2019-01-11, 19:05
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeffeGW.P
Ja, de gånger jag sett fantasifoster som dragits fram ur eget arsle utan förankring i fakta för att oskyldigförklara Oskar, är när man som du velat göra en poäng för att spegla galenskaperna hos Hannamördarkramarna. Det lustiga är att denna skämtsamma nidbild oftast går "alternativa fakta"-gänget förbi. De börjar istället försvara Hanna...

Vad är det för primitiva processer som detta fall lockar fram hos sköra människor?
Är nog fan snart värt en tråd i sig.
Hahahaha, ja. Polis har tydligt beskrivit medgärningmannaskap och man försvarar de facto en mördare.
Man har påbörjat en ny förundersökning gällande mord på bas av noll fakta och insyn.
För barnens skull...

Man vet givetvis mer än både polis och NFC gällande analyser av dokument. Samma sak gäller IT-forensiker. Det är en herrans massa specialområden som inte kan sitt jobb tydligen.
Det gäller allt från handstil och påståenden om vad som var citat ur avskedsbrevet.

Alla de här vet vad de kom fram till för resultat - likaväl som krim.tekniker.
Många lär vara nedtystade i en stor skånsk konspiration. Skolan är inblandad också. Det är som en enda stor svartsoppa för att fira Mårten Gås.
Man vet att O:s släkt har ett finger med i spelet, tydligen en släkt med makt. De har styrt pressträffen för att O ska få framstå som en hyvens kille trots att han allena har mördat hela familjen.
Sen, icke att förglömma, så är det givetvis inte ME barnen hade. Det har drivits fram under flera år av O. H har ingenting att säga till om - svag, finlemmad och kuvad.
Antagligen är det en preparation sen 2015 för att framstå som mer hyvens efter sin död; liksom ha en legal anledning att mörda allihop.
Klurigt det där. Väldigt avancerat och omständigt. Långdraget förlopp men vad gör man inte för att hyllas postumt när man gått hädan?
Det är väldigt noga att de fina fasaderna ska upprätthållas tydligen. Självmord planeras i åratal för att det ska se finare ut och resten sköter de efterlevande via att styra skånsk polis och alla andra som lär behöva tystas ner. Grundlura skolan, övertala läkare att få diagnos och läkarintyg.

Fascinerande.
Senast redigerad av develi 2019-01-11 kl. 19:19.
Citera
2019-01-11, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av likor
Du lyfter en viktig del i PT.

Uppfattar att SS kände sig obekväm i sitt uttalande eftersom han inte får berätta korrekt vad utredningen kommit fram till.

"Vi har fört en dialog med dom och vi har… ja, korrigerat viss av informationen också efter de anhörigas önskemål, så att…"

Vad finns det för stöd i lagtexten till att polisen korrigerar information i sitt uttalande till media?
Vilken sida – mor- eller farföräldrarna till Agnes och Moa – har påverkat/lagt sig i polisens förundersökning?

Och vad är det för information som har korrigerats?

En gissning är väl att man plockat bort den information som var mest komprometterande för någon av föräldrarna? (eller för båda). Det behöver ju inte ha varit någonting sensationellt. Om en förälder exempelvis skrivit i avskedsbrevet att livet kändes hopplöst dels på grund av att hen blivit förfördelad i sitt arbete och dels på grund av barnens sjukdom - så valde man kanske att plocka bort det som handlade om arbetet. Bara som ett exempel.
Citera
2019-01-11, 19:27
Medlem
Jag försöker fortsatt att förstå i vilken situation man skriver fel på sitt systers födelsedatum på ett testamente (alltså när man bara ha en syster och som man har kontakt med). Och i vilken situation man inte rättar ett testament efter att ha läst genom det.

Man kan omöjligt ha gemensamt formulerad det. Man kan omöjligt suttit gemensamt vid datorn. H har antingen inte läst genom, eller inte kommenterat fel som hon såg, eller hennes kommentarer har inte beaktats. Men hon skrev på.

Var detta den typ av samförstånd som fanns? Med annat också? Avskedsbrevet. Samma sak? Eller handskriven av H? Testamente Os uppgift, brevet Hs?

Hade man inte varit hos Han**on* så kunde man tro detta var gjort 15 minuter innan man satt i gång. Eller någon gång efter. Eller att man inte var vid sina sinnens fulla bruk när man skrev.

Jag fattar inte. Sådana datum sitter så i ryggmärgen.
Citera
2019-01-11, 19:56
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Hahahaha, ja. Polis har tydligt beskrivit medgärningmannaskap och man försvarar de facto en mördare.
Man har påbörjat en ny förundersökning gällande mord på bas av noll fakta och insyn.
För barnens skull...

Man vet givetvis mer än både polis och NFC gällande analyser av dokument. Samma sak gäller IT-forensiker. Det är en herrans massa specialområden som inte kan sitt jobb tydligen.
Det gäller allt från handstil och påståenden om vad som var citat ur avskedsbrevet.

Alla de här vet vad de kom fram till för resultat - likaväl som krim.tekniker.
Många lär vara nedtystade i en stor skånsk konspiration. Skolan är inblandad också. Det är som en enda stor svartsoppa för att fira Mårten Gås.
Man vet att O:s släkt har ett finger med i spelet, tydligen en släkt med makt. De har styrt pressträffen för att O ska få framstå som en hyvens kille trots att han allena har mördat hela familjen.
Sen, icke att förglömma, så är det givetvis inte ME barnen hade. Det har drivits fram under flera år av O. H har ingenting att säga till om - svag, finlemmad och kuvad.
Antagligen är det en preparation sen 2015 för att framstå som mer hyvens efter sin död; liksom ha en legal anledning att mörda allihop.
Klurigt det där. Väldigt avancerat och omständigt. Långdraget förlopp men vad gör man inte för att hyllas postumt när man gått hädan?
Det är väldigt noga att de fina fasaderna ska upprätthållas tydligen. Självmord planeras i åratal för att det ska se finare ut och resten sköter de efterlevande via att styra skånsk polis och alla andra som lär behöva tystas ner. Grundlura skolan, övertala läkare att få diagnos och läkarintyg.

Fascinerande.

Man undrar ju vad som driver dessa konspirationsteoretiker?

Man måste ju slå knut på allt som berör logiskt tänkande för att kunna få till en historia som friar H helt, konstruera något som är så långsökt att inte ens bröderna Grimm hade kunnat få till en saga som var lika erbarmlig i sin uppbyggnad, de hade ju i alla fall fantasifigurer att laborera med, i det här fallet så har vi en dokumenterad händelse som går precis på tvärs mot de sagor som konspiratörerna försöker förvilla med.
Citera
2019-01-11, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Jag försöker fortsatt att förstå i vilken situation man skriver fel på sitt systers födelsedatum på ett testamente (alltså när man bara ha en syster och som man har kontakt med). Och i vilken situation man inte rättar ett testament efter att ha läst genom det.

Man kan omöjligt ha gemensamt formulerad det. Man kan omöjligt suttit gemensamt vid datorn. H har antingen inte läst genom, eller inte kommenterat fel som hon såg, eller hennes kommentarer har inte beaktats. Men hon skrev på.

Var detta den typ av samförstånd som fanns? Med annat också? Avskedsbrevet. Samma sak? Eller handskriven av H? Testamente Os uppgift, brevet Hs?

Hade man inte varit hos Han**on* så kunde man tro detta var gjort 15 minuter innan man satt i gång. Eller någon gång efter. Eller att man inte var vid sina sinnens fulla bruk när man skrev.

Jag fattar inte. Sådana datum sitter så i ryggmärgen.

Om jag förstått består planeringen rätt kan den t.ex. bestått av att man digitalt skickat förslag/rättningar på text avseende dokument mellan varandra. Då kan just en siffra i födelsedatum blivit fel (ej upprättat). Men det tycks inte förhindrat att bodelning är godkänd och genomförd sedan länge.
Citera
2019-01-11, 20:27
Medlem
Citat:
Precis. Någon här skrev att boken genererade 700kr per år. Vet ej om det stämmer. Säkert kurslitteratur. Så varför nämnar det överhuvudtaget, det undrade jag. Verkar udd när man skriver ett testamente med planen i huvud att döda barn och sig själv att tänka på detta. Men boken var viktig för O, så viktig att varje nya upplaga - eller nästan varje - hamnade på hans publikationslista. Men kanske man gör så.

O kanske visste att boken var viktig för den som varit delaktig i skapandet, därför tas den upp i testamentet.
Citera
2019-01-11, 20:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Man undrar ju vad som driver dessa konspirationsteoretiker?

Man måste ju slå knut på allt som berör logiskt tänkande för att kunna få till en historia som friar H helt, konstruera något som är så långsökt att inte ens bröderna Grimm hade kunnat få till en saga som var lika erbarmlig i sin uppbyggnad, de hade ju i alla fall fantasifigurer att laborera med, i det här fallet så har vi en dokumenterad händelse som går precis på tvärs mot de sagor som konspiratörerna försöker förvilla med.

Hade dessa varit barn eller nära anhöriga hade man kunnat låta det bero, men eftersom de befinner sig på FB vilket kräver myndighetsålder och eftersom de inte erkänner sig som primärt drabbade, får man hålla dem ansvariga för deras sjuka konspirationer. Personligen upplever jag det djupt omoraliskt och obegripligt att utan fakta beskriva en mördare som ljuv, snäll och ansvarslös.
Senast redigerad av LeffeGW.P 2019-01-11 kl. 20:44.
Citera
2019-01-11, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
O kanske visste att boken var viktig för den som varit delaktig i skapandet, därför tas den upp i testamentet.

Eller för familjen eller var skriven för företaget. Som hans syster fick ärva hans andel i.
Citera
2019-01-11, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Om jag förstått består planeringen rätt kan den t.ex. bestått av att man digitalt skickat förslag/rättningar på text avseende dokument mellan varandra. Då kan just en siffra i födelsedatum blivit fel (ej upprättat). Men det tycks inte förhindrat att bodelning är godkänd och genomförd sedan länge.

Att testamente skickades fram och tillbaka mellan makarna anser jag som mycket osannolikt. Så som det är utformat (hastig ihopsatt verkar det som). Men ändå läser man i ett sådant fall genom utskriften - slutligen. Eller brukar göra det. Men någon kan ha satt ihop det, skrev ut det och läste inte mer genom. Så kan det vara. Eller bestämd sig att man inte har tid att göra om det. Men mycket märkligt är det.

Bodelning har visst gjorts. Hur skulle man annars göra när polisen kom fram till att allt är korrekt och att detta skedde i samförstånd. Bevisen måste ha varit övertygande. Annars hade eventuellt någon av anhöriga bestridit testamente.

Men jag kan inte förklara mig felen i testamente. Inte med de fakta som har kommit fram hittills. Gemensam planering över lång tid.

Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki

I alla fall inte så delaktig att han var medförfattare. Tackord kunde jag inte se.
Citera
2019-01-11, 21:52
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Att testamente skickades fram och tillbaka mellan makarna anser jag som mycket osannolikt. Så som det är utformat (hastig ihopsatt verkar det som). Men ändå läser man i ett sådant fall genom utskriften - slutligen. Eller brukar göra det. Men någon kan ha satt ihop det, skrev ut det och läste inte mer genom. Så kan det vara. Eller bestämd sig att man inte har tid att göra om det. Men mycket märkligt är det.

Bodelning har visst gjorts. Hur skulle man annars göra när polisen kom fram till att allt är korrekt och att detta skedde i samförstånd. Bevisen måste ha varit övertygande. Annars hade eventuellt någon av anhöriga bestridit testamente.

Men jag kan inte förklara mig felen i testamente. Inte med de fakta som har kommit fram hittills. Gemensam planering över lång tid.

I alla fall inte så delaktig att han var medförfattare. Tackord kunde jag inte se.

Nej Oskar var ensam författare till boken. Undrar varför han lämnade den till en före detta kollega? Han kan ju inte på riktigt ha trott att denna kollega skulle bli glad? Vem vill ärva rättigheterna till en dussin-lärobok som säkert inte kommer användas i någon större utsträckning när författaren är död och då av förklarliga skäl inte längre undervisar? Av en mördare?

Usch jag undrar verkligen hur de stackars barnen hade det den sista tiden. Att polisen sade att inget tyder på att barnen visste vad som skulle hända var väl för att klargöra en gång för alla att ingen av döttrarna var med på någon självmordspakt. Men kunde verkligen dessa två trasiga typer ta hand om barnen på slutet? Eller om det nu var en urspårad individ som körde med den andra.
Citera
2019-01-11, 22:01
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark

Det är troligare att en ohederlig person skrivit helt rätt...

Handlingens laglighet ligger inte i frånvaro av skrivfel. Ingen annan person än den fysiska personen ifråga kan ju rimligen avses.

Har det prövats att samla frimärken i stället? Det kan vara ganska spännande... Där kan sådana skillnader ha betydelse.
Citera
2019-01-11, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Nej Oskar var ensam författare till boken. Undrar varför han lämnade den till en före detta kollega? Han kan ju inte på riktigt ha trott att denna kollega skulle bli glad? Vem vill ärva rättigheterna till en dussin-lärobok som säkert inte kommer användas i någon större utsträckning när författaren är död och då av förklarliga skäl inte längre undervisar? Av en mördare?

Jag har också tänkt en del på detta. Finner det ytterst märkligt. Nästan som en pik istället för en belöning.
Att denna bok dessutom kom på första plats i testamentet är också ytterst märkligt. Men den detaljen säger också att det är O som författat och bestämt huvudsakligt innehåll i testamentet. Likaså att hans företag ska till hans syster, det förstår jag mer om detta var viktigt för honom men att han inte hade koll på hennes födelsedatum är också märkligt. Varför slarvar man med detta, det är precis som att hela testamentet är ett hafsverk.

Jag får lite samma känsla av hans momsbok till barnen, den skulle också bli klar snabbt och blev också ett hafsverk som ingen riktigt begriper.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in