca 7 min promenad till typisk västkust-badplats (trevlig)
- Om A ville spela fotboll bodde de 3 min promenad från träningsplanen för en klubb och 7 min promenad från planen för en annan (en av de större i Gbg på tjejfotboll)
- Om A ville spela instrument: två hållplatser bussresa (tar ca 2 min) till mycket aktiv kulturskola med möjlighet att spela praktiskt taget vad som helst.
- H:s mamma tycks bo max 5 min bort med bil, kanske 10 min kommunalt. Nästan "hemma" för H

Så med min kanske något hemmablinda syn på saken har jag svårt att förstå flytten till Bjärred, dit de flyttade efter bara ett år på Blågatan. Tråkigare hus (ser det ut som), tråkigare läge, ingen släkt i närheten, inga vänner till att börja med(?). Vad var uppsidan? Att O slapp veckopendla till sitt jobb i Lund. Men blev flytten till Bjärred bra? Var de lyckliga där? (Det verkar ju onekligen inte så.)

Annan sak man kan fundera på, kanske: om O ville doktorera i ekonomi, kunde han inte gjort det i Gbg, där de bodde? Här finns ju en Handelshögskola. Fast de kanske sysslar med andra saker än institutionen i Lund?

Nåväl. De här funderingarna kanske inte har bäring på något. Men jag blir inte klok på deras hastiga flytt till Bjärred. Och om den inte var en succé kanske den kan ha bidragit till föräldrarnas nedåtgående psykiska formkurva, ihop med kommande diagnoser på tjejerna.

Vilken årskurs gick respektive dotter i när de flyttade? Flyttade de mitt i en termin eller tog man hänsyn till skolgången?

Kan det vara så att familjen begärt hemskolning även i Göteborg, men inte fått det? Nu tror jag att flytten berodde på att även Hanna fick jobb i Skåne. När började hon på Skatteverket, i samband med flytten eller en tid efter?

Samtidigt är det mest intressanta att få veta om läkarintygen var äkta. Tänk om de var falska? Kalla Fakta berättar om en falsk läkare som IVO missade. Det var en reporter som upptäckte falskingen. Förtroende för myndigheterna sjunker...
Citera
2019-01-16, 00:32
Medlem
Håller med i vartenda ord du skriver.
Citat:
Ursprungligen postat av drunknar
"Vinsten" skulle vara att få slippa lägga resurser på utredningen som ändå inte kommer leda till åtal. De känner att de måste komma med ett slutgiltigt uttalande så att ärendet kan läggas åt sidan och så fort som möjligt glömmas bort. Jag säger inte att jag är övertygad om att det slarvats men det med förhör av missan tyder på det. Fråga dig om detta förhör skulle behandlats lika arrogant om misstänkt gärningsman inte begått självmord, en av de mycket få personer som besökt familjen regelbundet de senaste åren och hon får själv se till att förhör hålls. Väldigt slarvigt och tyder på en likgiltighet till att utreda ordentligt kring de misstänkta mördarna. I alla fall som jag ser det.
Citera
2019-01-16, 00:42
Medlem
drunknars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Men för sjutton.
Vi har två mördade barn på 11 och 14 år.

Deras föräldrar har sedan lång tid planerat morden på dem, uteslutit dem ur testamentet.
De har mördats brutalt i helt osederat vaket tillstånd. Det har sannolikt tagit flera minuter av desperat dödskamp, antagligen tagit längst tid för den som bara kvävts. Att kvävas kan ta upp mot fem minuter. De har överfallits av en eller två personer som de trodde sig vara som mest trygga med. De får dessutom skulden till det hela eftersom de hade fått diagnos på ME.
Kan det bli så mycket värre?

Ja det kan det om man gör dem helt anonyma, begraver dem med sina mördare, inte ens gör en dödsannons, näthyllar deras mördarre och av omtanke om mördarnas eftermäle inte vill lämna ut vem som handgripligen tog deras liv.

Den ultimata kränkningen av dessa stackars tösers liv och eftermäle.

Väldigt bra inlägg som klart och tydligt belyser mycket av det som är fel med polisens och även anhörigas hantering av flickorna efter morden. Dessa heliga kor, de anhöriga som inte får kritiseras på minsta sätt. De som bestämde att flickorna skulle begravas tillsammans med sina mördare äcklar mig något enormt och jag tänker inte hyckla någon som helst respekt för dessa, vilka det nu var. Hoppas verkligen det fanns i alla fall någon som protesterade mot detta sista övergrepp.
Citera
2019-01-16, 00:44
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jazz16
Det känns som att det var O:s vilja att flytta till Bjärred. Ville de andra det också? Blev Hanna, Agnes, Moa deprimerade efter flytten, ville de inte flytta, trivdes de inte, saknade de sina vänner och släkt? Hade de någonsin något att säga till om?
Det kommer vi säkerligen aldrig få svar på men det är saker jag funderar på i alla fall.

Ja bra blev det inte i Bjärred i alla fall. Ingen av dem tycks mått bra.

Kanske var det en bidragande orsak till att det var Oskar som körde runt Agnes till aktiviteter. Barnen ville inte flytta, Hanna kanske inte heller var så sugen egentligen men Oskar var ju ett underbarn så hans karriär var förstås mest viktig av allt. Så när familjen inte mår bra skall pappa överkompensera och se till att nu minsann skall alla ha roligt.

Men det fungerar inte och barnen blir sjuka och frun deprimerad och nu står de ändå i vägen för hans (förvisso något obskyra) akademiska segertåg.
Citera
2019-01-16, 00:55
Medlem
drunknars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Du tror inte att de har lagt ner avsevärda resurser för att verkligen få ordning på fallet?

Jag är helt övertygad om att de verkligen har bottnat allt som går just för att få klarhet i vad som verkligen hände, dina konspirationsteorier känns verkligen främmande måste jag säga.

De skulle alltså med berått mod konstatera att " djävlar det ser ut som om karln i huset har gått bärsärk men vi säger att det var ett gemensamt beslut så slipper vi gräva djupare", det är alltså trovärdigt i dina ögon?

Konspirationsteorier i all ära, lite substans måste de trots allt ha.

Ja alltså det var ju ett svar på din fråga vad vinsten skulle kunna tänkas vara. Jag tror inte på någon konspiration men jag anser att polisen måste gå ut med mer fakta kring morden och bästa sättet är att släppa en fup så alla kan läsa hur bevisningen ser ut och vilka utredningsåtgärder som verkligen gjorts. Att blint lita på polisens omdöme och bedömning kring skuld skulle vara helt otänkbart för de flesta med levande mgm och jag vill inte göra det nu heller när alla är döda. Men en fup kan man bara drömma om som det ser ut, kanske att någon inom polisen med tillgång kan komma att känna att den bör bli offentlig. Man vet aldrig....
Citera
2019-01-16, 00:56
Medlem
develis avatar
Citat:
Precis allt detta har ju förnekats eller inte uppgetts av polisen vid PT 11/12.
Video finns tydligen inte, familjen har avlidit samtidigt enligt bouppteckning och någon utlösande orsak har polisen inte kunnat hitta.

Hur kan du anse att denne postare i det du citerar ”visste en hel del”?
H*n var ju ute och cyklade!
... denne må vara ute och cykla, det är det många som är i denna tråd.

men man kan ju onekligen undra om inte O och A var ute nånstans via verifierat datum när de sågs senast men inte de andra två.

- Om sms skickades vid 21.30 av O för att meddela hemkomsttid - så behöver inte svar ha erhållits från H.
- Kan M ha fått en liten lugnande för att sova bättre och sen kvävts med en kudde?

Vad tror du, Glittret?
Det går bra att fylla i spekulationerna - O är ditt specialområde.

I den här frågan blev det schack matt iaf för din del:
Citat:
På slutet är det en reporter som ställer frågan om vem som dödade vem.
FuL svarar - precis som vid uppläsning ur rättsmedicinskt protokoll - att han endast tänker presentera dödsorsaker.

Jag glömde.
Vi kan landa på väldigt mycket gemensamt och i samförstånd här.
Senast redigerad av develi 2019-01-16 kl. 01:03.
Citera
2019-01-16, 01:07
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drunknar
Väldigt bra inlägg som klart och tydligt belyser mycket av det som är fel med polisens och även anhörigas hantering av flickorna efter morden. Dessa heliga kor, de anhöriga som inte får kritiseras på minsta sätt. De som bestämde att flickorna skulle begravas tillsammans med sina mördare äcklar mig något enormt och jag tänker inte hyckla någon som helst respekt för dessa, vilka det nu var. Hoppas verkligen det fanns i alla fall någon som protesterade mot detta sista övergrepp.

På dagen ett år innan tragedin i Bjärred skedde mördade en dansk far hela sin familj, hustru och fyra barn inne i deras hus i en mindre stad i Danmark. Därefter hängde han sig. Han var jämngammal med O och barnen var i Agnes och Moas ålder.

När familjen skulle begravas gick hela byn på begravning, utmed bygatan vajade danska flaggor på halv stång på varje lyckstolpe och affärer hölls stängda. Men mannen, mördaren, fick inte begravas med de andra. Hans begravning skedde på en annan kyrkogård långt bort med endast hans anhöriga närvarande. Det var ett väldigt tydligt krav från alla närstående och vänner till de mördade. Det ansågs helt fel att begrava barnaoffren med sin mördarfader.

När jag tidigare funderat kring detta i tråden har folk kritiserat mina tankar och tyckt att anhöriga måste få göra som de vill och upplever bäst. Vilket naturligvis är rimligt. Men skulle verkligen ett enda mordoffer någon enda gång vilja begravas med sin mördare? Skulle en hedersmördad kvinna vilja bli begravd tillsammans med maken som dödade henne för att hans familj tycker att de ”ägde” henne?

Barnen A och M ville med största säkerhet inte dö, de ville leva och någon begick maximalt möjliga övergrepp mot dem. Ska de då vila tillsammans? Nu är de ju alla fyra strödda över havet på västkusten, men själva begravningscermonin med fyra vita kistor var gemensam, enligt uppgift.
Senast redigerad av Solglittret 2019-01-16 kl. 01:13.
Citera
2019-01-16, 01:17
Medlem
develis avatar
Citat:
På dagen ett år innan tragedin i Bjärred skedde mördade en dansk far hela sin familj, hustru och fyra barn inne i deras hus i en mindre stad i Danmark. Därefter hängde han sig. Han var jämngammal med O och barnen var i Agnes och Moas ålder.

När familjen skulle begravas gick hela byn på begravning, utmed bygatan vajade danska flaggor på halv stång på varje lyckstolpe och affärer hölls stängda. Men mannen, mördaren, fick inte begravas med de andra. Hans begravning skedde på en annan kyrkogård långt bort med endast hans anhöriga närvarande. Det var ett väldigt tydligt krav från alla närstående och vänner till de mördade. Det ansågs helt fel att begrava barnaoffren med sin mördarfader.

När jag tidigare funderat kring detta i tråden har folk kritiserat mina tankar och tyckt att anhöriga måste få göra som de vill och upplever bäst. Vilket naturligvis är rimligt. Men skulle verkligen ett enda mordoffer någon enda gång vilja begravas med sin mördare? Skulle en hedersmördad kvinna vilja bli begravd tillsammans med maken som dödade henne för att hans familj tycker att de ”ägde” henne?

Barnen A och M ville med största säkerhet inte dö, de ville leva och någon begick maximalt möjliga övergrepp mot dem. Ska de då vila tillsammans? Nu är de ju alla fyra strödda över havet på västkusten, men själva begravningscermonin med fyra vita kistor var gemensam, enligt uppgift.
Finns ingen anledning att göra utsvävningar bortåt Danmark iom att det inte är bekräftat att O mördat H och barnen.
Det är snarare medgärningsmannaskap som Fu fått fram även om du kör din egen mordutredning.
Fortsättningsvis är du nyss nollad på ett av dina argument vad det beträffar pressträffen.
Citera
2019-01-16, 01:25
Medlem
Vill bara understryka att Develi har helt rätt i diskussionen kring dödsorsaker. Jag har personligen varit med om två säkra fall av självmord genom strypning/kvävning. I det ena fallet hade kvinnan knutit ett iturivet lakan i de övre sängstolparna och hasat nedåt i sängen, med täcket över huvudet. Inga som helst rivmärken när hon nästa morgon påträffades avliden. I det andra fallet hade kvinnan knutit uppblötta remsor av ett örngott kring halsen, omöjligt att lösa knuten. Inte heller hon hade några klösmärken och hennes liv gick inte att rädda. Det kan alltså mycket väl vara så att H själv tagit sitt liv genom strypning/kvävning liggande i sin säng.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in