2019-01-16, 01:29
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honduras
Vill bara understryka att Develi har helt rätt i diskussionen kring dödsorsaker. Jag har personligen varit med om två säkra fall av självmord genom strypning/kvävning. I det ena fallet hade kvinnan knutit ett iturivet lakan i de övre sängstolparna och hasat nedåt i sängen, med täcket över huvudet. Inga som helst rivmärken när hon nästa morgon påträffades avliden. I det andra fallet hade kvinnan knutit uppblötta remsor av ett örngott kring halsen, omöjligt att lösa knuten. Inte heller hon hade några klösmärken och hennes liv gick inte att rädda. Det kan alltså mycket väl vara så att H själv tagit sitt liv genom strypning/kvävning liggande i sin säng.
Hear! Hear!

Ja, jag är väl rätt ensam så det var ju bra att nån mer förstår att det går att via självmord få den dödsorsaken presenterad.
Citera
2019-01-16, 01:34
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
... denne må vara ute och cykla, det är det många som är i denna tråd.

men man kan ju onekligen undra om inte O och A var ute nånstans via verifierat datum när de sågs senast men inte de andra två.

- Om sms skickades vid 21.30 av O för att meddela hemkomsttid - så behöver inte svar ha erhållits från H.
- Kan M ha fått en liten lugnande för att sova bättre och sen kvävts med en kudde?

Vad tror du, Glittret?
Det går bra att fylla i spekulationerna - O är ditt specialområde.

I den här frågan blev det schack matt iaf för din del:

Jag glömde.
Vi kan landa på väldigt mycket gemensamt och i samförstånd här.

Du har tjatat om din kudde på Moa i ett antal inlägg nu. En kudde ”låter” mjukt och trevlig - men själva kvävningen med en kudde är raka motsatsen. Det är sannolikt mer långdraget än strypning och plågan och dödskampen större. Kanske säga att M kvävdes med en matta istället?

Nej varken A eller M kan fått något som fortfarande var verksamt när de dog. Noll respektive endast spår av lugnande betyder att ingen av dem hade någon verksam substans i kroppen.
Ingen effekt av någonting som sederande dem eller gjorde att de upplevde mördandet mindre traumatiskt.

Jag kan inte uppge några fakta kring vem som skickade vad per sms eller varifrån.
Befinner man sig i ett hus med flera våningar och en tomt är det inte ovanligt att man skickar sms när maten står på bordet eller när barnen ska avsluta vad de håller på med för läggdags.

Det fanns tidigare uppgifter en intervjuv med en kassörska att O och M hade varit i en affär och handlat i mellandagarna. Hon kände väl igen flickan Moa som uppgavs se helt normal och inte sjuklig ut. Att A och O har ett uppgett datum för senast sedd i dödsbeviset, betyder naturligtvis att någon som känner igen dem har sett dem den 5/1, oklart var.

Förstår inte i vilket avseende SS förtydligande på en reporters fråga kring vem som gjorde vad skiljer sig från uppgifterna under PT att polisen inte ville gå in på och lämna ut dessa uppgifter.
Det är ju exakt det som polisen hela tiden hållit fast vid.
Och som flera av oss tycker väcker frågor.
Senast redigerad av Solglittret 2019-01-16 kl. 01:37.
Citera
2019-01-16, 01:43
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Du har tjatat om din kudde på Moa i ett antal inlägg nu. En kudde ”låter” mjukt och trevlig - men själva kvävningen med en kudde är raka motsatsen. Det är sannolikt mer långdraget än strypning och plågan och dödskampen större. Kanske säga att M kvävdes med en matta istället?
Nej, jag har inte "tjatat" - det är första gången jag skriver om M och detta.
Jag har däremot nämnt kudde som förslag x antal ggr för att du et al tjatar om strypning primärt.
.. eftersom ett barn är kvävt.
Citat:
Nej varken A eller M kan fått något som fortfarande var verksamt när de dog. Noll respektive endast spår av lugnande betyder att ingen av dem hade någon verksam substans i kroppen.
Ingen effekt av någonting som sederande dem eller gjorde att de upplevde mördandet mindre traumatiskt.
Det finns spår av lugnande i ett barn, inget i det andra.
Jag har tidigare skrivit att det kan handla om teraputisk nivå, att ett barn kan ha fått Atarax eller annat för att sova. Tror jag skrev en halv Sobril/Oxascand en annan gång.
Jag skrev således inte nån stooor mängd som hade nån effekt gällande att eliminera risk för obehag.
Däremot är det barn med ME som kanske har svårt att somna?
Citat:
Jag kan inte uppge några fakta kring vem som skickade vad per sms eller varifrån. Befinner man sig i ett hus med flera våningar och en tomt är det inte ovanligt att man skickar sms när maten står på bordet eller när barnen ska avsluta vad de håller på med för läggdags.
Det är inte bäbisar som ska nattas.
Citat:
Det fanns tidigare uppgifter en intervjuv med en kassörska att O och M hade varit i en affär och handlat i mellandagarna. Hon kände väl igen flickan Moa som uppgavs se helt normal och inte sjuklig ut. Att A och O har ett uppgett datum för senast sedd i dödsbeviset, betyder det naturligtvis att någon som känner igen dem har sett dem den 5/1, oklart var.
Jag skiter i snabbköpskassörskan i mellandagarna. Jag skriver om datum 18-01-05.
Citat:
Förstår inte i vilket avseende SS förtydligande på en reporters fråga kring vem som gjorde vad skiljer sig från uppgifterna under PT att polisen inte ville gå in på och lämna ut dessa uppgifter.
Det är ju exakt det som polisen hela tiden hållit fast vid.
Och som flera av oss tycker väcker frågor.
Det har jag sagt hela tiden, som inte är ett dugg roligt att höra, på eftersom det omkullvälter dina påståenden:
Han ställer en konkret fråga om vem som dödade vem. FuL svarar att han inte tänker uppge annat än dödsorsaker - likt han räknade upp under pressträffen.
Sluta spela dum nu, du vet vad jag menar och GW kan du behålla.
Senast redigerad av develi 2019-01-16 kl. 01:46.
Citera
2019-01-16, 01:48
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Finns ingen anledning att göra utsvävningar bortåt Danmark iom att det inte är bekräftat att O mördat H och barnen.
Det är snarare medgärningsmannaskap som Fu fått fram även om du kör din egen mordutredning.
Fortsättningsvis är du nyss nollad på ett av dina argument vad det beträffar pressträffen.

Ledsen förstår faktiskt inte vad du avser kring polisens upogifter kring pressträffen. Polisen har inte velat lämna ut vem som gjord vad eller den exakta turordningen. De har, precis som jag, aldrig sagt något annat.

Jag har i inlägget om morden i Danmark inte nämnt något om vem som dödade A och M.
Tvärt om uppgav jag att alla i familjen begravdes tillsammans. Men hur du än vrider och vänder på detta resulterar en sådan begravning i att de mördade barnen begravs med sin eller sina handgripliga mördare och tillsammans med de två personer som är misstänkta för att gemensamt planerat morden på barnen.
Man kan faktiskt fundera lite över etiska frågeställningar kring detta. Vilket var precis vad jag skrev.
Senast redigerad av Solglittret 2019-01-16 kl. 01:52.
Citera
2019-01-16, 01:51
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
På dagen ett år innan tragedin i Bjärred skedde mördade en dansk far hela sin familj, hustru och fyra barn inne i deras hus i en mindre stad i Danmark. Därefter hängde han sig. Han var jämngammal med O och barnen var i Agnes och Moas ålder.

När familjen skulle begravas gick hela byn på begravning, utmed bygatan vajade danska flaggor på halv stång på varje lyckstolpe och affärer hölls stängda. Men mannen, mördaren, fick inte begravas med de andra. Hans begravning skedde på en annan kyrkogård långt bort med endast hans anhöriga närvarande. Det var ett väldigt tydligt krav från alla närstående och vänner till de mördade. Det ansågs helt fel att begrava barnaoffren med sin mördarfader.

När jag tidigare funderat kring detta i tråden har folk kritiserat mina tankar och tyckt att anhöriga måste få göra som de vill och upplever bäst. Vilket naturligvis är rimligt. Men skulle verkligen ett enda mordoffer någon enda gång vilja begravas med sin mördare? Skulle en hedersmördad kvinna vilja bli begravd tillsammans med maken som dödade henne för att hans familj tycker att de ”ägde” henne?

Barnen A och M ville med största säkerhet inte dö, de ville leva och någon begick maximalt möjliga övergrepp mot dem. Ska de då vila tillsammans? Nu är de ju alla fyra strödda över havet på västkusten, men själva begravningscermonin med fyra vita kistor var gemensam, enligt uppgift.

Vem tänkte du skulle besluta över det och beställa musiken och bjuda in till middagarna efteråt och fylla i formulären? Staten? Carola? The Monkies? Pascal*do? Kulturministren? Bj*rn Afzeli*s? Calle M*réus? Nikotimell? Balou efter tio? Alcaz*r?

De flesta brukar nöja sig med att begrava och sörja sina egna. Och kändistyckare brukar uppskatta sin lediga tid.

Jag tror också rent av mördare och självmördare får begravas i vigd jord.

Loss!
Citera
2019-01-16, 01:57
Medlem
develis avatar
Citat:
Ledsen förstår faktiskt inte vad du avser kring polisens upogifter kring pressträffen. Polisen har inte velat lämna ut vem som gjord vad eller den exakta turordningen. De har, precis som jag, aldrig sagt något annat.

Nej, du. Det framkommer mer än tydligt att han inte tänker presentera dödssätt så din GW-version gick down the drain:

- Att det är 1 självmord + tre mord.
- Att det är Bjärredsstryparen O som mördat allihopa.

Du må prata omkull många men se det går inte med jobbiga develi. Hon köper inte dina krumbukter.
Citera
2019-01-16, 02:03
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Vem tänkte du skulle besluta över det och beställa musiken och bjuda in till middagarna efteråt och fylla i formulären? Staten? Carola? The Monkies? Pascal*do? Kulturministren? Bj*rn Afzeli*s? Calle M*réus? Nikotimell? Balou efter tio? Alcaz*r?

De flesta brukar nöja sig med att begrava och sörja sina egna. Och kändistyckare brukar uppskatta sin lediga tid.

Jag tror också rent av mördare och självmördare får begravas i vigd jord.

Loss!

En begravning av två mördade barn där de vita kistorna kremeras och stoftet strös för vinden är väl inget som inte kan ske. Och varför måste det ske en efterföljande middag och varför inte sedvanlig begravningsmusik? Vad har kändisar med detta att göra?
Detta är ju två offer, två barn, som tragiskt bragts om livet.

Nu höll man tydligen två begravnings ceremonier, den ena som minneshögtid.
Att ha två begravningsceremonier och separera mordoffer från mördare hade antagligen inte förändrat så mycket.

Jag har inte gått i dessa stackars anhörigas skor. Var och en måste bli tillfreds med det den känner är bäst och mest passande. Man kan inte lasta anhöriga för att de sannolikt i sin ofattbara sorg och chock valde att följa det efterlämnade instruktionsbrevet. Vi kanske alla hade gjort likadant i samma sits.
Men det är en hypotetisk diskussion som kan ha flera olika svar beroende på hur man ser det. Något facit finns inte.
Citera
2019-01-16, 02:07
Medlem
Som en reflektion hur "tvärtom" dessa föräldrar var, för visst var barnen inlåsta - föräldrarna köpte umgänge med en lite äldre flicka, eller barnvakt, för att barnen inte skulle vara helt ensamma.

Så här pratar mamman till E, alltså den fina mamman som förlorade sitt barn i terrordådet på Drottninggatan, om vikten av självständiga barn:

"För mig var det viktigt att E*** fick så mycket tid hon ville, utanför skola och läxläsning, med sina vänner för att få vara barn och för att på sikt bygga upp den självständighet jag pratar om. Det har inte alltid varit lätt eftersom jag själv naturligtvis ville spendera varje möjlig minut med E*** men ibland behöver man ge avkall på sina egna behov som förälder för att barnet ska få möjlighet att växa."

Beklagar att jag drar in så fina människor i denna tråd, men ibland måste man begrunda vad det är man ser och inte ser:

A och M:s föräldrar betedde sig som narcissister gör. De styrde sina barns liv och jag tror att de gjorde barnen rädda för omvärlden. Söndra, och härska! Barnen blev trötta och trots detta, valde de, eller en av dem, att skrämma barnen en sista gång med dödligt våld. Jag tror att våld förekom ofta i detta så kallade hem. Jag tror att barnen dolde skador. Därav att de inte var med i skolan, på gympan, till exempel.

Det som skett är oerhört fruktansvärt och ingen enda människa ställs till svars. Inte i skolan, inte kommunen, inte sjukhusen, inte föräldrarna, inte någon enda människa kunde tala om för tjejerna att deras liv kunde vara på ett annat sätt, än att vara dödströtta instängda i sina rum. Väggarna var målade i mörkblått i bådas rum. Undrar om det var före eller efter dåden? Mörkblått är inte en färg som stimulerar till lek, snarare sömn, och kontroll. Evig kontroll.

Grannarna sa att man inte såg till familjen. Rektorn sa att något var fel inne i familjen. Barnen var det aldrig några problem med. Är det allvarliga problem inne i en familj kan barn självklart påverkas psykosocialt.
Senast redigerad av rappytt 2019-01-16 kl. 02:12.
Citera
2019-01-16, 02:12
Medlem
develis avatar
Citat:
En begravning av två mördade barn där de vita kistorna kremeras och stoftet strös för vinden är väl inget som inte kan ske. Och varför måste det ske en efterföljande middag och varför inte sedvanlig begravningsmusik? Vad har kändisar med detta att göra?
Detta är ju två offer, två barn, som tragiskt bragts om livet.

Nu höll man tydligen två begravnings ceremonier, den ena som minneshögtid.
Att ha två begravningsceremonier och separera mordoffer från mördare hade antagligen inte förändrat så mycket.
Vad vill du ha sagt egentligen? Enligt det där Pm:et så ströddes ju askan som du skriver.
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Här nedan ett PM jag fick häromdagen:

När de begravdes i Göteborg var det en gemensam begravning med fyra vita kistor och över hundra begravningsgäster. Hannas pappa höll tal och nämnde i talet att han inom sig förstod Oskar och Hannas beslut.
De kremerades och ströddes tillsammans för vinden på västkusten enligt deras önskan i avskedsbreven. Anhöriga har varit där på Hannas och Moas födelsedagar nu efter sommaren och kastat i blommor och barnens favoritgodis (hallonsnären och lakritsbåtar).
"
Citera
2019-01-16, 02:13
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Nej, du. Det framkommer mer än tydligt att han inte tänker presentera dödssätt så din GW-version gick down the drain:

- Att det är 1 självmord + tre mord.
- Att det är Bjärredsstryparen O som mördat allihopa.

Du må prata omkull många men se det går inte med jobbiga develi. Hon köper inte dina krumbukter.

Om vi ska gå in på att märka ord så har faktiskt inte polisen sagt att de inte vill gå in på ”dödssätt”.
Polisen har sagt att de inte vill uppge och gå in på vem som gjorde vad .
Det är en väldigt stor skillnad.

Såsom polisen presenterade dödsorsakerna fick jag uppfattningen att det rör sig om ett självmord och tre mord. Precis samma uppfattning som flera andra postare också har - liksom GW också uppgav i intervjuvn. Det ende som inte har uppfattat tre mord och ett självmord är mig veterligen bara du.

Det finns många argument till varför vi andra uppfattat det så, kanske främst för att polisen nog egentligen hade varit mer komfortabel med att kunna uppge att bägge mistänkta barnamördarna själva också suiciderat. Det hade styrkt polisens uppgift om dubbelt gärningsmannaskap.
Eftersom polisen lät bli att använda sig av detta attraktiva öppna mål, tror i vart fall jag att det beror på att H inte suiciderade utan mördades genom strypning eventuellt med inslag av kvävning.

Natti natti!
Citera
2019-01-16, 02:24
Medlem
develis avatar
Citat:
Om vi ska gå in på att märka ord så har faktiskt inte polisen sagt att de inte vill gå in på ”dödssätt”.
Polisen har sagt att de inte vill uppge och gå in på vem som gjorde vad .
Det är en väldigt stor skillnad.
Nej, nej och åter nej.
Du vet mycket väl att det är nogrann åtskillnad gällande dödsorsak och dödssätt så det är inte att märka ord.
Polisen går inte in öht på vem som mördat vem. DÄRFÖR kan du inte påstå det du gör även om du försöker med GW och annat.
Citat:
Såsom polisen presenterade dödsorsakerna fick jag uppfattningen att det rör sig om ett självmord och tre mord. Precis samma uppfattning som flera andra postare också har - liksom GW också uppgav i intervjuvn. Det ende som inte har uppfattat tre mord och ett självmord är mig veterligen bara du.
Ja, precis. Och du har fel.
Om fler är vilseledda så ger det inte mer styrka till din åsikt.
Den enda som verkar ha reagerat på vad Svensson de facto säger må vara jag - eftersom jag tog upp det först i tråden efter avlyssning av ljudfil. När det sändes live reagerade jag dock inte så värst.
Citat:
Det finns många argument till varför vi andra uppfattat det så, kanske främst för att polisen nog egentligen hade varit mer komfortabel med att kunna uppge att bägge mistänkta barnamördarna själva också suiciderat. Det hade styrkt polisens uppgift om dubbelt gärningsmannaskap.
Eftersom polisen lät bli att använda sig av detta attraktiva öppna mål, tror i vart fall jag att det beror på att H inte suiciderade utan mördades genom strypning eventuellt med inslag av kvävning.
Natti natti!
Det kan vara så att man även snöat inne på ett visst synsätt, det kan vara så att man hör det man vill och det kan finnas bristande insikt i själva terminologin - det finns en herrans massa orsaker.
Man kan bluffa också.

Resten kan du behålla, det tillhör din konspiration om den bekväma polisen som är korrupt.

Jag anser nämligen att de har betydligt bättre insyn än en pseudoutredning på noll bas:
Båda föräldrarna formellt misstänkta för att gemensamt och i samråd har mördat sina döttrar.

Natti.
Citera
2019-01-16, 02:26
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Som en reflektion hur "tvärtom" dessa föräldrar var, för visst var barnen inlåsta - föräldrarna köpte umgänge med en lite äldre flicka, eller barnvakt, för att barnen inte skulle vara helt ensamma.

Så här pratar mamman till E, alltså den fina mamman som förlorade sitt barn i terrordådet på Drottninggatan, om vikten av självständiga barn:

"För mig var det viktigt att E*** fick så mycket tid hon ville, utanför skola och läxläsning, med sina vänner för att få vara barn och för att på sikt bygga upp den självständighet jag pratar om. Det har inte alltid varit lätt eftersom jag själv naturligtvis ville spendera varje möjlig minut med E*** men ibland behöver man ge avkall på sina egna behov som förälder för att barnet ska få möjlighet att växa."

Beklagar att jag drar in så fina människor i denna tråd, men ibland måste man begrunda vad det är man ser och inte ser:

A och M:s föräldrar betedde sig som narcissister gör. De styrde sina barns liv och jag tror att de gjorde barnen rädda för omvärlden. Söndra, och härska! Barnen blev trötta och trots detta, valde de, eller en av dem, att skrämma barnen en sista gång med dödligt våld. Jag tror att våld förekom ofta i detta så kallade hem. Jag tror att barnen dolde skador. Därav att de inte var med i skolan, på gympan, till exempel.

Det som skett är oerhört fruktansvärt och ingen enda människa ställs till svars. Inte i skolan, inte kommunen, inte sjukhusen, inte föräldrarna, inte någon enda människa kunde tala om för tjejerna att deras liv kunde vara på ett annat sätt, än att vara dödströtta instängda i sina rum. Väggarna var målade i mörkblått i bådas rum. Undrar om det var före eller efter dåden? Mörkblått är inte en färg som stimulerar till lek, snarare sömn, och kontroll. Evig kontroll.

Grannarna sa att man inte såg till familjen. Rektorn sa att något var fel inne i familjen. Barnen var det aldrig några problem med. Är det allvarliga problem inne i en familj kan barn självklart påverkas psykosocialt.

Ja, just så!
Den största studie som gjorts av ME sjuka 12-16 åringar visade på ett mycket stort samband mellan hemmiljö, ängslighet och psykiska besvär hos fr a modern och isolerad familj under barnens lågstadieålder. Återigen hamnar man i diskussionen kring vad som var hönan och ägget. Var barnen sjuka pga av en dysfunktionell hemmiljö eller blev hemmet sådant för att barnen var sjuka?

I vart fall kan man nog konstatera att föräldrarna inte tog tillvara varje sekund för att få barnen att bli fria självständiga sociala individer som rullades ut i rullstol till skolan eller på utflykter om inget annat var möjligt. Eller själva tog ledigt från jobbet om barnen nu var väldigt sjuka.

Natti!
Senast redigerad av Solglittret 2019-01-16 kl. 02:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in