2019-01-07, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Sjukdomarna betvivlar jag inte, men de ser ut att vara i en väldigt nedåtgående spiral kring ME - de verkar i huvudsak inte acceptera.

Problemet med ME är svår utmattning efter aktivitet och det finns inget bot än.
Viljan och intentionen må vara god vid sökande av bot och behandling men det blir fel.
Ju mer de letar, ju tröttare A.

Om de inte anser sig få hjälp kan det likaväl bottna i brist på accepans. Om en läkare säger att det inte finns bot för ME så fortsätter jakten - kanske även i zoner som är vanskliga.
Typ kasta psykmedicinen och dansa dig lycklig som en snurrande dervis..

Sen är väl risken att det står och slår mellan höga förväntningar och påföljande känsla av misslyckande då positivt resultat uteblir.
Har man denna inställning så lär det bli svårt att hantera motsättningar om det så är sjukdomstillstånd, depressioner eller annat.
Där nånstans mitt i hamnar ju barnen.

Ja, precis...och paradoxalt nog blev kanske föräldrarna en aning "medskyldiga" (inget bra ordval, egentligen) till att barnen blev (upplevdes som) så sjuka att det inte fanns någon framtid för en enda familjemedlem... I någon mån bidrog föräldrarna kanske till att skapa den situation som motiverade allas död...Fast i deras ögon var det barnens sjukdomar som var anledningen till att man skulle dö - de (föräldrarna) verkar haft ett mer linjärt tänkande mellan orsak och verkan.

Om föräldrarna kunnat förhålla sig på ett annat sätt till barnens sjukdomar (med hjälp utifrån!) hade barnen kanske kunnat få en något ljusare (kanske inte friskare, men i alla fall..) tillvaro - vilket i sin tur hade kunnat påverka föräldrarna till att upptäcka möjligheter att trots allt leva med denna hemska sjukdom i familjen...Allt är komplext, allt hör ihop, allt är en samspel.

Men det är alltid lätt att säga tulipanaros.
Citera
2019-01-07, 20:03
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Ja, precis...och paradoxalt nog blev kanske föräldrarna en aning "medskyldiga" (inget bra ordval, egentligen) till att barnen blev (upplevdes som) så sjuka att det inte fanns någon framtid för en enda familjemedlem... I någon mån bidrog föräldrarna kanske till att skapa den situation som motiverade allas död...Fast i deras ögon var det barnens sjukdomar som var anledningen till att man skulle dö - de (föräldrarna) verkar haft ett mer linjärt tänkande mellan orsak och verkan.

Om föräldrarna kunnat förhålla sig på ett annat sätt till barnens sjukdomar (med hjälp utifrån!) hade barnen kanske kunnat få en något ljusare (kanske inte friskare, men i alla fall..) tillvaro - vilket i sin tur hade kunnat påverka föräldrarna till att upptäcka möjligheter att trots allt leva med denna hemska sjukdom i familjen...Allt är komplext, allt hör ihop, allt är en samspel.

Men det är alltid lätt att säga tulipanaros.
Ja, en ond cirkel eller som jag så poetisk skrev:
Som en sugande virvel under ytan i en till synes stilla älv.

Ja, linjärt tänk var bra mitt i virvlarna. Jag har en känsla av att det skulle gå från A till B och vara resultatinriktat.
Citera
2019-01-07, 20:14
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ja, jag roddar väl kognitivt. Varje handling föregås av ett visst tänk, en grundinställning. Är man pro döden så lär det väl underlätta, en depression underlättar ännu mer och likaså en dyster syn på sjukdom. Flyktbenägen likaså (drar sig undan).
Som en sugande virvel under ytan i en till synes stilla älv. Förrädiskt.

För de som (opåkallat) påstår sig inte tro på ett evigt liv efter döden brukar jag säga (det blir nu inte så ofta) att somliga nog ändå måste betala skatt... och följa hastighetsbegränsningarna.

Skjuter man upp sina plikter på jorden för att man tänkt sig kunna slinka ut genom en bakdörr om det går åt helsike, så försvårar man för sig. Typ.

Om allt ändå är en jämmerdal och inge annat så tänker man sig att få bestämma över allt precis själv vid nästa tillfälle. Som man inte fick här.
Senast redigerad av Lonnrot 2019-01-07 kl. 20:26.
Citera
2019-01-07, 20:17
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Ja, de planerade att genomföra gärningen tillsammans. Om de sedan verkligen var delaktiga i morden båda två, det vet vi väl inte. Det skulle väl ha kunnat vara som i Johanna Möller-målet: Rajabi höll i kniven medan Johanna M satt i bilen - men hon blev lika mycket dömd till mord som han, eftersom hon planerat tillsammans med ynglingen. Som när barnflickan i Knutby sköt två personer (varav en dog). Pastor Fossmo som inte var närvarande vid skjutningarna fick ett hårdare straff än barnflickan, eftersom han planerat morden.
Vad menar du med allt fetat?

Edit. Vad du sen menar med hårdare straff gällande Fossmo begrep jag heller inte. Där skiljer sig väl snarare påföljdsfrågan:
RPV och livstid.
Senast redigerad av develi 2019-01-07 kl. 20:22.
Citera
2019-01-07, 20:34
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Klart det måste dementeras eftersom teorin som lanserades gick ut på att H hade ändrat sig och inte var med på att genomföra dådet.

Polis och utredare fann uppenbarligen inget sådant scenario utan slog fast det som jag skrev, att de gemensamt och i samförstånd planerade och utförde dådet.
Ja, det är mycket teorier.
Om skuggfiguren H, den svaga och tunna människan, antingen är grundlurad, förtryckt, kuvad, ångrat sig eller ofrivilligt strypt utav O den förskräcklige Bjärredsstryparen - vars juridiska släkt vill försköna hans image och styr pressträffen:

Då är man helt bortom gemensamt och i samförstånd och susar.
Senast redigerad av develi 2019-01-07 kl. 20:58.
Citera
2019-01-07, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Jag har till slut en uppfattning om hur detta har gått till.
Till slut skaver inte pusselbitarna riktigt lika mycket även om pusslet aldrig kommer att helt passa ihop förståndmässigt.
Jag tror att endast O handgripligen mördat de andra tre och att H när det skedde, inte alls var med på det. Möjligt att de gemensamt planerat och diskuterat en sådan makaber och drastisk sorti, men när det väl skedde var det bara en som verkligen ville det där och då.

Min uppfattning baseras på en sammantagen bild av polisens utsagor och uppgifter som inte kan läggas ut i tråden. Jag är färdig med min bild av hur det gått till. Det skulle fortfarande vara intressant att veta mer, framför allt hur de tänkte och resonerade, men det är svårt att få reda på.
På mitt pussel kan jag nu urskilja bilden som framträder, även om flera bitar saknas.

43 tusen inlagor med resonemang, teorier och funderingar. Stort engagemang av många.
Om inga mer intressanta nya synpunkter eller fakta kommer fram, avslutar jag här.
Tack för tiden i denna tråd. Tråden om morden på Agnes och Moa.

Tack Solglittret för din medverkan,

Du har visat ett sånt jäk-a häftigt engagemang och delat med dig av din kunskap. Tråden är över för mig också men kommer mer intressanta synpunkter eller fakta så kan jag inte hålla mig borta. Jag delar din slutsats men tror absolut inte på någon gemensam planering. Övergreppet måste ha kommit som en total chock för HB och sen inte minst för Agnes och Moa.

Tack alla andra för er medverkan också.
Citera
2019-01-07, 21:10
Medlem
Citat:
Föräldrarna är effektiva. De fixar läkarintyg och diagnoser. De driver fram hemundervisning. De verkar ha lust att anskaffa barnen ME till och med?
Vad kommer först?
- Barnens sjukdom, utmattning, depressioner, vägran att acceptera att inte bot finns, skitnivå gällande coping, problemlösning som är döden?

- Eller kommer föräldrarnas lust att mörda barn som motivation? Sluga som satan, drivande. Grundlurar alla medvetet bakom fina fasader?

Med tanke på att de lagt ner stor energi på A:s sjukdom, sökt med "ljus och lykta" efter bot och behandling enligt en bekant, villket tillika framkommer i tråden:
Om då A bara försämras - så blir de väl knappast lyckligare om M uppvisar liknande symtom t.ex. extrem utmattning efter aktivitet?
A försämrades successivt och fick göra avkall gällande fritidsaktiviteter för att hon inte orkade (fotbollen först) som givetvis är mest fysiskt krävande.

Om detta pågår i åratal och A snarare mår sämre - paralllellt med att de rakt inte verkar acceptera ME och uppenbart har urkassa copingstrategier - så blir det väl knappast ett lyckorus då M väl får fastställd diagnos efter utredning på hösten?

På hösten börjar planerna enligt avskedsbrev.
barnen

Någon "vidrig mordlystnad" tror jag inte föräldrarna hade ens då de mördade. Knappast njöt de av det! De såg det säkert som "nödvändigt". I alla fall med tanke på det förklarings- och självmordsbrev polisen har berättat om. Nåt sjukt var det i alla fall.

Snarare kunde de inte hantera den situation de hamnade i och hade så snäv tankevärld att de hellre dödade barnen än att framleva sina liv i ett "elände" som enbart fanns i deras tankevärld. Tråkigt att ingen såg detta växa fram och kunde ha stoppat dem genom vanlig jäkla empati och ställt frågor om deras mående - om man nu såg och insåg det.
Citera
2019-01-07, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Jo men vi som trampar vatten håller oss flytande, de andra som inte ens har argument nog för detta sjunker som stenar....
...

Eller de kanske sedan länge klivit upp på stranden och vänder på nya stenar...

Varför är en av flickorna kvävd, medan H och den andra tjejen blev strypta/kvävda. Var det A som hade spår av lugnande i sig? Hon var den som var sjukast av döttrarna enligt flera i tråden; hon kanske var nere i en rejäl formsvacka. H kanske var ensam hemma med barnen den sista fredagskvällen, eller kanske bara med A.
A kanske låg gråtande i sin säng och sa att hon inte ville leva längre. H bröt ihop, tog kudden och la den över hennes ansikte....
O kanske kom hem senare (kan han ha haft M med sig?) och ställs inför ett fruktansvärt faktum. Kanske han spelat med i "planeringen", viss om att den aldrig skulle sättas i verket, utan att H så småningom skulle komma till sans, men så blev det inte.
Nu vill H bara dö, bönar och ber O att se till att så sker. O inser att han förlorat sin älskade A, att han även kommer att förlora sin lika älskade H, som kommer att straffas hårt av rättsväsendet. Han bryter ihop, stryper H, sedan M och tar sedan själv adjö till jordelivet. Kanske han i förtvivlan slog sönder lite möblemang först (om det är sant att det var lite stökigt i hemmet).

Du myntade "Bjärredsstryparen", ser du det som uteslutet att det ev. kan finnas en bjärredskvävare också? Om O hade kraft att strypa två, varför skulle han långsamt kväva en av döttrarna? Var det kanske en fysiskt klenare person som stod för kvävningen?

Varför en kvävd och två strypta ... det undrar jag över.
Citera
2019-01-07, 21:19
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ja, det är mycket teorier.
Om skuggfiguren H, den svaga och tunna människan, antingen är grundlurad, förtryckt, kuvad, ångrat sig eller ofrivilligt strypt utav O den förskräcklige Bjärredsstryparen - vars juridiska släkt vill försköna hans image och styr pressträffen:

Då är man helt bortom gemensamt och i samförstånd och susar.

Hela resonemanget förutsätter ju att Stefan S. stod och ljög sig blå på presskonferensen, varför han nu skulle göra det är lite oklart men att han måste ha ljugit står ju klart.

Den gråa eminensen måste le förnöjt var den nu än befinner sig, allt går ju enligt planeringen.
Citera
2019-01-07, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Hela resonemanget förutsätter ju att Stefan S. stod och ljög sig blå på presskonferensen, varför han nu skulle göra det är lite oklart men att han måste ha ljugit står ju klart.

Den gråa eminensen måste le förnöjt var den nu än befinner sig, allt går ju enligt planeringen.
För Polisen kan ju aldrig ha fel, det har väl aldrig hänt?
Citera
2019-01-07, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Tack Solglittret för din medverkan,

Du har visat ett sånt jäk-a häftigt engagemang och delat med dig av din kunskap. Tråden är över för mig också men kommer mer intressanta synpunkter eller fakta så kan jag inte hålla mig borta. Jag delar din slutsats men tror absolut inte på någon gemensam planering. Övergreppet måste ha kommit som en total chock för HB och sen inte minst för Agnes och Moa.

Tack alla andra för er medverkan också.

Tack själv Fallskarmsjagare! Du har alltid hållit en sån god ton.

Jag tror nog att H och O verkligen planerade morden tillsammans under hösten - frågan är hur allvarligt menad denna planering var? Kanske fungerade planeringsarbetet som en säkerhetsventil i den pressade livssituationen? En nödutgång stod öppen: "om vi absolut inte härdar ut så gör vi slut på allting..." Det är väl möjligt att det fanns noteringar om detta i någon dator i Bjärredsvillan.

Vad som verkligen hände den där natten i januari förra året - det vet vi inte. Det verkar svårt att tro att H och O var överens om att morden skulle ske just då. Om båda två verkligen planerat att allt skulle genomföras den speciella natten, då borde händelseförloppet varit ett annat. I så fall hade man nog drogat barnen, för att ge dem en mer skonsam död. Det verkar som om någonting brast för O och han tog saken i egna händer.

Trots allt är det litet svårt att förstå att ingen i omgivningen reagerade på att framför allt O verkade må så dåligt psykiskt. Eller så var det någon - eller flera - som talat med honom om detta och försökt förmå honom att ta hand om sig själv och söka hjälp. Kanske var det till och med något sådant som utlöste den sista desperationen hos O...

Om det är någonting som jag verkligen skulle vilja veta mer om, så är det hur flickorna och deras sjukdomar uppfattades av de som träffade dem, exempelvis lärarna som regelbundet vistades i hemmet. Inte för att jag tror att barnens sjukdomar var fejkade, och inte för att klandra lärarna för att "de ingenting såg eller förstod." Jag skulle bara vilja veta vad de såg och hur de uppfattade det de såg...

Därmed avslutar jag också min medverkan i tråden.
Senast redigerad av Kryptogam 2019-01-07 kl. 21:28.
Citera
2019-01-07, 21:28
Medlem
Tills dess att annat framkommer tror jag inte heller att H var med på noterna när väl skiten träffade fläkten. Fullt tänkbart att hon var med i planering men jag är inte 100 på det heller. Tiden får visa och hur som helst så är Polisen/Anhöriga bra naiva om dom trodde pöbeln skulle nöja sig med det som sades på PKn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in