Citat:
Ursprungligen postat av
pollenper
Och "familjekonstillationen" Har visat sig ge kvinnor mycket sämre förutsättningar i framtiden.
Med "familjekonstellationen" menar jag allsköns familjevarianter och inte specifikt en kärnfamilj/mamma pappa barn, bara så det inte har blivit ett missförstånd där.
Ligger problemet i framtida förutsättningar så talar vi i praktiken om ett systemfel - för oavsett om det är pappan eller mamman som stannar hemma med barnen, så får just den föräldern sämre förutsättningar i framtiden. Varför jag föreslår att vi arbetar med systemet istället för att propagera för att män och kvinnor ska dela jämt på samma och fortsättningsvis lika undermåliga system...
Är välbekant med det här då jag var den som gick hemma mest med barnen och det är först nu, närmare 40 år, som min karriär har börjat ta fart (och då enbart på utbildningsnivå). Slänger du ett öga på mitt orangea kuvert så hade du nog fält en tår.
Emellertid är damen här hemma en högre uppsatt personalchef på en ekonomiavdelning... karriären för henne är i full blom. Sedan kan jag såklart vara avundsjuk på det men vad har det för verklig betydelse när det viktigaste jag har är våra barn? - och för deras del, eller då för familjens del, så har det ingen som helst betydelse vem som tar hem mest pengar... alla inkomster är ju samtliga familjemedlemmar förunnade, i slutändan.
Det kanske är jag som saknar ångesten av upprätthålla en så kallad manlighet som primär försörjare, vad vet jag. Oavsett vilket så finner jag sådana familjedispyter (om vem som tjänar mest, fick flest möjligheter och så vidare) väldigt irrelevanta, för det är inte riktigt familjerna som skapar samhällsförutsättningarna.
Observera att jag inte föreställer mig att det finns sådana här familjedispyter att tala om i allmänhet. Jag tror snarare att svensken klarar av att samarbeta väldigt väl sinsemellan och i olika familjekonstellationer... vilket även reflekteras i den allmänna folkoviljan med att lösa problemen som en del feminister upplever. I praktiken tror jag de flesta svenskar är nöjda med sina livsval och förstår att de själva är ansvariga för dem.
Att en del feminister vill se ett annat utfall är ett aktuella feministers problem, de som berörs - alltså folket bakom statistiska siffror - tackar dock bestämt nej till det feministiska etablissemangets förslag (som de högfärdigt skiter i, såklart - etablissemanget über alles, ingen vet vad de vill och behöver fören dessa figurer har kommit på det och motiverat intåg i folkets privata livsval med "För deras eget bästa!").
Hur som haver. Samhället och systemen ska anpassas till någonting så essentiellt och nödvändigt som barnafödande, inte tvärt om. Något sådant åstadkommer vi dock inte genom att dela jämt på något som redan är dåligt och symboliskt hurra över det.
Edit: Var det här mitt svar på din ensamma mening?! Jag ska nog ta det lugnt med kaffet...