Flashback bygger pepparkakshus!
2019-01-04, 13:54
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Jag gissar att Ryssarna valde att ha den funktionen pga en kombination av tradition/arv och praktisk pragmatism.

Gubben som konstruerade T34 gjorde det på 30-talet och då lär det som du påpekar ha varit illa bevänt med kemiindustrin i unionen.

Sedan konstruerade man T54/T55 i början på 50-talet, och även om man då möjligen kunde framställa etylenglykol ville man väl ha kvar funktionen för säkerhets skull.

Ja du har rätt, glykolvatten blir till sörja innan det fryser, om det nu fryser. Jag tror till och med att jag lyckades klanta till det så på en bil en gång där jag hade fyllt lite väl mycket vatten vid ett läckage. Vattenpumpen gick lite tungt ett tag så det skrek på remmen innan motorn blev varm.

Propylenglykol är en annsn historia, för om det får stå för länge skiktar sig glykolen och vattnet och då jävlar kan det bli fryssprängning.
Jänkarns första version av Shermanstridsvagnen hade luftkyld motor men det var nog inte för att de hade brist på glykol. Senare versioner hade vattenkylning.

Men vad fan säger du, skiktar det sig? Det kan det väl inte göra? Jag har ju fullt propylenglykolblandat vatten på sjövattensidan i motorerna på min båt för att det ska stå så över vinterförvaringen. Kändes enklare än att dränera och så tänkte jag det kan ge bättre korrosionsskydd också. Det kanske var för dåligt blandat från början om du råkade ut för skiktning? Är det ordentligt blandat så hoppas jag verkligen att det inte skiktar sig men jag ska tappa upp lite i ett par provrör och låta stå nu bara för det. Om jag har något kvar, får leta lite.
Citera
2019-01-04, 15:31
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Jänkarns första version av Shermanstridsvagnen hade luftkyld motor men det var nog inte för att de hade brist på glykol. Senare versioner hade vattenkylning.

Men vad fan säger du, skiktar det sig? Det kan det väl inte göra? Jag har ju fullt propylenglykolblandat vatten på sjövattensidan i motorerna på min båt för att det ska stå så över vinterförvaringen. Kändes enklare än att dränera och så tänkte jag det kan ge bättre korrosionsskydd också. Det kanske var för dåligt blandat från början om du råkade ut för skiktning? Är det ordentligt blandat så hoppas jag verkligen att det inte skiktar sig men jag ska tappa upp lite i ett par provrör och låta stå nu bara för det. Om jag har något kvar, får leta lite.

Gör så, jag ska själv gå tillbaka i några laborationsanteckningar jag har hemma någonstans i gömmorna där vi testade olika frysskyddsadditiv för en massa år sedan.

Jag är inte hemma för närvarande, så det kan dröja.
Citera
2019-01-04, 21:37
Medlem
Citat:

Jag sköljde igenom min sjövattenkylda inombordare med 50/50 Propylenglykol och fyllde sedan en halvliters Pet-flaska från utblåset och la i frysen -18 för att testa och den vart sörjig men frös inte.

Skumt tänkte jag och tog en blandning med 50/50 Etylenglykol och la i frysen men det vart ungefär samma sörja, så du behöver inte oroa dig.

Det blir lite sörja av båda men det fryser inte och att Propylenglykol skiktar sig stämmer inte, tänk efter nu, det är ett antifrys-skydd.
Citera
2019-01-04, 22:58
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Som kuriosa och även vägledning kan jag nämna att sovjetiska stridsfordon ofta konstruerades med en snabbtömningsanordning för kylvätska, troligen för att besättningen skulle kunna tömma ut vätskan om de fruktade att frysskyddet var otillräckligt och ta med sig vätskan in i bivackförläggningen där det var varmt och sedan fylla upp motorn på morgonen.

Nja, det var faktiskt så att man värmde kylvattnet i en kittel under öppen eld/spis eller dyl och hällde i motorn för att snabbt värma upp den så att den gick att starta. En del motorer eldade man med särskild brännare under motorn, men det var inte lika effektivt som att värma kylvattnet. Modernare fordon är utrustade med vanliga dieselmotorvärmare.

De flesta bensinmotorer kyls primärt med motorolja som i sin tur kyls i en oljekylare (i regel i kylaren). Detta för att oljan i regel har högre temperatur i motorn och kan leda bort mer värme. Det gör också att man kan köra motorn i några minuter tills motoroljan nått arbetstemperatur även om kylvätskan saknas. Har man oljetemperaturmätare så kan man se när det är dags att stänga av motorn (dvs när motoroljan blir för varm vilket sker innan motorn i sig blir helt varm).
Senast redigerad av Megaforce 2019-01-04 kl. 23:02.
Citera
2019-01-04, 23:24
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Nja, det var faktiskt så att man värmde kylvattnet i en kittel under öppen eld/spis eller dyl och hällde i motorn för att snabbt värma upp den så att den gick att starta.

Ah! Självklart!
Citera
2019-01-05, 00:03
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Gör så, jag ska själv gå tillbaka i några laborationsanteckningar jag har hemma någonstans i gömmorna där vi testade olika frysskyddsadditiv för en massa år sedan.

Jag är inte hemma för närvarande, så det kan dröja.
Bland alla mina minst hundra flaskor och dunkar med bra att ha-vätskor av allehanda slag så fanns det inte en droppe ren glykol av något slag. Kan inte du göra det när du kommer hem? Vi får väl se vem som hinner först annars, jag borde väl ändå ha lite hemma så jag får köpa en dunk.

Citat:
Ursprungligen postat av SaltLakeCity
Jag sköljde igenom min sjövattenkylda inombordare med 50/50 Propylenglykol och fyllde sedan en halvliters Pet-flaska från utblåset och la i frysen -18 för att testa och den vart sörjig men frös inte.

Skumt tänkte jag och tog en blandning med 50/50 Etylenglykol och la i frysen men det vart ungefär samma sörja, så du behöver inte oroa dig.

Det blir lite sörja av båda men det fryser inte och att Propylenglykol skiktar sig stämmer inte, tänk efter nu, det är ett antifrys-skydd.
Det var fan att det blev sörja redan vid så hög temperatur. Den blandningen med PG ska ju ha en fryspunkt på -34 och EG -37 ºC. Minus 18 är ju inte helt ovanligt så då har man haft sörja i motorn om det stämmer.

Hm, kan det vara att det stod kvar lite sjövatten i motorn så det du fick ut i utblåset hade lägre koncentration än 50 %? I början kommer det ju bara ut sjövatten för att sedan närma sig den påfyllda blandningen mer och mer. Mätte du glykolhalten på det som rann ut? Optisk mätare i så fall eller?

Jag klantade mig och spillde en del av min sista medhavda glykol när jag sköljde igenom babords maskin så den står med för svag blandning nu, ska åka och göra om det innan det blir för djävla kallt. Plus att jag läste att korrosionsskyddet kan försvinna snabbt om man har för svag blandning. Tydligen ska man helst ha kokat vattnet (om man inte köper färdigblandat) för att det ska ha så lite löst syrgas som möjligt. Tänkte jag inte heller på. Fan, mina motorer kanske rostar upp!

Citat:
Nja, det var faktiskt så att man värmde kylvattnet i en kittel under öppen eld/spis eller dyl och hällde i motorn för att snabbt värma upp den så att den gick att starta. En del motorer eldade man med särskild brännare under motorn, men det var inte lika effektivt som att värma kylvattnet. Modernare fordon är utrustade med vanliga dieselmotorvärmare.

De flesta bensinmotorer kyls primärt med motorolja som i sin tur kyls i en oljekylare (i regel i kylaren). Detta för att oljan i regel har högre temperatur i motorn och kan leda bort mer värme. Det gör också att man kan köra motorn i några minuter tills motoroljan nått arbetstemperatur även om kylvätskan saknas. Har man oljetemperaturmätare så kan man se när det är dags att stänga av motorn (dvs när motoroljan blir för varm vilket sker innan motorn i sig blir helt varm).
Under öppen eld, du menar väl över?

Jag har inte använt den själv men försvaret hade ju en extern motorvärmare som kopplades med slangar till motorn och värmdes med fotogen i en blåslampa. Elda under motorn låter som en typiskt rysk lösning.

Nog för att oljan deltar i kylningen men jag skulle inte säga att det är den huvudsakliga kylningen. Vanliga personbilar har ingen oljekylare för motoroljan, inte integrerad i den vanliga kylaren heller. Motoroljekylare är för racing och sånt.
Citera
2019-01-05, 00:05
Medlem
Citat:

Stämmer bra, min far berättade att att hans far dvs min farfar svetsade fast ett elektriskt strykjärn på oljetråget i slutet av 40-talet för att hålla lastbilen igång när det var kallt, de körde timmer över isen i Norrbotten och satt med öppen dörr så de kunde hoppa ur om isen brast.
Citera
2019-01-05, 00:36
Medlem
Citat:

Det var fan att det blev sörja redan vid så hög temperatur. Den blandningen med PG ska ju ha en fryspunkt på -34 och EG -37 ºC. Minus 18 är ju inte helt ovanligt så då har man haft sörja i motorn om det stämmer.

Hm, kan det vara att det stod kvar lite sjövatten i motorn så det du fick ut i utblåset hade lägre koncentration än 50 %? I början kommer det ju bara ut sjövatten för att sedan närma sig den påfyllda blandningen mer och mer. Mätte du glykolhalten på det som rann ut? Optisk mätare i så fall eller?

Första gången så körde jag motorn varm och hade en stor balja med 50/50 propylenglykol och tog Pet-flaska provet, som du känner till.
Andra gången körde jag samma stora balja med 50/50 etylenglykol och tog ett prov innan och frös in.

Resultaten vet du redan.
Citera
2019-01-05, 00:42
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Jag har inte använt den själv men försvaret hade ju en extern motorvärmare som kopplades med slangar till motorn och värmdes med fotogen i en blåslampa. Elda under motorn låter som en typiskt rysk lösning.

Nog för att oljan deltar i kylningen men jag skulle inte säga att det är den huvudsakliga kylningen. Vanliga personbilar har ingen oljekylare för motoroljan, inte integrerad i den vanliga kylaren heller. Motoroljekylare är för racing och sånt.

Ah! Motorvärmaren! Jag får fanimig rysningar av välbehag när jag tänker på den.

Där kan vi snacka om en svensk lösning, från då Sverige var som bäst.

Du ska veta att det fungerar bra, det är en fruktansvärd effekt i en sådan där blåslampa, iofs förutsätter det att blåslampan är fräsch och att man tankar den med fotogen och inte dieselbrännolja, då blir det mest en eldkastare.

Jag minns inte om alla fordon är utrustade med elektrisk cirkulationspump eller om en del verkar med självcirkulation a'la gamla hus, men det funkar super.

Angående att elda under oljesumpen: Det är inte bara ryssarna som ägnar sig åt det, farsan eldade med fyrfat med sprit under motorn när han körde buss på 70-talet. Svärfar var lite mer proffsig och använde en ad hoc gasolbrännare på sin timmerbil.
Citera
2019-01-05, 01:46
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SaltLakeCity
Första gången så körde jag motorn varm och hade en stor balja med 50/50 propylenglykol och tog Pet-flaska provet, som du känner till.
Andra gången körde jag samma stora balja med 50/50 etylenglykol och tog ett prov innan och frös in.

Resultaten vet du redan.
Hm, du skrev ju att du tog prov från utblåset åtminstone första gången, det kan ju ha varit utspätt med kvarvarande sjövatten.

Men andra gången tog du alltså prov från baljan innan det tillfördes motorn, stämmer det? Du hade inte låtit något vatten från motorn gå tillbaka till baljan eller så när du tog provet? Är du helt bombsäker på att det var 50 % koncentration på det du satte i frysen, både prov 1 och 2?

Det låter helt omöjligt att 50 % glykollösning skulle börja bilda sörja redan vid -18 ºC. Mätte du temperaturen så inte frysen var ännu kallare? Jag måste ju testa det här såklart. Det finns en nattöppen mack i stan... Nä jag väntar till imorgon.

Citat:
Ah! Motorvärmaren! Jag får fanimig rysningar av välbehag när jag tänker på den.

Där kan vi snacka om en svensk lösning, från då Sverige var som bäst.

Du ska veta att det fungerar bra, det är en fruktansvärd effekt i en sådan där blåslampa, iofs förutsätter det att blåslampan är fräsch och att man tankar den med fotogen och inte dieselbrännolja, då blir det mest en eldkastare.

Jag minns inte om alla fordon är utrustade med elektrisk cirkulationspump eller om en del verkar med självcirkulation a'la gamla hus, men det funkar super.

Angående att elda under oljesumpen: Det är inte bara ryssarna som ägnar sig åt det, farsan eldade med fyrfat med sprit under motorn när han körde buss på 70-talet. Svärfar var lite mer proffsig och använde en ad hoc gasolbrännare på sin timmerbil.
1750 spänn så kan du känna välbehaget så ofta du vill: http://store.flobyoverskottslager.se/product/motorvarmare-med-blaslampa-begagnad

Blåslampan ska vara på nära 4 kW så det är ju rejält mycket mer än en vanlig motorvärmare. Jag skulle tro att termosifoneffekten räcker rätt långt för att driva runt vattnet i systemet så man klarar sig utan pump.
Citera
2019-01-05, 01:53
Medlem
Citat:
Hm, du skrev ju att du tog prov från utblåset åtminstone första gången, det kan ju ha varit utspätt med kvarvarande sjövatten.

Men andra gången tog du alltså prov från baljan innan det tillfördes motorn, stämmer det? Du hade inte låtit något vatten från motorn gå tillbaka till baljan eller så när du tog provet? Är du helt bombsäker på att det var 50 % koncentration på det du satte i frysen, både prov 1 och 2?

Det låter helt omöjligt att 50 % glykollösning skulle börja bilda sörja redan vid -18 ºC. Mätte du temperaturen så inte frysen var ännu kallare? Jag måste ju testa det här såklart. Det finns en nattöppen mack i stan... Nä jag väntar till imorgon.

1750 spänn så kan du känna välbehaget så ofta du vill: http://store.flobyoverskottslager.se/product/motorvarmare-med-blaslampa-begagnad

Blåslampan ska vara på nära 4 kW så det är ju rejält mycket mer än en vanlig motorvärmare. Jag skulle tro att termosifoneffekten räcker rätt långt för att driva runt vattnet i systemet så man klarar sig utan pump.

Tro mig, jag köpte glykol för säkert 500,- första gången och körde motorn varm och tog det första provet med Pet-flaskan, men jag var inte nöjd efter jag såg sörjan vid -18 så jag körde en ny sköljning av motorn med även denna gång 50/50 och tog prov före som jag frös in.
Jag kände mig inte säker efter första testen men efter den andra så var jag säker, en 50/50 blandning sörjar sig vid -18 men fryser inte.

Vi ska vara rädda om våra motorblock men gör en egen test.
Citera
2019-01-05, 02:14
Medlem
Citat:
Vanliga personbilar har ingen oljekylare för motoroljan, inte integrerad i den vanliga kylaren heller. Motoroljekylare är för racing och sånt.
Extremt OT, men nästan alla personbilsmotorer jag skruvar med (dieslar, tyska och italienska, från ca 1995) har oljekylare originalmonterat. Men dom lever ett anonymt liv och gör sitt jobb år efter år, samt går nästan aldrig sönder. Är oftast monterat på oljefilterhuset och man ser dom knappt när motorn sitter på plats. Se exempel nedan.
https://www.mister-auto.se/oljekylare-motor/bmw-3-touring-e46-318-i-143hk_v16326_g469.html
Senast redigerad av Hoaxzr-B-Fake 2019-01-05 kl. 02:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in