2019-01-06, 16:36
Medlem
Dr.Krankentots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Aah du tänker typ Italien? Ok jag är på din sida i så fall.

Ja. Tack. Precis så. Det behöver inte vara "Colpo grosso" men lite ögonfröjd så att tittarna stimuleras. Det ska ju vara underhållning och inte nåt djädra kulturprogram.
Citera
2019-01-06, 17:33
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Jag tror TV-underhållningen skulle öka om man tog lättare frågor, vilket skulle få fler "kändisar" att våga delta. Mindre "P1-frågor" och mer "semester-frågor". Hellre frågor om välkända företeelser än Österikiska poeter.
Sommarkrysset låter passande för dig.

Poängen med På spåret är ju att det ska vara lite svårt. Felet är att det är för sned fördelning mellan ämnena så det handlar inte riktigt längre om allmänbildning. Översatt till TP är det alldeles för mycket fokus på rosa och brunt, lagom med gult och blått och alldeles för lite grönt och orange.
Det ger också att deltagarna väljs från Stockholms rosabruna inavelssörja.

Trist för mig som är bäst på grönt och orange.

Sen tror jag Amie är en produktplacering från Marabou, aldrig sett någon mer chokladliknande människa.
Senast redigerad av Readyfreddie 2019-01-06 kl. 17:36.
Citera
2019-01-06, 17:47
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersM79
Jag har bara hört det i 'blåtira', men aldrig kopplat att 'tira' kunde stå själv som ett eget ord.

https://youtu.be/RFuaOT7IuRA?t=42
Citera
2019-01-06, 18:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AndersM79
Jag har bara hört det i 'blåtira', men aldrig kopplat att 'tira' kunde stå själv som ett eget ord.
Då är jag i alla fall inte ensam om att ha bott under en sten som någon skrev. Fast har inte bott på södermalm eller solna.
Citera
2019-01-06, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
Sommarkrysset låter passande för dig.

Poängen med På spåret är ju att det ska vara lite svårt. Felet är att det är för sned fördelning mellan ämnena så det handlar inte riktigt längre om allmänbildning. Översatt till TP är det alldeles för mycket fokus på rosa och brunt, lagom med gult och blått och alldeles för lite grönt och orange.
Det ger också att deltagarna väljs från Stockholms rosabruna inavelssörja.

Trist för mig som är bäst på grönt och orange.

Sen tror jag Amie är en produktplacering från Marabou, aldrig sett någon mer chokladliknande människa.
"Svårt" är ju ett relativt begrepp. Vem som kom trea i Melodifestivalen 1998 är inte svårt om du kan det, lika så Österrikiska poeter om du kan det - eller hur menar du?
Citera
2019-01-06, 21:37
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vobbler
Den här säsongen har de slopat sportfrågorna helt, då kan man ju lägga ner skiten.
Åjo..En del har det allt varit.
Citera
2019-01-06, 22:29
Medlem
Snubchurps avatar
Så mycket kulturskit i det här programmet. 0 vetenskap, i sann verklighetsfrånvänd SVT-anda. Antar man är rädd för fakta på redaktionen. Gäsp.
Citera
2019-01-07, 01:21
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Här blir det förmodligen en fråga om endonymer och exonymer: (FB) New York vs Nya Zeeland (Endonym vs exonym /Mod)

Som bekant har städer ofta olika namn beroende på språkbrukare och det är ju uppenbart i fråga om finska och svenska namn på finska städer, vilket ju illustreras här av Åbo/Turku.

Att det är så har en del olika skäl som diskuteras i tråden ovan och ett av skälen är att det helt enkelt är så svårt att uttala främmande språk så pass korrekt att det för tydlighetens skull är bättre att köra på ett uttal som passar det egna språket.

Så skall man se Lindström som svensk i första hand kanske det är lika bra att han inte ger sig på att försöka låta som en finne i uttalet av det finska namnet på finska städer? Det blir förmodligen lite eller mycket fel i uttalet oavsett, då svenskar generellt har problem med finskt uttal. Även om man förstås här skulle kunna hävda att om man inte försöker uttala det finska namnet korrekt kan man lika gärna hålla sig till Åbo då.

Ser man honom som språkvetare kanske man å andra sidan som du skriver ställa andra krav på honom.

Frågan om hur vi i Sverige bör uttala Turku är inte helt självklar, för att sammanfatta, men det är ju en diskussion för länkad tråd.

Ja, jag har högre krav/förhoppningar på en språkvetare som dessutom gjort flera dokumentärfilmer om språket i Finland. Sen är det ju, precis som du nämner, vettigare av en svensk att använda en stads svenska namn i de fall såna finns att tillgå. Han borde helt enkelt veta mycket bättre.

Här visar han att det finska uttalet när det gäller u resp o är något han behärskar: https://youtu.be/fkgI6hv0xJI?t=240
Citera
2019-01-07, 06:36
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Det är ju uppenbart att ett allmänbildande frågesportsprogram av hederlig modell inte kommer funka länge till i det infantila samhälle vi fått.

Tramsiga deltagare ur popkulturen är tydligen det enda som går hem. Frågor om natur, teknik, vetenskap och även klassisk humaniora blir då för jobbigt. Inte heller tittarna orkar längre med om ämnet svänger ut från Idol/ishockey-bubblan för mycket (av många inlägg i denna tråd att döma).

Jag har varit en stor fan av På spåret i många år. Dock spolar jag alltid förbi tramset och blir allt oftare besviken på resmålens frågor (istället för att hitta på intelligenta frågor om resmålet eller dess region så blir det någon långsökt koppling till något annat, allt oftare).

Lägger nu ner skiten. Tack och hej.
Citera
2019-01-07, 06:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Ja, jag har högre krav/förhoppningar på en språkvetare som dessutom gjort flera dokumentärfilmer om språket i Finland. Sen är det ju, precis som du nämner, vettigare av en svensk att använda en stads svenska namn i de fall såna finns att tillgå. Han borde helt enkelt veta mycket bättre.

Här visar han att det finska uttalet när det gäller u resp o är något han behärskar: https://youtu.be/fkgI6hv0xJI?t=240
Finska stadsnamn är ju de svenska namnen eftersom de är grundade av Svenska Kungar under den svenska ockupationen. Svårare blir det när vi känner till städer som Florens, Neapel och Venedig i.s.f Firenze, Napoli el. Venezia.
Beträffande herr Lindström så har jag funnit hans språkprogram utbildande och underhållande. En sak har dock förbryllat mig under åren. Även om han ska läsa innantill så blir diftonger fellästa. Kan det vara orsakat av dysleksi? Mig kvittar vad orsaken är men uttalat av en erkänd språkvetare ger det en distortion i örat.
Citera
2019-01-07, 08:26
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mypointis
den svenska ockupationen

Finland var inte ockuperat av Sverige. Finland var Sverige.
Citera
2019-01-07, 08:36
Medlem
Motorprinsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Finland var inte ockuperat av Sverige. Finland var Sverige.

Precis så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in