2019-01-06, 15:34
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cyTs
Ok, så mest för att kunna ta ut mer än 3000?
Ja och som backup om det skulle vara strul kortet.
Citera
2019-01-06, 15:38
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zerokei64
Funderar på att gå över till Coop Betala Efter som har sämre poängintjäning men är gratis (även extrakort gratis) eftersom jag inte vet vad jag ska göra med poängen jag samlat ihop. Kan få en värdecheck på Coop på 3000 kr men handlar aldrig på Coop eller 30 000 Eurobonus poäng som inte räcker särskilt långt.

Ett hett tips är biobiljetter och filmer på SF Anytime om du vill bränna COOP-poäng.
Citera
2019-01-06, 16:19
Medlem
KilledByProffsets avatar
Citat:
Ok, så mest för att kunna ta ut mer än 3000?

Precis☺️
Citera
2019-01-06, 17:22
Medlem
Qlipps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lighten-up
Jag är intresserad av att ha ett kreditkort med återbäring och som inte kostar något per år eller månad.

Jag har kollat i tråden och har fastnat lite mer för dessa kreditkort. SJ Prio-kortet känns dock lite avlägset eftersom jag inte reser så mycket med tåg just nu (men man får ju poäng till tågresor via kortet):

Norwegian
+ Ingen årsavgift
+ Funkar överallt (Mastercard)
+ 6 veckors räntefri kredit
+ Ingen kontantuttagsavgift
+ Reseförsäkring och avbeställningsskydd
+ Återbäring (men bara 0,5 % bonus)

Coop Betala Efter
+ Ingen årsavgift
+ Funkar överallt (Mastercard)
+ 54 dagar räntefri kredit
+ Upp till 100 000 kr i kredit
+ Kontantuttag avgiftsfritt i butik (inte i automat)
+ 0,5 poäng extra/kr hos Coop
+ 0,25 poäng/kr i resten av världen
+ Erbjuder reseförsäkring

SJ Prio Mastercard
+ Samla upp till 30 SJ Prio-poäng per 100 kronor
+ Alla poäng kan omvandlas till biljetter
+ 60 dagars räntefri kredit
+ Reseförsäkring med avbeställningsskydd
+ Bagageförsäkring mot stöld under resa
- Årspris 295 kronor

Känns spontant som att Coops kreditkort och Norwegians kreditkort är de vassaste i denna jämförelse.

Finns det något annat bra (helst avgiftsfritt) kreditkort som jag har missat?

Är medveten om att AMEX-kort inte funkar överallt, vilket gör de korten ganska problematiska.

Ett tillägg till Norwegian är att återbäringen blir högre om man gör sin näthandling via deras Reward eShop, tex så finns partners för matkassar, elektronik, kläder, barnprodukter mm anslutna så då kan man få en extra boost av cashpoints .
Citera
2019-01-06, 21:50
Medlem
mustams avatar
Vilket kort är bäst om man är höginkomsttagare med över 1 miljon per år? Reser mycket ska tilläggas.
Har kolla lite på porsche kort, men den har uttagsavgift när man tar ut pengar i utlandet. Sen har den 60 dagars betalning, 10% bonus vid porsche center, porsche service, samt 0.5% bonus.
Måste finnas några bättre?
Citera
2019-01-06, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mustam
Vilket kort är bäst om man är höginkomsttagare med över 1 miljon per år? Reser mycket ska tilläggas.
Har kolla lite på porsche kort, men den har uttagsavgift när man tar ut pengar i utlandet. Sen har den 60 dagars betalning, 10% bonus vid porsche center, porsche service, samt 0.5% bonus.
Måste finnas några bättre?

Om du reser mycket ska du ha mer än ett kort. Amex Platinum för alla dess fördelar, och t ex Revolut för möjlighet att ta ut pengar avgiftsfritt.

Amex Platinum ger förövrigt 3x bonus på alla köp i utländsk valuta, vilket innebär att valutaväxlingsavgiften är max 0,5%.

Annars kan Eurocard Platinum vara ett alternativ, om du endast är ute efter lounge access.

Vilken är din primära flygplats för avresa?
Citera
2019-01-06, 22:59
Medlem
mustams avatar
Amex platinum verkar bra då! Skulle helst vilja ha ett enda kort för enkelhetens skull
Flyger ifrån Göteborg och Köpenhamn endast i princip.
Citera
2019-01-06, 23:59
Medlem
Citat:
Amex platinum verkar bra då! Skulle helst vilja ha ett enda kort för enkelhetens skull

Här är en jämförelse av premium-kort, https://www.kortio.se/premium-kort/
Citera
2019-01-07, 22:16
Medlem
Citat:

Du får ursäkta språket, men att endast ha ett kort är idioti. Egentligen oavsett resvanor, men framför allt om man reser mycket.

Du ska ha minst två kort utomlands. Helst av olika sort (t ex ett Amex och ett Mastercard) och från olika utgivare.

Om du flyger mycket från Göteborg har du med Amex både Fast Track i säkerhetskontrollen och tillgång till lounge. Även möjlighet att plocka ut gratis frukost (under morgontimmarna) alt. lunch/middag på Espresso House.
Citera
2019-01-07, 22:18
Medlem
Citat:
Här är en jämförelse av premium-kort, https://www.kortio.se/premium-kort/

Tyvärr många felaktiga/daterade uppgifter i den.
Citera
2019-01-07, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zerokei64
Du får räkna på om det lönar sig med din spend men förmodligen SAS Amex Elite (https://www.americanexpress.com/se/k...pply-sas-elite) alternativt Amex Platinum (https://www.americanexpress.com/se/k...platinum-card/) i kombination med SAS EuroBonus World Mastercard Premium (https://saseurobonusmastercard.se/ko...rcard-premium/) på ställen som inte tar Amex.

Elite ser onekligen intressant ut. Hur ser Amex på att man inte har någon taxerad inkomst ännu men har kapital hos banken?
Citera
2019-01-08, 21:10
Medlem
Hej,

Vad är det bästa kortet för bonus just nu? Just nu använder jag Handelsbanken kreditkort (Allkort) i Sverige och Revolut när jag reser utomlands
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in