2019-01-13, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Det finns två stycken i domen som egentligen säger allt. Glenn har i lagens mening begått våldtäkt på JB. Ur domen sid 30 och 31.

Av Sekretess B:s uppgifter framgår att hon redan från början uttalade till Glenn
Sch*ller att hon inte ville delta i de sexuella handlingarna. Hon sa direkt när hon
väcktes av Glenn Sch*ller att han skulle sluta och att han skulle gå och lägga sig. Av
hennes uppgifter framgår också att hon därefter vid ett stort antal tillfällen sagt åt
honom att sluta och sagt nej varje gång han frågat om han fick utföra en sexuell
handling på henne. Detta har också bekräftats av Glenn Sch*ller själv.

Glenn Sch*ller har också själv berättat att Sekretess B alltid svarade nekande på
hans frågor om han fick utföra sexuella handlingar.
Han har också berättat att
Sekretess B aldrig tog i honom eller i övrigt gjorde något som indikerade att hon
ville delta i de sexuella handlingarna annat än att hon kysste honom tillbaka och att
hon ”var blöt”. Han har förklarat sitt handlande att utföra de sexuella handlingarna
trots att Sekretess B sagt att hon inte ville, med att han såg varje nej ”isolerat” och
att det som fick honom att trots det utföra handlingarna var en ”känsla” hos honom.
Han har dock inte kunnat förklara vad denna känsla bestod av eller hur den kunde
kopplas till ett beteende eller uttalande hos Sekretess B
.

Det är ett rent önsketänkande hos vissa här att hovrätten skulle fria Glenn helt. Hon har sagt nej, det hörs på bandet och Glenn bara fortsätter i 40 minuter. Hur kan man på fullt allvar anse att Glenn är oskyldig? Det är så naivt att tro att hovrätten ska fästa mindre tilltro till JB bara för att hon fått en dom på sig tidigare. Glenn har erkänt alla faktiska omständigheter, men bara inte förstått att han gjort fel.

Edit: Maskade efternamnet ur citatet

Hela händelsen är ju en tragedi för båda parter. För JB som blivit utsatt för detta och GS som fått hjärnsläpp genom infallet att gå in till JB och sedan efteråt inte förstå att det han erkänt är ett brott. HR kommer säkerligen inte ifrågasätta någons trovärdighet utifrån den välskrivna domen men sänker nog straffet.
Citera
2019-01-13, 20:46
Medlem
Det mest fantastiska här är ju att vissa fortfarande verkar tro att en kolastinn 27-årig sugardejtingkokerska från bonnvischan skall ha lyckats dupera inte bara Den meriterade fotbollsmästaren utan även en helt bunt poliser, åklagaren och rätten. Man baxnar ju fan.

Men återigen, fram med den ffantastiska planen så vi kan ta ställning till den då.

(man ber ju till gud att Michael Blaha skall dra iväg ett snailmail till så vi får lite styr på tråden)
Citera
2019-01-13, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 9och0
Händer dig ofta att någon du har sex med är helt passiv och inte tar några som helst initiativ? Om personen du försöker ligga med beter sig så, skulle du fortsätta? Skulle du bli upphetsad ens?

Så vet jag att hon inte ville.

Svar nej, håller med dig. Det finns dock 2 berättelser/upplevelser av den första akten. JB säger att hon inte på något sätt ville detta, hon var ju definitivt inte initiativtagare. GS säger att dom började kyssas och var på o s v.

Jag tycker att GS har betett sig synnerligen olämpligt av många skäl. Men det finns en hel del frågetecken kring JB menar jag.
Citera
2019-01-13, 22:13
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Det finns två stycken i domen som egentligen säger allt. Glenn har i lagens mening begått våldtäkt på JB. Ur domen sid 30 och 31.

Av Sekretess B:s uppgifter framgår att hon redan från början uttalade till Glenn
Sch*ller att hon inte ville delta i de sexuella handlingarna. Hon sa direkt när hon
väcktes av Glenn Sch*ller att han skulle sluta och att han skulle gå och lägga sig. Av
hennes uppgifter framgår också att hon därefter vid ett stort antal tillfällen sagt åt
honom att sluta och sagt nej varje gång han frågat om han fick utföra en sexuell
handling på henne. Detta har också bekräftats av Glenn Sch*ller själv.

Glenn Sch*ller har också själv berättat att Sekretess B alltid svarade nekande på
hans frågor om han fick utföra sexuella handlingar.
Han har också berättat att
Sekretess B aldrig tog i honom eller i övrigt gjorde något som indikerade att hon
ville delta i de sexuella handlingarna annat än att hon kysste honom tillbaka och att
hon ”var blöt”. Han har förklarat sitt handlande att utföra de sexuella handlingarna
trots att Sekretess B sagt att hon inte ville, med att han såg varje nej ”isolerat” och
att det som fick honom att trots det utföra handlingarna var en ”känsla” hos honom.
Han har dock inte kunnat förklara vad denna känsla bestod av eller hur den kunde
kopplas till ett beteende eller uttalande hos Sekretess B
.

Det är ett rent önsketänkande hos vissa här att hovrätten skulle fria Glenn helt. Hon har sagt nej, det hörs på bandet och Glenn bara fortsätter i 40 minuter. Hur kan man på fullt allvar anse att Glenn är oskyldig? Det är så naivt att tro att hovrätten ska fästa mindre tilltro till JB bara för att hon fått en dom på sig tidigare. Glenn har erkänt alla faktiska omständigheter, men bara inte förstått att han gjort fel.

Edit: Maskade efternamnet ur citatet

Ja, det är där är otroligt bra skrivet i domen. GS har alltså själv sagt att han inte brytt sig om att hon legat still och sagt nej upprepade gånger. Istället har han låtit sin kåta och alkoholindränkta hjärna känna efter och kommit fram till att hon vill trots allt. Men kombinationen alkohol och analytiska tankar har aldrig fungerat riktigt bra i mänsklighetens historia. Inte nu heller.

Jag undrar vilket sexliv han och Monika egentligen har. Ligger hon död som en sill och låter honom göra vad han vill med hennes kropp för att få det överstökat? Hur kan man annars tro att någon vill ha sex som uppvisar motsatt beteende?
Citera
2019-01-13, 22:29
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Baxna lagom. Nu är det fortfarande hysteriska #metoo-tider och rättsväsendet har troligtvis blivit förblindade och inte bemödat sig på allvar att undersöka alternativa hypoteser.
Du har missförstått tingsrättens uppgift. Tingsrätten undersöker inte alternativa hypoteser eller för den del gör egna utredningar. Rättens uppgift är att ta ställning till de bevis som presenteras av åklagare och försvar. Det duger inte att skylla på #metoo-tider.

Försvaret har försökt slå hål på JB:s trovärdighet genom att bland annat lägga fram

- En chattkonversation från 2017 mellan JB och hennes dåvarande pojkvän samt Googlesökningar från 2017. Det sägs bevisa att JB uttryckt intresse för trekant.

- Googlesökningar efter händelsen på våldtäktsbegreppet och möjlighet till skadestånd.

- Att JB ångrat sitt deltagande av rädsla för vad Monika ska säga

- Att JB kan ha förvrängt sin minnesbild till att det inte skulle varit ett frivilligt deltagande

- Att JB spelade in händelseförloppet för att konkurrera med Monika inom restaurangvärlden, dvs. att hon deltog frivilligt, men sedan hävdade att det var våldtäkt.

- Att hon gjorde det för att få pengar till sina skulder, bl.a. en skatteskuld på 160000 kronor

- Att hon deltagit i sugardating

Nu har Glenn medgett alla omständigheter som krävs för att han ska bli fälld för våldtäkt i båda fallen. Våldtäkt är våldtäkt och det spelar liksom ingen roll att hon varit på sugardating tidigare. Glenn har också medgett att han innan händelsen inte kände till om JB visat intresse för sugar dating och förklarat att idén om att gå in till Monika var hans egen och att han inte pratat med Monika om det i förhand. Tingsrätten konstaterar att det inte finns något som tyder på att JB skulle ha iscensatt det hela och att det finns robust stödbevisning för hennes berättelse. Läs mer i domen sid 29 och framåt.
Citera
2019-01-13, 23:05
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gohira
Nej, 58 är "runt 60", "sextioårsåldern" är reserverad för folk som är 60 år fyllda.
Gammal praxis är att 58-62 heter sextioårsåldern, 63-67 heter 65-årsåldern. Samma med 28-32, d.v.s. 30-årsåldern. Brottsoffret här, 26, är i 25-årsåldern. Det här används när man inte vill ange exakta data. "Rekvisitet" att man måste ha fyllt 60 för att vara i sextioårsåldern är ett sentida påfund av obildingar, det är felaktigt och tar bort poängen med systemet, vilken är att stycka in ålder i femårsintervaller. Visst, man kan säga att någon är "i sextioåren" om han är 68, men inte i sextioårsåldern.
Citera
2019-01-14, 01:27
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Du har missförstått tingsrättens uppgift. Tingsrätten undersöker inte alternativa hypoteser eller för den del gör egna utredningar. Rättens uppgift är att ta ställning till de bevis som presenteras av åklagare och försvar. Det duger inte att skylla på #metoo-tider.

Försvaret har försökt slå hål på JB:s trovärdighet genom att bland annat lägga fram

- En chattkonversation från 2017 mellan JB och hennes dåvarande pojkvän samt Googlesökningar från 2017. Det sägs bevisa att JB uttryckt intresse för trekant.

- Googlesökningar efter händelsen på våldtäktsbegreppet och möjlighet till skadestånd.

- Att JB ångrat sitt deltagande av rädsla för vad Monika ska säga

- Att JB kan ha förvrängt sin minnesbild till att det inte skulle varit ett frivilligt deltagande

- Att JB spelade in händelseförloppet för att konkurrera med Monika inom restaurangvärlden, dvs. att hon deltog frivilligt, men sedan hävdade att det var våldtäkt.

- Att hon gjorde det för att få pengar till sina skulder, bl.a. en skatteskuld på 160000 kronor

- Att hon deltagit i sugardating

Nu har Glenn medgett alla omständigheter som krävs för att han ska bli fälld för våldtäkt i båda fallen. Våldtäkt är våldtäkt och det spelar liksom ingen roll att hon varit på sugardating tidigare. Glenn har också medgett att han innan händelsen inte kände till om JB visat intresse för sugar dating och förklarat att idén om att gå in till Monika var hans egen och att han inte pratat med Monika om det i förhand. Tingsrätten konstaterar att det inte finns något som tyder på att JB skulle ha iscensatt det hela och att det finns robust stödbevisning för hennes berättelse. Läs mer i domen sid 29 och framåt.

Det du och flera andra skribenter vägrar att ta in är att tingsrätten kan ha gjort helt fel bedömning av JB just för att det fortfarande blåser #metoo-vindar i kölvattnet av JCA-målet som slutade med att han fälldes för våldtäkt helt utan bevis.

Jag är rätt övertygad om att JB initialt var med på det hela men att hon under rökpausen kommit på helt andra tankar av någon anledning och denna hypotes är inte på nåt sätt orimlig med tanke på att det finns luckor och stora frågetecken som omgärdar hennes story.

Det är ingen direkt jättetrovärdig person du försvarar. GS är i så fall mer trovärdig och jag tror att han helt plötsligt hamnat mitt i en sexfälla som då riggats av JB och då pratar vi om inspelningen som hon helt plötsligt utför som en blixt från klar himmel efter den där underliga rökpausen. Motivet kan vara allt möjligt men pengar brukar ofta vara drivkraften eller hämnd.
Citera
2019-01-14, 05:07
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Jag är rätt övertygad om att JB initialt var med på det hela men att hon under rökpausen kommit på helt andra tankar av någon anledning och denna hypotes är inte på nåt sätt orimlig med tanke på att det finns luckor och stora frågetecken som omgärdar hennes story.
Jag noterar att din inställning är att trots att en kvinna säger "nej" och "jag vill inte" så anser du att det är helt i sin ordning för en man att ändå fortsätta, under 40 minuter i det här fallet som ljudinspelningen visar. Varför anser du att våldtäkt är okej?
Citera
2019-01-14, 07:14
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Det du och flera andra skribenter vägrar att ta in är att tingsrätten kan ha gjort helt fel bedömning av JB just för att det fortfarande blåser #metoo-vindar i kölvattnet av JCA-målet som slutade med att han fälldes för våldtäkt helt utan bevis.

Det är ingen direkt jättetrovärdig person du försvarar. GS är i så fall mer trovärdig och jag tror att han helt plötsligt hamnat mitt i en sexfälla som då riggats av JB och då pratar vi om inspelningen som hon helt plötsligt utför som en blixt från klar himmel efter den där underliga rökpausen. Motivet kan vara allt möjligt men pengar brukar ofta vara drivkraften eller hämnd.

Personligen så försvarar jag ingen, till skillnad från dig. Jag konstaterar dock vad som faktiskt har skett, då det finns många delar där bådas vittnesmål och ljudupptagningen är helt samstämmiga. I tillägg finns det en dom från TR.

Varför tycker du att våldtäkt är OK?
Citera
2019-01-14, 11:33
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Jag noterar att din inställning är att trots att en kvinna säger "nej" och "jag vill inte" så anser du att det är helt i sin ordning för en man att ändå fortsätta, under 40 minuter i det här fallet som ljudinspelningen visar. Varför anser du att våldtäkt är okej?

Har du blivit biten av en galen apa? Nu diskuterar vi om GS fastnat i en sexfälla?

Det är ju den där ljudinspelningen av den andra "våldtäkten" som jag tror är riggad, dvs hon har fullt medvetet krystat fram dessa nej väl medveten om att inspelningen kan komma till användning lite senare. Resultatet av inspelningen ser vi idag. Du vet ingenting om vad som sades eller hände under den första "våldtäkten" eftersom den inte är dokumenterad och då tror jag att hon gav någon typ av bifall åt GS ansträngningar i sänghalmen.

Jag noterar dessutom att du är extremt envis och ohyggligt trögtänkt, att försöka få dig att acceptera möjligheten av ett alternativt händelseförlopp än det du bestämt dig för är som att försöka lära en blind att se.
Citera
2019-01-14, 11:48
Medlem
Citat:
Har du blivit biten av en galen apa? Nu diskuterar vi om GS fastnat i en sexfälla?

Det är ju den där ljudinspelningen av den andra "våldtäkten" som jag tror är riggad, dvs hon har fullt medvetet krystat fram dessa nej väl medveten om att inspelningen kan komma till användning lite senare. Resultatet av inspelningen ser vi idag. Du vet ingenting om vad som sades eller hände under den första "våldtäkten" eftersom den inte är dokumenterad och då tror jag att hon gav någon typ av bifall åt GS ansträngningar i sänghalmen.

Jag noterar dessutom att du är extremt envis och ohyggligt trögtänkt, att försöka få dig att acceptera möjligheten av ett alternativt händelseförlopp än det du bestämt dig för är som att försöka lära en blind att se.

Men det spelar ju ingen roll vad som hänt innan. Om de så knullat i 2 timmar och hon sen säger "nej tack, nu vill jag inte mer" så ska han sluta.
Vet inte du vad ordet nej betyder? Även om hon fullt medvetet krystat ur sig orden nej som du verkar tro så ska Glenn sluta på ordet nej. Han ska backa och gå ur sängen. Vad han tror, känner, tolkar spelar ingen som helst roll då hennes nej väger tyngst.

Glenns egna ord:
"Sekretess B tog aldrig några initiativ, t.ex. genom att ta på honom. Han tänkte inte
någon gång att hon inte ville, även om hon sa nej. När hon sa nej, så gjorde han det
inte. Han hör på ljudfilen att hon säger nej ett stort antal gånger, men man hör inte
frågorna innan. Han funderade inte på om hon ville eller inte. Den känsla han fick
var att hon ville.
Sekretess B sa nej varje gång han frågade, men det var inget ”motståndsnej”
någonstans. Han vet inte hur han ska förklara hur han uppfattade hennes nej. Det
var ändå en känsla han fick att hon ville."

Tycker du själv att det är rimligt att få göra vad man vill med någon annans kropp mot personens nekande för att man fått en känsla av att personen vill?
Citera
2019-01-14, 11:48
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Personligen så försvarar jag ingen, till skillnad från dig. Jag konstaterar dock vad som faktiskt har skett, då det finns många delar där bådas vittnesmål och ljudupptagningen är helt samstämmiga. I tillägg finns det en dom från TR.

Varför tycker du att våldtäkt är OK?

Jag tror inte att det skett någon regelrätt våldtäkt här. Se mitt förra inlägg.

Du kan inte heller hävda att du bara "konstaterar" vad som skett i det aktuella målet mot fotbollsmästaren, med din logik så borde du vara extremt aktiv i Timell-tråden eftersom tingsrätten har konstaterat att Timell är oskyldig. Varför tycker du att det är rätt att anmäla en oskyldig man för våldtäkt? Sätt allt detta i relation till de oerhört märkliga omständigheter som omgärdar fotbollsmästarens och den tidigare dömda kokainistens nattliga äventyr.

Du kan alltså inte hänvisa till TR:s dom mot fotbollsmästaren eftersom domstolar kan göra fel bedömning men snart kommer målet upp i HR. Vi får se hur det hela utvecklar sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in