2019-01-08, 00:20
Medlem
Boosheids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DRD4
Intressanta tankegångar, jag gillar dom.

Jag kommer ihåg en artikel, innan bilens framfart. När man processade råolja till fotogen och andra kolväten, så fick man fram en slaggprodukt som kallades för bensin.

Skiten eldades upp direkt på plats vid raffinaderierna som en värdelös restprodukt, innan bilen uppfanns..

Saken jag ville komma fram till är att man kanske kan använda förbrukat kärnbränsle till något annat syfte än att dumpa det, precis som man gjorde med bensin.
Senast redigerad av Boosheid 2019-01-08 kl. 00:31.
Citera
2019-01-08, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evilius

Jag börjar misstänka att en av biavsikterna med klimathysterin är att bädda för storskalig utbyggnad av modern kärnkraft vilket är bra.
Om det ändå vore så väl. De som är ledande i klimathysterin kan ju knappast påstås vara samma personer som kämpar för en utveckling av kärnkraften.
Citera
2019-01-08, 00:49
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hajen.01
Om det ändå vore så väl. De som är ledande i klimathysterin kan ju knappast påstås vara samma personer som kämpar för en utveckling av kärnkraften.

Då får väl Du och Jag se till att Klimathysterin får Nya Ledare då.

Att omprocessa kärnavfall har varit Min fokus i årtionden.

Att låta värmegivande avfall ligga och slösa energi i årtionde efter årtionde känns .. well.. FEL.. Vi kunde ju åtminstone bygga ett värmeväxlingsverk i våra nuvarande lagringsstationer. Det är iaf en teknik som är tillgänglig i nuläget.

Citat:
Ursprungligen postat av Boosheid
På vilket avstånd i luft är t.e.x. plutonium ett säkert avstånd att befinna sig ifrån?

Frågan är felställd: På hur långt avstånd från en civilt tillgänglig Plutioniumkapsel måste en terrorist befinna sig, innan allmänheten kan anses vara i fara?

Senast redigerad av Trolltestet 2019-01-08 kl. 00:53.
Citera
2019-01-08, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klopa
Kom du precis på gratis energi? Grymt! För hur kan man accelerera något utan att tillsätta mer kraft, inte så lite kraft heller för att komma nära ljusets hastighet. Spännande grejer!

Vi sitter ju här och nu och färdas i en karusell runt solen i den hastigheten?

Det är du som inte förstår problemet. Om du lämnar jorden med en riktning mot solen så kommer du att snurra runt solen med jordens hastighet, men du kommer också att närma dig solen med den fart din raket utvecklar.

Är jag tuff för att jag tycker att du ska sluta skriva strunt när du inte vet vad du snackar om? Du bevisar ju ännu mer att du inte har en blekaste aning om vad du pratar om, ditt senaste inlägg bidrog liksom med nya megafel.

Nej det är inte gratis energi, det är fysik.

Eftersom radien i karusellen är en biljontdels bråkdel av jordens avstånd till solen så blir accelrationen många, många, många gånger större, du skulle såklart upplösas i molekyler långt innan du når 100.000 km/h...

Jävligt bra argument annars, jag har rätt, men dina argument är stavfel och annat smått och gott.

Man kan inte bara styra mot solen hur som helst, sluta käfta nu och var glad att du lärt dig något.
Citera
2019-01-08, 01:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RexStout
Ibland förundras jag över alla snillen som spekulerar kring ämnen som de saknar kunskap om. Men kul att läsa ändå.

Ja det var verkligen ett sinnessjukt inlägg. Hade nästintill planetens samtliga kärnkraftverk pumpat ut radioaktivt avfall i havet hade man insjuknat av att vistas längre tider på kustremsor.

Allt marinliv hade drabbats av mutationer samt strålningssjukdomar. En tallrik "frutti di mare" hade varit förenat med döden.
Citera
2019-01-08, 01:35
Medlem
biljons avatar
Citat:
Vad jag har läst någon gång för länge sen så ska det vara ofarligt att bada i reaktorbassängen, även om det strider mot alla säkerhetsföreskrifter. Det var länge sen jag läste det, men det var typ VD:n för Barsebäck eller någon annan högt uppsatt chef som blev intervjuvad. Han berättade att vattnet vid ytan är 20 grader för att avdunstningen av tungt vatten ska vara så låg som möjligt.

Dock så är bara intag av tungt vatten hälsofarligt om man skulle inta det under en lång tid. Man skulle t.e.x. Inte bli sjuk av att dricka ett glas tungt vatten, men gör man det varje dag under en lång tid är det inte bra för hälsan.
Det är inte tungt vatten i bassängerna, det är vanligt vatten som har avslaltats. Ganska få kärnkraftverk använder tungt vatten i processen.
Citera
2019-01-08, 02:02
Medlem
Boosheids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biljon
Det är inte tungt vatten i bassängerna, det är vanligt vatten som har avslaltats. Ganska få kärnkraftverk använder tungt vatten i processen.

Då kanske det var tungt vatten förr i tiden, men inte längre? Eller om det var reaktorvattnet som driver turbinerna som var tungt?

Oavsett vad du påstår så var det något av vattnet som var tungt på Barsebäck. Sen om det var reaktorvattnet som driver ångturbinerna eller själva kylvattnet minns jag inte riktigt.

Vi pratar 90-tal nu.
Citera
2019-01-08, 02:26
Medlem
Några kraftiga behållare sänkta på några tusen meters djup är nog minst lika säkert som att gräva i berg.

Sen får man komma ihåg att havet är stort så lite läckage är inte farligt.
Citera
2019-01-08, 02:33
Medlem
biljons avatar
Citat:
Då kanske det var tungt vatten förr i tiden, men inte längre? Eller om det var reaktorvattnet som driver turbinerna som var tungt?

Oavsett vad du påstår så var det något av vattnet som var tungt på Barsebäck. Sen om det var reaktorvattnet som driver ångturbinerna eller själva kylvattnet minns jag inte riktigt.

Vi pratar 90-tal nu.
Det är säkert någon som har sagt det men det stämmer inte.
Inga kommersiella svenska kärnkraftverk använder eller har använt tungt vatten i någon del av processen.

Angående att dumpa avfallet i havet.
Problemet blir så klart att ingen kan garantera att eventuella behållare kommer att hålla den tid som krävs. Vi har hundratusentals ton bränsle i världen som ska slutförvaras så riskerna är stora.

Det eviga tjatet om "de nya reaktorerna" som pågått i 50+ år är inte mycket att hänga i granen. Det blir för dyrt i förhållande till den låga effekten.
Citera
2019-01-08, 02:50
Medlem
Boosheids avatar
Citat:
Det är säkert någon som har sagt det men det stämmer inte.
Inga kommersiella svenska kärnkraftverk använder eller har använt tungt vatten i någon del av processen.

Problemet blir så klart att ingen kan garantera att eventuella behållare kommer att hålla den tid som krävs. Vi har hundratusentals ton bränsle i världen som ska slutförvaras så riskerna är stora.

Det eviga tjatet om "de nya reaktorerna" som pågått i 50+ år är inte mycket att hänga i granen. Det blir för dyrt i förhållande till den låga effekten.

Uppenbarligen så har jag ju hört det någonstans att tungt vatten har någonting med kärnkraft att göra eftersom att jag har hakat upp mig på det.

Troligtvis någon artikel från tidigt 90-tal, pappersversionen av Aftonbladet eller Corren är i så fall största boven.
Citera
2019-01-08, 02:54
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:

TS fokus handlar om att vatten är ett utmärkt isolationsmaterial, men vad som totalt förbigått alla i tråden är att vattnet måste vara stillastående för att kunna vara ett isolationsmaterial.

Havsvatten går därför bort...

Citat:

Yep. Den enda tillförlitliga och möjligen användbara teknik vi har idag för att kunna åternyttja kärnavfall är om vi finner ett effektivt och prisvärt sätt att återvinna den värmeenergi som nyttjat kärnbränlse idag avger.
Senast redigerad av Trolltestet 2019-01-08 kl. 03:09.
Citera
2019-01-08, 03:00
Medlem
biljons avatar
Citat:
Uppenbarligen så har jag ju hört det någonstans att tungt vatten har någonting med kärnkraft att göra eftersom att jag har hakat upp mig på det.

Troligtvis någon artikel från tidigt 90-tal, pappersversionen av Aftonbladet eller Corren är i så fall största boven.
Du har rätt i att tungt vatten används i kärnkraften.
Fördelen med sk tungvatten modererade kärnkraftverk är att du kan använda "naturligt" uran direkt.
I verk med vanligt vatten måste uranhalten höjas genom anrikning.
Senast redigerad av biljon 2019-01-08 kl. 03:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in