Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 7
  • 8
2019-01-09, 21:53
  #85
Medlem
gärningsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gunnargron
Det går inte att skicka saker till solen, jag förstår varför, det räcker för mig.


Att ni två sitter och drygar er när ni tror att man kan flyga in till solen är ju smått otroligt, rentav pinsamt.

Förutom solen, vilka andra himlakroppar är det omöjligt att flyga till?
Citera
2019-01-09, 23:20
  #86
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Illoias
Tack för trådens enda utförliga svar. Men hur gjorde man förrut för att undvika förgiftning när man dumpade avfrallet i havet?
Jag vet inte om någon skrivit det innan men det dumpades en hel del från 1946 till 1993 och det blev förbjudet 1994. Sovjetunionen och Storbritannien var de överlägset värsta dumparna. Det mesta var sånt material som inte är superradioaktivt men även en del högaktivt avfall såsom använt kärnbränsle. Se https://en.wikipedia.org/wiki/Ocean_...ioactive_waste

Sedan ligger det ju några kärnreaktorer med bränsle och även kärnvapen på havsbotten som man inte dumpat medvetet utan hamnat där i olyckor såsom sjunkna atomubåtar och bombplan som störtat eller tappat sina bomber.

Hur väl avfallet kapslades in innan det dumpades varierar väldigt. En del var bara i vanliga oljefat som rostar sönder på tiotalet år. Här är en mysig film från 50-talet där jänkarna gjuter in lågaktivt avfall i betong innan det dumpas: https://www.youtube.com/watch?v=YrD_JQIKfAw
Det känns som en hyfsad metod då betong håller i många på havsbotten och det bara var lågaktivt avfall så läckaget där blir nog minimalt.
__________________
Senast redigerad av skunkjobb 2019-01-09 kl. 23:23.
Citera
2019-01-09, 23:31
  #87
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Illoias
Min kompis som läser teknisk fysik sa att vatten är ett utmärkt medium att lagra kärnavfall i. Han föreslog havet som lagringsplats och jag hängde inte med när han förklarade för mig att det var säkert för alla människor. Jag tycker det låter farligt och om det var så säkert varför gör vi det inte nu?

Godzilla
Citera
2019-01-10, 19:22
  #88
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gärningsmannen
Förutom solen, vilka andra himlakroppar är det omöjligt att flyga till?


Det är inte omöjligt att ta sig till solen, det skulle teoretiskt sätt gå med dagens teknologi, även om det inte gjorts.

Parker solar probe som skickades upp i augusti 2018 är det närmsta vi kommit solen.
Citera
2019-01-10, 20:13
  #89
Medlem
gärningsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gunnargron
Det är inte omöjligt att ta sig till solen, det skulle teoretiskt sätt gå med dagens teknologi, även om det inte gjorts.

Parker solar probe som skickades upp i augusti 2018 är det närmsta vi kommit solen.

Nu förstår jag inte riktigt... Tidigare skrev du att det är omöjligt att flyga till solen. Nu är det plötsligt teoretiskt möjligt?
Skulle man inte upplösas i atomer om man försökte?
Citera
2019-01-10, 21:28
  #90
Medlem
Sunt-fornufts avatar
Det har dumpats i havet förr som nämns, så lönge bränslet ligger inkapslat i reaktorn som är gjort i tjockt rostfritt stål händer inte mycket mer än strålning i dess direkta närhet, men det avfall som inte är inkapslat lär kontaminera stora ytor runt om. Fukushima olyckan ledde till att nivåerna i havet en bra bit bort blev radioaktivt kontaminerade.
Citera
2019-01-10, 23:50
  #91
Medlem
Yppsilons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evilius
Kärnavfall är guld värt, det får absolut inte kastas bort i havet. Avfallet behövs för att ladda generation IV reaktorer. Avfallet kommer räcka i hundratals år och ge "gratis" el till vätgasproduktion för bil och flyg, avsaltning av havsvatten för storskalig uppodling av stora öknar, utfasning av fossila bränslen, fixa klimatångesten mm.

Jag börjar misstänka att en av biavsikterna med klimathysterin är att bädda för storskalig utbyggnad av modern kärnkraft vilket är bra.

Eller det faktum att störningar i samhällets rutiner är mycket farliga. Plötslig torka var en stor anledning till hela kriget i Syrien.

När det blir mer och mer väder som förändras från vart ett samhällen har levt på ett visst sätt länge, behöver utan resurser leva med nya utmaningar, kommer de att flytta eller förskanska sig resurser av andra.

Vad innebär det tror du i längden?
__________________
Senast redigerad av Yppsilon 2019-01-10 kl. 23:52.
Citera
2019-01-10, 23:51
  #92
Medlem
Yppsilons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gärningsmannen
Nu förstår jag inte riktigt... Tidigare skrev du att det är omöjligt att flyga till solen. Nu är det plötsligt teoretiskt möjligt?
Skulle man inte upplösas i atomer om man försökte?

Det går men det är så krävande att du kanske kan skicka några kilon på Falcon Heavy.
Citera
2019-01-19, 22:31
  #93
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Skicka upp det till solen...

Nej. Av flera anledningar.
1. Visst har vi blivit bättre på att skicka upp raketer i rymden men vi har fortfarande en för stor felmarginal. Exploderar raketen innan den lämnar atmosfären så har vi ett enormt problem.
2. I dagsläget kostar det ca 10.000 USD att skicka upp ett pound (alltså strax under ett halvkilo). Du kan själv se hur kostnaden drar iväg.

Dessutom är det EXTREMT energikrävande att bromsa ner ett föremål i omloppsbana kring solen så mycket att det träffar solytan. Vilket man förstås inte tänker på till vardags, men har man pluggat orbital mechanics eller spelat Kerbal Space Program så vet man .
Citera
  • 7
  • 8

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback