2019-01-07, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klopa
Hysteriskt kul att du skriver med sånt självförtroende och utvecklar så folk ska förstå, men så har du megafel. En gymnasiekurs fysik kanske vore en bra start istället för att försöka lära andra.
Men till nästa gång kan du ju iaf försöka tänka lite innan du skriver något, enligt samma logik som du använder så är det omöjligt för mig att åka en karusell som snurrar runt och kasta något mot dess mitt.

Sen har allt som finns på jorden samma hastighet som jorden, så lämnar du jorden så har du samma hastighet som jorden, annars skulle jorden och månen åka ifrån dig om du försökte åka emellan dom

Megafel, jovisst.

Åker du karusell i 100.000 km/h så kan du inte kasta in något mot dess mitt, tro mig Einstein.

Du och din boll hade upplösts i atomer och sedan slungats ut genom atmosfären och ut i interstellar rymden i nära ljusets hastigheten.

Ja, allt har samma hastighet på jorden, så när du och tuffingarna på flashback lämnar jordens atmosfär och styr mot solen, så rör ni er fortfarande i en omloppsbana runt solen, i samma hastighets som Jorden.. Förstår du problemet nu?
Senast redigerad av gunnargron 2019-01-07 kl. 22:34.
Citera
2019-01-07, 22:27
Medlem
Problemet med att slutförvara i havet är ju att eventuellt läckage till vattnet transporteras vidare av vattnets rörelser.

Det är i så fall mycket enklare och bättre att förvara i kopparkapslar i bergrum, som planerat. Det är inte så svårt som det utmålas, och inte ens vid fall av ”läckage” så skulle effekterna ha någon direkt konsekvens för oss eller djur och natur, för det är så små strålningsmängder.

Man drar sig dessutom för att slutförvara bränsle där det inte kan kommas åt igen. Eftersom man räknar med att man kan vilja komma åt bränslet igen i framtiden.

Det finns ju också säkerhetspolitiska hinder, som risken att någon annan fiskar upp det och använder till kärnvapen.

Det ska tilläggas att även vid förvaring i kopparkapslar så använder man vatten. Man sänker ner kopparkapslarna i syrefritt vatten både som skydd och så att kapslarna inte kan rosta, i en bassäng i ett bergrum, så det är lite det bästa av två världar.
Citera
2019-01-07, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fartarallt
Varför i motsatt riktning, farten är ju runt solen inte ifrån den? Dom skickade ju en sond mot solen i somras.

Tänk dig att snurrar en boll i ett snöre runt ditt huvud, i 100.000 km/h.

Solen är du, snöret är solens gravitationskraft och bollen är jorden.
Citera
2019-01-07, 22:38
Medlem
Boosheids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Instämmer. Det innehåller massor med energi och det vore betydligt bättre att använda det och hålla kollen på det så länge det innehåller energi. Kanske något slags "solceller" som gör om den radioaktiva strålningen till elenergi ? Gräv ned i marken klä sidorna på en kammare med dessa solceller och ta ut elenergi. Blir ett gigantiskt kärnkraftbatteri. I hundratusentals år..

Bara för hugade fysiker på flashback att uppfinna dessa solceller som omvandlar den typen av strålning till elenergi..

På vilket avstånd i luft är t.e.x. plutonium ett säkert avstånd att befinna sig ifrån? På något sätt så kan man ju använda plutonium som en ljuskälla med en väldigt lång livslängd.

Vanliga självlysande material måste laddas av solljus och slocknar ju efter ett tag. Plutonium vet jag kan ladda självlysande material som sen kan avge ljus inom det synliga spektrumet. Jag såg det på en dokumentär för väldigt länge sedan då man blandat plutonium ihop med ett självlysande material som kommer att lysa så länge plutoniumet avger tillräckligt med strålning.

Hittade faktist videoklippet från dokumentären som sändes för minst 15 år sedan. Nästan helt säker på det är ett videoklipp från dokumentären jag menar.: https://www.pond5.com/stock-footage/12659029/nuclear-rod-radiation-plutonium-tube.html
Senast redigerad av Boosheid 2019-01-07 kl. 22:42.
Citera
2019-01-07, 22:54
Medlem
Boosheids avatar
Skulle den där gröna staven lysa med 50% ljusstyrka efter 88 år? Det är ju Plutoniums halveringstid. Fast man kanske inte kan räkna så?
Citera
2019-01-07, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boosheid
Halva Tjernobyl är sanerat, och såpass rent att det går att vistas där utan risk. Är det då inte dumt att dumpa radioaktivt avfall där och skita ner 30 år av saneringsarbete?

Jo, det är dumt. Jag visste inte att det var såpass sanerat. Tack för infon.
Citera
2019-01-07, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gunnargron
Megafel, jovisst.

Åker du karusell i 100.000 km/h så kan du inte kasta in något mot dess mitt, tro mig Einstein.

Du och din boll hade upplösts i atomer och sedan slungats ut genom atmosfären och ut i interstellar rymden i nära ljusets hastigheten.

Ja, allt har samma hastighet på jorden, så när du och tuffingarna på flashback lämnar jordens atmosfär och styr mot solen, så rör ni er fortfarande i en omloppsbana runt solen, i samma hastighets som Jorden.. Förstår du problemet nu?

Kom du precis på gratis energi? Grymt! För hur kan man accelerera något utan att tillsätta mer kraft, inte så lite kraft heller för att komma nära ljusets hastighet. Spännande grejer!

Vi sitter ju här och nu och färdas i en karusell runt solen i den hastigheten?

Det är du som inte förstår problemet. Om du lämnar jorden med en riktning mot solen så kommer du att snurra runt solen med jordens hastighet, men du kommer också att närma dig solen med den fart din raket utvecklar.

Är jag tuff för att jag tycker att du ska sluta skriva strunt när du inte vet vad du snackar om? Du bevisar ju ännu mer att du inte har en blekaste aning om vad du pratar om, ditt senaste inlägg bidrog liksom med nya megafel.
Citera
2019-01-07, 23:47
Medlem
Boosheids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LBeria
Jo, det är dumt. Jag visste inte att det var såpass sanerat. Tack för infon.

Ingen fara. Problemet är att dumpa avfall finns nog ingen jättebra plats. Platser som har blivit förorenade som t.e.x. Tjernobyl och Fukushima är områden som man inte vill ha förorenade. Det kommer att pågå sanering under lång tid på dessa platser.

Platser där människor och djurliv tar som minst skada av radioaktiv strålning är av vetenskapligt forskningsingsintresse eftersom att platserna är dåligt utforskade.

Det bästa är att gräva ner skiten djupt ner i marken på diverse militärbaser där terrorister inte kommer åt skiten.
Citera
2019-01-07, 23:49
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bosseriks
Nu vet jag inte hur stora mängder det handlar om, men skulle man inte kunna
skicka upp det till solen.
Där finns ju redan strålning som är mycket värre än denna.
Satelliten som bär lasten kommer förstås att brinna upp innan den når solens yta.
Tekniken för detta borde finnas.

Problemet är att satellituppskjutningar ibland brinner upp innan de ens lämnat jordens atmosfär, vilket skulle medföra massdöd om lasten hade varit kärnavfall.
Citera
2019-01-07, 23:50
Medlem
Knivur-273s avatar
Risken är att underströmmar i vattnet eller biologisk drift för upp de radioaktiva ämnena högre upp, så att det på det viset kan påverka människor eller andra djur.

Man måtte vara svårt efterbliven om man inte har en skugga av förståelse av de sakerna...

Om du skrivit att begrava i djupa sediment på stora djup, då skulle jag protesterat, men inte avfärdat som vore du idiot.
Senast redigerad av Knivur-273 2019-01-07 kl. 23:58.
Citera
2019-01-07, 23:51
Medlem
DRD4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evilius
Kärnavfall är guld värt, det får absolut inte kastas bort i havet. Avfallet behövs för att ladda generation IV reaktorer. Avfallet kommer räcka i hundratals år och ge "gratis" el till vätgasproduktion för bil och flyg, avsaltning av havsvatten för storskalig uppodling av stora öknar, utfasning av fossila bränslen, fixa klimatångesten mm.

Jag börjar misstänka att en av biavsikterna med klimathysterin är att bädda för storskalig utbyggnad av modern kärnkraft vilket är bra.

Intressanta tankegångar, jag gillar dom.
Citera
2019-01-08, 00:14
Medlem
gärningsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gunnargron
Megafel, jovisst.

Du har totalt missförstått vad som är grundläggande fysik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in