2019-01-11, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Ja, om jag får gissa och spekulera vilt här så instiftade tydligen hans mor en stiftelse för behjärtansvärda ändamål och eventuellt också för hans välbefinnande. Skulle så vara fallet finns det där kompetens att skydda honom och tillvarata hans intressen vid en rättslig tvist.

Jasså? Ja, det skulle inte förvåna mig. Kan tänka mig att polisen ringer upp honom och förklarar att det inte är nån bra idé att skriva till JB och vänligen ber honom upphöra. Gör han inte det då så kan det ju kanske bli lite problem för honom.
Citera
2019-01-11, 22:41
Medlem
Citat:
Måhända har hon fått ett påpekande från sitt målsägandebiträde eller polisen att det kan vara ett brott att offentligt publicera privata brev man fått sig tillsänt. Om hon nu har polisanmält kan det så klart vara frästande för den polisanmälde att polisanmäla tillbaka och tusan vet om inte han i så fall har ett bättre mål.

Vilket är brottet? Det kanske någon skrev? Har missat det i så fall. Men är inte hans övergrepp i rättssak? Har för mig att det blir det även om man ”ber snällt och menar väl”. Men där är jag inte säker.

Edit: Det är väl så maffian jobbar? Dom ber snällt ett par tre gånger innan det börjar bli riktigt obehagligt.
Senast redigerad av Matzolle 2019-01-11 kl. 22:46.
Citera
2019-01-11, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matzolle
Vilket är brottet? Det kanske någon skrev? Har missat det i så fall. Men är inte hans övergrepp i rättssak? Har för mig att det blir det även om man ”ber snällt och menar väl”. Men där är jag inte säker.

Så här menar åklagarmyndigheten:

"Övergrepp i rättssak

Den som genom våld, hot om våld eller på annat sätt angriper en person för att hon eller han har anmält ett brott, vittnat i rättegång eller liknande – eller försöker hindra en person att anmäla, vittna etc. – gör sig skyldig till övergrepp i rättssak."

Svårt att se att hans stilla vädjan skulle hamna innanför det där. Möjligen kan han vär åka dit på nån form av trakasserier om han inte slutar skriva till henne efter uppmaning att sluta.
Citera
2019-01-11, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gohira
Så här menar åklagarmyndigheten:

"Övergrepp i rättssak

Den som genom våld, hot om våld eller på annat sätt angriper en person för att hon eller han har anmält ett brott, vittnat i rättegång eller liknande – eller försöker hindra en person att anmäla, vittna etc. – gör sig skyldig till övergrepp i rättssak."

Svårt att se att hans stilla vädjan skulle hamna innanför det där. Möjligen kan han vär åka dit på nån form av trakasserier om han inte slutar skriva till henne efter uppmaning att sluta.

Okej, men vad menas med ”eller på annat sätt angriper”? Vad är ett angrepp om det är på annat sätt en våld eller hot om våld? Fattar inte... jag får googla 😁

För övrigt så är den här brevhistirien mumma för tråden!!

Jag vet inte riktigt vad jag ska tycks här 😂
Citera
2019-01-11, 22:58
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:

Edit: Det är väl så maffian jobbar? Dom ber snällt ett par tre gånger innan det börjar bli riktigt obehagligt.
Upphovsrättsbrott där han har ett bättre bevisläge än vad hon har om hon anklagar honom för övergrepp i rättssak.
Citera
2019-01-11, 23:03
Medlem
Citat:
Okej, men vad menas med ”eller på annat sätt angriper”? Vad är ett angrepp om det är på annat sätt en våld eller hot om våld? Fattar inte... jag får googla 😁

Ja, tråden livades upp och det skall han ju ha all cred för! Jag tror "på annat sätt angriper" är öppet från fall till fall. I det här fallet gäller det väl att bedöma om brevet och vykortet är att betrakta som angrepp då.
Verkar ju osannolikt, men man vet ju aldrig.
Citera
2019-01-11, 23:05
Medlem
Citat:
Upphovsrättsbrott där han har ett bättre bevisläge än vad hon har om hon anklagar honom för övergrepp i rättssak.

Det låter ju helt fantastiskt, finns det nåt tidigare fall att luta sig mot då eller är det din bedömning att det skulle funka?
Citera
2019-01-11, 23:09
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:

Vet inte hur det går med din googling men kan tänka att även erbjudandet av gåvor kan ses som ett sätt att angripa.
Citera
2019-01-11, 23:19
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Det låter ju helt fantastiskt, finns det nåt tidigare fall att luta sig mot då eller är det din bedömning att det skulle funka?
I min tidigare länk finns ett fall. Att det i detta fall skulle finnas någon konstnärlig höjd som kanske krävs ligger en bra dit bort, men än längre bort ligger att breven skulle utgöra något övergrepp i rättssak.

Edit: Det bör vara extra besvärande för henne att hon inte enbart återger innehållet i breven utan i bild utlämnar dem.
Senast redigerad av HappySadHarry 2019-01-11 kl. 23:36.
Citera
2019-01-11, 23:29
Medlem
jorgenstorm99s avatar
Är det fotbollsexperten GS som avses?
Citera
2019-01-11, 23:34
Medlem
Citat:
I min tidigare länk finns ett fall. Att det i detta fall skulle finnas någon konstnärlig höjd som kanske krävs ligger en bra dit bort, men än längre bort ligger att breven skulle utgöra något övergrepp i rättssak.

Hahaha, jag skulle definitivt intyga att de är konst. (det finns väl egentligen inga kriterier för vad som är det längre, en brud fejkade väl att hon skulle hoppa från Västerbron eller nåt men hänvisning till att det var konst) Såg inte din länk men skall leta, eller kan du posta den igen?
Citera
2019-01-11, 23:44
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Hahaha, jag skulle definitivt intyga att de är konst. (det finns väl egentligen inga kriterier för vad som är det längre, en brud fejkade väl att hon skulle hoppa från Västerbron eller nåt men hänvisning till att det var konst) Såg inte din länk men skall leta, eller kan du posta den igen?
Länken finns i det här inlägget.
(FB) Svensk mästare i fotboll misstänks för våldtäkt okt -18, är i 60-årsåldern

Se även mitt Edit i föregående inlägg.
Senast redigerad av HappySadHarry 2019-01-11 kl. 23:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in