2019-01-12, 18:25
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeffeGW.P
Just denna omsorg om eftervärlden vittnar om att föräldrarna trodde att de gjorde detta av altruism och barmhärtighet. Den ultimata, närmast gudomliga, uppoffringen. De försakade allt för sina barn, sina liv, beredvillighet att begå det mest tabubelagda brottet. De fick förstås stålsätta sig eftersom det var så avskyvärt, men deras enorma dedikation för sina barn gav dem viljestyrka. Självfallet sörjer så oegennyttiga och kärleksfulla människor för att göra det så lätt som möjligt för de efterlevande. Ja, ungefär så abnormt tror jag att föräldrarna resonerade.

Jag håller med dej helt i dina tankegångar. Ungefär så tror jag också att de kan ha fungerat.
Citera
2019-01-12, 18:35
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeffeGW.P
Hade dessa varit barn eller nära anhöriga hade man kunnat låta det bero, men eftersom de befinner sig på FB vilket kräver myndighetsålder och eftersom de inte erkänner sig som primärt drabbade, får man hålla dem ansvariga för deras sjuka konspirationer. Personligen upplever jag det djupt omoraliskt och obegripligt att utan fakta beskriva en mördare som ljuv, snäll och ansvarslös.

Att fabulera ihop en historia som går på tvärs med den fakta vi trots allt fått till oss är som du skriver djupt omoraliskt och ett uppenbart hån mot de två döttrarna.

Att konspirera står ju var och en fritt att göra men lite moral borde man försöka besitta och tänka lite längre än vad den egna näsan når.
Citera
2019-01-12, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Nog var de eniga i vad som skulle ske och allt de gjorde för att säkra upp vad som skulle hända efter familjens död var på något sätt en missriktad omtanke om de efterlevande, jag är säker på att alla efterlevande hellre hade fått hjälpa dem att fatta ett annat beslut än vad de gjorde.

Hemskt tragiskt vad som hände och jag hoppas verkligen att de efterlevande kan få komma till någon slags ro trots allt, tiden läker ju alla sår så med tiden kommer även det här tragiska att på något sätt läka, ärren kommer att vara synliga men smärtan bleknar.

De kunde ha låtit barnen leva och tagit sina egna om livet nu var så hopplöst. För dem. På grund av barnen.

Men hur som helst hade även detta val också varit tragiskt.
Senast redigerad av zilvereko 2019-01-12 kl. 19:10.
Citera
2019-01-12, 18:54
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
LHs födelsedatum anges två gånger fel, står 24 istället för 26 nov. 69. (Det datum som finns på internet som brukar stämmer).
Och jag vet att det inte påverkar testamentes giltighet. Det är absolut inte det jag är ute efter. Som jag förstår från mallen så hade födelsedatum inte ens behövds. Det går ju tydlig fram vem som är arvingar. Finns jo ingen förväxlingsrisk.

Jag försöker att förstå i vilken situation 2 jurister när de skriver ett testamente tar fel på systerns/svägerskans födelsedatum. (Att antar att H formulerade det testamente och att O skrev på utan att ha läst, anser jag som absurd. H hade absolut ingen anledning att formulerar testamente så som det gjordes. Noll.)

Och jag kommer bara på detta, man gjorde det inte tillsammans (formulering, genomläsning) man var inte vid sina sinnens fulla bruk och/eller detta gjordes under stort tidspress/annan press som inte riktig kan förklaras med tanke på flera månaders planering och att man gick med testamente till vidimerande, där man ska ha i lugn och ro druckit kaffe (om detta nu stämmer).

För mig är det oförklarlig. Så klart är det inte för polisen. De kan se alla dator loggar, när det skrevs ut etc. etc. De vet vem som var hos Han**on* när och hur osv.
Testamentet är ett hastverk - liksom momsskriften som vimlar av slarvfel och uppenbara språkliga fel och otympligheter.

Betr. testamentet är allt klippt och klistrat, för att sedan kompletteras med relevanta namn- och faktauppgifter - som inte har lyckats fullt ut.

T.o.m. platsen för vittnenas underskrifter har fått kvarstå med endast ett mellanslag mellan namnen - vilket blir fallet om man kopierar testamentsmallen i den delen och sedan klistrar in stycket i ett nytt dokument.

Förvirringen kan t.o.m. ha varit så stor att "4." (som felaktigt insmugit sig i mallen) hos testamentssnickraren kan ha legat latent i bakhuvudet och förklara det felaktiga personnumret.

Tidspress och nervositet - och med det allra största intresse av att säkra testamentets innehåll med bevittning - måste med facit i hand anses känneteckna den som ansvarat för hanteringen kring detta dokument.
Citera
2019-01-12, 18:56
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Och under täckpapperet låg det testamente som HB trott sig ha signerat. - Allt tog sedan OH hand om och stoppade ned i sin inbrottssäkra dokumentportfölj.

HB och OH litade på varandra.
Jämfört med O´s tidigare signaturer så ser den sista underskriften påtagligt hård och kantig ut, rentav "kokande"?
Missan: "Jag reagerade redan då . Och berättade det för min partner redan då.
Hans kokande var inte inom normalvariation.
Han höll sig på nåt sätt men jag märkte att han fick verkligen anstränga sig för det."

O´s kokande avsåg dottern. Hur kom hans bristande förmåga att hålla inne med ett raseri, till uttryck i hemmiljön - Tyranni och lavetter? Och inte lär den långa julledigheten med hela familjen tätt inpå ha bidragit till att lugna hans överhettade hjärna.

Rockkungens uttalande ang ett par trådsanningar:

"- Någon film video fanns inte -"

"- Hanna hade ingen Cancer -"

"- Hanna har inte skrivit något handskrivet brev
- Det är skrivit några få rader utryckt från
- Dator vem som skrivit ut det vet ingen
- varken föräldrar , syskon etc har läst det
- Brevet som så mycket annat är fortfarande på analys....................
- Någon video skickad till föräldrarna existerar inte..........
- Det är påhittat av postare -"
Senast redigerad av Reviews 2019-01-12 kl. 19:07.
Citera
2019-01-12, 18:58
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
De kunde ha låtit barnen leva och tagit sina egna om livet nu var så hopplöst. För dem. På grund av barnen.

Om jag förstår det rätt så ansåg väl föräldrarna att ingen hade någon framtid, inte heller barnen.(enligt föräldrarna)
Citera
2019-01-12, 19:09
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko

Och?

Det är väl ingen i tråden som inte fördömt deras beslut att ta med sig sina döttrar till andra sidan?

Om du tolkar mitt inlägg som om jag stödjer deras vansinniga beslut så tolkar du fel.
Citera
2019-01-12, 19:11
Bannlyst
Citat:
Att fabulera ihop en historia som går på tvärs med den fakta vi trots allt fått till oss är som du skriver djupt omoraliskt och ett uppenbart hån mot de två döttrarna.

Att konspirera står ju var och en fritt att göra men lite moral borde man försöka besitta och tänka lite längre än vad den egna näsan når.

Ja, det är inte utan att man blir förundrad över hur lågt människor är beredda att gå för att skydda sina sköra psyken, tom att trampa över Agnes och Moas lik. Läskigt, men det är inte första gången jag förfäras över vad som skrivs på Flashback, om du förstår vad jag menar.
Citera
2019-01-12, 19:13
Medlem
Citat:
Och?

Det är väl ingen i tråden som inte fördömt deras beslut att ta med sig sina döttrar till andra sidan?

Om du tolkar mitt inlägg som om jag stödjer deras vansinniga beslut så tolkar du fel.

Nej, så menade jag inte alls. Har lagt till en rad i min kommentar.
Citera
2019-01-12, 19:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Jämfört med O´s tidigare signaturer så ser den sista underskriften påtagligt hård och kantig ut, rentav "kokande"?
Han höll sig på nåt sätt men jag märkte att han fick verkligen anstränga sig för det."

O´s kokande avsåg dottern. Hur kom hans bristande förmåga att hålla inne med ett raseri, till uttryck i hemmiljön - Tyranni och lavetter? Och inte lär den långa julledigheten med hela familjen tätt inpå ha bidragit till att lugna hans överhettade hjärna.

Man kan konstatera att Rockkungens och Missans uppgifter är alltjämt obekräftade.
Citera
2019-01-12, 19:26
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ja, i den mån man kan säga att en namnteckning utstrålar målmedveten ilska och förbittring så är det just vad den namnteckningen gör - till skillnad från HB:s betydligt mer generösa och snällt "rundade".
Det nya året finns heller inte som en realitet i den kokande underskriftens tankar; här har offerröken redan fått tiden att stanna.
Citat:

Citera
2019-01-12, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Testamentet är ett hastverk - liksom momsskriften som vimlar av slarvfel och uppenbara språkliga fel och otympligheter.

Betr. testamentet är allt klippt och klistrat, för att sedan kompletteras med relevanta namn- och faktauppgifter - som inte har lyckats fullt ut.

T.o.m. platsen för vittnenas underskrifter har fått kvarstå med endast ett mellanslag mellan namnen - vilket blir fallet om man kopierar testamentsmallen i den delen och sedan klistrar in stycket i ett nytt dokument.

Förvirringen kan t.o.m. ha varit så stor att "4." (som felaktigt insmugit sig i mallen) hos testamentssnickraren kan ha legat latent i bakhuvudet och förklara det felaktiga personnumret.

Tidspress och nervositet -och med det allra största intresse av att säkra testamentets innehåll med bevittning - måste med facit i hand anses känneteckna den som ansvarat för hanteringen kring detta dokument.

Mitt fetade. Det tror jag också. Jag tror inte att det var enbart för att underlätta för anhöriga, men att det var viktigt i sig.
Senast redigerad av Vinbergssnacka 2019-01-12 kl. 19:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in