2018-04-06, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kirespappapa
I Måndags (Annandag Påsk) vann Köping Stars över Djurgården i Superettan och blev klara för spel i Basketligan nästa säsong. Vi har väntat 36 år på att något ska hända med basketen här i Köping och den här säsongen har varit helt fantastisk, 22/1 i matchstatistik med fyra matcher kvar och platsen i basketligan säkrad. Inte gjorde det ont att det var Djurgården man vann över heller.

Grattis! Behövs verkligen nya lag i ligan. Nu blir det spännande att se vem som tar den andra platsen, Djurgården eller Wetterbyggden. Helst hade jag självklart sett att förbundet gett alla av Köping, Djurgården, Wetterbyggden och AIK en plats i ligan nästa år, men lär väl inte hända. Nu hoppas jag på att Köping och den andra nykomlingen bygger upp sin organisation långsiktigt. Istället för att lägga pengar på dyra importer hoppas jag de tar sina pengar och lägger dem på organisationen, marknad osv, kanske vara ok med bottenplaceringar ett par säsonger framöver, lite som Umeå gjort.

I övrigt hoppas jag att Djurgården tar den andra platsen, behövs lag i de tre största städerna, annars kommer ligan aldrig få den uppmärksamhet den söker.
Citera
2018-04-09, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doggsi
Grattis! Behövs verkligen nya lag i ligan. Nu blir det spännande att se vem som tar den andra platsen, Djurgården eller Wetterbyggden. Helst hade jag självklart sett att förbundet gett alla av Köping, Djurgården, Wetterbyggden och AIK en plats i ligan nästa år, men lär väl inte hända. Nu hoppas jag på att Köping och den andra nykomlingen bygger upp sin organisation långsiktigt. Istället för att lägga pengar på dyra importer hoppas jag de tar sina pengar och lägger dem på organisationen, marknad osv, kanske vara ok med bottenplaceringar ett par säsonger framöver, lite som Umeå gjort.

I övrigt hoppas jag att Djurgården tar den andra platsen, behövs lag i de tre största städerna, annars kommer ligan aldrig få den uppmärksamhet den söker.

Jag tror att Köping basket har rätt bra koll på vad som krävs, man säger att hela organisationen behöver växa ett par steg och det finns mycket folk som vill hjälpa till ideellt. Kommunen är också positiva när det gäller allt som måste fixas i hallen tex nytt golv, och annat som kommer att behövas, men många av de krav som förbundet ställer på ligalagen kommer att införas i Superettan också, så det måste göras iallafall.
Jag hoppas på att Wetterbygden följer med upp i Basketligan, men det beror på sentimentala skäl då jag har bott i Huskvarna och spelat lite basket där för ett antal år sedan. Jag vet också att AIK inte är intresserade av ligaspel pga ekonomin, dom kvalificerade sig förra året tillsammans med Djurgården men varken AIK eller DIF ansågs då vara redo och AIK tackade nej till kvalspel till ligan för damlaget i år. AIKs herrlag undviker mer eller mindre medvetet att komma på någon av de två första platserna i Superettan i år eftersom dom blir nedflyttade två serier om dom skulle kvalificera sig men tacka nej. Att flytta upp tre lag till Basketligan precis som man gjorde i damernas fall verkar inte ha varit aktuellt. Däremot kommer sista laget i ligan att få kvalspela nästa år, vilket är nytt.
Jag filmade Köpings match mot AIK, här är en länk. https://www.youtube.com/watch?v=klgdq6QjDi0&t=757s
Senast redigerad av kirespappapa 2018-04-09 kl. 17:20.
Citera
2018-05-18, 20:59
Medlem
zebra121s avatar
Norrköping vinner SM-Guld efter 4-3 i matcher. Helt sanslöst bra gjort av Dolphins och Chuk. Att åka upp och lägga BC Luleå på rygg i LEA är inget annat än ofantligt bra gjort.

Kul!
Citera
2018-05-18, 23:55
Medlem
Korders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zebra121
Norrköping vinner SM-Guld efter 4-3 i matcher. Helt sanslöst bra gjort av Dolphins och Chuk. Att åka upp och lägga BC Luleå på rygg i LEA är inget annat än ofantligt bra gjort.

Kul!

Ja, det var en väldigt imponerande insats. Skadedrabbade har man varit också. Kul att Kjellbom öppnar för en säsong till då det ju är den gubben Norrköping bärs av.
Citera
2018-09-22, 10:45
Medlem
zebra121s avatar
Säsong 2018/2019 är igång. Nykomlingen Wetterbygden skrällde direkt uppe i Norrbotten där BC Luleå lades på rygg.
Jämtland drog längsta strået i mötet med Umeå.
Spännande med fler lag och nu hoppas vi att det rullar på.
Citera
2018-09-22, 14:19
Medlem
Årets tips:
1.Norrköping
2.Södertälje
3.Luleå
4.Jämtland
5.Borås
6.Umeå
7.Nässjö
8.Wetterbygden
9.Uppsala
10.Köping

Vet egentligen alldeles för lite om Köping och Wetterbygden för att placera dem, men Wetterbygdens spanska pg och Niang såg bra ut igår, därför tar de sista slutspelsplatsen. Uppsala har ju knappt ett lag, men kommer säkert få sponsorpengar för att kunna hänga sig kvar i säsongens slutskede, tyvärr är Köping bara uppe och vänder.

Norrköping försvarar titeln i finalen mot Södertälje, Luleå kommer aldrig upp på samma nivå som de två senaste åren.

Annars blir väl allt som vanligt:
1.Norrköping har inga pengar.
2.Peter Öqvist är arg.
3.Kjellbom blir MVP.
4.NSD-bloggen tror på SM-guld vid segrar och missat slutspel vid förluster.
5.Norrköping och Södertälje tävlar om att vara minst favorit.
6. Jämtland åker ut i kvartsfinalen.
Senast redigerad av doggsi 2018-09-22 kl. 14:23.
Citera
2018-11-09, 22:55
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Årets tips:
1.Norrköping
2.Södertälje
3.Luleå
4.Jämtland
5.Borås
6.Umeå
7.Nässjö
8.Wetterbygden
9.Uppsala
10.Köping

Vet egentligen alldeles för lite om Köping och Wetterbygden för att placera dem, men Wetterbygdens spanska pg och Niang såg bra ut igår, därför tar de sista slutspelsplatsen. Uppsala har ju knappt ett lag, men kommer säkert få sponsorpengar för att kunna hänga sig kvar i säsongens slutskede, tyvärr är Köping bara uppe och vänder.

Norrköping försvarar titeln i finalen mot Södertälje, Luleå kommer aldrig upp på samma nivå som de två senaste åren.

Annars blir väl allt som vanligt:
1.Norrköping har inga pengar.
2.Peter Öqvist är arg.
3.Kjellbom blir MVP.
4.NSD-bloggen tror på SM-guld vid segrar och missat slutspel vid förluster.
5.Norrköping och Södertälje tävlar om att vara minst favorit.
6. Jämtland åker ut i kvartsfinalen.

Dålig fart i denna tråd, jag har ju inte själv bidragit så kan inte klaga..

Hur som, 1/4 av grundserien spelad och vi kan redan nu konstatera att Uppsala kommer att åka ur med buller och bång om inte något särskilt sker i den klubben. De har ju för tillfället 3 skadade spelare i laguppställningen endast för att undvika böter (man måste vara 10 spelare varje match).

Här är jag ju partisk då jag är supporter, men Wetterbygden har imponerat för att vara nykomling. Stora skadebekymmer på viktiga spelare (Niang, Exposito) men den lagkemin och energin har gett dem 5 segrar. Två förluster (Luleå hemma och Jämtland borta) pga orutin där man hade kontrollen med "chokeade" i slutet.

Borås och Jämtland är för ojämna, stundtals briljant spel men visar inte stabiliteten än.

Luleå har inte hittat rätt och måste jaga ersättare för Alexander.. Blir säkert farliga till slut men känns lite för tunna för att utmana som det ser ut just nu.

Nässjö är också väldigt ojämna, kommer ta sina skalper (som ikväll mot Luleå) men inte mer än att de kommer vara indragna i botten. Bör klara slutspel dock.

Umeå och Köping verkar få slåss om att slippa kval. Köpings nye amerikanske guard debuterade ikväll mot Wetterbygden och för att va första matchen så imponerade han. Höll på att själv vända och ta hem segern men blev till slut syndabock pga två missade straffar i slutet.

Guldfavoriter just nu är Norrköping och Södertälje.
Citera
2018-11-21, 21:20
Medlem
Hunden007s avatar
håller inte på Sverige chokea sönder em-plats?
Citera
2018-11-21, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hunden007
håller inte på Sverige chokea sönder em-plats?

Ska Sverige slå Italien i dambasket på bortaplan?

Jag vet inte. Men man förlorade och det räckte ändå.
Citera
2019-01-06, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Dålig fart i denna tråd, jag har ju inte själv bidragit så kan inte klaga..

Hur som, 1/4 av grundserien spelad och vi kan redan nu konstatera att Uppsala kommer att åka ur med buller och bång om inte något särskilt sker i den klubben. De har ju för tillfället 3 skadade spelare i laguppställningen endast för att undvika böter (man måste vara 10 spelare varje match).

Här är jag ju partisk då jag är supporter, men Wetterbygden har imponerat för att vara nykomling. Stora skadebekymmer på viktiga spelare (Niang, Exposito) men den lagkemin och energin har gett dem 5 segrar. Två förluster (Luleå hemma och Jämtland borta) pga orutin där man hade kontrollen med "chokeade" i slutet.

Borås och Jämtland är för ojämna, stundtals briljant spel men visar inte stabiliteten än.

Luleå har inte hittat rätt och måste jaga ersättare för Alexander.. Blir säkert farliga till slut men känns lite för tunna för att utmana som det ser ut just nu.

Nässjö är också väldigt ojämna, kommer ta sina skalper (som ikväll mot Luleå) men inte mer än att de kommer vara indragna i botten. Bör klara slutspel dock.

Umeå och Köping verkar få slåss om att slippa kval. Köpings nye amerikanske guard debuterade ikväll mot Wetterbygden och för att va första matchen så imponerade han. Höll på att själv vända och ta hem segern men blev till slut syndabock pga två missade straffar i slutet.

Guldfavoriter just nu är Norrköping och Södertälje.

Kanske dags att skriva några rader i tråden så att den inte dör.
Det är just nu ganska tydligt att Uppsala ser ut att åka ur ligan, men jag vet att dom försöker värva nya spelare och hittar dom ett par bra utländska spelare så kan dom mycket väl börja vinna lite matcher och då blir det genast besvärligare för de övriga lagen i nedre halvan.
Jag håller på Köping (och Wetterbygden) och dessa lag möttes i går för tredje gången den här säsongen och nu var det Köpings tur att vinna 100-71 efter en rejäl utskåpning, Wetterbygden visade noll vilja i den här matchen, inget man är van vid att se. Den kan mycket väl stå mellan dessa båda lag i slutändan om vilket lag som får kvala eller ta den sista slutspelsplatsen. Men även Umeå är med i bottenstriden och ar haft det jobbigt så här långt med fem segrar.

Jag hade missat att lag nr nio i basketligan får kvala, jag trodde att två lag åkte ur direkt. Men ett kval ska inte vara något problem oavsett vilket lag det blir, tvåan i Superettan ska inte ha något att säga till om i ett kval över två matcher. Det ser dock ut att bli Djurgården som tar steget upp i Basketligan och det måste väl anses vara positivt för basketen i Stockholm,

Köping har haft en del skador och testat några utländska spelare, bla fick Ronnie Boggs åka hem pga en axelskada och man har tagit in en kille som heter James Demery. Han kommer in i ett ganska tacksamt läge då Köping har spelat hyfsat de senaste matcherna och debuten mot Wetterbygden var helt ok. Wetterbygden hade en ny spelare "Kyle Rowley" och han kommer säkert att göra mycket nytta för laget.
Vem som kommer att vinna det hela står mellan Norrköping och Södertälje (just nu) men enligt mig är det dessa båda lag som kommer att göra upp om SM-bucklan, de övriga är lite för ojämna.
Citera
2019-01-07, 07:06
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kirespappapa
Kanske dags att skriva några rader i tråden så att den inte dör.
Det är just nu ganska tydligt att Uppsala ser ut att åka ur ligan, men jag vet att dom försöker värva nya spelare och hittar dom ett par bra utländska spelare så kan dom mycket väl börja vinna lite matcher och då blir det genast besvärligare för de övriga lagen i nedre halvan.
Jag håller på Köping (och Wetterbygden) och dessa lag möttes i går för tredje gången den här säsongen och nu var det Köpings tur att vinna 100-71 efter en rejäl utskåpning, Wetterbygden visade noll vilja i den här matchen, inget man är van vid att se. Den kan mycket väl stå mellan dessa båda lag i slutändan om vilket lag som får kvala eller ta den sista slutspelsplatsen. Men även Umeå är med i bottenstriden och ar haft det jobbigt så här långt med fem segrar.

Jag hade missat att lag nr nio i basketligan får kvala, jag trodde att två lag åkte ur direkt. Men ett kval ska inte vara något problem oavsett vilket lag det blir, tvåan i Superettan ska inte ha något att säga till om i ett kval över två matcher. Det ser dock ut att bli Djurgården som tar steget upp i Basketligan och det måste väl anses vara positivt för basketen i Stockholm,

Köping har haft en del skador och testat några utländska spelare, bla fick Ronnie Boggs åka hem pga en axelskada och man har tagit in en kille som heter James Demery. Han kommer in i ett ganska tacksamt läge då Köping har spelat hyfsat de senaste matcherna och debuten mot Wetterbygden var helt ok. Wetterbygden hade en ny spelare "Kyle Rowley" och han kommer säkert att göra mycket nytta för laget.
Vem som kommer att vinna det hela står mellan Norrköping och Södertälje (just nu) men enligt mig är det dessa båda lag som kommer att göra upp om SM-bucklan, de övriga är lite för ojämna.

Ja du, vad som hände med Wetterbygden i lördags vette fan... Riktigt usel inställning helt plötsligt.. Hoppas det bara var en engångsföreteelse. Nye Rowley såg långsam ut och hängde inte riktigt med i Wetterbygdens aggressiva hedgedefence.

Köpings nye amerikan såg lovande ut, men det gjorde ju Sibley också i debuten och han funkade ju inte.

Umeå ser just nu ut som laget som får kvala. När Krayem saknas saknas spetsen i det laget. Lille DeMatieu gillar jag, men han är väldigt ensam.
Citera
2019-01-07, 14:35
Medlem
Domyojis avatar
Citat:
Årets tips:
1.Norrköping
2.Södertälje
3.Luleå
4.Jämtland
5.Borås