Citat:
Ursprungligen postat av
Vinbergssnacka
LHs födelsedatum anges två gånger fel, står 24 istället för 26 nov. 69. (Det datum som finns på internet som brukar stämmer).
Och jag vet att det inte påverkar testamentes giltighet. Det är absolut inte det jag är ute efter. Som jag förstår från mallen så hade födelsedatum inte ens behövds. Det går ju tydlig fram vem som är arvingar. Finns jo ingen förväxlingsrisk.
Jag försöker att förstå i vilken situation 2 jurister när de skriver ett testamente tar fel på systerns/svägerskans födelsedatum. (Att antar att H formulerade det testamente och att O skrev på utan att ha läst, anser jag som absurd. H hade absolut ingen anledning att formulerar testamente så som det gjordes. Noll.)
Och jag kommer bara på detta, man gjorde det inte tillsammans (formulering, genomläsning) man var inte vid sina sinnens fulla bruk och/eller detta gjordes under stort tidspress/annan press som inte riktig kan förklaras med tanke på flera månaders planering och att man gick med testamente till vidimerande, där man ska ha i lugn och ro druckit kaffe (om detta nu stämmer).
För mig är det oförklarlig. Så klart är det inte för polisen. De kan se alla dator loggar, när det skrevs ut etc. etc. De vet vem som var hos Han**on* när och hur osv.
Testamentet är ett hastverk - liksom momsskriften som vimlar av slarvfel och uppenbara språkliga fel och otympligheter.
Betr. testamentet är allt klippt och klistrat, för att sedan kompletteras med relevanta namn- och faktauppgifter - som inte har lyckats fullt ut.
T.o.m. platsen för vittnenas underskrifter har fått kvarstå med endast ett mellanslag mellan namnen - vilket blir fallet om man kopierar testamentsmallen i den delen och sedan klistrar in stycket i ett nytt dokument.
Förvirringen kan t.o.m. ha varit så stor att "4." (som felaktigt insmugit sig i mallen) hos testamentssnickraren kan ha legat latent i bakhuvudet och förklara det felaktiga personnumret.
Tidspress och nervositet - och med det allra största intresse av att säkra testamentets innehåll med bevittning - måste med facit i hand anses känneteckna den som ansvarat för hanteringen kring detta dokument.