2019-01-06, 22:01
Medlem
Min kompis som läser teknisk fysik sa att vatten är ett utmärkt medium att lagra kärnavfall i. Han föreslog havet som lagringsplats och jag hängde inte med när han förklarade för mig att det var säkert för alla människor. Jag tycker det låter farligt och om det var så säkert varför gör vi det inte nu?
Citera
2019-01-06, 22:04
Medlem
Ja, Marianergraven, där kan man dumpa kärnavfall, där är det så djupt, så dit ner når inga fiskar eller människor. Kärnavfallet kan inte ta sig uppåt heller utan blir kvar där för alltid.
Citera
2019-01-06, 22:11
Medlem
Nu vet jag inte hur stora mängder det handlar om, men skulle man inte kunna
skicka upp det till solen.
Där finns ju redan strålning som är mycket värre än denna.
Satelliten som bär lasten kommer förstås att brinna upp innan den når solens yta.
Tekniken för detta borde finnas.
Citera
2019-01-06, 22:13
Medlem
fuskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bosseriks
Satelliten som bär lasten kommer förstås att brinna upp innan den når solens yta.

Och all raketuppskjutning är 100% succé? För om inte. Då är det en dum idé

För att svara på topic.
För att det är en dum idé.
Citera
2019-01-06, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Illoias
Min kompis som läser teknisk fysik sa att vatten är ett utmärkt medium att lagra kärnavfall i. Han föreslog havet som lagringsplats och jag hängde inte med när han förklarade för mig att det var säkert för alla människor. Jag tycker det låter farligt och om det var så säkert varför gör vi det inte nu?
Kärnavfall är guld värt, det får absolut inte kastas bort i havet. Avfallet behövs för att ladda generation IV reaktorer. Avfallet kommer räcka i hundratals år och ge "gratis" el till vätgasproduktion för bil och flyg, avsaltning av havsvatten för storskalig uppodling av stora öknar, utfasning av fossila bränslen, fixa klimatångesten mm.

Jag börjar misstänka att en av biavsikterna med klimathysterin är att bädda för storskalig utbyggnad av modern kärnkraft vilket är bra.
Citera
2019-01-06, 22:14
Medlem
Citat:

Jo, men det är inte gratis med raketer som ska till solen. En färd till månen, en ljussekund kostar rätt mycket. En färd på 8 ljusminuter till solen blir ännu dyrare. Billigare att dumpa i havet, mycket billigare.
Citera
2019-01-06, 22:18
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evilius
Kärnavfall är guld värt, det får absolut inte kastas bort i havet. Avfallet behövs för att ladda generation IV reaktorer. Avfallet kommer räcka i hundratals år och ge "gratis" el till vätgasproduktion för bil och flyg, avsaltning av havsvatten för storskalig uppodling av stora öknar, utfasning av fossila bränslen, fixa klimatångesten mm.

Jag börjar misstänka att en av biavsikterna med klimathysterin är att bädda för storskalig utbyggnad av modern kärnkraft vilket är bra.

This! Bygg ut och modernisera! Det är lösningen!
Citera
2019-01-06, 22:29
Medlem
Boosheids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalleAnkaPartiet
Ja, Marianergraven, där kan man dumpa kärnavfall, där är det så djupt, så dit ner når inga fiskar eller människor. Kärnavfallet kan inte ta sig uppåt heller utan blir kvar där för alltid.

Just Marianergraven är ju lite onödigt att dumpa radioaktivt avfall i. Det finns visst fiskar i bottnen där, och på grund av djupet så är Marianergraven av vetenskapligt forskningsintresse. På grund av djupet så har man inte har kunnat utforska området ordentligt efter dom plattfiskar och annat djurliv som man vet finns där.

Dock så finns det väl andra havsdjup som är mindre intressanta som man kan dumpa radioaktivt avfall i?

Jag har för mig att sex meters vattendjup motsvarar en blyvägg med en halvmeters tjocklek, så motståndskraftigt mot radioaktiv strålning är ju vatten.
Citera
2019-01-06, 22:44
Medlem
Citat:
Alldeles för riskfyllt och energikrävande.
Citera
2019-01-06, 22:52
Medlem
Citat:

Skicka upp det till solen...

Nej. Av flera anledningar.
1. Visst har vi blivit bättre på att skicka upp raketer i rymden men vi har fortfarande en för stor felmarginal. Exploderar raketen innan den lämnar atmosfären så har vi ett enormt problem.
2. I dagsläget kostar det ca 10.000 USD att skicka upp ett pound (alltså strax under ett halvkilo). Du kan själv se hur kostnaden drar iväg.
Citera
2019-01-06, 23:21
Medlem
julepumlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boosheid
Just Marianergraven är ju lite onödigt att dumpa radioaktivt avfall i. Det finns visst fiskar i bottnen där, och på grund av djupet så är Marianergraven av vetenskapligt forskningsintresse. På grund av djupet så har man inte har kunnat utforska området ordentligt efter dom plattfiskar och annat djurliv som man vet finns där.

Dock så finns det väl andra havsdjup som är mindre intressanta som man kan dumpa radioaktivt avfall i?

Jag har för mig att sex meters vattendjup motsvarar en blyvägg med en halvmeters tjocklek, så motståndskraftigt mot radioaktiv strålning är ju vatten.
Med din fakta bör man endast bygga stora bassänger på bredden då strålningen alltid rör sig horisontalt eller vertikalt. Vertikalt spelar ingen roll och på bredden räcker det ju endast med gräva schakten så djupa som vad man nu ska lagra.

Kruxet är ju inte den direkta strålningen i grund utförande. Det är ju stoftet som sedan sprids i våra oceaner som kan vara lätt problematisk.
Förmodligen sparas det till framtida warp drive resor i rymden då man behöver dess reaktiva förmåga.
Citera
2019-01-06, 23:22
Medlem
orolfstolles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evilius

Helvete! Den tanken har jag aldrig tänkt, tack!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in