2019-01-07, 09:26
Medlem
vonblixens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Finland var inte ockuperat av Sverige. Finland var Sverige.

Exakt så!
Citera
2019-01-07, 10:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Det är ju uppenbart att ett allmänbildande frågesportsprogram av hederlig modell inte kommer funka länge till i det infantila samhälle vi fått.

Tramsiga deltagare ur popkulturen är tydligen det enda som går hem. Frågor om natur, teknik, vetenskap och även klassisk humaniora blir då för jobbigt. Inte heller tittarna orkar längre med om ämnet svänger ut från Idol/ishockey-bubblan för mycket (av många inlägg i denna tråd att döma).

Jag har varit en stor fan av På spåret i många år. Dock spolar jag alltid förbi tramset och blir allt oftare besviken på resmålens frågor (istället för att hitta på intelligenta frågor om resmålet eller dess region så blir det någon långsökt koppling till något annat, allt oftare).

Lägger nu ner skiten. Tack och hej.

enig, följdfrågorna har slutat ha med kunskap om resp resmål att göra och ledtrådarna under "resan" har allt mer sällan något annat än en långsökt ordvits som ev kan härledas till resmålets namn, i princip aldrig något platsen är känd för. fördummande eller bara en konsekvens av en allt mer outbildad programledning och publik, endera eller båda antagligen.

sedan kan jag tycka att det är beklämmande med några av deltagarnas brist på allmänbildning resp omvänt stora behov av att tala om sig själva så fort tillfälle ges. samma sak gäller programledarna av idag. det skall nog kännas familjärt, men blir snarare egocentrerad underhållning. vilket det finns mängder av andra program för...
Citera
2019-01-07, 10:36
Medlem
JanTalibans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Ja, jag har högre krav/förhoppningar på en språkvetare som dessutom gjort flera dokumentärfilmer om språket i Finland.
Jag gillar Fredrik Lindström, men häpnar över hans pinsamt låga ambitionsnivå; och kanske även kunskapsnivå. Samtidigt som han beskrivs som SPRÅKVETARE.

Flera gånger har han ”råkat” förväxla grekiska och latin. Han missuppfattar hur saker uttalas och vad de betyder. (Hade förmodligen inte en susning om att carmina, i Carmina Burana, helt enkelt är plural av carmen, alltså ”de beuerska sångerna”, vilket skulle ha ökat chansen att få rätt på uttalat.) Verkar vara allmänt oslipad på fonetik. Missar ständigt att leverera intressanta och underhållande påpekanden, fast de ligger snubblande nära hans påstådda gebit.

Jämför tex med Storbritanniens Alistair McGowan, som sätter en ära i att showa med uttal och kunskap.
Citera
2019-01-11, 18:21
Medlem
ercys avatar
Ny vecka! Ny omgång! Ny grupp vilket också innebär ny tippning!

Grupp C:
Gunnar Wetterberg & Parisa Amiri
Marianne Ahrne & Anders "Ankan" Johansson
Elisabet Höglund & Jesper Rönndahl

Gruppvinnare: Elisabet Höglund & Jesper Rönndahl
Den tvåfaldiga vinnaren råkade ut för "Peter Polkander-syndromet" efter sin senaste vinst men är nu tillbaka efter dvalan i jakt på en tredje titel. Finns inte mycket som talar emot en vinst - laget har på 12 avsnitt endast fått under 30 poäng 2 gånger varav en av dessa matcher var en snål 25-24 vinst mot von Zweigbergk och Everdahl samt har endast 2 förluster av 12 matcher. Laget har en personkemi trots de ganska udda karaktärerna samt en icke övelappande kunskap. Det Elisabet inte kan vet oftast Jesper svaret på och vise versa.
Dom: Vinst i final mot Eric & Kjell.
Lagets styrka: Allt, men famförallt deras jämnhet.
Lagets svaghet: Inget?

Grupptvåa: Parisa Amiri & Gunnar Wetterberg
Verkar i sin dynamik vara lite liknande "Korsords-Gunnar" och Amie Bramme Sey med en äldre, vis, heterosexuell och vit man tillsammans med en "hipp" kvinnlig programledar-journalist med invandrarbakgrund. Vet ingenting om henne vilket skulle kunna innebära dolda kunskapsresurser.
Dom: Ut i kvarten mot Johar & Josefine.
Lagets styrka: .
Lagets svaghet: .

Kakan-jumbo: Arne Anka
Semifinalist från förra året. Gick mest vidare tack vare en svag grupp där alla par gjorde en klantig felryckning var snarare än egna meriter. Det kommer inte hålla i år.
Dom: Ut i gruppen.
Lagets styrka: Kultur.
Lagets svaghet: Resorna.
Citera
2019-01-11, 18:27
Medlem
Vobblers avatar
Kakan i år igen? Det manshatande helvetet.
Citera
2019-01-11, 18:59
Medlem
MickeyAnonymouses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vobbler
Kakan i år igen? Det manshatande helvetet.
Kakan är inte med i år så henne slipper du
Citera
2019-01-11, 19:06
Medlem
Vobblers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MickeyAnonymouse
Kakan är inte med i år så henne slipper du

Jaså? Tack och lov. Jag läste kakor och ankor och en annan massa skit. För mycket godsaker för mig tror jag nog. Jag ska nog testa och växla upp till Xanor, annars är jag chanslös ikväll.
Citera
2019-01-11, 19:58
Moderator
Dr Kings avatar
Gunnar Wetterberg och Parisa Amiri är ett rejält jokerpar. Det kan bli allt mellan fågel och fisk för dem. Gunnar Wetterberg skulle kunna visa sig vara en förvånansvärt bred professorstyp som dubble vinnaren Dick Harrison. Han skulle dock lika gärna kunna visa sig vara rejält smal och kamma noll så fort frågorna inte handlar om 1600-talet.

Parisi Amiri är ju programledare för Kobra och skulle kunna ha ganska breda kulturkunskaper i kombination med kunskaper om ny musik, film o.s.v.
Citera
2019-01-11, 20:02
Medlem
Motorprinsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr King
Gunnar Wetterberg och Parisa Amiri är ett rejält jokerpar. Det kan bli allt mellan fågel och fisk för dem. Gunnar Wetterberg skulle kunna visa sig vara en förvånansvärt bred professorstyp som dubble vinnaren Dick Harrison. Han skulle dock lika gärna kunna visa sig vara rejält smal och kamma noll så fort frågorna inte handlar om 1600-talet.

Parisi Amiri är ju programledare för Kobra och skulle kunna ha ganska breda kulturkunskaper i kombination med kunskaper om ny musik, film o.s.v.

Har hört henne i Lantzkampen. Bedrövligt dålig. Håller Amie- och Jossanklass på sin höjd.

Dessutom dålig förlorare. Kan bli ett kul program i kväll.
Citera
2019-01-11, 20:03
Medlem
Start för den tredje och sista gruppen. Tvåfaldiga vinnarna Elisabet Höglund och Jesper Rönndahl möter Marianne Ahrne och Anders Johansson. Augustifamiljen står för musiken tillsammans med Cecilia Vaz och Jenny Vaz.

Tror på Elisabet Höglund och Jesper Rönndahl även om kanske Elisabet passerat bäst före datumet.
Citera
2019-01-11, 20:03
Medlem
EnGodForlorares avatar
Bör vara en säker promenadseger för Rönndahl och Höglund. Fattar inte varför Marianne Ahrne och Anders "Ankan" Johansson får återkomma. Har de så svårt att få folk att delta i programmet?
Citera
2019-01-11, 20:06
Medlem
Grisbrottarens avatar
Elisabet Höglund verkar ju senil när hon rycker på enbart landet – och knappt det – utan koll på städer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in