Citat:
Jänkarns första version av Shermanstridsvagnen hade luftkyld motor men det var nog inte för att de hade brist på glykol. Senare versioner hade vattenkylning.Jag gissar att Ryssarna valde att ha den funktionen pga en kombination av tradition/arv och praktisk pragmatism.
Gubben som konstruerade T34 gjorde det på 30-talet och då lär det som du påpekar ha varit illa bevänt med kemiindustrin i unionen.
Sedan konstruerade man T54/T55 i början på 50-talet, och även om man då möjligen kunde framställa etylenglykol ville man väl ha kvar funktionen för säkerhets skull.
Ja du har rätt, glykolvatten blir till sörja innan det fryser, om det nu fryser. Jag tror till och med att jag lyckades klanta till det så på en bil en gång där jag hade fyllt lite väl mycket vatten vid ett läckage. Vattenpumpen gick lite tungt ett tag så det skrek på remmen innan motorn blev varm.
Propylenglykol är en annsn historia, för om det får stå för länge skiktar sig glykolen och vattnet och då jävlar kan det bli fryssprängning.
Gubben som konstruerade T34 gjorde det på 30-talet och då lär det som du påpekar ha varit illa bevänt med kemiindustrin i unionen.
Sedan konstruerade man T54/T55 i början på 50-talet, och även om man då möjligen kunde framställa etylenglykol ville man väl ha kvar funktionen för säkerhets skull.
Ja du har rätt, glykolvatten blir till sörja innan det fryser, om det nu fryser. Jag tror till och med att jag lyckades klanta till det så på en bil en gång där jag hade fyllt lite väl mycket vatten vid ett läckage. Vattenpumpen gick lite tungt ett tag så det skrek på remmen innan motorn blev varm.
Propylenglykol är en annsn historia, för om det får stå för länge skiktar sig glykolen och vattnet och då jävlar kan det bli fryssprängning.
Men vad fan säger du, skiktar det sig? Det kan det väl inte göra? Jag har ju fullt propylenglykolblandat vatten på sjövattensidan i motorerna på min båt för att det ska stå så över vinterförvaringen. Kändes enklare än att dränera och så tänkte jag det kan ge bättre korrosionsskydd också. Det kanske var för dåligt blandat från början om du råkade ut för skiktning? Är det ordentligt blandat så hoppas jag verkligen att det inte skiktar sig men jag ska tappa upp lite i ett par provrör och låta stå nu bara för det. Om jag har något kvar, får leta lite.