2019-01-07, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Umeå ser just nu ut som laget som får kvala. När Krayem saknas saknas spetsen i det laget. Lille DeMatieu gillar jag, men han är väldigt ensam.
Har Krayem lämnat Umeå eller är han bara skadad?
Citera
2019-01-07, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jimmie7997
Har Krayem lämnat Umeå eller är han bara skadad?

Han har lämnat och försvann till Cypern (Limasol)
Citera
2019-01-07, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kirespappapa
Han har lämnat och försvann till Cypern (Limasol)
Tack!

Umeå blir sämre och sämre, senaste matcherna har man kommit till spel med 9 spelare och dragit på sig böter då det är krav på minst 5 bänksspelare. Try out-amerikanen Andre Collins har även lämnat klubben, och nu försvinner storstjärnan Omar Krayem alltså till Cypern. Amerikanske guarden Eric Gilchrese är dock tillbaka i klubben (spelade där förra säsongen) efter att ha spenderat hösten hos familjen i Norge där frugan och deras två barn bor. Grym lirare, dock inte på Krayem-nivå. En forward behövs om man ska kunna hota Köping om den sista slutspelsplatsen (lagen möts nästa vecka i Umeå för övrigt). Värvningsstoppet är den 28 februari så det finns gott om tid att få in en big man.

Köping ser ut att ha värvat klart, men man sitter på en tunn trupp däremot. Riktigt bra genomförd match mot ett Wetterbygden med betydligt starkare trupp. Kul att båda nykomlingarna inte blev slagpåsar utan ändå är med och kämpar om placeringarna 6-8.

Jumbon Uppsala har fått hjälp av Skype-miljardären Niklas Zennström samt ett par andra finansiärer och har skänkt pengar till de två jänkarena som anlände i mellandagarna, Brian Bridgeforth och Dante Williams. Mannos Nakos har gjort comeback men har vissa skadebekymmer samtidigt som Odin Lindell tränar med klubben och kan även han göra comeback inom kort. Serben Nemanja Jovanovic har varit i Sverige i många år har ur ett licensperspektiv förvandlats till svensk spelare. Nathan Dawit är tillbaka efter skadeproblemen. Man har en fin trupp nu med rutinerade Axel Nordström och Mannos Nakos, tre amerikaner (Xavier Cannefax), två fransmänn (Davy Baltus och Eric Katenda) och serben/"svensken" Nemanja Jovanovic plus eventuellt Odin Lindell. Blir intressant om man kan komma tillbaka och unvika direktnedflyttning.
Citera
2019-01-08, 00:44
Medlem
Citat:
Tack!

Umeå blir sämre och sämre, senaste matcherna har man kommit till spel med 9 spelare och dragit på sig böter då det är krav på minst 5 bänksspelare. Try out-amerikanen Andre Collins har även lämnat klubben, och nu försvinner storstjärnan Omar Krayem alltså till Cypern. Amerikanske guarden Eric Gilchrese är dock tillbaka i klubben (spelade där förra säsongen) efter att ha spenderat hösten hos familjen i Norge där frugan och deras två barn bor. Grym lirare, dock inte på Krayem-nivå. En forward behövs om man ska kunna hota Köping om den sista slutspelsplatsen (lagen möts nästa vecka i Umeå för övrigt). Värvningsstoppet är den 28 februari så det finns gott om tid att få in en big man.

Köping ser ut att ha värvat klart, men man sitter på en tunn trupp däremot. Riktigt bra genomförd match mot ett Wetterbygden med betydligt starkare trupp. Kul att båda nykomlingarna inte blev slagpåsar utan ändå är med och kämpar om placeringarna 6-8.

Jumbon Uppsala har fått hjälp av Skype-miljardären Niklas Zennström samt ett par andra finansiärer och har skänkt pengar till de två jänkarena som anlände i mellandagarna, Brian Bridgeforth och Dante Williams. Mannos Nakos har gjort comeback men har vissa skadebekymmer samtidigt som Odin Lindell tränar med klubben och kan även han göra comeback inom kort. Serben Nemanja Jovanovic har varit i Sverige i många år har ur ett licensperspektiv förvandlats till svensk spelare. Nathan Dawit är tillbaka efter skadeproblemen. Man har en fin trupp nu med rutinerade Axel Nordström och Mannos Nakos, tre amerikaner (Xavier Cannefax), två fransmänn (Davy Baltus och Eric Katenda) och serben/"svensken" Nemanja Jovanovic plus eventuellt Odin Lindell. Blir intressant om man kan komma tillbaka och unvika direktnedflyttning.

Vi får väl se på Lördag (12/1) då möts ju Köping och Uppsala. Köping har en tunn trupp och man hade två spelare på korttidskontrakt men dom fick åka hem samtidigt som Ronnie Boggs bytes mot James Demery. Jag vet att klubben hade kalkylerat ekonomiskt med minst en spelare till, så det är inte omöjligt att det fylls på i truppen innan den 28/2, men samtidigt så har man spelat bättre och bättre de senaste matcherna så om det fortsätter så och man vinner några matcher till så kanske man sparar pengarna. Jag vet att Köping inte ser det som en katastrof om man ev skulle åka ur eftersom man i såna fall satsar på att gå upp igen.
Senast redigerad av kirespappapa 2019-01-08 kl. 00:49.
Citera
2019-01-09, 00:35
Medlem
Jag såg Köping möta Nässjö på bortaplan i afton och det blev en riktig jävla rysare. Köping spelar bra basket de två första perioderna och leder med 49-34 i halvtid. Den tredje perioden tar Nässjö över och vinner den med 27-18, Nässjö kommer sen i kapp och i fjärde periodens andra hälft byter lagen ledning i nästan varje anfall. Nässjö har flera chanser att avgöra, och sista trepoängsskottet tar i ringkanten istället för att sitta och Köping vinner med 82-80. Nässjös Dartaye Ruffin gör 34 poäng och är grym, Köpings Alexa Solevic sätter 23 poäng, men samtidigt som Nässjö poäng görs av sex spelare, så är Köpings poängskörd utspridd på nio spelare. Köping har kanske en aning tunn trupp, men förutom Alexa Solevic som är lagets stjärna så har man en trupp där man kan rotera utan att det blir någon större kvalitetsskillnad. Det var väl en av anledningarna till att Köping vann den här matchen, förutom att man gjorde en väldigt bra första halvlek.
Köping har nu vunnit två matcher i rad och har Uppsala hemma på Lördag, dom har man slagit de två förra matcherna men dessa var väldigt jämna, och det lär det nog bli även den tredje matchen som lagen möts.
Citera
2019-01-09, 08:35
Medlem
Jämtlands MVP-kandidat, kongolesiske centern Evariste Shonganya har utöver sitt ryggproblem även brutit ett ben i handen och tvingas bli borta från spel i sex veckor. Jämtland, som redan är i en dålig form lär inte bli bättre när lagets storstjärna blir borta ett tag. Chansen på topp 3-platserna (Tälje, Nkpg, Luleå) borta enligt mig. Nu letas det efter en ersättare för att åtminstone inte släppa Borås efter sig i tabellen också, antingen blir det en amerikan/icke-EUspelare på sexveckorskontrakt eller en EU-spelare som kan få ett kontrakt säsongen ut och vara med i slutspelet.

Jag tror tabellen slutar såhär:
1. Södertälje (ohotade seriesegrare, skönt att "säsongsavslutande" prognoserna på Eric Garcias och Eric Adams skador var just prognoser och dom är redan tillbaka i spel, hade varit tungt om man tappade båda sina amerikaner)
2. Norrköping (bättre än Borås och Luleå men sämre än Tälje, har en fin trupp men det saknas en stor och stark center som kan avlasta Kjellbom, 39-åringen måste kunna få vila mer utan att hela spelet vid korgen ska förstöras)
3. Borås (bra form, Hillard helt makalös, jag har börjat få upp ögonen mer och mer för Borås och forsätter man spela såhär så är jag inte förvånad om man kommer till final i år)
4. Luleå (man saknar en Daniel Alexander-typ för mycket och Spurlock var inget vidare. Har mest pengar i hela ligan och kan värva, gäller dock att få det att hitta rätt också)
5. Jämtland (tyvärr har man inget med topp 4 att göra i och med Evaristes skada)
6. Köping (känns som att man kommit igång nu. Två i rad med Wetterbygden hemma o sen 2p vinst över Nässjö borta igår, tror man vinner kommande tre också med Uppsala H, Umeå B och Jämtland H)
7. Nässjö (vinner derbyt på söndag mot Wetterbygden men förlorar borta i Köping och slutar 7a)
8. Wetterbygden (tappet av Engström kommer betyda mycket för laget, svårt att ersätta en 216cm lång center, Niang lider fortfarande av skadan och har inte spelat bra i comebacken, dock för bra i jämförelse med Umeå och Uppsala samt har ett för stort försprång)
9. Umeå (har ingen riktigt bredd i truppen och får inrikta sig på ett kvalmöte med tvåan i Superettan)
10. Uppsala (utöver Mannos Nakos och amerikanerna blev även Odin Lindell klar i måndags men det räcker inte för att slippa jumboplatsen, det blir tyvärr Superettan för Uppsala i höst)
Citera
2019-01-12, 19:48
Medlem
Köping vinner sin tredje raka match efter seger hemma mot Uppsala med 96-77. Uppsala hade ledningen med 23-31 men sen kom Köping igen och sprang ifrån Uppsala. Det lutar nog åt att Uppsala får ta nya tag i Superettan nästa säsong och det kommer att bli jämnt mellan flera lag att undvika kvalplatsen.
Nog är tio lag för lite i Basketligan, man borde ha gjort likadant i år som förra året, dvs låta de två första lagen i Superettan gå upp i Basketligan utan att något lag åker ur ligan.
Citera
2019-01-13, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kirespappapa
Köping vinner sin tredje raka match efter seger hemma mot Uppsala med 96-77. Uppsala hade ledningen med 23-31 men sen kom Köping igen och sprang ifrån Uppsala. Det lutar nog åt att Uppsala får ta nya tag i Superettan nästa säsong och det kommer att bli jämnt mellan flera lag att undvika kvalplatsen.
Nog är tio lag för lite i Basketligan, man borde ha gjort likadant i år som förra året, dvs låta de två första lagen i Superettan gå upp i Basketligan utan att något lag åker ur ligan.
Jag tycker att 12 lag hade varit fint. Lagen i årets högsta liga klarar ekonomin (även Uppsala), sen finns det Djurgården och Alvik i superettan som har ekonomin för att gå upp till högsta ligan. Så jag tycker man borde låtit dem två gå upp och så är det 12 lag nästa säsong.
Citera
2019-01-16, 10:27
Medlem
Citat:
Jämtlands MVP-kandidat, kongolesiske centern Evariste Shonganya har utöver sitt ryggproblem även brutit ett ben i handen och tvingas bli borta från spel i sex veckor. Jämtland, som redan är i en dålig form lär inte bli bättre när lagets storstjärna blir borta ett tag. Chansen på topp 3-platserna (Tälje, Nkpg, Luleå) borta enligt mig. Nu letas det efter en ersättare för att åtminstone inte släppa Borås efter sig i tabellen också, antingen blir det en amerikan/icke-EUspelare på sexveckorskontrakt eller en EU-spelare som kan få ett kontrakt säsongen ut och vara med i slutspelet.

Jag tror tabellen slutar såhär:
1. Södertälje (ohotade seriesegrare, skönt att "säsongsavslutande" prognoserna på Eric Garcias och Eric Adams skador var just prognoser och dom är redan tillbaka i spel, hade varit tungt om man tappade båda sina amerikaner)
2. Norrköping (bättre än Borås och Luleå men sämre än Tälje, har en fin trupp men det saknas en stor och stark center som kan avlasta Kjellbom, 39-åringen måste kunna få vila mer utan att hela spelet vid korgen ska förstöras)
3. Borås (bra form, Hillard helt makalös, jag har börjat få upp ögonen mer och mer för Borås och forsätter man spela såhär så är jag inte förvånad om man kommer till final i år)
4. Luleå (man saknar en Daniel Alexander-typ för mycket och Spurlock var inget vidare. Har mest pengar i hela ligan och kan värva, gäller dock att få det att hitta rätt också)
5. Jämtland (tyvärr har man inget med topp 4 att göra i och med Evaristes skada)
6. Köping (känns som att man kommit igång nu. Två i rad med Wetterbygden hemma o sen 2p vinst över Nässjö borta igår, tror man vinner kommande tre också med Uppsala H, Umeå B och Jämtland H)
7. Nässjö (vinner derbyt på söndag mot Wetterbygden men förlorar borta i Köping och slutar 7a)
8. Wetterbygden (tappet av Engström kommer betyda mycket för laget, svårt att ersätta en 216cm lång center, Niang lider fortfarande av skadan och har inte spelat bra i comebacken, dock för bra i jämförelse med Umeå och Uppsala samt har ett för stort försprång)
9. Umeå (har ingen riktigt bredd i truppen och får inrikta sig på ett kvalmöte med tvåan i Superettan)
10. Uppsala (utöver Mannos Nakos och amerikanerna blev även Odin Lindell klar i måndags men det räcker inte för att slippa jumboplatsen, det blir tyvärr Superettan för Uppsala i höst)

Bra tips, tror dock Luleå kommer kämpa sig om Borås i tabellen. Hoppas inte det dock då mitt Norrköping hellre får möta Borås i en eventuell semi än Luleå! Dessutom skulle jag vilja byta plats på Köping och Nässjö.

Angående avlastare för Kjellbom, sov inte på Tyler Flack. Börjar komma igång mer och mer, har fått en del skit men han har bra kunnande. Riktigt atletisk, bra skott, skapligt defensivt och på returerna. Kan bli en X-faktor för Norrköping i slutspelet, likt Gerry Blakes förra året. Om han får spela vill säga, tycker det är lite synd att han egentligen bara får spela när Kjellbom är på bänken.

Ska för övrigt bli intressant om Adnan Chuk kommer spetsa till rotationen för Norrköping när slutspelet kommer. Den enda som egentligen spelar tunga minuter idag är Lindqvist, och han spelar ändå bara ca 28 minuter per match. Antar att Kjellboms minuter kommer gå upp till 32-33, kommer det leda till att Flack bara spelar 7 eller kommer vi se förändringar där han matchas samtidigt med Kjellbom?

Tror likt i början av säsongen att guldet står mellan Tälje, Nkpg och Luleå, Borås har jag svårt att se räcka till när matcherna blir mer defensivt fokuserade i slutspelet. Borås har som jag ser det på tok för mycket offensiva spelare och samtidigt liiite för svaga defensivt.

Trots att jag är ngt färgad så skulle jag säga att guldchanserna för varje lag ser ut ungefär såhär:

Södertälje: 30% (Bäst just nu, grym bredd, Bizaca, Barnes och Pahlmblad skrämmer, men hur mycket bättre blir de?)
Norrköping: 30% (Bakom Tälje i dagsläget men regerande mästare samt att Kjellbom bara spelar på halvfart, kommer bli bättre)
Luleå: 20% (Atletiska, bra spets i Massamba, Collins och Andersson, kan eventuellt vara för små för att stå emot Tälje och Nkpg)
Borås: 10% (Finns chans, bra offensiv, sämre defensiv)
Jämtland 5% (Bra mycket ska stämma om de ska kunna gå hela vägen, men är ändå klart bättre än övriga lag efter dem)

Resten: 5%
Citera
2019-01-23, 23:39
Medlem
Norrköping–Södertälje 92–64, vad fan hände där? Ingen Kjellbom och Schuberg i Norrköping kan tilläggas. Och en Shakir Smith som fick två osportsliga relativt tidigt också.
Citera
2019-01-25, 14:53
Medlem
Citat:
Norrköping–Södertälje 92–64, vad fan hände där? Ingen Kjellbom och Schuberg i Norrköping kan tilläggas. Och en Shakir Smith som fick två osportsliga relativt tidigt också.

Tror bara att Norrköping är jäkligt bra när de spelar på topp samtidigt som Södertälje verkade lite trötta efter tätt matchande. Nu såg jag dock bara matchen online.

Men tittar man på de resultat Norrköping gjort hemma mot topplagen så tycker jag det kan skönjas att de har en växel till än de andra lagen när alla spelar på topp. Problemet är att deras ålderstigna lag ofta är omotiverat, därför är lägstanivån mycket låg.

Borås: 101-63
Luleå: 76-53
Södertälje: 92-64
Citera
2019-03-10, 14:31
Medlem
Hahahaha Köping, vilken jäkla plattmatch igår mot Umeå i kampen om sista slutspelsplatsen. Ledning med 16p med 12-13 minuter kvar, man tappar ALLT i sista och förlorar med 3. Grattis Wetterbygden och Umeå till en välförtjänt slutspelsplats. Köping får sikta in sig på Alvik eller Eos i kvalet!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in