2019-01-07, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klopa
Men till nästa gång kan du ju iaf försöka tänka lite innan du skriver något, enligt samma logik som du använder så är det omöjligt för mig att åka en karusell som snurrar runt och kasta något mot dess mitt.
Har du provat? Det är svårare man kan tro att nå mitten.
Citat:
Sen har allt som finns på jorden samma hastighet som jorden, så lämnar du jorden så har du samma hastighet som jorden, annars skulle jorden och månen åka ifrån dig om du försökte åka emellan dom
Helt riktigt har allt som lämnar jorden initialt samma hastighet som jorden vilket innebär att det kommer hamna i omloppsbana runt solen, inte falla in i denna. I praktiken får man ta till komplicerade banor som slungas runt inre planeterna för att komma in mot solen till rimlig kostnad.

Återgående till TS fråga, en fördel med att lagra avfall i djuphavsgravar är att dessa är subduktionszoner där botten långsamt trycks ned i manteln, så avfall där försvinner under massor av miljoner år innan det så småningom möjligen sprutar upp i en vulkan igen.
Citera
2019-01-07, 20:11
Medlem
Boosheids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gärningsmannen
Detta stämmer inte alls.
Ingen kärnreaktor någonstans släpper ut radioaktivt kylvatten i havet.
Det finns många säkerhetssystem som förhindrar att det händer.

Vad jag har läst någon gång för länge sen så ska det vara ofarligt att bada i reaktorbassängen, även om det strider mot alla säkerhetsföreskrifter. Det var länge sen jag läste det, men det var typ VD:n för Barsebäck eller någon annan högt uppsatt chef som blev intervjuvad. Han berättade att vattnet vid ytan är 20 grader för att avdunstningen av tungt vatten ska vara så låg som möjligt.

Dock så är bara intag av tungt vatten hälsofarligt om man skulle inta det under en lång tid. Man skulle t.e.x. Inte bli sjuk av att dricka ett glas tungt vatten, men gör man det varje dag under en lång tid är det inte bra för hälsan.
Citera
2019-01-07, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vadoadoa
En massa svar men ingen som svarat om det går eller inte går att förvara kärnbränsle i havet.

Trött på alla inlägg om solen när tråden handlar om haven.

Att havet stoppar strålning stämmer men dumpning i haven har ändå bedömts vara för riskfyllt, dels för att partiklar eller delar av avfallet kan brytas loss av korrosion, jordbävningar etc och sprida radioaktiviteten. Dels för att det är svårt att övervaka materialet som kan vara värt mycket för tillverkning av smutsiga bomber mm.
Citera
2019-01-07, 20:58
Medlem
Är inte risken att vattnet kanske inte står helt stilla utan kanske cirkulerar?
Citera
2019-01-07, 21:11
Medlem
j.loows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av se33
Vad är en sluten kylsystemkrets?

Det är när det inte finns ett inlopp och utlopp till kylsystemet, utan allt vatten är hela tiden i rotation i kylsystemet.
Kallt vatten går till värmekällan, kyler ner den och sedan går det till kylaren, där det kyls ner, och sedan vidare till värmekällan igen.
Det tillförs med andra ord inget vatten och det tas inte bort något vatten heller.

/J
Senast redigerad av j.loow 2019-01-07 kl. 21:14.
Citera
2019-01-07, 21:20
Medlem
Boosheids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Är inte risken att vattnet kanske inte står helt stilla utan kanske cirkulerar?

Det är skitsamma om vattnet cirkulerar. Kylvattnet har ingen kontakt med reaktorvattnet som driver ångturbinerna, utan avkylningen sker via en värmeväxlare.

Med andra ord, kylvattnet från bassängerna är inte radioaktivt.
Citera
2019-01-07, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boosheid
Det är skitsamma om vattnet cirkulerar. Kylvattnet har ingen kontakt med reaktorvattnet som driver ångturbinerna, utan avkylningen sker via en värmeväxlare.

Med andra ord, kylvattnet från bassängerna är inte radioaktivt.

Är inte topic att man ska dumpa skiten i havet?
Citera
2019-01-07, 21:36
Medlem
Boosheids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Är inte topic att man ska dumpa skiten i havet?

Jo det är det. Jag missuppfattade dock då j.loow svarade på ditt inlägg, så jag trodde att du var inne på någon diskussion om kylning på kärnkraftverk.

För att hålla mig till topic så har du naturligtvis rätt. Man kan inte bara dumpa kärnbränsle oskyddat i havet. Uran sönderfaller till partiklar som sen kan spridas med vattenströmmar. Ska man dumpa kärnbränsle i havet måste det kapslas in i behållare.
Senast redigerad av Boosheid 2019-01-07 kl. 21:38.
Citera
2019-01-07, 21:56
Medlem
Mitt förslag, som alternativ till havsdumpning, är att dumpa allt kärnavfall i Tjernobyl, som ju redan är kontaminerat och i stort sett obeboligt (ingen bor i alla fall frivilligt där, oavsett om det är så riskabelt som många påstår).

Visst blir det högre radioaktivitet miltals omkring, men effekterna av måttlig strålning har inte visat sig så farligt som man trodde förr.
Citera
2019-01-07, 22:11
Medlem
Boosheids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LBeria
Mitt förslag, som alternativ till havsdumpning, är att dumpa allt kärnavfall i Tjernobyl, som ju redan är kontaminerat och i stort sett obeboligt (ingen bor i alla fall frivilligt där, oavsett om det är så riskabelt som många påstår).

Visst blir det högre radioaktivitet miltals omkring, men effekterna av måttlig strålning har inte visat sig så farligt som man trodde förr.

Halva Tjernobyl är sanerat, och såpass rent att det går att vistas där utan risk. Är det då inte dumt att dumpa radioaktivt avfall där och skita ner 30 år av saneringsarbete?
Citera
2019-01-07, 22:15
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evilius
Kärnavfall är guld värt, det får absolut inte kastas bort i havet. Avfallet behövs för att ladda generation IV reaktorer. Avfallet kommer räcka i hundratals år och ge "gratis" el till vätgasproduktion för bil och flyg, avsaltning av havsvatten för storskalig uppodling av stora öknar, utfasning av fossila bränslen, fixa klimatångesten mm.

Jag börjar misstänka att en av biavsikterna med klimathysterin är att bädda för storskalig utbyggnad av modern kärnkraft vilket är bra.

Instämmer. Det innehåller massor med energi och det vore betydligt bättre att använda det och hålla kollen på det så länge det innehåller energi. Kanske något slags "solceller" som gör om den radioaktiva strålningen till elenergi ? Gräv ned i marken klä sidorna på en kammare med dessa solceller och ta ut elenergi. Blir ett gigantiskt kärnkraftbatteri. I hundratusentals år..

Bara för hugade fysiker på flashback att uppfinna dessa solceller som omvandlar den typen av strålning till elenergi..
Citera
2019-01-07, 22:17
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mirini
Att havet stoppar strålning stämmer men dumpning i haven har ändå bedömts vara för riskfyllt, dels för att partiklar eller delar av avfallet kan brytas loss av korrosion, jordbävningar etc och sprida radioaktiviteten. Dels för att det är svårt att övervaka materialet som kan vara värt mycket för tillverkning av smutsiga bomber mm.

Plutonium och andra tungmetaller är dessutom väldigt giftiga..Inte enbart radioaktiva..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in