2019-01-07, 21:28
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blonay
Kan det bara så att det var en sista önskan från O? Att hans sida för evigt skulle hållas uppdaterad med alla hans meriter och momssagan? Helt oviktig fråga, men jag tycker också att det är märkligt att fortsätta hylla honom inför hela världen. Och det kunde stå vem han var gift med? Jättemärkligt!
Så kan det visst ha varit. Och varför utelämna HB´s namn? I vilket fall så kan upplägget av meriterna ses som både ett förnekande av händelsen och/eller som ett sätt att rikta fokus åt annat håll med agendan att huvudansvaret för händelsen ska läggas på O´s äkta hälft. Kalla det gärna manipulation.
Man ska inte underskatta hur långt människan är beredd att sträcka sig för att upprätthålla höga anseenden och titlar, generationer bakåt i det här fallet.
Att lägga ut momssagan som faktiskt är en hyllning till de döttrar som han några månader senare troligtvis tog av daga med sina bara händer, är bara för mycket - det är att gå över gränsen för all anständighet och respekt gentemot flickorna. Redan då han filade på sagans sista rader, lär han ha beslutat sig för att dirigera om deras öde. Varför annars färdigställa sagan där pappa O kände sig förpliktigad att lära ut momsens paradoxer. Sjukt? En aning.

M*a, ur momssagan: - Pappa du är lite konstig...

Så rätt hon hade, hans lilla flicka.
Citera
2019-01-07, 21:33
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
barnen

Någon "vidrig mordlystnad" tror jag inte föräldrarna hade ens då de mördade. Knappast njöt de av det! De såg det säkert som "nödvändigt". I alla fall med tanke på det förklarings- och självmordsbrev polisen har berättat om. Nåt sjukt var det i alla fall.

Snarare kunde de inte hantera den situation de hamnade i och hade så snäv tankevärld att de hellre dödade barnen än att framleva sina liv i ett "elände" som enbart fanns i deras tankevärld. Tråkigt att ingen såg detta växa fram och kunde ha stoppat dem genom vanlig jäkla empati och ställt frågor om deras mående - om man nu såg och insåg det.
Gällande fetat är det vad jag tror också. Tankevärlden verkar helt felprogrammerad på nån vänster, copingstrategierna åt fanders.
Det finns en sekteriskt touch i mitt tycke (allierandet) även om de inte tillhör nån sådan.

Det som det senast tangerat är följande funderingar i diskussionen som väl går att dela in i två delar inser jag (passivt-aktivt, pre-post)

Aktivitet:
- Linjärt tänk - från A till B och resultatinriktat.
- Höga förväntningar initialt.
- Förhållningssätt till döttrarnas sjukdom - ingen acceptans.
- Sökande med ljus och lykta, troligen även bortom etablerad vård.

Passivitet:
- känsla av misslyckande då positivt resultat uteblir. Djup besvikelse.
- Extremt mörk syn på ME. Förändras över tid från jakt på bot till bottenlöst nattsvart.
- Depression.
- Drar sig undan, ingen annan förstår och kan hjälpa.
- Allierande kring en konkret situation.
- Självmordsbenägen part?
- Självmordspakt, barnen inkluderas.
Citera
2019-01-07, 21:35
Medlem
Det man i alla fall har lärt sig är att familjetragedier är en fall för sig.
Utomordentlig tragisk därför att barn dödas - av de människor som de är mest beroende av och som är ansvarig för deras välmående. Ändå blir barn i dessa fall mer osynlig gjort än i andra mordfall. Jag kan inte tänka mig något annat mordfall då två systrar som är 11 och 14 år bragts om livet utan att det finns något offentlig bild, någon beskrivning om vad flickorna tyckte om osv.
GMs dåd är brutal, egoistisk, hänsynslöst, förrädisk - i det avseendet var polisen mycket tydlig tycker jag. Men ändå reagerar omgivning totalt annorlunda än om gm hade varit en utomstående. Det hade inte gått att kollegor hade hyllningar upp kring en gm som var misstänkt att har dödad två flickor, till exempel. Totalt otänkbar.

När en mamma eller en pappa är gm så verkar det vara acceptabel att skilja mellan profession och dådet - som är än en sak som är så absurd i det har fallet. För om arbetslivet och prestation inte hade varit så viktigt och prestigefullt så hade det här brottet antagligen inte begåtts eller kunde begås.

Att föräldrar till gm inte kan se klart måste kunna ursäktas, men att man fortsatt är så stolt på prestationen (det är en yrkeshemsida) till trots av vad som har hänt, är svårt att förstår för en utomstående. Det kan kanske förstås om man anser att gm har råkat ut för en stor tragedi som den inte är riktig ansvarig för. Kanske man tror att maken var ansvarig att allt blev som det blev. Och det kanske tycker anhöriga på båda sidor.

När allt är en ända tragedi, så kan det blir otydlig vem som hade ansvar, vem som hade val och vem som är offer. Det är barnen som är offer, inte föräldrarna - inte ens för omständigheterna!
Citera
2019-01-07, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Eller de kanske sedan länge klivit upp på stranden och vänder på nya stenar...

Varför är en av flickorna kvävd, medan H och den andra tjejen blev strypta/kvävda. Var det A som hade spår av lugnande i sig? Hon var den som var sjukast av döttrarna enligt flera i tråden; hon kanske var nere i en rejäl formsvacka. H kanske var ensam hemma med barnen den sista fredagskvällen, eller kanske bara med A.
A kanske låg gråtande i sin säng och sa att hon inte ville leva längre. H bröt ihop, tog kudden och la den över hennes ansikte....
O kanske kom hem senare (kan han ha haft M med sig?) och ställs inför ett fruktansvärt faktum. Kanske han spelat med i "planeringen", viss om att den aldrig skulle sättas i verket, utan att H så småningom skulle komma till sans, men så blev det inte.
Nu vill H bara dö, bönar och ber O att se till att så sker. O inser att han förlorat sin älskade A, att han även kommer att förlora sin lika älskade H, som kommer att straffas hårt av rättsväsendet. Han bryter ihop, stryper H, sedan M och tar sedan själv adjö till jordelivet. Kanske han i förtvivlan slog sönder lite möblemang först (om det är sant att det var lite stökigt i hemmet).

Du myntade "Bjärredsstryparen", ser du det som uteslutet att det ev. kan finnas en bjärredskvävare också? Om O hade kraft att strypa två, varför skulle han långsamt kväva en av döttrarna? Var det kanske en fysiskt klenare person som stod för kvävningen?

Varför en kvävd och två strypta ... det undrar jag över.

Är man som offer stark nog att göra våldsamt motstånd mot att bli kvävd av t.ex en kudde, så kanske förövaren i stället stryper offret. Har en person strypts till döds så ser man det vid obduktion, då tungbenet är av. Annars är det inte strypning som är dödsorsaken.

Det där vet polisen. Varför det skulle vara så viktigt vem som blev strypt och kvävd eller "bara" kvävd? 3 blev mördade, en hängde sig.

Det finns väl en fd obducent i tråden som kan svara på det?
Citera
2019-01-07, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Tack själv Fallskarmsjagare! Du har alltid hållit en sån god ton.

Jag tror nog att H och O verkligen planerade morden tillsammans under hösten - frågan är hur allvarligt menad denna planering var? Kanske fungerade planeringsarbetet som en säkerhetsventil i den pressade livssituationen? En nödutgång stod öppen: "om vi absolut inte härdar ut så gör vi slut på allting..." Det är väl möjligt att det fanns noteringar om detta i någon dator i Bjärredsvillan.

Vad som verkligen hände den där natten i januari förra året - det vet vi inte. Det verkar svårt att tro att H och O var överens om att morden skulle ske just då. Om båda två verkligen planerat att allt skulle genomföras den speciella natten, då borde händelseförloppet varit ett annat. I så fall hade man nog drogat barnen, för att ge dem en mer skonsam död. Det verkar som om någonting brast för O och han tog saken i egna händer.

Trots allt är det litet svårt att förstå att ingen i omgivningen reagerade på att framför allt O verkade må så dåligt psykiskt. Eller så var det någon - eller flera - som talat med honom om detta och försökt förmå honom att ta hand om sig själv och söka hjälp. Kanske var det till och med något sådant som utlöste den sista desperationen hos O...

Om det är någonting som jag verkligen skulle vilja veta mer om, så är det hur flickorna och deras sjukdomar uppfattades av de som träffade dem, exempelvis lärarna som regelbundet vistades i hemmet. Inte för att jag tror att barnens sjukdomar var fejkade, och inte för att klandra lärarna för att "de ingenting såg eller förstod." Jag skulle bara vilja veta vad de såg och hur de uppfattade det de såg...

Därmed avslutar jag också min medverkan i tråden.

Och jag vill tacka dig. Alltid empatisk, alltid barnen i fokus, alltid en trevlig ton!
Senast redigerad av Vinbergssnacka 2019-01-07 kl. 21:48.
Citera
2019-01-07, 21:49
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Att lägga ut momssagan som faktiskt är en hyllning till de döttrar som han några månader senare troligtvis tog av daga med sina bara händer, är bara för mycket - det är att gå över gränsen för all anständighet och respekt gentemot flickorna. Redan då han filade på sagans sista rader, lär han ha beslutat sig för att dirigera om deras öde. Varför annars färdigställa sagan där pappa O kände sig förpliktigad att lära ut momsens paradoxer. Sjukt? En aning.

M*a, ur momssagan: - Pappa du är lite konstig...
Så rätt hon hade, hans lilla flicka.
- Om man kliver bortom sina färgade åsikter och gör en analys på texten - som i sig redan är påbörjad 2012 och då garanterat utan varken underfundigheter eller mordplaner;

Kan det likaväl indikera att den skrevs helt och hållet med den intention som det står:
- Påbörjad 2012 och sen färdigskriven 2017.
- Dedikerad sina älskade döttrar Agnes och Moa.

... och ge en vägledning om att mordplaner inte var på tapeten ännu den 2 augusti.
Det emotionellt klibbiga är det du som sen applicerar snarare och förfasas över. Retroaktivt vet du vad som skett men i brevet står att planerna inleddes under hösten.
Citat:
Så kan det visst ha varit. Och varför utelämna HB´s namn? I vilket fall så kan upplägget av meriterna ses som både ett förnekande av händelsen och/eller som ett sätt att rikta fokus åt annat håll med agendan att huvudansvaret för händelsen ska läggas på O´s äkta hälft. Kalla det gärna manipulation.
Man ska inte underskatta hur långt människan är beredd att sträcka sig för att upprätthålla höga anseenden och titlar, generationer bakåt i det här fallet.
Vad ska H göra på en sida som enbart är skriven som en CV beträffande yrkesverksamhet?
Översikt utbildningar, publikationer, forskning, bok samt pdf om momsen.
Det är inte en sidan som ens handlar om familjen, sen uppdaterad.

Kan inte 80-åringen få vara ifred?
Jag är förvånad över hur mycket som insinueras vara illvilja från O:s familj mot H och det sammanfaller med solglittrets inställning till familjen.
Sjukt.
Senast redigerad av develi 2019-01-07 kl. 22:19.
Citera
2019-01-07, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Och jag vill tacka dig. Alltid empatisk, alltid barnen i fokus, alltid en trevlig ton!

Tack till dig Vinbergssnacka! Dina inlägg har alltid varit intressanta och så vederhäftiga!

Ja, tack till er alla! Det är ju just mixen av skribenter som gör att det blir fart på diskussionerna!

Det ska bli intressant att gå in och läsa i tråden litet då och då - än är ju inte alla frågetecken uträtade...
Citera
2019-01-07, 22:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Dom har genomfört en regelrätt grundlig mordutredning. Som dom alltid gör i enlighet med den sk Mordbibeln. Finns väl anledning att tro att dom varit extra nitiska, som polisen sa redan i januari, då detta är det första och enda fallet i sitt slag som har hänt i Sverige.

Kunskap om utredningar och händelser som polisen beskriver har hänt i Bjärred är både dålig och felaktig. Det har ju faktiskt skett familicid där två vuxna mördade sina barn och tog sina liv på Södermalm 1989. Varför nämner du inte detta?.
Citera
2019-01-07, 22:25
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Det man i alla fall har lärt sig är att familjetragedier är en fall för sig.
Utomordentlig tragisk därför att barn dödas - av de människor som de är mest beroende av och som är ansvarig för deras välmående. Ändå blir barn i dessa fall mer osynlig gjort än i andra mordfall. Jag kan inte tänka mig något annat mordfall då två systrar som är 11 och 14 år bragts om livet utan att det finns något offentlig bild, någon beskrivning om vad flickorna tyckte om osv.
GMs dåd är brutal, egoistisk, hänsynslöst, förrädisk - i det avseendet var polisen mycket tydlig tycker jag. Men ändå reagerar omgivning totalt annorlunda än om gm hade varit en utomstående. Det hade inte gått att kollegor hade hyllningar upp kring en gm som var misstänkt att har dödad två flickor, till exempel. Totalt otänkbar.

När en mamma eller en pappa är gm så verkar det vara acceptabel att skilja mellan profession och dådet - som är än en sak som är så absurd i det har fallet. För om arbetslivet och prestation inte hade varit så viktigt och prestigefullt så hade det här brottet antagligen inte begåtts eller kunde begås.

Att föräldrar till gm inte kan se klart måste kunna ursäktas, men att man fortsatt är så stolt på prestationen (det är en yrkeshemsida) till trots av vad som har hänt, är svårt att förstår för en utomstående. Det kan kanske förstås om man anser att gm har råkat ut för en stor tragedi som den inte är riktig ansvarig för. Kanske man tror att maken var ansvarig att allt blev som det blev. Och det kanske tycker anhöriga på båda sidor.

När allt är en ända tragedi, så kan det blir otydlig vem som hade ansvar, vem som hade val och vem som är offer. Det är barnen som är offer, inte föräldrarna - inte ens för omständigheterna!

Det är givetvis upp till de anhöriga hur de hanterar sitt sorgearbete så fick jag det sagt.

Jag håller dock med dig
om att det är något att fundera på, det här med att man liksom bara försvinner om det är ens föräldrar som har ihjäl en. Då skall det hyshas och talas tyst och med så mycket medlidande med alla inblandade.

Så är det då, i det enda spåret av dessa barn lämnat åt eftervärlden, att de för evigt är reducerade till att utgöra publik åt sin fader. Inte ens i den där konstiga sagan har de huvudrollen, älskade eller ej, för i centrum står pappan och hans moms.

Det verkar som att den enda som haft mod och hjärta nog att ge någon röst åt barnen är ett annat barn.

Här ältar vi vad som möjligen kan ha gått så snett för dessa stackars Oskar och Hanna men den trista sanningen är väl att de helt enkelt var dåliga föräldrar. Det finns många som är det. Pappor som jobbar åttio timmar i veckan. Mammor som inte orkar med att barnens behov liksom aldrig någonsin tar slut och sitter och kanske skäms lite över den förbjudna men pockande tanken att jag gillar inte att vara mamma. De förmår inte riktigt att ge barnen den omsorg som barn behöver (trygghet, närhet, tröst, uppmärksamhet, kärleksfulla gränser, konsekvens) och kanske kompenserar de med annat men föräldraskapet tar liksom aldrig riktigt skruv. Det skaver och begränsar.

Det går inte att komma ifrån att även om de intalade sig själva något annat och även om de var utmattade och nedgångna så fattade de ett enormt själviskt beslut. De valde att checka ut.
Citera
2019-01-07, 22:33
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Gällande fetat är det vad jag tror också. Tankevärlden verkar helt felprogrammerad på nån vänster, copingstrategierna åt fanders.
Det finns en sekteriskt touch i mitt tycke (allierandet) även om de inte tillhör nån sådan.

Det som det senast tangerat är följande funderingar i diskussionen som väl går att dela in i två delar inser jag (passivt-aktivt, pre-post)

Aktivitet:
- Linjärt tänk - från A till B och resultatinriktat.
- Höga förväntningar initialt.
- Förhållningssätt till döttrarnas sjukdom - ingen acceptans.
- Sökande med ljus och lykta, troligen även bortom etablerad vård.

Passivitet:
- känsla av misslyckande då positivt resultat uteblir. Djup besvikelse.
- Extremt mörk syn på ME. Förändras över tid från jakt på bot till bottenlöst nattsvart.
- Depression.
- Drar sig undan, ingen annan förstår och kan hjälpa.
- Allierande kring en konkret situation.
- Självmordsbenägen part?
- Självmordspakt, barnen inkluderas.

Det är bra.
Barnen riskerar förvandlas till ett problem i samma veva också, alltså till objekt som är sina sjukdomar, och glöms/kommer kanske bort som personer med sina karaktärer och behov. Kanske vid en punkt där de mindre borde forslas runt av föräldrarna.

Målfokus och hårt arbete som med befordran och jobb blir fel, och vardagen utan hopp eller visshet eller återkoppling blir över tid överväldigande.

Och mer av sånt.
Citera
2019-01-07, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Är man som offer stark nog att göra våldsamt motstånd mot att bli kvävd av t.ex en kudde, så kanske förövaren i stället stryper offret. Har en person strypts till döds så ser man det vid obduktion, då tungbenet är av. Annars är det inte strypning som är dödsorsaken.

Det där vet polisen. Varför det skulle vara så viktigt vem som blev strypt och kvävd eller "bara" kvävd? 3 blev mördade, en hängde sig.

Det finns väl en fd obducent i tråden som kan svara på det?

Ja det är ju den f.d. obducenten som utsett O till trippelmördaren "Bjärredstryparen". Vem som blev strypt eller kvävd undrar jag inte över, utan varför blev en kvävd och två strypta? Finns det kanske inven trippelmördare, utan en mördare och en dubbelmördare?
Finns säkert någon i tråden som kommer fram till att O tyckte det skulle bli långtråkigt att strypa tre på raken, så han kvävde en emellan som omväxling.
Citera
2019-01-07, 22:40
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Det är bra.
Barnen riskerar förvandlas till ett problem i samma veva också, alltså till objekt som är sina sjukdomar, och glöms/kommer kanske bort som personer med sina karaktärer och behov. Kanske vid en punkt där de mindre borde forslas runt av föräldrarna.

Målfokus och hårt arbete som med befordran och jobb blir fel, och vardagen utan hopp eller visshet eller återkoppling blir över tid överväldigande.

Och mer av sånt.
Ja, det ska med. Att båda försöker få familj/sjukdom barn/karriär/jobb att gå ihop och fortsätta i samma anda förutom på slutet - och det är redan då en familjär kataklysm i antågande och deprimerade.
Too late.
Samt dess innan försöka leta bot med ljus och lykta i ett par år. Det håller inte i längden.
Tjänstledigt en längre tid hade varit av största vikt - men det är få förunnat även om ekonomin tillåter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in