2019-01-05, 16:39
Medlem
Schweiz tog hem Hopman Cup. Federer slog bland annat Zverev och Tsitsipas. Han blir nog att räkna med i AO ändå med tanke på att det kommer att vara extremt varmt. Jag tror många yngre spelare kan få det riktigt svårt i den extrema värmen. Federer brukar klara av det bra. De mer rutinerade spelarna har nog en klar fördel tror jag.
Citera
2019-01-05, 19:52
Medlem
PaulReedSmiths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 321j
Vart tog det svenska tennisundret vägen? Är det färre personer som spelar nuförtiden?

Färre sponsorer?

Omöjligt att spela på många ställen i STHLM. Konstant fullbokat veckor framåt och det kostar nästan 400kr/h på vissa ställen nu. Men tycker mest jag ser äldre spela. En del juniorträning, men känns verkligen inte som att tennis är populärt bland yngre öht.
Citera
2019-01-05, 21:24
Medlem
Castlevanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaulReedSmith
Omöjligt att spela på många ställen i STHLM. Konstant fullbokat veckor framåt och det kostar nästan 400kr/h på vissa ställen nu. Men tycker mest jag ser äldre spela. En del juniorträning, men känns verkligen inte som att tennis är populärt bland yngre öht.

Lägg därtill att utebanorna antingen misskötts eller försvunnit helt. Så har vi en situation där sporten helt bedrivs i hallar där det kostar en del. Det blir lite av en klassfråga, där barn med rika föräldrar får en gräddfil in direkt. Lite samma sak är det inom ishockeyn där allt fler uterinkar försvinner.
Citera
2019-01-06, 08:27
Medlem
Sjukt stark turnering av Mikael Ymer som vann finalen med 6-3, 6-3 mot Noah Rubin. Kunde inte startat bättre, går upp till 190 på rankingen.
Citera
2019-01-06, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Sjukt stark turnering av Mikael Ymer som vann finalen med 6-3, 6-3 mot Noah Rubin. Kunde inte startat bättre, går upp till 190 på rankingen.

Går han in i AO- kvalet nu?
Micke har ju tydligen bytt tränare också, Fredrik Nielsen, dansken alltså, spännande.
Senast redigerad av pederN 2019-01-06 kl. 10:53.
Citera
2019-01-06, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pederN
Går han in i AO- kvalet nu?
Micke har ju tydligen bytt tränare också, Fredrik Nielsen, dansken alltså, spännande.

Andra reserv just nu.

Deadline är måndag. Skulle tro midnatt australiensisk tid eller möjligtvis vid lunch. Nån gång i natt eller imorgon bitti alltså.
Citera
2019-01-06, 13:37
Medlem
Citat:
Andra reserv just nu.

Deadline är måndag. Skulle tro midnatt australiensisk tid eller möjligtvis vid lunch. Nån gång i natt eller imorgon bitti alltså.
Spelschemat kommer ut imorgon eftermiddag, rimligtvis bör deadline vara strax innan lunch australienisk tid i och med att kvalspelet drar igång natten till tisdag.
Citera
2019-01-06, 13:46
Medlem
Vobblers avatar
Citat:
Andra reserv just nu.

Tyvärr inte många som hoppar av AO. Om det däremot hade handlat om US Open hade Micke garanterat fått en plats. Manfall jämt i NY.
Citera
2019-01-06, 15:20
Medlem
Vad händer med Tennisens framtid när Federer, Djocko och Nadal lägger av. Rätt ointresserad av tennis men genom åren har man alltid haft koll på alla legender & stora personligheter. Nu slog det mig att jag kan fan inte namnet på en spelare knappt utanför trion: Ymer känner man till....

Jag tror tennisen går en mörk & slätstruken framtid till mötes. Vad som behövs är en jämnare topp där det ingår Amerikanare, Fransmän, & Australiensare och helst ett par spanjorer och engelsmän i mixen.

Har jag fel eller är min känsla ngt på spåren?
Citera
2019-01-06, 18:29
Medlem
Vobblers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bowlaren77
Jag tror tennisen går en mörk & slätstruken framtid till mötes. Vad som behövs är en jämnare topp där det ingår Amerikanare, Fransmän, & Australiensare och helst ett par spanjorer och engelsmän i mixen.

Tennisen i sig kommer att överleva. Nya superstjärnor kommer att födas. De största kommer att bli Khachanov och Zverev. Säkert Fem slams var.
Men glöm Nadals och Federers, den eran är över.

Var tacksam att du fick uppleva de bästa. Vi kommer inte att få se något liknande.
Senast redigerad av Vobbler 2019-01-06 kl. 18:34.
Citera
2019-01-06, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bowlaren77
Vad händer med Tennisens framtid när Federer, Djocko och Nadal lägger av. Rätt ointresserad av tennis men genom åren har man alltid haft koll på alla legender & stora personligheter. Nu slog det mig att jag kan fan inte namnet på en spelare knappt utanför trion: Ymer känner man till....

Tennisen lär nationellt sett bli starkare igen när dessa omöjliga lägger av. En jämnare topp där topp 50 kan bli grand slam vinnare är det optimala. Som det är nu är det bara topp fyra som kan vinna och det gynnar inte det inhemska intresset.

Det finns en anledning till varför skidskytte är så populärt, överraskningarnas sport.
Citera
2019-01-06, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vobbler
Tyvärr inte många som hoppar av AO. Om det däremot hade handlat om US Open hade Micke garanterat fått en plats. Manfall jämt i NY.

Finns en skara spelare inte minst grusspelare som inte åker och kvalar i Australien. Cutoff till kvalet drogs vid 231 från början och nu är Mikael andra reserv på 256. USO i höstas slutade på 244, AO ifjol var 259.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in